Pleco groei


Fox

Well-known member
Lid geworden
8 januari 2022
Berichten
61
Leeftijd
20
Heyy!

Ik ben al lange tijd echt fan van Pleco's ik vind het zulke interesante en leuke vissen, ik heb vandaag een "dwergpleco goud roodoog" gekocht bij mn dierenwinkel, hij is nu heel klein nog geen 3 centimeter. En vroeg mij af hoe groot dit soort pleco's kunnen worden. Ik heb pleco's gezien van 30+ cm. Ook vraag ik me af hoe snel ze groeien. Hij zit nu samen met wat guppies. We voeren hem pleco tablets van Tetra en hij heeft een groot stuk hout in de bak zitten ook. Ook vanplan 2x in de week Tubifex te geven en ook zo nu en dan stukjes komkommer, courgette etc.
 
Heb je een foto?

Klinkt als een "aquarium" winkel benaming
 
Hey, welkom op het forum. ;)

"Dwergpleco goud roodoog" klinkt een beetje als een fantasienaam. Ze konden je geen Latijnse naam geven?

Misschien anders een paar goede foto's maken zodat de soort te bepalen is. (En daarmee de antwoorden op je vragen.)

Edit: rebtor was me voor! Aiiiiiii
 
Ben het met je eens! Pleco's zijn awesome. Op deze site is heeeeeel veel info te vinden over L-nummers: https://www.planetcatfish.com/, jouw variant zal er ongetwijfeld ook tussen staan, maar dan onder een Latijnse naam of nummer (een L-nummer ;) ).

De variant die je beschrijft ken ik zelf niet, dus hoe groot hij kan worden en de specifieke behoeften van deze soort kan ik je ook niet vertellen. Ben nu ook wel nieuwsgierig geworden!
 
Ik zou even wat fotos van hem maken, hij zit wel hele tijd onder het stuk hout dus dat is lastig haha. De verkoper zij wel dat t gewoon een pleco is, hij had ook "Dwergpleco's" in de wild kleur zitten namelijk.
 

Bijlagen

  • Screenshot 2022-01-08 194829.png
    Screenshot 2022-01-08 194829.png
    116.7 KB · Weergaven: 155
Ben het met je eens! Pleco's zijn awesome. Op deze site is heeeeeel veel info te vinden over L-nummers: https://www.planetcatfish.com/, jouw variant zal er ongetwijfeld ook tussen staan, maar dan onder een Latijnse naam of nummer (een L-nummer ;) ).

De variant die je beschrijft ken ik zelf niet, dus hoe groot hij kan worden en de specifieke behoeften van deze soort kan ik je ook niet vertellen. Ben nu ook wel nieuwsgierig geworden!
Ik viel er meteen voor de eerste keer dat ik ze zag in een aquarium van een vriendin. Sindsdien ben ik echt verliefd op alle soorten pleco's vooral de gibbiceps is een van mn favorieten.


Deze kleine van mij lijkt heel erg op een standaard goud pleco of misschien toch een goude gibbiceps, maar het is heel moeilijk te bepalen. Ook vraag ik me af waar de term "Dwergpleco" dan vandaan komt. Heel gek. Hij lijkt me niet op een ancistrus lijken omdat hij niet die "snorharen" heeft maar dat kan ook zo lijken omdat hij klein is. Ik maak nog wat duidelijkere foto's als die weer wat naar voren komt.
 
Wat een schattig ukje (nu nog - want afhankelijk van de soort kunnen ze uitgroeien tot forse onderwaterdraken die een enorm onderkomen nodig gaan hebben).

Ik ga even @Nicolientje-W taggen om te vragen of ze je dier herkent, en of het misschien om een ancistrus gaat. Daar weet ze waarschijnlijk wel iets over te vertellen. Heb je hem uit een aquariumspeciaalzaak of een dierenwinkel?
 
Dierenwinkel, tis een winkel die zich presenteerd voornamelijk als diervoederzaak, maar verkoopt ook simpele vissen zoals betta's, guppies en vijvervissen.
 
Hij is heel rustig, beweegt ook bijna niet dus heb zn stuk hout even aan de kant gehaald voor de foto. Hopelijk is deze beter.
 

Bijlagen

  • Screenshot 2022-01-08 204721.png
    Screenshot 2022-01-08 204721.png
    177.6 KB · Weergaven: 151
Het is wakker en door de bak aan het vliegen, heb een paar mooie scherpe foto's kunnen maken nu
 

Bijlagen

  • 20220108_212406.jpg
    20220108_212406.jpg
    141.3 KB · Weergaven: 143
  • 20220108_212319.jpg
    20220108_212319.jpg
    141.3 KB · Weergaven: 145
  • 20220108_212333.jpg
    20220108_212333.jpg
    43.4 KB · Weergaven: 146
Is een ancistrus cf cirrhosus albino, word doorgaans 12 cm en mogen geen dierlijk voer daar krijgen ze bloat van
Dankjewel, hoelang groeien deze door?
 
Samen met de Gibbiceps zo'n beetje de meest verkochte Pleco / L-nummer.

Mannetjes krijgen stekels op hun neus. Kweken trouwens ook erg makkelijk.

Leuk visje wat totaal niet schub is en tot in tegenstelling van veel "algeneters" eet deze ook daad werkelijk groen.

Hier nog wat extra info:


Nummer is de L144
 
Samen met de Gibbiceps zo'n beetje de meest verkochte Pleco / L-nummer.

Mannetjes krijgen stekels op hun neus. Kweken trouwens ook erg makkelijk.

Leuk visje wat totaal niet schub is en tot in tegenstelling van veel "algeneters" eet deze ook daad werkelijk groen.

Hier nog wat extra info:


Nummer is de L144
Het is geen L144 want de vis van de topicstarter heeft rode ogen, en een L144 heeft altijd blauwe ogen, dus deze info is fout die jij verstrekt
 
En het kan dan geen albino variant zijn?

Volgens mij worden ze veelvuldig onder verschillende namen verkocht en ook nog eens de nodige kruisingen.

Daarnaast gedrag e.d. is hetzelfde ook nog eens.

Heb je een bron van jouw bewering?
 
En het kan dan geen albino variant zijn?

Volgens mij worden ze veelvuldig onder verschillende namen verkocht en ook nog eens de nodige kruisingen.

Daarnaast gedrag e.d. is hetzelfde ook nog eens.

Heb je een bron van jouw bewering?
Een albino ancistrus is altijd een cf cirrhosus, er is nog nooit in de hobby een albino L144 opgedoken, sterker nog, die hele L144 bestaat niet meer volgens bepaalde bronnen, ik ga eens opzoek naar de bron van dat verhaal
 
En het kan dan geen albino variant zijn?

Volgens mij worden ze veelvuldig onder verschillende namen verkocht en ook nog eens de nodige kruisingen.

Daarnaast gedrag e.d. is hetzelfde ook nog eens.

Heb je een bron van jouw bewering?
Overigens dat ze onder allerlei benamingen verkocht worden maakt het niet dat ze dat dan ook zijn, de cf cirrhosus word vaak als dolichopterus verkocht op mp, ook 2 heel verschillende ancistrussen, een pleco word vaak als vrouwtjes ancistrus verkocht op mp, ook 2 heel verschillende vissen, het is niet zo dat als winkels of particulieren er een naam op plakken, het dan die vis is
 
En het kan dan geen albino variant zijn?

Volgens mij worden ze veelvuldig onder verschillende namen verkocht en ook nog eens de nodige kruisingen.

Daarnaast gedrag e.d. is hetzelfde ook nog eens.

Heb je een bron van jouw bewering?
https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=2487 :
L144 is a one off import - the one male fish that came from Paraguay was at the time bred together with females imported at the same time, and then crossed back to their own siblings to lock the genetic defect that causes the yellow colour. These fish died out in the late 1990s as far as anyone can tell. The fish that is now sold as L144 is a different form, most likely based on Ancistrus cf. cirrhosus. This form resembling L144 can be found under as Ancistrus sp(4).
 
Ja ik ken het verhaal.

En dat winkels vissen soms onder verschillende namen verkopen is bekend maar de wetenschap weet het soms ook niet altijd of een soort een nieuwe soort of een variatie is op een bestaande soort is.
 

Terug
Bovenaan