Plantenvoeding.


trotsemammie

Well-known member
Lid geworden
15 oktober 2011
Berichten
3,247
Leeftijd
46
Locatie
Grootebroek
Goedenavond allemaal, ik heb vloeibare plantenvoeding van HS Aqua en daar voor het eerst een dosis van gegeven sinds ik afgelopen weekend mijn bak opnieuw opgestart heb, elke 14 dagen moet ik dit herhalen.
Nu heb ik vorig jaar ook plantenvoeding met sporenelementen gekocht op aquariumbemesting.nl
Dit is poeder dat ik moet mengen met water, kan ik dit toevoegen terwijl ik ook al de vloeibare voeding toevoeg? Of word het dan te veel?
IMG_20200115_170728.jpg
IMG_20200212_173750.jpg
 
Ik zou niet 2 soorten doseren als je van een van de soorten al de aanbevolen dosering geeft. Zelf zou ik de sporen in het zakje gebruiken en zoals er staat oplossen in 500ml water (liefst osmose).
Raar dat je van de HS maar 2 wekelijks iets hoeft toe te voegen. Maar goed ik ken de samenstelling verder dan ook niet.
 
iedere dag 2ml floracell en na je waterwissel halve dosis CSM+B
 
Voeding, planten bemesten dus doe je het meest efficiënt wanneer je dit dagelijks doet. Als dit om de een of andere reden niet kan in elk geval met zo kortmogelijke tussenpozen. Vaak staat er op verpakkingen een week dosering die je dan gewoon door 7 deelt. Het is niet echt goed om soorten door elkaar te gebruiken. Ook planten hebben een gewenning aan een bemestingssoort.
 
Ik zou niet 2 soorten doseren als je van een van de soorten al de aanbevolen dosering geeft. Zelf zou ik de sporen in het zakje gebruiken en zoals er staat oplossen in 500ml water (liefst osmose).
Raar dat je van de HS maar 2 wekelijks iets hoeft toe te voegen. Maar goed ik ken de samenstelling verder dan ook niet.

Je kan het 1x per 14 dagen of dagelijks toevoegen.
Ik heb afgelopen weekend de 14 dagen dosis toegevoegd.
Als het beter is om elke dag toe te voegen, kan ik dan over 2 weken pas weer toevoegen?

IIk zat er aan te denken eerst de floracell op te maken omdat dit vloeibaar is en sneller bederft naar mijn gevoel
 
Voeding, planten bemesten dus doe je het meest efficiënt wanneer je dit dagelijks doet. Als dit om de een of andere reden niet kan in elk geval met zo kortmogelijke tussenpozen. Vaak staat er op verpakkingen een week dosering die je dan gewoon door 7 deelt. Het is niet echt goed om soorten door elkaar te gebruiken. Ook planten hebben een gewenning aan een bemestingssoort.
Klopt het kan ook dagelijks
 
Moet je niet zoals ik dan doe het met regelmaat vergeten. Ik doe het dan ook gewoon weer wekelijks.
Ja daar ben ik dus bang voor dat ik het vergeet, daarom had ik de 14 dagen dosis gegeven. Ik heb een herinnering in mijn telefoon gezet wanneer het weer moet
 
Dus dan doe je de waterverversing ook eens in de 2 weken?
 
Ja daar ben ik dus bang voor dat ik het vergeet, daarom had ik de 14 dagen dosis gegeven. Ik heb een herinnering in mijn telefoon gezet wanneer het weer moet

Waarom zeg ik nu dat een dosering dagelijks beter is? Omdat ook planten een opnamelimiet hebben net als mensen, bijvoorbeeld. Je kan geen ongelimiteerde voorraad eten opslaan. Er is een moment dat je genoeg hebt. Zo ook met planten. Er gaat dus gewoon voedsel verloren. Wanneer je angst hebt dat je het vergeet dan zou ik in elk geval eens per week toepassen. Hier dus 5 ml. op elke 50 liter water. Wel vind ik het raar dat men aangeeft dat per 14 dagen 10 ml. op elke 50 liter water kan en daarna vertelt dat per dag er 1 ml. op elke 50 liter nodig is. Wat bijna anderhalf keer zoveel is. Wanneer je een wat grotere bak hebt worden de verschillen zelfs aanzienlijk!
 
Ja daar ben ik dus bang voor dat ik het vergeet, daarom had ik de 14 dagen dosis gegeven. Ik heb een herinnering in mijn telefoon gezet wanneer het weer moet
Maar je geeft je vissen toch ook dagelijks te eten? Waarom zou je dit dan voor je planten vergeten?
 
Maar je geeft je vissen toch ook dagelijks te eten? Waarom zou je dit dan voor je planten vergeten?

Dat is een hele goede vraag, voeren doe ik idd bijna dagelijks. Plantenvoeding geven vergeet ik en waarom? Misschien omdat ik het erger vind dat de vissen verhongeren, uiteraard is het ook erg als de planten niet groeien, maar een plantje vervang ik sneller.....
 
Het is niet echt goed om soorten door elkaar te gebruiken. Ook planten hebben een gewenning aan een bemestingssoort.

Heb je daar zelf al nare ervaringen mee? hier word er veel plantenvoeding gemixt.
 
Heb je daar zelf al nare ervaringen mee? hier word er veel plantenvoeding gemixt.

Dat heb ik. Ik gebruikte, zoals veel mensen hier, CSM+B voeding van aquariumbemesting.nl. Op een gegeven moment zijn ze daar mee gestopt, hoewel ze het nu kennelijk weer importeren. De vervanging werd Tenso cocktail. Om deze vervanging geleidelijker doen verlopen besloot ik aanvankelijk te mixen. Dat dit een heel slecht idee voor mijn plantenbak was binnen een paar dagen tot een week zichtbaar. Dat heb ik dus maar heel kort gedaan maar ook de overgang naar de nieuwe basisvoeding nam voor sommige planten wel een maand om te wennen. Er kunnen dus aanzienlijke verschillen tussen bemestingen zitten. Waarmee overigens niets gezegd wordt aangaande kwaliteit. Vandaar dus mijn opmerking.
 

Terug
Bovenaan