Plecostomus is agressief geworden tegen mijn goudvissen.


G

Glenn26

Guest
Dag beste mensen,


Ik heb 5 goudvissen (1gewone, 3 sluierstaarten en 1 komeetstaart) en daarbij zit 1 plecostomus. Ik had daar nooit problemen mee maar de laatste tijd valt hij mijn vissen aan, als ze in de buurt komen nadat hij eten heeft gekregen (toch wel een paar uren HEEL agressief). Kunnen deze vissen eigenlijk wel samen leven? Ik begin me toch zorgen te maken want hun schubben zijn al redelijk beschadigd geraakt. Is er een oplossing zodat ze terug in harmonie samen kunnen leven?


Mvg
Glenn
 
Ik snap niet dat jij die daarbij hebt zitten.
Dat zijn 2 verschillende waterwaarden, warm en koud.

Zou maar een ander huis voor hem zoeken.
 
... en wij snappen niet waarom er weer eens zo snel geoordeeld wordt :stop:


Er worden tientallen Loricariidae aangeduid met de term 'pleco' of 'plecostomus' en daar zitten soorten tussen die net zo goed koel gehouden kunnen of moeten worden.
En dat weten jullie allebei (of zouden jullie toch moeten weten ondertussen), dus vraag op zijn minst eerst eens wat voor 'plecostomus' het is, voordat je komt met je oordeel.
Met deze gang van zaken is helemaal niemand geholpen en mogelijk erger nog: keren nieuwe forumleden zoals Glenn het forum direct de rug weer toe.


Glenn: weet je de precieze soortnaam van je meerval? zo niet, heb je een foto van het dier zodat kan worden meegekeken?
 
Als hij zegt,te maken want hun schubben zijn al redelijk beschadigd geraakt...
Dat heb je ,met AANhangen.

Wat het is, weet ik niet. Hij ook niet ,denk ik.
 
Dat de ts beter een ander huisje kan zoeken is wel fijn voor de goudvissen denk ik.

Maar dan gaat het dus om de beschadigingen die de pleco veroorzaakt en niet omdat deze te koud zou zitten. Misschien is dit ook wel zo, maar dat weten we nog niet.
 
Nee, dat weten we niet, verteld hij ook niet.
 
Hallo iedereen,


Danku voor de reacties, ik weet niet precies de welke het is maar ik zal een zo goed mogelijke foto proberen maken. Mijn waardes test ik momenteel met van die stripjes en deze zijn allemaal goed behalve de KH waarde, deze blijft altijd te hoog wanneer ik de kleurtjes vergelijk. De temperatuur is altijd ongeveer 25�C, dit is niet verwarmd. Elke week ververs ik het water (ongeveer 30L) en de bak is 180L. Ook de filters spoel ik wat uit en het pompje maak ik vrij van vuil. Er zat eerst een pomp in van 600W maar deze was naar mijn mening niet sterk genoeg dus heb ik er een ingestoken van 1000W. Ik moet wel zeggen dat hij dit de eerste 5 maanden nooit deed. En ze hebben zelfs in het begin in een bakje van maar 60L gezeten.
 
Ik wacht op de foto :regen:
 
Sanneke80 zei:
Dat de ts beter een ander huisje kan zoeken is wel fijn voor de goudvissen denk ik.

Maar dan gaat het dus om de beschadigingen die de pleco veroorzaakt en niet omdat deze te koud zou zitten. Misschien is dit ook wel zo, maar dat weten we nog niet.

Precies, maar mischien is hij/zij wel aggresief omdat hij/zij te koud of te warm zit?

Conclusie: foto nodig
 
768988glenn26_0_82_dscn1553.jpg
[/img]
 
112277glenn26_0_82_dscn1555.jpg
[/img]
 
538894glenn26_0_82_dscn1558.jpg
[/img]
 
742137glenn26_0_82_dscn1560.jpg
[/img]
 
Voila ik hoop dat dit voldoende duidelijk is, anders probeer ik nog eens.
Grtz
 
Mischien is deze nog iets duidelijker:
999915_0_82_dscn1573.jpg
[/img]
 
Zo gezegd dus. Doe hem weg, die hoort daar niet.
Alles over de pleco algeneter - LICG



www.licg.nl/z1/dieren/vissen/vissen/ple ... neter.html






Alles over de aanschaf, verzorging, gedrag, huisvesting, ziekten en voeding van de pleco algeneter. Lees meer over dit huisdier in deze LICG ...
 
Hallo,

Tja Bertus ik lees ook niets over het feit dat die daar niet bij zou horen. Het water is 25�C (en ze raden aan tussen 21 en 28) dus zou hij dit volgens mij ook bij andere soort vissen doen. Of het nu goudvissen zijn of niet... Ik vraag me gewoon af of ik iets kan doen aan het feit dat hij de eerste paar uren na het voeren agressief is tegen de andere vissen die in de buurt komen. Voor de rest zoals waterwaarden, zijn deze ok behalve KH maar dit ligt aan de watermaatschappij veronderstel ik?
@Ludger: yep dit is hem :D

Grtz
 
Nou, dat hou je hem er toch gewoon bij?
 
Ik zou een ander huis zoeken...
Voor de goudvissen. Deze zitten hier veel te klein.

Maar over de agressie na het voeren: Heel veel soorten hebben hout nodig om voedsel te verteren. Als je geen stukje hout in je bak hebt, kan de pleco iets anders zoeken, en dat zijn je goudvissen. Daarom is hij alleen agressief na het voeren.

(Dit is een theorie hoor, maar ik denk dat mijn theorie realistisch is)
 
MaestroCygni zei:
(Dit is een theorie hoor, maar ik denk dat mijn theorie realistisch is)
Nog steeds als op planetcatfish niet vermeldt is dat de Pterygoplichthys joselimaianus een houdeter is en er ook niet staat dat hout in zijn dieet nodig zou zijn?
 
Het lijkt me geen Pterygoplichthys joselimaianus.

Dit is er wel een.
DSC00965s.jpg
 
Er ligt een stuk hout in. Mischien koop ik later nog wel een grotere aquarium. Nog wat sparen eerst :). Alleszins alvast bedankt voor de reacties
 
Botia zei:
Het lijkt me geen Pterygoplichthys joselimaianus.
Is het dan wel een gibbiceps of andere Pterygoplichthys volgens jou?
Geldt wat hout betreft hetzelfde voor.

Het dier van Glenn heeft in ieder geval te veel rugvinstralen om een Hypostomus plecostomus te zijn.
 
Tel 11 rugvinstralen.
 
Mascha&Ivo zei:
Botia zei:
Het lijkt me geen Pterygoplichthys joselimaianus.
Is het dan wel een gibbiceps of andere Pterygoplichthys volgens jou?
Geldt wat hout betreft hetzelfde voor.

Het dier van Glenn heeft in ieder geval te veel rugvinstralen om een Hypostomus plecostomus te zijn.
Ik denk een kruising Pterygoplichthys joselimaianus X Pterygoplichthys joselimaianus.

Ik heb daar weleens foto's van gezien, alleen kan ik het niet meer terugvinden. Maar die kwamen wel overeen.
 
Misschien dat je andere vissen zijn eten willen opeten wat hij probeert te beschermen.
En ze lijken wel een goed geheugen te hebben, herinner mij dit filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=bFXGRVVQ6x4

Misschien helpt het als je hem 's avonds voert en de andere vissen overdag. Of dat hij een plekje heeft waar hij zich meer kan afzonderen bij het eten.
 
Geplaatst door Mascha&Ivo
Geplaatst door Botia
Het lijkt me geen Pterygoplichthys joselimaianus.

Is het dan wel een gibbiceps of andere Pterygoplichthys volgens jou?
Geldt wat hout betreft hetzelfde voor.

Het dier van Glenn heeft in ieder geval te veel rugvinstralen om een Hypostomus plecostomus te zijn.

Ik denk een kruising Pterygoplichthys joselimaianus X Pterygoplichthys gibbiceps .

Ik heb daar weleens foto's van gezien, alleen kan ik het niet meer terugvinden. Maar die kwamen wel overeen
 
Ja het is net zoals op het filmpje van blupgup maar wel iets agressiever en de pleco lijkt op die die ik heb. Ik moet wel zeggen dat het lijkt alsof de goudvissen de laatste dagen wat voorzichtiger worden als ze in de buurt komen van hem. Al� na het voeren s'morgens toch. Mischien betert het wel van zichzelf. Wanneer mijn pleco nog kleiner was dan gingen ze er wel vaak vandoor met zijn eten... Ik blijf het opvolgen :)
 
Hallo iedereen,

Ik heb de pleco uiteindelijk toch appart gestoken in mijn 60L bak die ik nog staan had. Hij zit voor de moment alleen. Zou ik hem alleen laten zitten of gaat hij eenzaam worden? Ik ben bij Aqua Botia in Gent geweest en daar zij de dame dat deze vis altijd agressief zal zijn, dat het gewoon in deze soort zijn aard/karakter zit. Jammer vindt ik maar ik doe hem niet weg :)
 
Een pleco in een 60cm?? Je weet dat de vis zelf 60cm wordt?
 
Deze vis hoort niet in een 60cm thuis. Misschien kun je overwegen om hem aan te bieden op MP of het forum of hem naar de lfs te brengen. De vis moet voldoende ruimte hebben.
 
Hey,

Ja weet ik maar ik heb momenteel geen andere oplossing en nu is hij nog niet zo groot. Ik wil zoiezo met de tijd nog een grotere aquarium erbij
 
Hoe groot is je goudvis bak? Een pleco is subtropisch en behoeft een temperatuur van minstens 22 graden...wellicht dat hij daar door agressief is en zich niet lekker voelt...
 

Terug
Bovenaan