Poepen slakken echt heel veel?


Miro

Well-known member
Lid geworden
14 november 2019
Berichten
575
Leeftijd
34
Locatie
Woerden
Beste allen,
Ik heb momenteel een stuk of 12 appelslakken, waarvan 10 pas 1-2 cm groot zijn. Er ligt langzaam maar zeker steeds meer zichtbare poep op de bodem.
Is het een fabel dat slakken meer poepen dan andere aquariumdieren? Het lijkt er hier wel op.
Ik was al maanden gestopt met stofzuigen, maar nu zal dat denk ik weer moeten gebeuren?
Groeten,

PS op de foto 2 mooie jonkies. De oranje korreltjes zijn het voer.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2021-08-13 at 19.36.35.jpeg
    WhatsApp Image 2021-08-13 at 19.36.35.jpeg
    213.5 KB · Weergaven: 151
Ik denk ook dat het afhangt van de hoeveelheid voer en natuurlijk moet wat ze opeten er ook weer uit.
 
Slakken zijn echte poeperds. Zit relatief ook veel vlees op. Een garnaal poept in vergelijking nihil.
 
  • Leuk
Waarderingen: Miro
Appelslakken staan wel bekend als grote vervuilers ja. Dat merk ik hier ook wel.
 
Ik combineerde de appelslakken met garnalen (heb nu geen appelslakken meer helaas). De garnalen waren erg blij met de slakkenpoep. Waardoor het in kleine stukjes op brak en het makkelijker verteerd werd door de bodem.
 
Het is maar hoe je het bekijkt,

slakken behoren tot de meest efficientste eters. Van alle vaste stoffen die ze opeten kunnen ze een heel hoog percentage omzetten in groei en energie.
hoe efficient hangt af van de soort en het dieet, maar altijd stukken efficiënter dan vissen en meestal ook als garnalen, en dus poepen ze in verhouding tot wat ze eten relatief weinig weer uit.

Als ze veel eten omdat er veel slakken zijn en/of veel voedsel kan het nog steeds veel zijn natuurlijk.

In maar heel weinig aquaria zal organisch afval volledig worden opgeruimd met de snelheid waarmee het wordt geproduceerd. Dus is vuil afhevelen etc vrijwel altijd hoe dan ook nodig. Maar als vuil minder goed afgebroken wordt, kan dat duiden op een bodemlaag die te weinig zuurstof bevat. (bijv door ophopend vuil, dichtslibben, of verminderde watercirculatie) Ook een teveel een eiwit in het dieet verslechterd de afbraak van organisch afval.
 

Terug
Bovenaan