plotse sterfte


F

frederic

Guest
Hallo
Ik ben sinds kort (3 dagen geleden) begonnen met het opstarten van een nieuw aquarium. Ik heb hiermee wel enige ervaring en nu werd ik plots opgeschrikt door enkele sterfgevallen, kort na elkaar en steeds dezelfde wijze. De vissen beginnen omgekeerd te hangen en tegen de stenen te schuren waarna de naar de bodem zinken en sterven. Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen en hoe ik dit kan verhelpen? Alvast bedankt!
 
Wat ben je precies begonnen 3 dagen geleden?
Heb je wel ingedraaid een week of 3, zonder vissen?
Of heb je meteen er vissen bij gedaan?
 
Heb je de bak gelijk na het vullen, opstarten, met vis gevuld? En niet eerst een week of 3 tot 4 laten indraaien om bacteri�n enzo in het filter en de bak te laten enten?
 
Als je een aquarium opstart is het belangrijk dat je zeker 3 weken wacht met het toevoegen van vis. Een bak moet zich "zetten" en er moet een soort evenwicht gevonden worden. In die periode krijg je bv een z.g. nitrietpiek die dodelijk is voor vissen. Alleen als er al na 3 dagen doden vallen is er iets anders aan de hand. We zouden dus graag willen weten wat je vanaf het allereerste begin hebt gedaan. Wat heb je in je bak, wat heb je eventueel toegevoegd aan middeltjes etc etc.
 
Ik heb een week laten draaien, aquasafe, bacteri-all, planta-min en exit erin gedaan. Dit laatste was omdat de dierenwinkel me vissen verkocht heeft met witte stip zonder ik dit in de dierenwinkel zag. Ik heb nu alle vissen in een apart bakje water gezet omdat het duidelijk aan het water ligt
 
Heeft iemand advies hoe ik ze alsno kan redden?
 
Een week is natuurlijk veel te kort, nogmaals 3 weken om aan de veilige kant te blijven is een minimale vereiste. Alles wat je er voor die periode in stopt loopt gevaar het loodje te leggen.
Je zou dit artikel eens moeten lezen
 
Nu het toch te laat is, wat is het beste dat ik kan doen om ze toch nog te redden?
 
De helft van je water verversen.. of je ze daarmee red is nog maar de vraag, maar op die manier dun je wel al het 1 en ander aan gifstoffen uit.
En dat waarschijnlijk nog een paar keer herhalen de komende weken.. Al hangt het eigenlijk dus af van je waterwaardes.. die je zou moeten meten.
Verder zou ik eerlijk gezegd stoppen met de middeltjes.. die helpen allemaal niet het water in balans te krijgen.. Daar komt bij dat men tegenwoordig ernstige twijfels heeft bij de werking van Exit.

Ik weet niet wat je er nu in hebt.. maar persoonlijk zou ik er ook een paar flinke bossen snelgroeiende planten in gooien, hoornblad/cabomba/waterpest.. Ook die 'helpen' op allerlei manieren je waterkwaliteit op orde te krijgen.

Edit: Wat is eigenlijk de maat van de bak? En wat heb je er voor filterpomp op staan? Met wat voor filermateriaal?
En wat voor vissen en hoeveel?
 
Ik heb er al reeds enkele planten inzitten, een stuk of 8. En 100cm breed, 45 cm hoog en 30cm diep
 
En ik heb 2 filters, een binnenfilter, een bluwave 50 en een buitenfilter, een tetra ex 600, beiden met basis filtermeteriaal. Ook (waren) het 28 vissen, allemaal nog jonkies, 3 maanvisjes, 10 neontetra's, 3 visjes waarvan ik de soort niet weet, doorzochtige kleine visjes met een rood staartje npg 3 visjes waarvan ik de naam niet weet, een soort tetra's met een oranje oog en een blauwe streep, 3 bijlvisjes, 3 zwaarddragers, een coridas en een ruitenkuisermeerval
 
Als jouw filters niet ingedraait zijn,Of te schoon gemaakt, begin je weer met week 1,indraaien.
Dan dit bestand in de bak, En een nitriet opbouw,is het helemaal niet gek.
 
Als ik jou was, zou ik al die vissen terugbrengen naar de winkel.

Waarom:

1- je bak is niet ingedraaid
2- dit visbestand is een rommeltje:

-3 maanvisjes: maanvissen horen in bakken vanaf 50cm waterhoogte (vanaf de bodem gerekend, dus bak minimaal 55 cm hoog) em hebben heel veel water per vis nodig en horen in een grotere groep. Oftewel, helaas is je bak te klein voor manen.
-10 neontetra's: OK
- 3 visjes waarvan ik de soort niet weet, doorzochtige kleine visjes met een rood staartje : (naam kan ik niet voor je opzoeken, zit op werk..) dit is een scholenvis, dus minimaal 10 stuks, meer is beter.
- npg 3 visjes waarvan ik de naam niet weet, een soort tetra's met een oranje oog en een blauwe streep: keizertetra? Ook dit is een scholenvis, dus je hebt er veel te weinig
-3 bijlvisjes: scholenvis, dus idem
-3 zwaarddragers: hebben andere waterwaardes nodig dan de vissen hierboven, horen er eigenlijk niet tussen (midden amerikanen, de rest is zuid amerikaans)
- een coridas: ook een scholenvis!
-een ruitenkuisermeerval: welke? Er zijn er een paar die geschikt zijn voor een gezeldschaps- meterbak maar er zijn ook soorten die veeeel te groot worden, of andere eisen hebben zoals veel stroming nodig hebben.

Denk even goed na over je visbestand.

In een meterbak is het goed mogelijk om een schol bijlzalmen te houden, een school corydoras, een solo meerval, en 1 of hooguit 2 scholen in de middenlaag. Plus eventueel een blikvanger soort.
 
fredvdhoeven zei:
Ook (waren) het 28 vissen, allemaal nog jonkies, 3 maanvisjes, 10 neontetra's, 3 visjes waarvan ik de soort niet weet, doorzochtige kleine visjes met een rood staartje npg 3 visjes waarvan ik de naam niet weet, een soort tetra's met een oranje oog en een blauwe streep, 3 bijlvisjes, 3 zwaarddragers, een coridas en een ruitenkuisermeerval

Ik zou je in ieder geval ook willen aanraden om eerst te kijken en dan te kopen. Je weet niet eens de namen van je vissen. Hoe kan je dan weten hoe je die dieren moet verzorgen ?? Wat ze nodig hebben aan waterwaardes en temperatuur. Zoek dus eerst de namen van je vissen, kijk of ze passen in je aquarium qua maat, watersamenstelling, temperatuur en onderlinge verdraagzaamheid. Als je dat allemaal weet en het klopt allemaal, dan kan je gaan kopen
 
Dit heb ik gedaan, alleen hadden ze 2 soorten niet waarop ik gerekend had, dis nam ik deze soorten en het leek me wel ok� omdat dezelfde vissen in dezelfde proporties in het showaquarium in de viswinkel zaten
 
Maar zeker weet je dat dus niet, dus ook daarvoor had eigenlijk moeten gelden: eerst informeren dan kopen.
Maargoed, het is nu al allemaal geschied, dus het zou ook goed zijn als er wordt meegedacht over wat er nu verstandig is.

Die waterverversing die je is aangeraden, heb je die gedaan?
Kun je de waterwaarden (laten) meten? (En dan niet met een stripje, maar met druppels)

~ Ivo
 
Ik ben bezig met de waterverversing, raden jullie aan om hierbij dan aquasafe te gebruiken of niet?
 
Nee niet doen, gewoon rustig aan bijvullen met kraanwater op de temperatuur welke de vissen nodig hebben,

voorkom stress.
 
Ik heb de tijd nog niet gehad om het water 100% te verversen, enkel voor de helft. Maar de overblijvende vissen leven nu wel en gezond in het water. (Al zijn het er maar 2), is het misschien geen betere optie om mijn water te laten staan in plaats van opnieuw te beginnen? Het is volgens mij nu wel in biologisch evenwicht en ik zal testertjes gaan halen voor de waarden. Of gewoon volledig opnieuw laten indraaien? Wat is jullie advies?
 
Wat ik altijd doe is bij de winkel vragen welke vissen erbij zouden kunnen. Ik onthoud de namen goed en google thuis naar de eisen wat betreft de waterwaarden en om eerlijk te zijn is er tot nu toe geen treffer bij geweest dus maw geloof de winkelier niet. Je kunt het natuurlijk ook hier vragen.

Alle begin is moeilijk hoor en ik heb de afgelopen maanden al vaak gedacht: ik stop ermee maar dan overwin je de problemen en weet je weer wat meer en ga je toch weer verder.

Bij het lezen van het probleem denk ik meteen aan ammoniakvergiftiging. De bak was niet goed ingedraaid en er is ineens veel te veel vis ingegaan. Wat ik begrijp is dat er nog twee visjes over zijn? Misschien is het het beste om deze twee visjes even tijdelijk elders onder te brengen en dan de temperatuur van je aquarium goed op te schroeven dit ivm de witte stip. Hoe hoog deze temperatuur moet zijn weet ik niet precies maar ik dacht boven de 32 graden. Misschien dat iemand van dit forum dat kan corrigeren als ik het niet goed heb. Deze temperatuur doodt de witte stip in je bak anders blijft het aanwezig en kan het vroeg of laat de kop weer opsteken. Daarnaast zou ik de winkelier geld terugvragen omdat hij vissen met witte stip heeft verkocht. Het is wel belangrijk dat je alle vissen bij dezelfde winkel haalt ivm kruisbesmetting, dit heeft mij nl in de afgelopen weken een groot gedeelte van mijn guppenbestand gekost. Verder kan ik alleen zeggen, geef niet op, uiteindelijk heb je alle fouten wel gemaakt en dan kun je echt genieten van je aquarium.
 
Ik heb nog een zwaarddragerwijfje en een ancirsturs. Deze anvirstus was diegene besmet met witte stip en is al reeds volledig genezen :) aangezien de witte stip weg is kan ik dus mijn water en vissen wel laten staan denk ik? Ik ga nog eens de helft vervangen en bij een nieuwe handelaar mijn nieuwe vissen kopen als alles compleet in orde is. Ik ga niet meer terug bij dezelfde handelaar, ook omdat ik een veel betere heb gevonden met mooiere en meer soorten. Ook gewoon puur uit principe, ik ga niet mijn geld weervragen omdat ik geen problemen wil, ze zijn gewoon een goede klant kwijt.
 
Ik ben ook maar een groentje hier hoor maar wat ik van witte stip weet is dat het om een parasiet gaat die in een bepaald stadium als cyste in de bodem kan gaan zitten. Alleen hogere temperaturen zorgen ervoor dat deze parasiet doodgaat of een paar keer behandelen. Het zou jammer zijn als je nieuwe vissen koopt en deze ook witte stip krijgen. Als de cysten in je bak zitten kan nl vroeg of laat ineens witte stip weer de kop opsteken bv als er stress is of als se waterwaarden wisselen.
 
Volgens mij heb je gelijk met wat je stelt hoor.
Maar wellicht is het niet altijd zo dat ze in de bodem gaan nestelen.
 
Klopt jessicapilon maar als er toch geen visbestand meer is zou ik het zekere voor het onzekere nemen en een poosje de temperatuur opschroeven.
 
Ja je kunt beter het zekere voor het onzekere nemen hoor.
 
Wat misschien ook nog een tip is, is als je nieuwe vissen gaat kopen, is om ze niet allemaal tegelijkertijd toe te voegen. Dus max. ��n soort per keer (of zelfs maar een paar exemplaren per keer) en dan een paar dagen/week wachten voordat je de nieuwe soort toevoegt.
 
Er is echter wel nog visbestand dus ik ga de temperatuur niet opschroeven, de bak is ql behandelt geweest met exit dus ik ga ervan uit dat de witte stip weg is.
 

Terug
Bovenaan