Plantenvoeding van wekelijks naar dagelijks, maar wat te doen na een waterwissel?


Leon L.

Well-known member
Lid geworden
4 februari 2020
Berichten
380
Locatie
Vlaardingen
Ik voeg al heel lang elke week na mijn waterwissel plantenvoeding toe (Planted Box - All in One).
Dit gaat op zich erg goed en ben ook erg tevreden met deze plantenvoeding.
Alleen merk ik wel dat er de dagen na een waterwissel en een nieuwe dosis plantenvoeding, veel meer assimilatie te zien is bij de planten.
Dit zie je weer langzaam afnemen tot de volgende waterwissel.

Nu wil ik gaan omschakelen naar dagelijks doseren, alleen loop ik tegen het volgende aan.
Er staat bij de “All in One“ voeding beschreven dat hij geschikt is voor dagelijkse dosering (1/7 deel toevoegen).
Maar wat gebeurt er dan na een waterwissel? Volgens mij onttrek je dan weer een deel van aanwezige voeding uit de bak.
Moet ik dat corrigeren door op de dag van een waterwissel, extra plantenvoeding toe te voegen.
Of blijf ik gewoon elke dag door gaan met 1/7 deel van de wekelijkse dosering?
 
1/7 deel zou genoeg moeten zijn voor een dag aan voeding. Compenseren na een waterwissel lijkt mij dan ook niet nodig, tenzij de dosis te laag zou zijn. Dit kun je dus bekijken, als je merkt dat het minder gaat na een waterwissel kun je besluiten de dosis in zijn geheel iets te verhogen.
 
De AIO is geschikt om in 7x te dosereb zoals is aangegeven dus dat komt vast wel goed als je dagelijks doseert. Planten hebben ook een reserve dus dat er na de verversing wat minder aanwezig is lijkt me niet zo n probleem.
 
Als je de WW aan het begin van belichtingsperiode doet dan wel voeding doseren. Bij een ww aan het einde van de dag niet.
 
Ik voeg al heel lang elke week na mijn waterwissel plantenvoeding toe (Planted Box - All in One).
Dit gaat op zich erg goed en ben ook erg tevreden met deze plantenvoeding.
Alleen merk ik wel dat er de dagen na een waterwissel en een nieuwe dosis plantenvoeding, veel meer assimilatie te zien is bij de planten.
Dit zie je weer langzaam afnemen tot de volgende waterwissel.

Nu wil ik gaan omschakelen naar dagelijks doseren, alleen loop ik tegen het volgende aan.
Er staat bij de “All in One“ voeding beschreven dat hij geschikt is voor dagelijkse dosering (1/7 deel toevoegen).
Maar wat gebeurt er dan na een waterwissel? Volgens mij onttrek je dan weer een deel van aanwezige voeding uit de bak.
Moet ik dat corrigeren door op de dag van een waterwissel, extra plantenvoeding toe te voegen.
Of blijf ik gewoon elke dag door gaan met 1/7 deel van de wekelijkse dosering?
Op de dag van de waterwissel direct na de waterwissel je voeding toevoegen lijkt me de oplossing.
 
Alleen merk ik wel dat er de dagen na een waterwissel en een nieuwe dosis plantenvoeding, veel meer assimilatie te zien is bij de planten.
Dit zie je weer langzaam afnemen tot de volgende waterwissel.
Heeft dat niet vooral te maken met extra co2 aanwezig in je bak door 't verse water?

Ik gebruik zelf vloeibare all-in-one van Tropica, wat met zo'n doseerpompje werkt. Daar staat ook een wekelijks aanbevolen hoeveelheid op, wat ik gezien de verhoudingen het makkelijkste door tweeën kan delen voor mijn bak en dus om de 3 dagen toevoeg, maar sowieso altijd na een waterwissel (die ik aan 't begin van de belichtingsperiode doe).
 
Heeft dat niet vooral te maken met extra co2 aanwezig in je bak door 't verse water?

Zover ik weet klopt dat maar volgens mij vervliegt dat extra co2 vrij snel door gasuitwisseling. Ik voeg co2 toe en met een wissel van 50% heb ik ook enkele uren flink minder co2 in het water maar goed dat wordt binnen een uurtje of 4 weer rechtgetrokken en daar hebben planten weinig last van. Teveel fluctuaties moet je inderdaad proberen te voorkomen.
 
Als je de WW aan het begin van belichtingsperiode doet dan wel voeding doseren. Bij een ww aan het einde van de dag niet.
Dan ga je meer uit van dat er een onbalans komt in ionen en niet in mate van tekorten dat je dit zo doet.
Een plant heeft een reserve toch, en kan best een paar uur "zonder" toch.
 
Heeft dat niet vooral te maken met extra co2 aanwezig in je bak door 't verse water?

Ik gebruik zelf vloeibare all-in-one van Tropica, wat met zo'n doseerpompje werkt. Daar staat ook een wekelijks aanbevolen hoeveelheid op, wat ik gezien de verhoudingen het makkelijkste door tweeën kan delen voor mijn bak en dus om de 3 dagen toevoeg, maar sowieso altijd na een waterwissel (die ik aan 't begin van de belichtingsperiode doe).

Het komt in ieder geval door hoog gehalte opgeloste gassen. Maar volgens mij vooral zuurstof en stikstof en niet zo zeer CO2.
 
Leuk om de verschillende reacties te lezen.
Bedankt allemaal voor jullie input (y)

Ik heb spulletjes besteld (in China) om zelf een doseerpomp te maken.
Ben erg benieuwd als het zo ver is of er verschil te zien is door de week heen.
 
Kunt ook gewoon voor (ik dacht 18 euro) gewoon een Jebao doseerpomp (4 pompjes) kopen op Ali Express. Hoef je zelf niets te maken.

Ah inmiddels iets duurder zie ik, maar nog steeds goedkoop:
Misschien moet je dit nog maar eens nalezen en klikken op de desbetreffende items. 4 pompjes zitten al op 56,78 euro. Het zelf maken, ik deed het ook, is aanzienlijk goedkoper. :):):)
 
Misschien moet je dit nog maar eens nalezen en klikken op de desbetreffende items. 4 pompjes zitten al boven de 60 euro. Het zelf maken, ik deed het ook, is aanzienlijk goedkoper.
De variant met 3 pompjes kost 23 euro. en de 4 pomp variant via deze link kost 32 euro.

Zelf heb ik (dacht ik) de 4 pomp variant voor 18 euro gekocht maar dat is al weer een tijdje terug. Andere aanbieder op Ali geweest en voor de Corona periode.
 
De variant met 3 pompjes kost 23 euro.
Dus de 4 pomp variant zal (wellicht bij een andere aanbieder op ali) niet veel meer kosten.

Zelf heb ik (dacht ik) de 4 pomp variant voor 18 euro gekocht maar dat is al weer een tijdje terug.
Klik even op je eigen bericht....
 
Klik even op je eigen bericht....

Niet zo beidehand he ;-)

1598884498435.png
 
@benvo Oeps je hebt helemaal gelijk. dan heb ik niets gezegd ;-)
Toch eens terug zoeken wat ik dan voor die DP4 betaald heb. Ik probeer altijd onder de 23 euro te blijven en meende dat dat me bij deze ook gelukt was, maar daar lijkt het niet op.
 
Al met al, ook bij tante Alie nog aardig prijzig.
Aangezien ik maar 1 kanaal nodig heb, ga ik zelf wat in elkaar knutselen :juggle:
 
Ja tóch wel. Ik heb het opgezocht en ik heb 50 euro betaald.
 
Voor de liefhebber, ik heb hier nog een aqua medic liggen, 4 kanalen waarvan eentje niet zo lekker loopt...nieuw slangetje zal wonderen doen.
Kan weg voor 20 euro excl verzendkosten.
 
Voor de liefhebber, ik heb hier nog een aqua medic liggen, 4 kanalen waarvan eentje niet zo lekker loopt...nieuw slangetje zal wonderen doen.
Kan weg voor 20 euro excl verzendkosten.
En dan nog heb je maar 2 van de 4 nodig om micro en macro te doseren.

Maar denk dat ik wat verkeerd doe dan xD
Ik doe dagelijks 1/6e en de dag van de wissel niks
 
Het komt in ieder geval door hoog gehalte opgeloste gassen. Maar volgens mij vooral zuurstof en stikstof en niet zo zeer CO2.
Ik vermoed dat jij ook deze link gelezen hebt (artikel van barreport.com); uiteindelijk komt 't allemaal neer op CO2, maar hangt idd wel nauw samen met stikstof en zuurstof.
 
Ik vermoed dat jij ook deze link gelezen hebt (artikel van barreport.com); uiteindelijk komt 't allemaal neer op CO2, maar hangt idd wel nauw samen met stikstof en zuurstof.

Nee had ik niet gelezen.
Wat hij dus zegt is dat het komt doordat de planten een paar minuten boven water komen.
Dat lijkt me sterk. Dan zouden dus alleen de planten hoog in de bak meer bellen moeten laten zien. Dat is niet het geval.
Of begrijp ik hem verkeerd?
 
Nee had ik niet gelezen.
Wat hij dus zegt is dat het komt doordat de planten een paar minuten boven water komen.
Dat lijkt me sterk. Dan zouden dus alleen de planten hoog in de bak meer bellen moeten laten zien. Dat is niet het geval.
Of begrijp ik hem verkeerd?
zo lees ik het ook.
en zo heb ik het ook ervaren, vandaar dat ik bij WW niet de bak leeg trek maar spoel....boven nieuwe erin en onder bij de bioloog oud eruit en dat laat ik dan 45 tot 60 minuten zo lopen.
Op die wijze heb ik geen last van die bellen want ze gingen ook op de slijmhuid van de vissen zitten
 
Nee had ik niet gelezen.
Wat hij dus zegt is dat het komt doordat de planten een paar minuten boven water komen.
Dat lijkt me sterk. Dan zouden dus alleen de planten hoog in de bak meer bellen moeten laten zien. Dat is niet het geval.
Of begrijp ik hem verkeerd?
Ik moet zeggen dat ik zelf wel sterk verschil zie tussen het gedeelte van mijn bak dat aan de lucht is blootgesteld (of zoals hij het zegt, gasvormige co2) en het gedeelte aquarium dat nog een laag water erin had. Niet qua assimilatie bij planten want dat zie ik over de gehele plant, wel qua tijdelijke bubbeltjesvorming op ruiten. Ik weet niet precies hoe Barr dat stukje bedoelt, is inderdaad open voor interpretatie. Heb overigens nooit bubbeltjes op livestock kunnen waarnemen na waterwissels zoals Jan zegt.
 
Ik moet zeggen dat ik zelf wel sterk verschil zie tussen het gedeelte van mijn bak dat aan de lucht is blootgesteld (of zoals hij het zegt, gasvormige co2) en het gedeelte aquarium dat nog een laag water erin had. Niet qua assimilatie bij planten want dat zie ik over de gehele plant, wel qua tijdelijke bubbeltjesvorming op ruiten. Ik weet niet precies hoe Barr dat stukje bedoelt, is inderdaad open voor interpretatie. Heb overigens nooit bubbeltjes op livestock kunnen waarnemen na waterwissels zoals Jan zegt.
discus heeft een behoorlijk dikke slijmhuid, als de belletjes erop komen schudden ze het af en zie je de slijmhuid loslaten.
 

Terug
Bovenaan