Plantjes doen het slecht


T

Treurwilg

Guest
Hallo Allemaal,

Nadat het een tijdje (maanden) goed is gegaan met ons aquarium begeven nu toch langzaam sommige planten het, daarom graag hulp/adviezen:

Aquarium: Juwel Rio 180
Helft zandbodem met daarin
Valisneria asiatica/krul & Bacopa compact & niet nader te identificeren plant door mij
De valisneria is helemaal aan het versnotteren
de bacopa groeit alleen boven aan heel zachtjes
De andere plant lijkt op de echinodorus maar is volgens mij wat groter, deze doet het matig, groeit wel maar is niet echt vol.

In de grindbodem staat een echinodorus bleheri, deze doet het matig, wat blaadjes bruin maar groeit nog wel een beetje, daarnaast staat een dwerg anubius die het dwerginisme allang is ontgroeid deze lijkt het echt heel goed te doen.

Om het water te kunnen testen gebruikte ik voorheen JBL strips, was niets raars op te zien, sinds vandaag een Colombo testlab koffer waarmee ik de volgende waterwaarden heb gemeten: (Let op: ik ben nog van plan om later vandaag de wekelijkse waterwissel te doen)

Ph: 8
Kh: 6
Gh: 7
Nh3 0
No2: 0
Nitraat 10Mg
Po4 0.5

Ik heb een tijdje aquarium bemesting basis toegevoegd: dit maakte geen wezenlijk verschil, ik voeg geen Co2 toe overigens.

De watertemp is normaal ongeveer 25 graden, nu het zo warm is ietsjes warmer

De verlichting zit op een lichtcomputer, ik ben van plan deze bij te stellen zodat ik nog maar een uurtje of 6 licht heb per dag (van de lampen dan :D ) want het valt me op dat er tegenwoordig ook wat plukjes baardalg tevoorschijn komen.

Heel frustrerend: de aftakkingkjes van de bacopa doen het super goed in het garnalen aquariumpje maarja, helaas doen daar de algen het ook goed in, maar dat is voor een andere keer

wat kan ik gaan proberen voor mooie plantjes?
 
Misschien eerst even een paar foto's, dan kunnen we meekijken, doen het slecht is vaak wat algemeen ;)
 
Ik zou de verlichting wel op 8 uur houden hoor (minimaal). Wat voeg je eventueel aan voeding toe en gebruik je voeding voor in de bodem?
Heb je een totaaltje van de bak en van de mindere planten?
 
https://photos.app.goo.gl/wSH88wVtBeJjF3Mq9 Komen meer fotos aan nu :)

pff, als ik zelf naar de foto's kijk is het voortaan een treurige bedoeling, enkele maanden geleden waren het redelijk volle bossen valisneria

het kleine plantje links vooraan wat bijna verdwijnt achter die 2 stukjes hout was voorheen ook een stuk flinker

Qua voeding zitten er van die kleistokjes gestoken in de bodem bij de verschillende planten, en zoals gezegd vloeibare basis mest van aquaplants online
 
Welke verlichting hangt erboven? Nitraat is er, Fosfaat is er, plantenvoeding ook lees ik, Co2 niet maar dat is ook geen must bij de gebruikte planten, dus wellicht is je verlichting op zijn eind?
En welk soort zand heb je gebruikt achter die verhoging, lijkt erg dik en als dat ''gewoon'' zand is slipt het dicht en verstikken de wortels.
Verklaart alleen niet waarom de Echinodorus in het grind ook niet goed doet.
Maar ben je nu gestopt met het geven van plantenvoeding, omdat het niet hielp?

En je naam helpt ook niet mee hé.... (geintje ;)
 
Zit daar ijzer in?
InLateriet wel.
klei heeft geen zin.

En Patrix. Als je dat wil laten zien. zeg danok gelijk, Wat WEL>

Herhalen kan ik ook.
 
Ik herhaal niet, ik haal even naar voren wat je gemist hebt ;)

En ja in klei zit ook ijzer, heb zelf jaren van die kleibollen voor in de vijver gebruikt.
 
Verkeerd begrepen, sorry.

Aquariumplanten bemesten - deel 2: Traditionele aquariumplanten ...
www.dewinters.nl/artikelen/aquariumplanten%20bemesting-2.htm

Vooral zogenaamde lateriet voedingsbodems (Dupla Root, Dupla Rit) ... zijn van wortelvoeding zoals bijvoorbeeld Echinodorus soorten (zwaardplanten) maak ...


Heb zelf de bodem 20 bolletjes in liggen, groeit als een malloot.
 
Even kijken of ik alle vragen kan beantwoorden

- het gebruiken van de vloeibare mest maakt geen verschil, ben er de afgelopen 6 weken mee gestopt maar dezelfde matige plantengroei. Ben er overigens gisteren weer mee gestart in de hoop de planten een oppepper te kunnen geven
- het zand is aquariumzand --> de exacte specificaties moet ik even opzoeken
- de verlichting is ledverlichting (RGBW+WW)
- de voedingsticks die ik gebruik : Easylife rootsticks


heb wat foto's toegevoegd aan het album hierboven, maar het is lastig de valisneria wil niet op de foto door het glas en heb zo geen "echte" camera bij de hand :(
 
Sporen, zijn van die cowboy dingen toch voor aan je laarzen als je paardjes doet rijden?

zonder grappen: wat bedoel je daarmee :) ?
 
Sporen elementen, dus de kleine stofjes waar o.a. ijzer in zit, b.v. Tenso, csm+b of profito.
 
heb je recent iets aan je aquarium gedaan? kwa bodem, opnieuw ingericht, oid?
Welk merk is de verlichting, en wat is het wattage?

het ziet er allemaal wat schraal uit idd, dus plantenvoeding toevoegen lijkt me sowieso goed.
De valisineria staat misschien iets te diep, het houd er niet zo van als het groeipunt bedekt is met zand maar als het al een hele tijd zo staat kan dat het probleem niet zijn.
 
Even kijken of ik alle vragen kan beantwoorden

- het gebruiken van de vloeibare mest maakt geen verschil, ben er de afgelopen 6 weken mee gestopt maar dezelfde matige plantengroei. Ben er overigens gisteren weer mee gestart in de hoop de planten een oppepper te kunnen geven
- het zand is aquariumzand --> de exacte specificaties moet ik even opzoeken
- de verlichting is ledverlichting (RGBW+WW)
- de voedingsticks die ik gebruik : Easylife rootsticks


heb wat foto's toegevoegd aan het album hierboven, maar het is lastig de valisneria wil niet op de foto door het glas en heb zo geen "echte" camera bij de hand :(
- Vloeibare mest idd wel blijven toedienen, niet teveel want er staan maar een paar plantjes die ook nog eens slecht groeien.
- Voel eens aan het zand of het hard aanvoelt?
- De planten deden het in het begin wel goed?? dus aan de verlichting zal het niet liggen, tenzij het goedkope Chinese meuk is, die kwaliteit loopt snel terug in lichtsterkte namelijk.
- Die voedingssticks heb ik ook wel eens gebruikt, had niet echt de indruk dat ze oplosten in de bodem.
 
- De verlichting is gemaakt van RGBW+WW Ledstrips , merkloos zo te zien maar die zitten er al meer dan 1 jaar in dus dat lijkt me niet echt een probleem
- de bodem voelt niet hard, kan m ook gewoon omwoelen
- voor de rest niets opnieuw ingericht of zoiets!
 
Zou CO2 echt de oplossing zijn in dit geval, dan zou ik ook nog op zoek kunnen gaan naar een 2e hands set maar vindt het zonde als het eigenlijk niet hoeft. IK heb overigens een CarboPlus liggen, nooit gebruikt want de plaathouder is kapot.
 
De planten hebben het wel goed gedaan toch, dus moet er iets anders aan de hand zijn.

Chinese led strips kunnen na een jaar al flink in sterkte afgenomen zijn, ruim 150 liter is sowieso al wat veel voor 2 ? stripjes.
 
De planten hebben het wel goed gedaan toch, dus moet er iets anders aan de hand zijn.

Chinese led strips kunnen na een jaar al flink in sterkte afgenomen zijn, ruim 150 liter is sowieso al wat veel voor 2 ? stripjes.
waar baseer je dat op dat chinese leds strips sterk afnemen?
niet negatief bedoeld maar ik vind dat erg cliché.
er zijn honderden fabrikanten, duizenden strips en niet allemaal zijn ze hetzelfde.....gelukkig.

Bij chinese spullen is het motto...if you pay peanuts you will get monkeys.
Voor de rest, 80% van alle producten worden daar geproduceerd, ook de goede.
 
waar baseer je dat op dat chinese leds strips sterk afnemen?
niet negatief bedoeld maar ik vind dat erg cliché.
Gaat meer om de goedkopere Ali stripjes, ik heb ze zelf meerdere malen gehad.
Laat ze maar eens een jaar branden en hang er een nieuwe naast, dan zie je een enorm verschil.
 
Gaat meer om de goedkopere Ali stripjes, ik heb ze zelf meerdere malen gehad.
Laat ze maar eens een jaar branden en hang er een nieuwe naast, dan zie je een enorm verschil.
zoals ik al zei, if you pay peanuts you get monkeys
In alle openheid, ik heb 3 jaar in China gewoond en gewerkt. Ik ken allieexpres, in China heten ze Baidu. ( en zijn dan nog eens een factor 5 tot 10 goedkoper :)
Er zijn ontwikkelaars en er zijn er die die dat weer namaken of iets vergelijkbaars onder dezelfde noemer brengen.
De goedkoopste heeft de meeste hits op alie, de ontwikkelaar is de duurste...en wat kopen de meeste mensen omdat ze het verschil niet weten en zien....juist ja die met de meeste hits.
Informeer eerst, kijk of je bij een fabrikant koopt of bij een handelaartje. kijk de specificatie na en zeker welke leds zijn gebruikt.
En als je dat doet zul je de juiste ontwikkelaar en producent vinden.
Maar helaas, de meeste gaan voor de nootjes.
 
Gaat meer om de goedkopere Ali stripjes, ik heb ze zelf meerdere malen gehad.
Laat ze maar eens een jaar branden en hang er een nieuwe naast, dan zie je een enorm verschil.
Daarnaast...zien, is erg subjectief. jouw ogen zijn erg beperkt met het zien van een kleurenspectrum. jouw ogen reageren op intensiteit, minder op spectrum
 
Ja klopt wat je zegt, de meeste mensen kopen de goedkoopste stripjes en daar gaat het fout, en dat geeft dan onterecht een verkeerd beeld over de Chinese led's
Maar ik doelde ook op die goedkope strips, laten we dat voorop stellen.
Er zijn ongetwijfeld ook goede te koop, het meeste van dat spul komt teslotte allemaal uit die hoek.
Daarnaast...zien, is erg subjectief.

Als je ze naast elkaar hebt is het duidelijk te zien hoor, als je een strip voor 50% dimt zie je dat toch ook overduidelijk?
 
De planten hebben het wel goed gedaan toch, dus moet er iets anders aan de hand zijn.

Chinese led strips kunnen na een jaar al flink in sterkte afgenomen zijn, ruim 150 liter is sowieso al wat veel voor 2 ? stripjes.

er zit bijna 10 meter ledstrip in, dus volgens mij mag dat geen probleem zijn qua lichtsterkte i.c.m. de originele reflector. Ledstrip draait al zolang als ie zit op maximaal 60% dus dat verlengt de levensduur van de LED's ook gigantisch.
 
Oké, maar een reflector heeft weinig zin bij Led verlichting.
 
hoezo? telt gereflecteerde ledverlichting niet mee? :)
 
Ehh: ik heb 360 graden led verlichting dus die schijnt ook omhoog:

zonder grappen: zelfbouw led RGB verlichting schijnt niet alleen omlaag :) maar ik denk verder dat dat niet heel relevant is overigens haha

heb sinds de start van dit topic de verlichting op 8 uur per dag staan, en ben ook weer gestart met vloeibare plantenvoeding, lijkt niet meer leven in te komen maar dat kan natuurlijk even duren.
 
Als je planten het niet goed doen is je verlichting zeker relevant. Ik ben wel benieuwd hoe jouw 360 graden ledverlichting er dan uit ziet kun je daar een foto van delen? Ik ken ledstrips eigenlijk alleen die maar zo'n 120 tot 180 graden licht geven.
 
geen foto bij de hand, maar je kan natuurlijk een ledstrip om een ijzeren buisje draaien en dat buisje als een soort van TL in de TL houder steken :) dat geeft wel een beeld denk ik.

en zo heeft dat een flinke tijd prima gewerkt dus ik denk zelf dat dat het probleem niet zal zijn
 
Ah op die manier! Waarom je het zo gemaakt heb begrijp ik niet helemaal maar wel hoe het nu in elkaar steekt.
 

Terug
Bovenaan