Plantenvoeding in Cichlidenbak


Tiny_25

Well-known member
Lid geworden
17 januari 2013
Berichten
660
In mijn nog op te starten cichlidenbak van 150cm komen enkel wat Javavarens en Anubia's en wat Bucephalandra's op hout te staan.
Ik ga filteren over turf in deze bak.
Er komen twee filters op te staan.

Voor mijn huidige aquarium ( gezelschaps aquarium) gebruik ik Easylife Profito en Easylife Carbo.
Kun en mag je dit ook in zo'n grote Cichlidenbak gebruiken voor de planten of kunnen ze zonder?
Kunnen de vissen er wel tegen?
Cichliden zijn nieuw voor me, vandaar de vraag.

Welke soort ik precies wil weet ik nog niet.
Geen Mbuna's ofzo.
Maar Sleutelgaten of zoiets.
 
Een beetje afhankelijk hoeveel je er van elk wil in doen, maar ik denk dat je het met Profito alleen al af kan, en de Carbo lekker gesloten laten, mogelijk even wat met je verlichting spelen, alle planten kunnen met minder licht af.
 
Als je matig licht behoevende planten neemt dan heb je ook niet veel licht nodig zeg 15-20lumen of ingewikkelder c.a 50-60par per liter max dan is 2x in de week halve dosis plantenvoeding wel voldoende met 0.5-1mg fosfaat en 20-40mg nitraat.
Als je chemische over actief kool/cleanwater of zeoliet mocht gaat filteren om afvalstoffen te reduceren hou er dan wel rekening mee dat je fosfaat verwijderd en andere stoffen die nuttig zijn voor planten om te groeien.
Met cichlides heb je vaak meer afvalstoffen door hun voeding en ga je niet chemische filteren dan zal je elke week toch wel 40% water moeten verversen (afhankelijk hoeveel bezetting vissen en type Cichclides) ook hier zal je weer plantenvoeding moeten toedienen met deze water wissel.

Javaren zijn al helemaal niet veel eisend maar beetje ijzer/ferro in het water is wel gewenst maar zal bij laag licht ook wel groeien.
Anubia's zijn ook niet echt veel eisende planten en zullen met matig licht ook groeien zolang de wortels maar niet in het substraat staan.
Dat derde soort planten wat je opnoemt heb ik geen ervaring mee.

Zonder planten en enkel stenen en kienhout en overige decoratie is ook prima te doen alleen zou ik dan wel over actiefkool en zeoliet gaan filteren om fosfaten en andere afvalstoffen laag te houden zodat de kans op blauwalg en penceel algen te reduceren + het houd je water gezond en kristal helder voor je vissen maar wel eke week minimaal 30% water verversen om mineralen aan te vullen voor de vissen en organische stoffen te verwijderen.
 
Kijk eerst even welke cichliden je wilt.

Als je dat nog niet weet kan je ook niet zeggen dat je over turf wil filteren ect toch?

Sommige cichliden reageren ook minder goed op plantenvoedingen (dwz je wil je nitraat, fosfaat ect waardes zo laag mogelijk houden)
 

Terug
Bovenaan