plantenvoeding APO


D

Dulab

Guest
hallo allemaal,
ik wil momenteel een planten pakket bestellen bij APO (aquaplantsonline), alleen wil ook meteen de voeding etc. erbij kopen. Ik vind het alleen redelijk onduidelijk wat ik nou wel en wat ik nou niet nodig heb qua voeding etc. en hoe ik het moet doseren. ik heb een overigens juwel rio125liter bak.

Ik heb al gelezen over vloeibare CO2 en een soort voedings 'pillen' voor in de bodem aangezien ik geen voedingsbodem neem. Heeft iemand toevallig ook voeding etc van APO en kan mij iets aanraden van wat ik allemaal nodig heb? en zijn er nog meer dingen die ik nodig heb?

Plantenpakket bestaat uit:
1. Hydrocotyle leucocephala (1x)
2. Bacopa amplexicaulis (2x)
3. Rode lotus (1x)
4. Ceratopteris siliquosa (2x)
5. Lobelia cardinalis (3x)
6. Ludwigia arcuata (2x)
7. Cryptocoryne tropica (2x)
8. Nomaphila siamensis (1x)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zou bij aquariumbemseting.nl kijken voor je mest, daar staat alles heel duidelijk uitgelegd.

Ikzelf gebruik osmocote voor de bodem en ben er tevreden over, bekijk mijn handtekening maar ;)
 
Voeding voor in de bodem heeft Tuinkabouter voor een mooie prijs en als vloeibare plantenvoeding kun je de csm+b bestellen en dit zelf oplossen. Dat is goed en goedkoop.
 
Zijn die pillen van tuinkabouter ook beter dan bijvoorbeeld de root sticks van easy life? hier zat ik namelijk al eerder naar te kijken in combinatie met de profito (en eventueel nog carbo) van easylife.
Is de profito overigens ook nog goed als vloeibare voeding?
 
Zijn die pillen van tuinkabouter ook beter dan bijvoorbeeld de root sticks van easy life? hier zat ik namelijk al eerder naar te kijken in combinatie met de profito (en eventueel nog carbo) van easylife.
Is de profito overigens ook nog goed als vloeibare voeding?
Die sticks geven rotzooi als je er planten uithaalt waar die sticks bij zitten.
Bij osmocote komen er dan wat bolletjes boven en die hevel je eventueel zoweg.
Ja profito is goed maar een stuk duurder als cms+b wat net zo goed is.
 
Ik zie inderdaad dat je van de cms+b ook veel mindern odig hebt per dosering en dat het dus ook langer mee gaat dan de profito (klopt dit?). verder vraag ik mij af hoe jullie dat doen. mengen jullie de hele inhoud 50gram van te voren met 500ml water en bewaren dat in een fles ofzo, of doen jullie het mengen per keer dus bijvoorbeeld in een 125 liter aquarium 3ml+1.5gram en dat iedere week apart mengen?

Over NO3 en PO4 gesproken, dat zit er dus niet in, wordt dit wel sterk aangeraden als extra?
 
De csm+b is inderdaad zuiniger en voordeliger. Ik meng het in een leeg flesje van 500 ml en bewaar dat in de koelkast.
Afhankelijk van je nitraat en fosfaat in de watrekolom en de vraag is het denk ik wel raadzaam om dit ook te hebben hoor. Ik heb dus ook de Rio125 gehad en al snel merkte ik dat de vraag naar voeding groter was dan dat er zonder toevoegingen aanwezig was.
 
Nou ik zou de CSM+B zoveel mogelijk droog bewaren en enkel vloeistof aanmaken die binnen een maand op is ivm schimmelen
Zelfde geld voor NO3 en PO4 trouwens ;)

Op oa aquariumbemesting.nl staan calculators hoeveel je op moet lossen en hoeveel je dan van je oplossing moet doseren om een gewenste waarde te krijgen
 
Ik zie inderdaad dat je van de cms+b ook veel mindern odig hebt per dosering en dat het dus ook langer mee gaat dan de profito (klopt dit?). verder vraag ik mij af hoe jullie dat doen. mengen jullie de hele inhoud 50gram van te voren met 500ml water en bewaren dat in een fles ofzo, of doen jullie het mengen per keer dus bijvoorbeeld in een 125 liter aquarium 3ml+1.5gram en dat iedere week apart mengen?

Over NO3 en PO4 gesproken, dat zit er dus niet in, wordt dit wel sterk aangeraden als extra?
Ja ik gebruik per week 50% van de hoeveelheid profito die ik hiervoor gebruikte.
Dus is het 75% goedkoper.
 
Hier bewaar ik de CSM+B ook in de koelkast. Ik geef per week zo'n 7 ml en maak gewoon 500 ml aan. Nog steeds geen schimmel, staat toch al enkele maanden (ik weet niet precies hoe lang)
 
Voordeel van de losse middelen is dat je kan doseren naar behoeft van jou bak en niet de vaste samenstelling van een all in one product.
 
Bij mij staat alles ongekoeld in me meubel onder de doseerpompen ;)

Heb gelukkig nog nooit schimmel bemerkt maar schijnt wel een probleempje te kunnen zijn
 
dankjewel! raden jullie dan dus aan om de CSM+B te nemen en de kaliumfosfaat: https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen/kaliumfosfaat-kh2po4 ? en dan zou het compleet moeten zijn? ;)

dan heb ik nog 1 vraag, van die CSM+B staat bij begin met 1 ml per 40 liter water. Maar hoe zit dat bij die kaliumfosfaat? hoe weet ik hoeveel ik moet gebruiken?
want bij die calculator op aquariumbemesting krijg ik dit op verschillende dagen:
  1. Voeg 10 ml toe van de fles met het label N (NO3)
  2. Voeg 17 ml toe van de fles met het label P (PO4)
Maar dit zit al bij elkaar in de mix... dus hoe weet ik hoeveel ik daarvan moet gebruiken :S
 
Bij mij staat alles ongekoeld in me meubel onder de doseerpompen ;)

Heb gelukkig nog nooit schimmel bemerkt maar schijnt wel een probleempje te kunnen zijn
Ik heb het ook in de aquariumkast staan en aangemaakt met osmose, maar wij zijn redelijke groot gebruikers :)
 
Je kan iets toevoegen tegen schimmel al weet ik niet wat dat is. Dat zit in het EI pakket van Gilles.
 
dankjewel! raden jullie dan dus aan om de CSM+B te nemen en de kaliumfosfaat: https://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/poeder-zelf-mengen/kaliumfosfaat-kh2po4 ? en dan zou het compleet moeten zijn? ;)

dan heb ik nog 1 vraag, van die CSM+B staat bij begin met 1 ml per 40 liter water. Maar hoe zit dat bij die kaliumfosfaat? hoe weet ik hoeveel ik moet gebruiken?
want bij die calculator op aquariumbemesting krijg ik dit op verschillende dagen:
  1. Voeg 10 ml toe van de fles met het label N (NO3)
  2. Voeg 17 ml toe van de fles met het label P (PO4)
Maar dit zit al bij elkaar in de mix... dus hoe weet ik hoeveel ik daarvan moet gebruiken :S

In die mix zit alleen natuurlijk nog geen nitraat, dat had ik ff niet gezien... hoe kan ik de fosfaat en nitraat dan het beste toevoegen?
 
Die kun je met kaliumnitraat en kaliumfosfaat verhogen en dat zijn ook poeders. Of je gaat kijken voor de All in one eigenlijk.
 
In die mix zit alleen natuurlijk nog geen nitraat, dat had ik ff niet gezien... hoe kan ik de fosfaat en nitraat dan het beste toevoegen?
Aanbevolen Per 100 liter
20 ml. KNO3
40 ml. KH2PO4
8 ml. CSM+B
 
heel erg bedankt! en dan kijk ik daarna en ervoor naar de waterwaardes om te kijken of de doseringen aangepast moeten worden eventueel?
 
8 ml is erg veel csm als je niet de EI volgt. op het zakje staat 1ml op 40 liter om mee te beginnen en met co2 zou je 2 ml kunnen nemen. Ik voeg met de EI wel 8 ml toe maar goed dan doseer je over en ververs je wekelijks de helft.
 
8 ml is erg veel csm als je niet de EI volgt. op het zakje staat 1ml op 40 liter om mee te beginnen en met co2 zou je 2 ml kunnen nemen. Ik voeg met de EI wel 8 ml toe maar goed dan doseer je over en ververs je wekelijks de helft.
Klopt John, ik heb natuurlijk de gegevens van EI, goed gecorrigeerd.
 
Ja dat dacht ik al Ton en zover ik zie gaat de TS dat niet toepassen. Ik zou als ik hem was dan de nitraat en fosfaat rond de 10/1 brengen na het verversen en kijken wat er verbruikt is bij en volgende verversing na 7 dagen en dat dan aanvullen. Zo weet je na enkele weken ook je verbruik wel zo ongeveer en dus wat je moet toevoegen per week.
 
het is voor mij allemaal nieuw en ben wel geïnteresseerd in de EI methode, maar wat voor mij onduidelijk is is hoe ik weet hoeveel ik moet doseren en hoe ik het zie als het te veel/ te weinig is en met hoeveel ik dan moet verhogen/verlagen. en krijg je zo niet een enorm overschot aan kalium?

EDIT:
als ik het goed heb:
laat ik mijn bak draaien met planten erin, voeg ik de aanbevolen dosering CSM+B toe.
Hierna test ik mijn water waardes en kijk ik de naar de waardes van NO3 en PO4, en kijk met hoeveel ik die moet verhogen om vervolgens dat te doseren? probleempje: PO4 staat niet op mijn teststrips, hoe test ik dat dan...

Op deze manier weet ik niet of ik het goed doe en doe ik het volgens mij dus NIET volgende de EI methode want dan zou ik moeten overdoseren? raden jullie EI wel aan? Zo ja, hoe moet ik dan doseren?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
10 mg nitraat en 1 mg fosfaat.

Als je het oplost zoals op de zakjes staat dan moet je op 100 liter 20 ml nitraat toevoegen en 40 ml fosfaat om wekelijks 20/2 toe te voegen. Dat is de normale toevoeging bij de EI. Mocht je vragen hebben dan mag je me gerust een pb hierover sturen hoor. Het werkt erg makkelijk en zo kun je tekorten voorkomen.
 

Terug
Bovenaan