Pla's Rio180


En bak light zal er vanaf blijven komen: het blijft 2x 45 Watt, maakt totaal 90 Watt op 180 liter, maakt 0,5 Watt per liter. Dat zijn getallen waar je een hollandse plantenbak makkelijk op draait qua licht. Vandaar al dat ik over CO2 en drijfplanten begon.

Maar de kleur van het licht is een andere:
- Juwel Daylight > Highlight Day? > 9000 Kelvin
- Dennerle Amazon Day > 6000 Kelvin
- Dennerle Special plant > 3000 Kelvin

Hoe hoger het Kelvin getal, hoe witter het licht. 3000/4000 is wat gelig, 6500 vind ik een mooi neutraal wit, daarboven ga ik mij zonnebril halen.
Om een idee te geven: zelfde aquarium, eerst met 2900K, daarna met 4000K: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... Post338277

Wat is beter is lastig te zeggen. Jullie moeten ertegenaan kijken, qua plantengroei wordt wel eens gezegd dat 4000K het beste is.
Ik heb zelf de indruk dat het allemaal wel meevalt: http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1138340

~ Ivo
 
De verlichting iedere dag met een half uur opschroeven gaat veel te snel. Laat de bak eerst maar eens een weekje indraaien met 6 uur verlichting. Hoe meer verlichting hoe meer voedsel de planten nodig hebben en ook CO2, maar deze wordt nog te weinig aangemaakt omdat de planten eerst moeten gaan groeien. Teveel en te lange verlichting in de eerste weken kan behoorlijk wat alg tot gevolg hebben.

Ik zelf zat pas na 6 weken op een verlichtings duur van 10 uur per dag, is misschien weer wat aan de voorzichtige kant...maar toch.
 
@ Ivo,
Ik moet zeggen, dat ik inderdaad die foto met het licht van 4000K wel mooi vind.
Nu ben ik gebonden aan lampen van Dennerle of Juwel.
De lamp achterin is de Juwel Daylight met 9000K.
De alternatieven kunnen zijn de Juwel Nature (heeft 4100K) of de Dennerle Amazon day (heeft 6000K). Maar we laten het voorlopig even zo. Een nieuwe lamp is zo gekocht.


@ Ronald,
Bedankt voor de tip. Ik heb de lichtduur gelijk wat terug geschroefd. Ik zat al op de 10 uur, maar heb de timer nu op 8 uur licht per dag gezet.

Na 5 dagen ziet de bak er zo uit:


p1020904k.jpg

De rechterkant

p1020905k.jpg

De linkerkant

Het water is mooi helder. Ik heb nog niet in de filterbak gekeken, hoe dat er uit ziet.
 
Volgens mij is de JBL solar tropic ultra ook in de juiste afmeting te krijgen. Hebben wij hier en is een fijne lamp.

Qua verlichtingsduur in het begin was het bij ons steeds 8 uur. Ronald heeft een punt, meer licht betekent een hogere vraag naar voeding door de planten en zeker bij het indraaien ontbreken nog 2 voedingsttoffen (NO3 en PO4). Aan de andere kant: als CO2 tekort bij het indraaien een probleem volgt zal dat op termijn al helemaal zo zijn als straks de bak volop draait. Vandaar ook dat ik begon over het dempen van de verlichting met bijvoorbeeld drijfplanten. Veel vissen kleuren ook stukken mooier onder gedempt licht.

Over de bak: ik moet zeggen erg mooi ingerich :)

~ Ivo
 
Mooi gedaan! En leuke lotus. Dat wordt een mooi gezicht als die groot wordt;)
 
Echt heel mooi, goed gedaan, een bakkie naar mijn hart, en het kan alleen maar mooier worden :thumbs:
 
:cool:

Dank jullie wel voor de complimenten!

Maar we zijn echt slechts simpele beginners hoor. Ik moet zeggen, dat we wel veel hebben getracht op te steken van de foto's in het forto album en met name de totaaltjes. Ook op basis van de antwoorden op onze vragen.

Nu maar wachten wachten tot de eerste bewoners er in mogen trekken.
Nee, het worden geen Orka's, hoewel ik ze onwijs mooi vind.
 
O ja, dat was ik hierboven nog vergeten te vragen...
Als je op de bovenste foto van deze pagina kijkt, dan zie dat een paar bladeren van de Echinodorus bleheri wat gelige bladeren komen.
Kan dat komen door het indraaien? Of heeft het misschien een andere reden? Zou ik al moeten beginnen met iets als Profito wellicht?
 
Zojuist nog eens de waterwaardes bekeken met een Sera teststrip.

Ik heb nu de volgende waardes:
PH: 7.6
KH: 3
GH: 6d
No2: 1
No3: 10
De temperatuur is 25.6 C.

Ik weet het, het is maar een indicatie. Maar is hier al wat uit te halen?
 
Meet voor de gein het kraanwater ook eens met zo'n strip ;)

~ Ivo
 
Op verzoek van Ivo...

Ons Haags duinwater heeft de volgende waardes (net gemeten, zo uit de kraan):
PH: 8.0
KH: 10
GH: 6d
No2: 0
No3: 10

Dit is op dezelfde wijze gemeten als hier boven, dus met een Sera teststrip.

Ook hebben we hier een paar drijfplantjes gevonden. Dus er zitten nu 3x Limnobium laevigatum bij. Gevonden bij een lokaal tuincentrum.

Naar aanleiding van de adviezen van Gapak en anderen in he topic over de het standaard Juwel filter, heb ik zo juist een nieuwe filterwatje er in gedaan alsmede de groene Nitrax en de Zwarte carbon spons verwijderd. Inderdaad bewaard voor indien nodig.
Ik heb er niks voor in de plaats gedaan, zoals Gapak aangaf. Toch twijfel ik nog een beetje of ik niet een tweede grove blauwe spons met toevoegen of eventueel een tweede bakje Cirax of zo. De bak draait nu 9 dagen.

Dan nog een paar beginnersvragen:
Wanneer moet ik de eerste waterwissel gaan uitvoeren?
Wanneer zou ik moeten beginnen met de eerste toevoeging van Profito en/of EasyCarbo?
 
De eerste waterwissel heb ik een week nadat ik de eerste visjes toegevoegd had, gedaan.
Qua planten voeding ben ik eind van de de week begonnen, maar dan met een halve dosis.
 
Ronald V zei:
De eerste waterwissel heb ik een week nadat ik de eerste visjes toegevoegd had, gedaan.
Qua planten voeding ben ik eind van de de week begonnen, maar dan met een halve dosis.

Bedankt. Dan zal ik ook tegen die tijd wat water wisselen.

Bedoel je toedienen van plantenvoedsel (Profito) aan het einde van de eerste week, Ronald? De startdatum van ons aquarium was 25 october j.l.

En EasyCarbo? Kan dat ook al met een halve dosis, of nog even wachten?
 
Sorry, de 2 valt soms weg. Ik schreef, aan het eind van de 2de week.
Ik heb beiden om de dag toegevoegd, pas later ben ik naar 1 keer per week toevoeging gegaan. Nu voeg ik 2x per week wat toe.
 
No worries Ronald. Het is me duidelijk en dan ga ik vanaf komend weekend daar ook rustig mee beginnen. Gewoon halve porties, zoals je zei.

Ik moet zeggen, dat ik nu echt merk dat de planten goed gaan groeien. Een paar hebben het wateroppervlak al bereikt. Maar de Zwaardplant heeft wel een paar gelige bladeren. Ondanks dat, groet hij wel goed, zo te zien.

Wat betreft de waterwaardes, meet ik die om de 2-3 dagen met een Sera teststrip. Ik noteer die dan in een Excel sheet. De resultaten van de laatste meting staan hier boven. Ik zie nog niet al te veel fluctuaties.
Over twee weken laat ik de waardes bepalen bij de LFS en hopelijk kunnen dan ook de eerste bewoners gaan intrekken.
 
een paar kleibolletjes bij je zwaardplant doet wonderen ;)
 
Neem je tijd en heb geduld...hahaha en dat is moeilijk, kon hier ook niet snel genoeg gaan... :p
Ik heb ook hard mijn best moeten doen om die mooie glimlach te weerstaan en niet te snel visjes er in...hahaha

wat betreft je zwaardplant, kan een gebrek aan ijzer zijn...hoewel dat met een voedingsbodem eigenlijk niet zou mogen. In dat geval toch een kleibolletje erbij, zoals Astrid zegt. Ik wwet ook niet of die zwaardplant er is in boven en onderwater vorm, wat dat kan een andere verklaring zijn. De plant past zich misschien aan aan het onderwater leven.
 
Haha, geduld is nou niet mijn sterkste punt. Een "hot jai". ;)

Ik hou het wel in de gaten. Misschien dat mijn waardes nu ook wel iets veranderen, nu ik de Carbon en Nitrax sponzen eruit gehaald heb.
Ik zal van de week wel weer een foto maken.
 
Na ongeveer 10 dagen ziet de bak er nu zo uit. Eigenlijk niets veranderd, maar we wilden jullie toch geen foto's onthouden van de plantengroei. Dus hier wat foto's

p1020906k.jpg

De rechterzijde

p1020907k.jpg

De linkerzijde

Op de foto van de rechterkant staat een plant met aan de bovenkant rode blaadjes, die schuin omhoog groeit. Die gaat wel hard. Moet je die al snoeien of gewoon nog even laten gaan.

Buiten de filter aanpassing zoals eerder beschreven, hebben we niet aan het aquarium gedaan. Behalve aan paar drijfplanten toegevoegd en losse blaadjes verwijderd.

Ik wil dit weekend voor het eerst een beetje Profito gaan toevoegen. Dan draait hij twee weken. Of is dat nog te vroeg?
 
Als de plantjes het oppervlak bereiken, kan je ze snoeien. Kan al eerder, maar dat is aan jou.
 
Zolang je aan het indraaien ben, zou ik nog niks snoeien, planten zorgen voor een goede balans in de bak, je waardes zijn dan sneller op orde.
 
Bedankt Astrid.

Gisterenavond een paar algen ontdekt... :(
Maar dat zal er wellicht wel bij horen als je aan het opstarten bent. Is het in deze fase al noodzakelijk dat ik er wat aan doe?

Ik heb de details in het topic over algen vermeld.
 
Heb daar ook een klein beetje last van gehad, tijdens de opstart. Welke algen zijn het?

Via http://www.aquascaping-blog.com/ heb ik heel veel bruikbare info gevonden, over mogelijke oorzaken van alg en de bestrijding ervan.
 
Ronald V zei:
Welke algen zijn het?
Belangrijke vraag! Over bv. 'opstartalggen' hoef je je geen enkele zorgen te maken. Begint de penseelalg nu al, om maar een voorbeeld te noemen, dan is dat een voorbode voor meer zodra de verlichtingsduur wordt verlengd.

~ Ivo
 
Iedereen heeft last van opstartalg, daarom zou ik als ik jou was even niet snoeien .
Vaak door po4 tekort of teveel ontstaat wat blauwalg wat je met een luchtpomp slangetje kan afvoeren op een voorzichtige manier, ook de penseelalg trouwens. ( kan ook een nitraat te weinig zijn)Heb ik ook in het begin gedaan, elke dag weghalen en dan stopt het vanzelf naarmate er meer balans in je bak komt.
Veel meten, zo 1x per 4 dagen in het begin, je planten verbruiken nu ook voedingsstoffen.
Groeien ze hard gaan de voedingstoffen er ook hard uit met als gevolg alg ;)
 
Ik heb de nitraat en carbonsponzen er al uit gehaald. Zie ook hierboven.

Ik heb er nog niet zoveel verstand van, maar ik denk dat het draadagen zijn.

Enne ik moet wel zeggen, dat de laatste week de meeste planten best wel hard gegroeid zijn.
 
Foto'tje van de alg?

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Foto'tje van de alg?

~ Ivo

Ik zal morgen even kijken voor een foto, Ivo. Bedankt al vast.
 
Hierboven beloofde ik foto's te plaatsen van de algen. Ik vermoed dat we 2 soorten hebben, te weten baardalg en bruinalg. Het was met mijn camera lastig om ze vast te leggen,dus het aloude google maar even gebruikt.


baardalgen.jpg

Baardalg, die met name op de wortels van de Limnobium laevigatum zitten. Elders zie ik ze niet. Zelfs niet met mijn leesbril op... ;)


bruinalg.jpg

Tenminste, ik denk dat het bruinalg is. Deze zaten met name op de blaadjes van de rode plant die net links van het groepje stenen staat. Maar ook op de vaantjes plant links voor. Daarnaast hing er af en toe een "wolkje" aan een blad, dat we direct hebben verwijderd.


Hoort dit tot de opstartperikelen, of moet ik me al zorgen maken? We halen wel steeds de losse blaadjes er uit en vervang alleen de filterwatten. Verder wilde ik er nog niet te veel aan rommelen, wat jullie ook al hebben aangegeven.
Komend weekend willen we eigenlijk bij Holgen hier in Den Haag het water laten testen en dan de eerste vissen aanschaffen.

Daarnaast nog enige totaaltjes, zodat jullie een idee hebben hoe de boel in twee weken tijd is gegroeid.

p1020902f.jpg

Het aquarium op 25 oktober 2013


p1020913f.jpg

Het aquarium op 11 november 2013


De waterwaardes zijn nog steeds hetzelfde als hierboven. Maar er moet eerdaags wel een testbox komen, want die strips is toch wel lastig aflezen. Soms zit een waarde eigenlijk tussen 2 kleuren in.
Misschien maar een briefje naar Zwarte Piet sturen...

Ik hoor graag jullie commentaar en aviezen, tips, etc.
 
De bovenste lijkt mij meer op penseelalg, CO2 gerelateerd.
Bruinalg is meer een opstartkwaaltje en zou vanzelf over moeten gaan.

~ Ivo
 
Het is en blijft een heel veel voorkomend verschijnsel, algenprobleempjes in een nieuw opgestarte bak. Het benaderen van een balans in allerlei processen die zich nu sinds een 2-tal weekjes afspelen in je bak, duurt gewoon een hele tijd. In die periode is je bak nu eenmaal nog niet echt stabiel en dat is precies waar algen op "kicken". Je kan in principe gerust op ettelijke maanden rekenen voordat alles wat soepeler gaat draaien.
Je kunt overwegen om er tijdelijk een flinke bos Grof Hoornblad (Ceratophyllum demersum) in te planten (kan zelfs ook gewoon drijvend). Dat is goedkoop en volgens mij de allersnelste groeier en "afvalstoffen verwerker" die er is - een heel probaat en natuurlijk middel tegen overmatige algengroei.


Bovenstaand advies is mij ook gegeven tijdens de opstart van mijn eerste bak en de extra hoornblad heeft mij toen goed geholpen.
Als je wilt, kan ik je het gehele advies doormailen, moet je via pb je mail adres maar even doorgeven.
 
Ik ga voor een groot deel met je mee Ronald, maar ten aanzien van de CO2 gerelateerde penseelalg zie ik het anders: met een KH van 10 en een pH van 8 is het CO2 niveau slechts ca. 2,5 mg per liter. Dat gaat echt niet opgelost zijn als de bak eenmaal stabiel is.

~ Ivo
 

Terug
Bovenaan