Platy's overzetten


Koen07

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2022
Berichten
168
Leeftijd
16
Hallo allemaal, vandaag wou ik de eerste 2 of 3 platys overzetten van mij 54l naar mijn nieuwe 125l, maar hoe kan ik dit het beste doen? Er zitten 3 zebraslakken in. Het gaat om ongeveer 10 platys intotaal maar wil ze niet allemaal tegelijk overzetten. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik dacht misschien zelf dit;
Eerst vul ik een emmer met het water van de 54l dan vang ik 3 visjes en laat die in de emmer vrij. Dan voeg ik wat water toe van me 125l om ze aan de waardes te laten wennen. (De temperatuur van het nieuwe aqaurium is iets warmer) En dan schep ik ze met een schepnetje in het nieuwe aqaurium. Is dit een slimme manier of heeft iemand een betere oplossing?

Mvg,
Koen
 
Hoeveel warmer is dat water? Mocht dat <1 graden verschil zijn dan zou ik ze zo overgooien.

Hoe lang draait de nieuwe bak al?
 
Hoeveel warmer is dat water? Mocht dat <1 graden verschil zijn dan zou ik ze zo overgooien.

Hoe lang draait de nieuwe bak al?
Nu zondag zit het water en bodem en stenen er 3 weken in. De planten zitten nu dinsdag er 3 weken in. Ik heb afgelopen woensdag het water laten testen bij de aqaurium speciaalzaak en die zeiden dat er eventueel al wel wat vissen in konden omdat de waterwaardes goed waren. Toen heb ik 3 zebraslakken toegevoegd, en nu wou ik vanavond er 2 of 3 visjes in doen
 
Nu zondag zit het water en bodem en stenen er 3 weken in. De planten zitten nu dinsdag er 3 weken in. Ik heb afgelopen woensdag het water laten testen bij de aqaurium speciaalzaak en die zeiden dat er eventueel al wel wat vissen in konden omdat de waterwaardes goed waren. Toen heb ik 3 zebraslakken toegevoegd, en nu wou ik vanavond er 2 of 3 visjes in doen

Nou zou ik inderdaad visje of 3-4 toevoegen, komende week even spaarzaam voeren in dat bakje, en dan volgende weekend de rest overzetten.

In theorie zal er ook weinig gebeuren als je alle 10 de vissen meteen overzet, platy's zijn sterke visjes.
Maar als je de mogelijkheid hebt om het even in 2 kleine etappes te doen dan is dat altijd beter :deal:
 
Nou zou ik inderdaad visje of 3-4 toevoegen, komende week even spaarzaam voeren in dat bakje, en dan volgende weekend de rest overzetten.

In theorie zal er ook weinig gebeuren als je alle 10 de vissen meteen overzet, platy's zijn sterke visjes.
Maar als je de mogelijkheid hebt om het even in 2 kleine etappes te doen dan is dat altijd beter :deal:
Dankuwel! De temperatuur verschilt 3-4 graden. Dus dat is best wel wat. Hoe zou ik het dan kunnen doen?
 
Ik zou het oude aquarium even wat hoger van temperatuur zetten, of kan dat niet? Dan gaat het mooi langzaam.
 
Ik zou het oude aquarium even wat hoger van temperatuur zetten, of kan dat niet? Dan gaat het mooi langzaam.
Ik kan helaas niet de temperatuur verstellen bij de verwarming van het aqaurium (54l) is zo'n verwarming van tetra die bij zon starterline zat. Ik kan misschien wel bij de dierenwinkel een plastic zak vragen/kopen en ze daar mee laten overwennen
 
Het nieuwe aquarium even een dag en een nacht laten afkoelen kan wellicht ook? Ik heb altijd begrepen dat vissen een snelle temperatuursverhoging minder goed verdragen dan een verlaging.
 
Het nieuwe aquarium even een dag en een nacht laten afkoelen kan wellicht ook? Ik heb altijd begrepen dat vissen een snelle temperatuursverhoging minder goed verdragen dan een verlaging.
Van het nieuwe aqaurium kan ik wel de temperatuur verlagen idd. Als de temperatuur ongeveer hetzelfde is als het oude kan ik dan wel de manier met de emmer gebruiken? En kan ik dan langzaam in stapjes wel weer de temperatuur iets verhogen
 
Ja hoor, het verwarmen met de thermostaat gaat redelijk geleidelijk. Je kunt in het nieuwe aquarium ook een waterwissel doen van een kwart met koud leidingwater, dan is het een stuk kouder.
 
Dankuwel, ik heb nu de thermostaat wat kouder gezet, en dan ga ik zometeen een waterwissel doen. En als ik de visjes aan het overzetten ben is het handig als het licht uit is neem ik aan?
Ja hoor, het verwarmen met de thermostaat gaat redelijk geleidelijk. Je kunt in het nieuwe aquarium ook een waterwissel doen van een kwart met koud leidingwater, dan is het een stuk kouder.
 
En de waterwissel van je 125 l naar je 54l doen? Zo heb je ook al een gewenning in je 54l. Dat scheelt weer een transfer van je 54l naar een emmer en vervolgens van een emmer naar je 125 l.
 
Ik zou het licht gewoon aanlaten
 
Als je de temperatuur van de 2 bakken gelijk kan krijgen, hoef je niet moeilijk te doen met overwennen ect.
 

Terug
Bovenaan