Plantenvoeding en co2 nodig?


Nanoaqua

Active member
Lid geworden
28 juli 2021
Berichten
34
Leeftijd
28
Wij hebben vanaf morgen
Christmas mos
Java varen
Java mos
Naaldgras
Hoornblad
Waterpest
Cryptocoryne
lomariopsis lineata

In een 45 liter tank, + tientallen garnalen en wat Helena slakken.

Vandaag in de aquariumzaak liet ik me bijna verleiden tot het kopen van voeding en co2, maar is dit écht nodig? Mijn cryptocoryne is wel beetje bruin, niet mooi. Wil graag dat alles het goed doet, maar er is zoveel aanbod van alles en ik ook met veel google searches niet goed weet wat nou wel en niet goed is.

Wil sowieso niet zo'n hele tank aan co2, maar van die kleine spuitflesjes bijv? En plantenvoeding moet wel makkelijk zijn, ik las dat een aantal van jullie poedertjes mengen en dat vind ik teveel gedoe haha
 
Plantenvoeding hoeft niet maar maakt het in de meeste gevallen wel veel makkelijker om planten te laten groeien.
 
In de meeste bakken heb ik verschillende java varens, verschillende crypts, verschillende mossen en in sommige ook naaldgras. CO2 gebruik ik niet. Wel zijn mijn bakken laag en hebben daarmee een groot wateroppervlakte tov. watervolume. In combinatie met het breken van het wateroppervlakte mbv. een filter, zorgt dit toch voor CO2 opname en distributie. Maar dit haalt het niet bij CO2 injectie natuurlijk.

Het gebruik van CO2 zorgt bij veel planten voor een iets andere groei en bovenal voor een snellere groei.

Veel van de genoemde planten doen het prima zonder CO2 injectie, maar zullen langzaam groeien. Ik zie dit overigens als een pre. Waar je wel rekening mee zult houden is het licht. Iedere non-CO2 injectie bak heeft wat mij betreft een dimmer nodig. 5-10 lumen per liter is voldoende.

Tip: ga je voor de low-tech benadering en gedimd licht, en daarmee langzame groei, zorg dat de oppervlakte van je bak (dus als je van bovenaf zou kijken), voor zeker 50% gedekt is, maar liever nog voor 70%. Voorkomt dat je binnenkort op dit forum komt met vragen over alg.

Voeding doe ik wel aan, temeer omdat mijn "vissen-concentratie" zeer laag is. Ga niet voor een alles-in-een-fles, maar scheidt de micronutrienten van de macronutrienten. Met iedere waterwissel voeg ik wat micronutrienten toe. Op een ander momentwat uit de "macro/NPK-fles." Heb je veel vissen, dan kun je conservatief doseren met N en P. K (potassium) kun je ook apart toevoegen.

Ik ben niet aan een merk gebonden; ik gebruik momenteel:
- Voor de micros: https://www.azaqua.nl/plantenvoedin...ULpC9M0lF1zuwMaAs7nEALw_wcB#/66-inhoud-500_ml
- Voor NPK: https://www.azaqua.nl/plantenvoeding/makro-basic-npk#/66-inhoud-500_ml
- Voor alleen K kun je deze gebruiken: https://www.azaqua.nl/plantenvoeding/makro-basic-kalium#/66-inhoud-500_ml

Die laatste gebruik ik ook, omdat varens hier wat meer behoefte aan hebben; en ik heb veel varens.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga denk toch wel met poeders aan de slag nu ik het prijs verschil zie
Als ik het goed begrijp moet ik qua poeder alleen kaliumnitraat en kaliumfosfaat kopen + sporenelementen. Klopt dit?
 
Plantenvoeding zou ik wel geven en de moerasplanten wat voeding bij de wortels. Of je co2 nodig hebt is sterk afhankelijk van de hoeveelheid licht want bij meer licht zal de vraag naar co2 groter zijn.
 
Wij hebben vanaf morgen
Christmas mos
Java varen
Java mos
Naaldgras
Hoornblad
Waterpest
Cryptocoryne
lomariopsis lineata

In een 45 liter tank, + tientallen garnalen en wat Helena slakken.

Vandaag in de aquariumzaak liet ik me bijna verleiden tot het kopen van voeding en co2, maar is dit écht nodig? Mijn cryptocoryne is wel beetje bruin, niet mooi. Wil graag dat alles het goed doet, maar er is zoveel aanbod van alles en ik ook met veel google searches niet goed weet wat nou wel en niet goed is.

Wil sowieso niet zo'n hele tank aan co2, maar van die kleine spuitflesjes bijv? En plantenvoeding moet wel makkelijk zijn, ik las dat een aantal van jullie poedertjes mengen en dat vind ik teveel gedoe haha
Even om aan te geven dat er een volgorde is hoe je bepaald of je iets nodig bent. In die volgorde horen "koopdwang" van je Lfs niet thuis. Het begint met het bepalen van je plantenbestand en dat doe je door al te bepalen waar je hardware toe in staat is. Deze stap heb je al overgeslagen door de aanschaf van je planten. We gaan dus naar de volgende stap. Namelijk de vraag: Wat zijn je planten nodig om te groeien? In de eerste plaats is er licht nodig. Een lichtduur gedurende minimaal 8 uur, excl. eventuele dimtijden, met een lichtintensiteit afgestemt op de vraag van je planten. Wanneer dit juist is gedaan gaan ze groeien en vragen om voeding om die groeidoorgang mogelijk te maken. Nu zie je dat de bemesting van je planten, waaronder ook CO2 valt, een afgeleide is van je lichtduur/sterkte die weer bepaald wordt van de vraag van je planten. Nu is de lichtvraag van je planten die je al kocht niet zo heel groot waardoor CO2 aanvulling niet echt nodig zal zijn. Maar... je hebt een uitzondering, dat is het naaldgras. Daar is een hoge lichtintensie voor nodig! Geef je een hoge lichtintensie kan die betekenen dat er weer meer voeding en dus mogelijk ook CO2 nodig is. Dus voortaan eerst uitzoeken wanneer je een leuke plant ziet wat die plant vraagt en of ze daardoor bij je keuze past! Succes!
 
Ik heb bij elke plant wel gekeken of die moeilijk/makkelijk is en of co2 noodzakelijk was. In geen enkele beschrijving stond dat dat noodzakelijk was maar begon toch te twijfelen
 
Soms is de info per site ook verschillend dus je kan het beste even op meer dan maar 1 site kijken. Of even hier navragen natuurlijk.
 
de planten die jij hebt doen het zonder uitzondering prima zonder co2. Je cryptocoryne hoort bruin te zijn dat is de normale kleur. Plantenvoeding is altijd een goed idee, op alleen water en liefde groeien plantjes niet zo goed als met een beetje voeding.
 

Terug
Bovenaan