Plantjes nog steeds niet blij?


Jeronimos

Well-known member
Lid geworden
30 december 2019
Berichten
65
Leeftijd
51
Gewaardeerde hobbygenoten,
Ik heb al veel goed tips uit het forum gekregen. Daarom probeer ik er gewoon nog eentje :)
Ik ben al een tijdje bezig met mijn waterwaarden. Volgens mij is de basis nu goed, maar de planten zijn volgens mij nog niet optimaal gelukkig.
N en P gemeten 15/1,5ppm
Tenso docering op standje 'normaal verlicht aquarium met CO2'.
De dropchecker in het groen, 8uur belichting met 2 T5 lampen.

Toch heb ik gele, bruine en vervormde bladeren bij de vaantjesplant, bruine bladeren bij de Myriophyllum, zwarte, grote, doorzichtige plekken op de javavaren en mijn rode Ludwigia repens Rubin is eerder bruin dan rood. Veder wat bruinalg op de stenen. De eerste 3 staan op een foto.

Tips?
 

Bijlagen

  • DSCN7883.JPG
    DSCN7883.JPG
    264.1 KB · Weergaven: 104
Wat is voor jou "normaal" verlicht? Welk licht heb je? Javavaren is op zich niet eens zo heel veel licht nodig maar zwarte vlekken op haar bladeren vertellen dat ze liever wat meer licht wil. Evenals trouwens de Ludiwgia. Bruinalg kan ook een teken zijn van een te lage lichtwaarde.
 
Is dit een natuurlijk no3 waarde of voeg je kaliumnitraat toe?
 
@triple: Ik meet de N,P en voeg die toe volgens het recept van aquariumbemesting.
@benvo: dat wist ik niet. Planten lezen, dat is wat ik hier graag wil leren :) Meer licht dus. Dan zie ik 3 snelle opties. Andere TL, reflecterend materiaal boven de TL, of langer belichten. Wat denken jullie?
 
Ik heb even gekeken. Er hangt nu 2x JUWEL 54W/104cm lampen boven. Old school dus..
 
die beschadigde bladeren zijn dit er voor je co2 en plantenvoeding begon toe te dienen?
 
Heb je een totaaltje van de bak en hoe groot is deze?
 
Ik heb even gekeken. Er hangt nu 2x JUWEL 54W/104cm lampen boven. Old school dus..

Daar is op zich niets mis mee. TL T5 verlichting is prima. En het geeft ook eigenlijk geen duidelijkheid v.w.b. een licht tekort. Maar het zou natuurlijk wel mogelijk zijn dat je erg oude buizen hebt?
 
Daar is op zich niets mis mee. TL T5 verlichting is prima. En het geeft ook eigenlijk geen duidelijkheid v.w.b. een licht tekort. Maar het zou natuurlijk wel mogelijk zijn dat je erg oude buizen hebt?
Die verouderen inderdaad zonder dat het direct zichtbaar is.
Ik zou 1 van de 2 vervangen en kijken of je verbetering zit.
 
@Dirk Bazuin: Elders op dit forum lees ik dat T5 max 10% aan kracht kan verliezen gedurende de hele looptijd. Dus vervangen gaat volgens mij niet helpen
@benvo: super dat ik elke keer op een reactie van jou mag rekenen! Thanks!
@John: idem voor jou. Bijgaand een overzichtsfoto zoals voorgesteld. Bak draait nu 3 maanden. Helaas komen de kleuren op de foto TOTAAL niet over met de werkelijkheid. Daarom heb ik er maar bij geschreven wat ik zie. + inzetje met een stukje varen.
@Danny62: Ja Danny: een cursus aquariumplanten lezen zou ik graag willen volgen. Maar ja, waar vind je zoiets?

Ondertussen ben ik i.i.g. g e w e l d i g b l i j met tips om dit stukje plantenwereld een stukje gezonder te laten worden!
Volgens mij doe ik de juiste dingen, zie mijn inleiding, maar het resultaat zegt van me niet.
 

Bijlagen

  • Overview met tekst.jpg
    Overview met tekst.jpg
    157.2 KB · Weergaven: 92
Elders op dit forum wil niet zeggen dat het ook waar is :D

ik verving ze altijd elk jaar.
 
ik verving ze altijd elk jaar.
TL Lampen (T5, T8 en ander TL Lampen PL bv.) dienen inderdaad jaarlijks vernieuwd te worden.
Na één jaar is het beste er van af
Hang maar eens een oude en nieuwe lamp naast elkaar.
 
Elders op dit forum lees ik dat T5 max 10% aan kracht kan verliezen gedurende de hele looptijd. Dus vervangen gaat volgens mij niet helpen

Dat heb ik ook altijd gedacht maar later werd me verteld dat dit is gedurende het aantal branduren dat ze vermelden.
 
Reactie van Jurgen D van destijds:

In principe kan je T5 en T8 gebruiken tot ze stuk zijn. De degradatie is tegenwoordig slechts 10% op 20000 branduren.
T5 heeft een gemiddelde levensduur van 25000 uren. T8 met VSA ongeveer 12000. T8 met evsa ongeveer 15000.
Uiteraard kan dit afwijken.
 
Ik Citeer:
"Op mijn werk gebruiken we de Actinic T5 lampen van Arcadia als 24 u verlichting.
Om de 6 a 7 maand zijn deze allen aan vervanging toe.
Niet dat ze stuk zijn maar omdat de licht sterkte enorm achteruit gaat.
Ze zijn als het ware uitgeblust.
Ook het gebruik van de Osram 67 lampen (klasieke blauwe lamp)
vertoont dezelfde symptomen."
Einde Citaat.

Bron: zeewaterforum.info
 
Beste mensen, hoe interessant de discussie over de levensduur van T5 ook is, mag ik voorstellen terug te gaan naar het topic?
Waar duiden de verschijnselen die ik beschrijf op? Waar is tekort of teveel aan? Ik ben na 16 reacties nog geen stap verder. Benvo twijfelt of licht wel het probleem is en ik heb zelf geen idee.
meer / langer verlichten? meer / minder CO2? Meer / minder micro / macro? Of iets heel anders?
 
Beste mensen, hoe interessant de discussie over de levensduur van T5 ook is, mag ik voorstellen terug te gaan naar het topic?
Waar duiden de verschijnselen die ik beschrijf op? Waar is tekort of teveel aan? Ik ben na 16 reacties nog geen stap verder. Benvo twijfelt of licht wel het probleem is en ik heb zelf geen idee.
meer / langer verlichten? meer / minder CO2? Meer / minder micro / macro? Of iets heel anders?
Kun je geen foto’s van je vraagstukken posten? Dat zegt meer dan je mooie totaaltje met beschrijving. Is overal voldoende waterverplaatsing? Ik denk dat je verlichting prima is. Je no3,po4 is een prima waarde. De gekrulde blaadjes kan duiden op co2 tekort, misschien eens schuiven met je dropchecker. Bruinalg had ik me niet zo zorgen om gemaakt. Hoelang draait het aquarium? Zwarte plekken in varen.. is die opgebonden? Mijn javavaren die donkerder staat heeft ook wat meer zwarte vlekken dus dat zou kunnen. Zijn het zwarte pikjes in rijen dan zijn het sporen. Groen doorzichtige bladpunten is ook co2 tekort, maar dat schijnt bijna onontkoombaar dan moet je al veel co2 doseren heb ik van een internetbron. Verder moet je planten de kans gunnen om aan te slaan. Hoop dat je hier wat aan hebt.
 
Ohja als je, je planten roder wilt hebben zul je ijzer moeten doseren. Ook ijzer in het substraat helpt door bijvoorbeeld kleibolletjes
 
@Rubz: Bedankt voor je reactie. De kleibolletjes ga ik uitproberen. Voor de rest denk ik dat ik gewoon een te moeilijke vraag heb gesteld. Er zijn teveel factoren die een rol spelen. De belichting lijkt me niet het probleem omdat ik makkelijke planten heb. Ik ga denk ik maar wat experimenteren met overdoseren met micro elementen. Dat was ook het advies van Aquariumbemesting.nl
 
  • Leuk
Waarderingen: Rubz
Ohja als je, je planten roder wilt hebben zul je ijzer moeten doseren. Ook ijzer in het substraat helpt door bijvoorbeeld kleibolletjes

Dat planten zoveel roder zouden worden door ijzer geloof ik niet. Licht is hier de meest belangrijke factor. Ts. heeft veel planten die in de categorie intens belichten vallen. Javavaren met zwarte vlekken wijst op te weinig licht. Deze plant houdt van een gemiddelde belichtingssterkte maar heeft een ondergrens. Wanneer je lager zit dan die ondergrens verschijnen die zwarte vlekken. Een ludwigia repens 'Rubin' wordt alleen rood wanneer ze intens belicht wordt. Bruinalg kan een startersprobleem zijn maar de oorzaak kan ook liggen in een licht tekort. Bij een Vaantjesplant is goed te zien of er sprake is van licht tekort. Bij een goede belichting zal de plant veel fijnere blaadjes krijgen, bij minder licht worden eerst de bladeren grover. De plant probeert het lichttekort te ondervangen door meer bladoppervlak te bieden. Blijft het licht te laag dan sterft de plant af. Ze vraagt en wordt mooier bij intens licht, de ondergrens licht op een gemiddelde lichtsterkte. De Lilaeopsis Novae-Zelandiae is ook een plantje dat intens belicht moet worden, de echt uiterste ondergrens is een gemiddelde lichtsterkte. Mijn raad aan Ts zou zijn; probeer er een TL balk bij te zetten. Waarbij men er bedacht op moet zijn dat de bemestingsvraag toeneemt met de lichtsterkte.
 
Licht is hier de meest belangrijke factor

Zover ik weet klopt dat want ze beschermen zich zo tegen het felle licht. Dus bij minder licht is er minder bescherming nodig. Als ik me goed heinner heeft oud lid Backplay ooit gezegd dat rode planten niet zozeer extra ijzer willen maar wel wat extra metalen in het algemeen zoals ook bv aluminium.
 

Hier legt Corne het e.e.a uit en ook dat je voor de rode kleur niet meer ijzer hoeft toe te voegen dan bij groene planten.
 
@benvo: nu breng je me toch weer aan het twijfelen. Mijn vaantjesplant doet precies wat jij beschrijft. Kan ik dan niet gewoon wat langer belichten? Van 8 uur naar 9 uur of 10 uur? Daarvoor hoef ik geen nieuwe aanschaf te doen.
 
@benvo: nu breng je me toch weer aan het twijfelen. Mijn vaantjesplant doet precies wat jij beschrijft. Kan ik dan niet gewoon wat langer belichten? Van 8 uur naar 9 uur of 10 uur? Daarvoor hoef ik geen nieuwe aanschaf te doen.

Langer belichten is niet hetzelfde als intenser belichten, helaas. Kan je niet eens "proefdraaien" met een leenlamp van je Lfs of een kennis bijvoorbeeld? Je moet begrijpen ik moet het doen met je beschrijvingen en je foto. Daaruit haal ik dan mijn conclusie. Meer heb ik niet en kan ik ook niet.
 
Ik wil naast micro/macro/CO2 en licht graag nog 1 andere mogelijke oorzaak uitsluiten. Het zou ook kunnen dat de voedingsstoffen/Co2 onvoldoende wordt verspreid. Flow lijkt me eigenlijk een ander topic, maar die zie ik als zodanig niet staan. Misschien mag ik de vraag ook hier stellen?
Ik heb een DIY spraybar van over de hele lengte van de achterwand (1m / zie foto) met 'slechts' een 1000L/u pomp. De gaatjes hebben een totale oppervlakte van ca 80% van de aanvoerslang. De flow voelt vrij zwak. Misschien dat er onvoldoende bij de bodem komt? Zou het helpen om een wavemaker in het midden op de achterwand direct onder de spraybar toe te voegen? Of is dat een slecht idee? Of zou de setup dan helemaal moeten veranderen? Ik kan maar weinig vinden op het internet over flow strategieën voor een beplant zoetwater aquarium met 1 pomp.
 
Bemesting zal je telkens opnieuw moeten beoordelen tijdens het toevoegen van licht. De bemestingsvraag zal namelijk ook wat meer vragen. Je moet uitgaan van tekorten! En m.i. heb je in de eerste plaats een lichttekort. Waarom probeer je niet iets uit met een tijdelijk toegevoegde TL balk. Die dingen kan je relatief goedkoop krijgen. Eventueel zelfs tweedehands? Blijkt dat dit de oplossing is dan kan je nog altijd de gewenste lichtvorm toevoegen?
 
In veel aquariums krijg je net in de hoeken het minste licht en net daar staan bij jou de planten die licht wensen.
De zijkanten zijn ideaal voor crypto's , javavarens ,anubias of mosjes
Indien je ergens een tekort vermoed maar niet onmiddellijk kan plaatsen die mogelijk gerelateerd kan worden aan stroming,voedingstoevoer,co2 en zelfs licht zou ik mijn planten verspreiden over de bak
het ziet er misschien niet uit ,maar zie het als een korte periode waar je hopelijk een stuk wijzer uit wordt
1 in de schaduw
1 vol in het licht
1 vol in de stroming
planten kunnen soms zeer onverwachts reageren op een 15cm verplaatsen in een aquarium
 
Dank allemaal. Ik ga het allemaal doen. Meer licht, overdosering micro, en een wavemaker voor meer flow. Goede tip Triple: heel logisch, maar ik had er nog niet aan gedacht dat aan de zijkanten minder licht zal zijn.. Wordt vervolgt! :)
 
Zo zie je maar waar deze Newbie soms de mosterd haalt :)
 

Terug
Bovenaan