plantensamenstelling geschikt?


F

Faye

Guest
Ik ben bezig met het inrichten van een aquarium en ik wil graag een bestelling plaatsen voor plantjes. Maar voor ik bestel wil ik graag weten of deze combinatie van planten een beetje kan, of dat het misschien te vol wordt of te veel. Of dat jullie misschien nog suggesties hebben.

Mijn aquarium is 60*30*30, heeft een philips 15 watt tl, en hij staat in een redelijk lichte kamer. Ik wil er een betta splendens in houden.

Ik heb gezocht naar planten die niet te moeilijk zijn en ook niet veel lichteisen hebben, aangezien ik verder geen extra verlichting of speciale lampen wil aanschaffen.

Verder was ik van plan om onder de planten bij wie dat kan, een kleibolletje in het grind te steken voor voeding, zou dit afdoende zijn?

Voor de achtergrond zat ik te denken aan de Echinodorus bleheri, een zwaardplant en elodea densa, waterpest.
voor midden wou ik ceratophyllum demersum (hoornblad), ludwigia mini red en op hout wat mini javavaren, microsorium pteropus.
Op de voorgrond wou ik alleen wat javamos op stenen bijvoorbeeld.

Klinkt dit een beetje redelijk? of kan ik beter naar andere planten kijken?
 
Als de Echinodorus goed aanslaat, wordt deze erg fors. Voor een achtergrondplant op 60cm, is dan te veel van het goede.

Ook voor de 30cm breedte, is hij dan fors. Ik zou daar iets anders voor zoeken.
 
De Bleheri word wel erg groot, die zou ik zelf niet nemen. de rest kan wel.
 
Mijn eerste idee is kan wel alleen red dan gaan bij gelijk alarmbellen branden (hard branden ook) rode planten hebben veel licht nodig .
Verder zijn het geen moeilijke planten die je hebt gekozen ook lobelia cardinalis kan op de voorgrond ook makkelijk plantje
 
Bleheri wordt te groot.
Is wel 30 cm breed en hoog.
ER zijn wel andere Bleheri,s die niet zo wijd uitgroeien.
Hoornblad en waterpest kan wel.
 
Bertus zei:
Hoornblad en waterpest kan wel.

Maar dan wel voor de achterkant, daar zijn deze planten in een bakje van 60 uitermate geschikt voor
 
En drijvers. zijn zo ook voor de Betta splendish geschikt.
 
bedankt voor de adviezen!
blijft de amazonicus kleiner? het contrast tussen fijnbladige planten zoals waterpest en een zwaardplant leek mij wel mooi.

de lobelia cardinalis was ik al naar opzoek, maar die kan ik niet vinden in de webshop, dus misschien wel bij mijn lfs.

edit: de amazonicus lijkt ook groot te blijven, ik denk dat ik die de zwaardplanten gewoon uit m'n bestelling haal, en dan kijk ik wel naar leuke plantjes in de buurt, als ik het nog wat kaal vind.
 
Als je een klein aquarium wat groter wil laten lijken kan je best fijnbladige planten nemen.
pogostemon erectus/helferi
Mayaca soorten
Rotala walichii/Nanjenshan Zijn wel wat moeilijker te houden.
echinodorus vesuvius
...
 

Terug
Bovenaan