Plantenvoeding 2x per week of 5x per week?


DAR42

Well-known member
Lid geworden
29 december 2021
Berichten
250
Leeftijd
32
Goedemorgen,

Ik vroeg me wat af en ik krijg de informatie gewoon niet meer terug gevonden vandaar dit topic.

Ik voeg nu 5x per week plantenvoeding toe volgende de EI methode. Totaal 3x per week makro, 2x Micro (om de dag natuurlijk) dan 2 dagen niets en dan de waterwissel.

Nu is het zo dat het voor mij praktischer gaat worden om 2x per week plantenvoeding toe te voegen dus 1x makro en 1x micro.

Het stuk informatie wat ik nu niet terug kan vinden is waarom het “veiliger” zou zijn om de dosering te verdelen of waar ik rekening mee moet/kan houden als ik over ga op 1 dag Makro en 1 dag Micro.
 
Het is maar net wat je makkelijker vindt en ik doe het 1x per week want anders vergeet ik het nogal snel. Dat kan ook prima met de EI.
 
Oke, maakt dus eigenlijk niks uit qua algengroei, waterwaardes die te hoog worden etc ?
 
Als je de EI volgt en wekelijks de helft ververst dan reset je de bak wekelijks. Algen zie je juist bij tekorten.
 
Zelf heb ik nooit gebruik gemaakt van EI. Mijn planten werden altijd elke dag voorzien van de exact benodigde voeding. Overigens met een eigen gebouwd doseerapparaat. Voor mij de meest efficiënte methode.
 
Dat is voor luie mensen maar ja het voordeel is dat het het niet kan vergeten;)
't Ja, ik heb ook jarenlang "met de hand gevoed" ook weer dagelijks wat, zo denk ik maar, het beste is. Overigens kan je dagelijks vergeten wat me dan weer minder erg lijkt dan wanneer je de wekelijkse voeding vergeet....;)
 
't Ja, ik heb ook jarenlang "met de hand gevoed" ook weer dagelijks wat, zo denk ik maar, het beste is. Overigens kan je dagelijks vergeten wat me dan weer minder erg lijkt dan wanneer je de wekelijkse voeding vergeet....;)
Dat klopt maar ja standaard zet ik de voeding klaar als ik water afhevel en ja dat kan ik nog wel onthouden.
 
Ik voer mijn planten 6dagen NO3 voeding en op zondag, als de vissen vasten, krijgen ze mikro. Aan de hand van testen heb ik uitgeknutseld hoeveel ze daarvan nodig hebben. Ik vind het makkelijker om als ik de vissen voer, ook de planten een scheutje (doseerdop) te geven. Als ik iets één keer per week doe, gaat het nogal eens fout, aangezien ik niet heel duidelijk weekdagen heb.
 

Terug
Bovenaan