Plotselinge vissterfte


panchax

Well-known member
Lid geworden
18 maart 2009
Berichten
1,372
Locatie
uit het zonnige Zeeland.
Goedendag,

Ten eerste, mijn excuses dat ik al een tijdje niets meer heb laten horen, heb de afgelopen tijd behoorlijk druk gehad, maar heb natuurlijk nog steeds m'n bak met visjes.
Er is niet zo gek veel verandert, heb nog steeds ongeveer hetzelfde visbestand en gaat het eigenlijk gewoon goed.
Maar gisteravond zag ik een dode regenboogzalm liggen en heb 'm verwijdert, oké dat kan gebeuren, en net heb ik er weer drie uitgeschept. De andere zijn ineens een beetje schuw , minder fel van kleur en lijken meer te ademen dan normaal..
Aan de andere vissoorten is niets vreemds te zien. De andere vissen zijn een aantal killi-soortjes en grondels (Stiphodon ed.).

Ongeveer twee weken geleden heb ik de bak flink aangepakt en schoongemaakt. Daarna op Vivarium een paar visjes gekocht om een paar soortjes uit te breiden waaronder deze regenboogzalmpjes, de Diamantregenboog M.preoxis oid.
Vind het vreemd dat er zo snel een stel vissen gestorven zijn, het lijkt een nitrietpiek, maar de bak staat er al jaren en zoals normaal schoongemaakt (waterververst, algen verwijderd en filter maak ik eens in de twee maanden schoon).
Ik ga zo meteen het water verversen en meten.
Maar misschien zie ik iets over het hoofd en heeft iemand nog suggesties.... Dan hoor ik dat graag..

Groetjes, Rick
 
Hoi Rick,dat is balen.
Wat heb je dan precies gedaan 2 weken terug?
Misschien is het wel een soort van kruisbesmetting maar geen idee of dat met zalmen ook kan.
 
Ik zou ook denken aan een kruisbesmetting en dat kan zeker ook voorkomen bij regenboogvissen. Zeker bij de M. praecox komt micobacterium (fish TB) vaak voor helaas, maar ik hoop oprecht voor je dat je dat niet in de bak hebt. Heb je de vissen in quarantaine gehad voor je ze toevoegde aan het aquarium? En zie je symptomen aan de vissen die overlijden?
 
Hey John,
Zo'n twee weken geleden flink wat draadalgen verwijdert, daar heb ik al een paar jaar last van maar opzich vind ik dat niet zo heel erg. Dan ververs ik meteen een deel water, ongeveer een kwart, filter was weer aan de beurt en daarna weer een deel ververst.
De vissen weer blij en zag het allemaal weer goed uit, maar nu plots een stuk of vier regenboogzalmpjes dood..
Wel typisch dat het om dit soortje gaat, toch ook weer niet echt het zwakste soortje dacht ik.
Ik ga zsm weer het water verversen, hopelijk helpt het.

Hoi Noa, de andere zalmen ademen wel zwaarder en zijn minder gekleurd. Voelen zich niet optimaal lijkt me. Verder is er niets geks van eener van der ziekte te zien...
 
Laatst bewerkt:

Terug
Bovenaan