Platy's zijn bang/schuw?


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
In mijn Juwel Rekord 600, welke nu vier weken draait ( indraaien) en waarvan de waterwaardes ( druppeltest) goed zijn, speelt het volgende zich af.
De vijf Platy's zijn naast enkele Rouwtetra's de enigste bewoners ( en een groep Torenslakjes), en dat zal waarschijnlijk ook zo blijven vanwege de ruimte/ maat van het aquarium.


Twee van de vijf Platy's die ik sinds gistermiddag heb, zijn nog steeds schuw/bang en verstoppen zich in de planten/achter het hout.

Ze laten zich wel eens zien, maar ze zitten vaker verstopt dan dat ik ze zie.

Als ik ze wel zie, zwemmen ze gewoon rustig met de andere Platy's samen, en trekken zich niks aan van de Rouwtetra's.

De Platy's zijn alle vijf vrouwtjes en ze zijn allemaal van dezelfde soort/variant.
De dames kunnen het goed met elkaar vinden en er is geen enkel teken van ruzie of geklier onderling.
Elkaar weg jagen doen ze ook niet.

Het aquarium is ruim beplant ( vandaag krijg ik wat drijfplantjes) en er zijn genoeg verstop-plekken ( welke ze dus ook gebruiken nu).
Een rustige stroming aan het oppervlak en de verwarming staat op 23 graden.
Geen felle verlichting ( 1x TL8 Highlite Day van Juwel, zonder reflector).

De Rouwtetra's die er in zitten zijn totaal niet bang en laten zich constant zien.
Ze laten de Platy's met rust en de Platy's hebben verder dus ook geen last van de Rouwtetra's.
De Rouwtetra's waren de eerste bewoners en daarna zijn de vijf Platy's erbij gekomen.



Waarom zijn sommige Platy's zo bang/schuw?

Moeten ze gewoon nog even wennen?

Of is het normaal gedrag en zullen ze altijd wat schuw/bang blijven?


Ik zou het zou zonde vinden als ze altijd zo schuw blijven.

Ik weet dat ik ze nog maar een dag heb nu, maar twee ervan zijn al vanaf het eerste moment zo dat ze zich steeds laten zien en eentje is net wat meer op haar hoede.
Maar de andere twee zijn dus echt bang/schuw.

Vandaar dus dat ik begin te twijfelen of dit nog goed gaat komen.
 
Laatst bewerkt:
Heb nu nog vier Platy's.

Vanmiddag toen het licht van het aquarium aan ging, was één van de vrouwtjes dood.
Lag achter een plant op de bodem.

De andere vier Platy's en de Rouwtetra's zijn super levendig en laten zich goed zien.
Soms schrikken ze nog even, maar ze herstellen heel snel.

Alle vissen in de Juwel Rekord 600, eten goed en zwemmen prima en gedragen zich verder ook prima.

Waterwaardes zijn goed. ( druppeltest).
Maar heb toch vanwege de dode Platy even een klein gedeelte ververst.
 
Het gaat nu beter dan eerst :)
Soms schrikken ze nog, maar ze herstellen snel.
 

Terug
Bovenaan