Plotselinge lekkage. Scheur in bodem


Tjooky

Member
Lid geworden
23 januari 2023
Berichten
15
Leeftijd
40
Hoi! Gisteren begon mijn aquarium (110 liter) ineens te druppelen dus ik dacht dat er een kitrandje los zat. Aquarium leeggemaakt en tot mijn verassing zat er een barst in de bodem!! Kan ik dot oplossen door er een stukje nieuw glas (of plexiglas misschien zelfs?) Op te kitten? Of beter een nieuwe bodem erin?

20230210_105629.jpg
 
Oei, vervelend joh! Heb dit zelf ook wel eens gehad. Ik heb toen inderdaad voor gekozen om de bodem te laten zitten en een nieuwe plaat er overheen te leggen. Ik heb toen
- de nieuwe plaat rondom goed afgekit.
- de nieuwe plaat op de oude gekit; zodat de oude plaat niet verder scheurt, maar zodat je ook geen vocht tussen je oude en nieuwe plaat krijgt in het geval dat je de nieuwe plaat net niet 100% goed rondom afgekit hebt, of in het geval dat er een lek ontstaat tussen de bestaande kitnaden (zijwanden) en de nieuwe kit die je zelf aanbrengt,
- veel kit op de plek van de oude scheur gedaan als extra veiligheid

Misschien is de nette manier om de oude eruit te halen en een nieuwe erin te zetten, maar mijn inziens neem je dan onnodig veel risico (je moet wel heel goed kitten). Je zou dan alle kitnaden nieuw moeten maken want overgang van oud naar nieuw kit vormt hierop nog een extra risico.
Uiteindelijk is een nieuwe plaat nog een stuk meer gedoe ook.

NB) ik ben geen expert op dit gebied, daarom heb ik wel overdreven veilig gaan zitten. Maar liever dat dan over 3 jaar weer een lek omdat je net te zuinig bent geweest.
 
Opzich zijn dit soort bakken op MP vaak voor niet teveel geld wel te koop en wellicht is dat een makkelijkere optie want de bak is nu toch al leeg.
Wellicht dat kitten ook prima kan maar ja met een andere bak heb je wel een met een goede bodem.
 
Daar ben ik het niet mee eens. Oude bak zit je weer met transport risico's, en ja hij is oud. Dus hoe lang gaat dat nog mee?
Sterker dan zo'n dubbele bodem ga je hem niet krijgen. Die bodem gaat dan nooit meer lekken.

Maarja je moet het wel aandurven, dus dat is een overweging die je voor zelf moet maken.
 
Ok thanks ja nieuwe bak heb ik al gezocht op marktplaats masr natuurlijk nu niets te vinden in de buurt... goedkoper om te kitten dus ik ben wel een beetje handig dus moet lukken. Ik zal een glasplaat van de precieze afmeting laten snijden zo en dan over de hele bodem erin.
 
Hoe denk je dat deze barst ontstaan heeft kunnen zijn?
Ja goeie vraag!!!! Mijn zoontje van 2 helpt graag met voeren van de vissen ej dan wil hij nog wel eens een rug geven aan de bovenkant /zijpaneel dus daar zou het mee te maken kunnen hebben ik kan niets anders voorstellen eigenlijk...
 
Er hoeft als je het weer dichtkit, geen hele bodemplaat overheen ,wel een strip glas over de barst, dat is voldoende.

Nee, hoor die jonge van je komt het niet door, daar moeten onze bakken tegen kunnen🤗
Ik ging me vader ook altijd helpen en soms dan werdt het zo tegen mij gezegt op een manier van van,, ja ga jij je moeder nu maar even lastigvallen.
Het is allemaal puur interesse
Ik zou van me pa wel een klein bootje erin willen hebben kunnen laten varen.
 
Ik zou een andere bak kopen maar waarschijnlijk komt dat omdat ik zelf niet kan of wil kitten.🤣
als je altijd al dacht aan een maatje groter is dit wel een heel goed moment.
 
Persoonlijk zou ik de bak geheel uit elkaar nemen
zodat je het glas echt brand schoon kunt maken
en met een nieuwe bodem weer samenstellen of een andere bak regelen.
 
Ok ik heb weer echt iets wat alleen mij kan gebeuren!!!! Ik heb een prachtig stuk plexiglas gevonden wat mooi op de bodem past. Alles keurig schoon en ontvet en specialie bison ramen kit gekocht (voor aquaria) dus na 7 x slordig en alles weer weghalen en de hele keuken en tafel en mijn kelding en haar onder de kit zat het eindelijk naar wens.

Tevreden plofte ik neer om eens te lezen op de tube hoelang het moet drogen.

Ok 24 uur en dan nog even uitlichten mooi

Maar toen

Speciaal voor het lijmen en voegen van blank
glas, volglasaquaria, vitrines, etalageruiten, glazen terraria,
waterbekkens en (dubbel)glasconstructies. Hecht op blank
glas (niet gecoat, ongelaagd), keramiek, geglazuurde tegels,
emaille, metalen (aluminium) en diverse kunststoffen.


tot zover alleen maar blij en trots maar toen:

Geen
hechting op bitumen, polyethyleen, polyproyleen en P.T.F.E. Ook
te gebruiken voor 3D kaartverlijmingen.

Story of my life. Blijkt niet te hechten aan plexiglas dus

Ik ga het wel laten drogen heb echt een dikke rand gedaan.. en omdat het de bodem is drukt het gewicht van het water hem toch wel aan. Ben benieuwd of de randen het houden dus eerst goed testen voordat ik hem inricht.


Iemand hier ervaring met plexiglas kitten met glaskit? Hoor graag jouw ervaring! En anders morgen maar weer alles eruit en opnieuw beginnen.


Nu een biertje
 
Ik had me ingelezen en ik zag dat plexiglas aquaria ook voorkomen... nooit gedacht dat de combinatie glas en plexiglas dan niet kon. Denk dat ik maar een nieuwe bak ga kopen en alles rustig aan opnieuw ga doen met deze.
 
En tooky zou het niet handig zijn om er nog een in reserve te hebben, als in een vader en zoon opzet🤗.
Kun je onderdelen uitwisselen en heb je mogelijkheid voor evt quarantaine, kweek en opgroei😀.
Krijg je misschien wel korting of een gadget/extratje!
 
Balen! Ook dat je zoveel werk gestopt hebt in die plaat van plexiglas. Je gaat nu waarschijnlijk voor een andere bak kijken, maar toch zou ik nog wel benieuwd zijn hoe die barst erin is gekomen. Of je daar nog achter kunt komen. Dat je niet straks weer het risico loopt met de andere bak hetzelfde te krijgen, omdat het iets is geweest met de plaatsing of de inrichting bijvoorbeeld.
 
je hebt gelijk dat secondelijm een te wat algemene naam is en de gewone variant niet het mooiste resultaat geeft.
vloeibare pmma ziet er op het oog echter het zelfde uit zit in een soortgelijk flesje en droogt juist prachtig op.
 
Intussen plexiglas eruit en nornale glasplaat erin. Zit mooi nu! Afwachten maar :) goede vraag hoe het erin komt ik had hem gisteren gevuld met water en ik had het idee dat hij niet wayerpas was. Was me niet eerder opgevallen. Dit kan ermee te maken hebben aangezien de scheur voorin zot waar de bak "hangt" zeg maar. Dus niet ondersteund is. Het is zon superfish bak. Kan dit er iets mee.te maken hebben?
 
Skeef an mekaar geplakt zeker.
Geen waterpaste werktafel onder zat, kenje krijgen dat.
 
En hij probeert het alleen maar uit om te proberen of het lukt om zelf te repareren.
De meeste forummensen moeten wel bakken/zakken vol met geld hebben want anders hadden we al lang een gesloten forum economie bereikt.
Als ware een mega grote aquavereniging zie grotendeels zelfvoorzienend is qua voedsel, techniek em middelen, utopisch ?who knows!!
 
Zelf repareren is tegenwoordig niet meer in dat terwijl het toch een voldoening geeft (en soms een natte boel);):DD
Niet geschoten is al tijd mis ( dat schieten niet letterlijk nemen):DD;)
 
Ik ben niet tegen zelf proberen. er wordt hier naar mijn idee allemaal dingen in mijn mond gelegd wat ik niet zeg.
Ik zeg enkel dat ik het knap vindt dat ie het probeert. ik zelf had het niet gedaan. maar dat is mijn mening. ik vertrouw dan dit soort dingen niet met aquariums
 

Terug
Bovenaan