Plantjes doen het slecht


Ik wilde hier nog even op terug komen:

ik heb namelijk ondertussen budget gevonden een CO2 installatie gekocht: Merk onbekend --> werking lijkt prima te zijn!
tevens hebik de bak weer voorzien van (eenvoudige) planten dus het geheel ziet er weer wat toonbaar uit.

ik meet nu na een paar dagen alles in gebruik te hebben het volgende met de druppeltest:
Ph: 7
KH: 5
GH: 11

volgens de tabel zit ik op een CO2 van 14.8 en dat is nog net geel: zou dus nog wat omhoog mogen maar ik verwacht dat de PH nog een beetje zakt misschien.

Ik heb dit zojuist gemeten en gisteren een flinke waterwissel gehad, morgen meet ik nog een keer, maar dit ziet er volgens mij al een stuk beter uit dan voorheen :)

Tevens werk ik nog de https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/basis mee op

misschien de volgende keer: https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/vloeibaar-kant-en-klaar/complete overwegen of de zelf meng poeders zoals @benvo heeft aangegeven.

ik ga mijn best doen om jullie komende dagen op de hoogte te houden

Goed om te horen, Ik ben wel benieuwd naar het resultaat! Heb je misschien een foto van je aquarium?
 
Heb overigens
TensoCocktail + kaliumnitraat + Kalium Fosfaat dit in mijn winkelmandje zitten bij aquariumbemesting, maar op hun Estimative index pagina geven ze aan ook nog Kaliumsulfaat toe te voegen, is die ook nodig of kan ik die achterwege laten?
Ik voeg precies hetzelfde toe. De kaliumsulfaat (samen met magnesiumsulfaat) voeg je al toe als je de tenso cocktail volgens hun recept maakt. Tegenwoordig adviseren ze om het in een apart flesje te doen, tegen klonteren vermoed ik. Ik heb het nog in een flesje zitten.

Maak makkelijk uw eigen plantenvoeding:
  • Los 32gr Tenso Cocktail (1 zakje) op in 1 flesje van 500ml.
  • Los 66gr Magnesiumsulfaat (MgSO4) en 28gr Kaliumsulfaat (K2SO4) samen op in een apart flesje van 500ml.
 
IMG_20200511_113328.jpg


zo staat t er nu bij, t gras op de voorgrond is losgelaten, denk dat ik er dat ook maar uit ga halen, in sommige planten vallen wat gaten maar ben vorige week begonnen met de poeders van aquariumbemesting.nl volgens hun complete EI methode dus ik hoop dat dat een verschil gaat maken :)
 
Het ziet er nog wat treurig uit maar na een week bemesten kun je natuurlijk nog geen wonderen verwachten.

Scroll maar eens door de foto's uit mijn fotoboek heen waar ik ook begon met een treurig bakje met vergelijkbare planten. Uiteindelijk heeft het twee maanden geduurd alvorens de plantjes er een beetje voller uit kwamen te zien! Dit is wel zonder co2, kan mij voorstellen dat het met co2 sneller zou moeten gaan.

 
gaat wel hard met bemesting met CO2 per week dus moet deze week gaan bestellen, ga denk ik maar is aan de slag met de mix zoals voorgesteld door Benvo dus de TensoCocktail + kaliumnitraat + Kalium Fosfaat

waterwaarden zojuist:

PH; 7
KH: 5
GH: 10
CO2: dus 14.8
Phosphaat zit op ongeveer 0.5 is dat genoeg?

volgens mij mag de PH nog wel iets omlaag is het dan zo dat ik simpelweg het co2 iets op kan voeren?

er zat een dropchecker met vloeistof bij maar die is zomaar waterig (wordt heel snel groen maar is wel heel doorzichtig licht groen) dus daar heb ik niet zo'n vertrouwen in, de vissen doen gewoon wat ze altijd doen en ademen normaal echter geeft mijn bellenteller aan dat ik al op 120 bellen per minuut zit en dat is volgens mij wel weer hoog (op 180 liter water)


Heb overigens
TensoCocktail + kaliumnitraat + Kalium Fosfaat dit in mijn winkelmandje zitten bij aquariumbemesting, maar op hun Estimative index pagina geven ze aan ook nog Kaliumsulfaat toe te voegen, is die ook nodig of kan ik die achterwege laten?

Je CO2 mag inderdaad wel wat hoger, ik zou gaan voor zo'n 23 mg/l. Wanneer je de TensoCocktail hebt dan moet je apart een magnesium-en kaliumsulfaan mix toevoegen! Lees dit even op deze pagina!
 
Ik volg dit recept:

Recept voor de Makro oplossing:
- Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
- Voeg 24,96 gram kaliumnitraat (KNO3) toe
- Voeg 1,96 gram kaliumfosfaat (KH2PO4) toe
- Voeg 11,36 gram kaliumsulfaat (K2SO4) toe
- Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze
hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.
Recept voor de Micro oplossing:
- Voeg 432ml lauw tot warm (osmose-)water in een container met een minimum inhoud van 500ml.
- Voeg 7,08 gram sporenelementen (Tenso Cocktail) toe
- Schud de fles nadat je de ingredienten hebt toegevoegd nog ongeveer 1 minuut zodat alle poeders oplossen.
- Voeg hierna nog 48ml lauw tot warm (osmose-)water toe zodat je totale oplossing qua volume uitkomt op 480ml. Deze
hoeveelheid maakt het doseren makkelijker dan 500ml.

dat zou moeten gaan voor 170 liter water

Co2 ga ik weer even meten, vorige week vond ik onze algeneter op zijn kop, meteen eruit gehaald en in een emmer gedaan met 50% aquariumwater en 50% kraanwater en na een uurtje of 1.5 was hij weer de oude... daarop co2 ietsjes terug gedraaid en afgelopen dagen nog niet getest zal ik vandaag nog even doen!
 
Heb nu een PH en KH van 7 , dus dat lijkt me prima Co2 van 20,7, dus zal m weer een heel klein beetje opvoeren

dit trouwens bemestingssschema:
Onderstaand weekschema is voor een aquarium van 170 liter
Maandag - Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.
Dinsdag - Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Woensdag - Voeg 60ml Micro oplossing toe aan je aquarium.
Donderdag - Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
Vrijdag - Rustdag
Zaterdag - Rustdag
Zondag - Ververs (ongeveer) 50% van je aquariumwater
- Voeg 40ml Makro oplossing toe aan je aquarium.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Terug
Bovenaan