Pleco middenrug bleek


BoutonL

Member
Lid geworden
8 januari 2022
Berichten
5
Leeftijd
27
Hallo, ik ben redelijk nieuw in de aquarium wereld.
Vandaag zag ik dat mijn pleco precies een grote witte vlek op zijn rug heeft( zie onderstaande foto}
Ik maak mij toch wel zorgen wat dit zou kunnen zijn.
Kunnen jullie mij helpen?

Mvg Laurens
271241254_2177888285700445_4398625049035995014_n.jpg
 
Zo'n plekken komen vaak voor bij plecos die geen geschikte schuilplek hebben. Dit geeft hen stress.
Ik zie ook dat ie een scheur in z'n vinnen heeft. Als deze niet genezen is binnen de week kan dit een teken zijn van te grote vervuiling in het water.
Deze beide symptomen zorgen ervoor dat de vis vatbaar is voor bacteriele en schimmel infecties
 
Zo'n plekken komen vaak voor bij plecos die geen geschikte schuilplek hebben. Dit geeft hen stress.
Ik zie ook dat ie een scheur in z'n vinnen heeft. Als deze niet genezen is binnen de week kan dit een teken zijn van te grote vervuiling in het water.
Deze beide symptomen zorgen ervoor dat de vis vatbaar is voor bacteriele en schimmel infecties
Zou dit kunnen zijn door het veranderen van aquarium? 2-3 dagen geleden is hij van een 25 liter naar een 80 liter gegaan die toen nogal kaal was, nu heeft hij verschillende schuilplekken
 
Zou dit kunnen zijn door het veranderen van aquarium? 2-3 dagen geleden is hij van een 25 liter naar een 80 liter gegaan die toen nogal kaal was, nu heeft hij verschillende schuilplekken
Dat kan, de extra stress van een verhuis is vaak zeer nadelig voor vissen die al voordien serieus afgezien hebben. Een 25l bakje kan niet goed geweest zijn voor z'n gezondheid.
(een 80l zal ook niet lang geschikt zijn)
 
  • Leuk
Waarderingen: Thdo
Dat kan, de extra stress van een verhuis is vaak zeer nadelig voor vissen die al voordien serieus afgezien hebben. Een 25l bakje kan niet goed geweest zijn voor z'n gezondheid.
(een 80l zal ook niet lang geschikt zijn)
Persoon in de winkel had mij geadviseerd om niet het type pleco te nemen die ik wilde (kon tot 60cm groot worden) en heeft me dan 1 aangeraden die max 15cm zou worden. Kan dit zo zijn? (indien niet heb ik dan weer een reden om een grotere te kopen 😛)
 
Persoon in de winkel had mij geadviseerd om niet het type pleco te nemen die ik wilde (kon tot 60cm groot worden) en heeft me dan 1 aangeraden die max 15cm zou worden. Kan dit zo zijn? (indien niet heb ik dan weer een reden om een grotere te kopen 😛)
Dit is een ancistrus cf cirrhosus die worden max 12 cm
 
De kop van de vis die je nu hebt doet me toch eerder aan een Hypostomus ( de groot wordende soorten) denken dan aan een Ancistrus.
 
Dat kan, de extra stress van een verhuis is vaak zeer nadelig voor vissen die al voordien serieus afgezien hebben. Een 25l bakje kan niet goed geweest zijn voor z'n gezondheid.
(een 80l zal ook niet lang geschikt zijn)
Aangezien dit een ancistrus is en geen pleco.
Is 80cm zeker wel goed hoor.
 
Aangezien dit een ancistrus is en geen pleco.
Is 80cm zeker wel goed hoor.
Oh mijn fout dan ik dacht dat pleco de algemene naam was voor dit soort algeneters, bedankt :)
 
de kop is me te spits om een gewone Ancistrus te zijn.
Als je naar patroon kijkt. En goed kijkt zie je al wat borstels komen.

Dit is gewoon een ordinaire huis tuin en keuken ancistrus.
 
Pleco, anchistrus, algen eter, slobber en nog vele meer, het is ook verwarrend met al die merken en types.

Maar wat het ook is, snap dat je je zorgen maak want dat witte moet er gewoon niet op zitten.

Je geef aan dat hij onlangs naar een groter aquarium is verhuisd. Is dit aquarium en filter ingedraaid? Heb je testdruppeltjes NH3 en NO2? Grote kans dat je watertje niet goed is. Dit irriteerd de vis zijn huid en gaat dan extra slijmhuid aanmaken. Zoals al is gezegd is stress ook een dingetje voor vissen.

Zou vandaag eens flink deel van het water eruit gaan halen zodat net je vissen nog onder water zitten. Schoon water beetje zelfde temperatuur als wat in aquarium zit er weer in doen met wat beleid. Tuinslang, gieter. Bordje op de bodem en daar de straal op laten vallen. Stukje courgette of als je in huis heb komkommer of andere geblancheerde groente op gebaksvorkje en die een beetje in beschutte omgeving zetten. Stukje hout vinden ze ook fijn. Algen tabletje s avonds en dan duimen dat hij weer opknapt. Als je geen drupjes heb ga je om de dag 50% oud water eruit en nieuw erin doen.

Vooral niet aan het nieuwe filter gaan zitten prutsen, schoonmaken. Lees wat info over filter onderhoud. Filter ook zo richten dat je wat golfjes op water oppervlak heb.

Een foto van het hele aquarium plaatsen en zullen er wel meer bereid zijn te helpen om je tips te geven.

Hoop dat je" weet niet" vis weer gaat opknappen
 
Een algemene naam voor dit soort vissen is L-nummer daarin vallen alle soortjes
Bijna juist. Niet alle soorten hebben een L-nummer.
Als je het helemaal juist wil hebben dan noem je ze gewoon Loricariidae oftewel harnasmeervallen.
 
Bijna juist. Niet alle soorten hebben een L-nummer.
Als je het helemaal juist wil hebben dan noem je ze gewoon Loricariidae oftewel harnasmeervallen.
Niet iedereen heeft een nummer klopt, maar vallen wel onder de noemer L-nummer omdat de L voor loricaridae staat
 
Het heeft niet mogen baten, deze ochtend heb ik hem er dood uitgehaald, aangevreten, wie zou er hem verder aangevreten hebben? Er zitten Guppies in en neocaridina wildkleuren en 2 platys en nog 2 roodkopzalmen en paar neon tetra. Ondertusse' ook een foto van mijn 80l
 

Bijlagen

  • 16418119025185939898864011005848.jpg
    16418119025185939898864011005848.jpg
    331.9 KB · Weergaven: 86
  • 164181235285962522889972977706.jpg
    164181235285962522889972977706.jpg
    298 KB · Weergaven: 82
Het heeft niet mogen baten, deze ochtend heb ik hem er dood uitgehaald, aangevreten, wie zou er hem verder aangevreten hebben? Er zitten Guppies in en neocaridina wildkleuren en 2 platys en nog 2 roodkopzalmen en paar neon tetra. Ondertusse' ook een foto van mijn 80
Allemaal wss. Elk beestje zal een ander beestje eten al die daar de kans toe krijgt. Dood of levend maakt niets uit.
 

Terug
Bovenaan