plantenoverzicht


Hancock

Well-known member
Lid geworden
18 juli 2010
Berichten
88
Locatie
Milheeze
Voor mijn nieuwe bak aan het kijken naar wat ik ga plaatsen. Ik heb de verschillende overzichten op het forum bestudeerd. Maar toch nog een vraag. Is de meest bepalende factor waarnaar je moet kijken, plaatsing licht, toevoeging Co2 of de groeisnelheid.
Nu heet het een met het ander te maken maar toch.
Ik ben vooral aan het zoeken naar planten uit de medium serie
 
Je zal het licht en de voeding moeten afstemmen op de behoefte van je plant. Alle factoren zijn belangrijk want de plant is zowel licht als voeding nodig dus het heeft inderdaad verband met elkaar.
 
Oke dat wordt dus nog een hele puzzel. Langzaam groeiende tegenover snelgroeiende en vitro (klein) tegen potjes (middel/groot) Hoeveelheid nodig voor een 1.60 bak Zal eens gaan spitten en mijn denkvoorstel eens gaan uitwerken
 
Als tip nog. Ik heb veel plantjes gekocht via Aquaplants online en was erg tevreden over de kwaliteit en de prijs. Zij hebben bij hun plantjes ook veel informatie staan over de eisen van de plantjes.

Wat bedoel je met planten uit de medium serie? Medium qua moeilijkheid bedoel je? En voeg je co2 toe of niet?
 
Oke dat wordt dus nog een hele puzzel. Langzaam groeiende tegenover snelgroeiende en vitro (klein) tegen potjes (middel/groot) Hoeveelheid nodig voor een 1.60 bak Zal eens gaan spitten en mijn denkvoorstel eens gaan uitwerken
Dat valt mee. Je pakt het om te beginnen al goed aan. Eerst denken dan doen. Je moet je plantenbestand afstemmen op je lichtsterkte mogelijkheden die je gedurende minimaal 8 uur kan geven. M.a.w. Je plantenkeuze wordt afgestemd op je hardware. Je kan geen planten kiezen die een heel hoge lichtsterkte vragen terwijl je lampen die sterkte helemaal niet kunnen bieden. Om er achter te komen hoeveel lichtvraag er is voor die plant die jij mooi vindt kijk je even bij de online plantenaanbieders. Zij zetten altijd keurig bij de planten of de lichtsterkte vraag matig, gemiddeld of hoog is. Bij matig moet je denken aan rond de 20 lumen per liter water, bij een gemiddelde sterkte bij minimaal 30 plus lumen per liter en bij een hoge lichtsterkte vraagt een plant minimaal 45 lumen of meer licht per liter. Je begint dus altijd bij het licht! Wanneer je dit precies hebt afgesteld op de vraag van je planten gaan ze groeien. Om die groei vol te kunnen houden gaan ze vragen om bemesting. Onder bemesting vallen micro's, macro's via de waterkolom toe te dienen maar ook bodembemesting welke je plantjes via de wortels opnemen. Ook CO2 is voeding voor planten. Afhankelijk van je plantenkeuze kan dit betekenen dat je extra CO2 moet toevoegen. Het beste is gas. Wil je dit niet dan moet je planten kiezen die hooguit een gemiddelde lichtsterkte vragen of minder. Dit beperkt dus in dat geval je keuze. Maar je merkt: bemesting is een afgeleide van je licht. Je licht wordt dus een vast punt waar je niet meer aankomt tenzij je plantenkeuze wordt gewijzigd. Je bemesting volgt dus uit je belichting. Dat gaat ook betekenen dat mochten er groeiproblemen ontstaan of algenproblemen dit altijd betekend dat er ergens een tekort is in bemesting! De soort alg, bijvoorbeeld, maakt meestal al duidelijk welk tekort! Veel succes!!
 
Oke helder :cool: Licht zal het probleem niet zijn.

Hardware 2x daytime onex led zal samen zo'n 17000 lumen geven. 2 x buitenfilter (eheim (1200 XL) en eheim prof 3
Co2 toevoeging via inliner, alles aangestuurd door profiliux.2 (oud ding maar werkt nog steeds)
Ondergrond soil van Dennerle voeding powersand van Ada. Hardscape opzet vanuit midden rondom een soort van eiland maken (met driftwood), afgewerkt aan de randen naar het glas toe met zand.
Ben namelijk met mijn bestaande aquarium wat beperkt in de keuze qua opzet. Bak is 1.60 x 60 x60

Ik zat aan de volgende planten te denken, maar moet nog gaan skippen denk ik. Hoor het graag

Hygrophila pinnatifida
Limnophila hippuridoides
Rotala rotundifolia 'Green'
Pogostemon erectus
Hydrocotyle tripartita
Ranunculus inundatus
Alternanthera reineckii 'Rosanervig' gevoelig voor alg vervangen door Rotala Rotundifolia 'H'ra' ?
Pogostemon helferi
Rotala indica 'Bonsai'
Micranthemum tweediei 'Monte Carlo'
Helanthium tenellum 'Green'
Eleocharis acicularis 'Mini'
Bolbitis heudelotii
Vesicularia montagnei 'Christmas'


 
Ik denk dat de TS graag wil weten of de genoemde planten passen bij de hardware en dus een goede keuze zijn;).
Misschien kan @benvo als kenner zijn licht er eens op werpen.
 
Ik denk dat de TS graag wil weten of de genoemde planten passen bij de hardware en dus een goede keuze zijn;).
Misschien kan @benvo als kenner zijn licht er eens op werpen.
In het bericht hierboven heeft benvo dit min of meer al vertelt. Ts vermeld dat hij planten op het medium vlak zoekt, waarbij ik dan aanneem dat hij planten bedoelt geschikt voor een gemiddelde lichtsterkte. Maar hij geeft een aanzienlijk aantal planten op die voor een optimale groei beslist een hoge lichtsterkte vragen. Denkelijk kan Ts zelf uitstekend even googelen om tot een geschikt medium bestand te komen.
 
Die planten die ik heb opgegeven worden volgens de overzichtslijsten allemaal onder medium geplaatst. Dus daar ging de vraag inderdaad over. Ik begrijp dus zelf verder uitzoeken. Ach ja
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die planten die ik heb opgegeven worden volgens de overzichtslijsten allemaal onder medium geplaatst. Dus daar ging de vraag inderdaad over. Ik begrijp dus zelf verder uitzoeken. Ach ja
Planten hebben altijd een zekere bandbreedte, ze zullen bij een te lage lichtsterkte niet meteen dood gaan maar een optimale groei zal je niet zien. Neem nu onderstaande even als voorbeeld, goed lezend zal je zien dat er toch wel licht wordt gevraagd.

Helanthium tenellum 'Green'

Micranthemum tweediei 'Monte Carlo'

Pogostemon erectus

Maar zoals altijd; alles is en blijft jouw keuze! Dit is uitsluitend een advies.
 
Zeker is altijd eigen keuze, mee eens. Maar je schrijft het blijft een advies. Welk advies is dat.

Wellicht is de term medium verwarrend, het kan betekenen redelijk makkelijk in onderhoud of het onderstaande. Van dat laatste ben ik uitgegaan

Medium is de selectie planten in de moeilijkheidsgraad gemiddeld. Deze medium plants hebben in verhouding met andere soorten normale hoeveelheden licht nodig (20-40 lumen per liter). CO2 waarden tot 20ppm zijn in de regel genoeg en de meeste behoren tot de groep 'normale' groeiers wat betreft snelheid.
Ik begrijp best de bandbreedte waarin planten al dan niet optimaal groeien. Is het advies dan dat met de keuzelijst die ik heb gemaakt dat de bandbreedte tussen de gekozen plantente groot is :S
Want de planten uit de lijst vallen onder bovenstaande kop van medium, althans volgens Tropica. Nu is Tropica ook niet alles bepalend, maar je moet ergens vanuit gaan.

Of is het advies met de opgegeven lichtsterkte Daytime onex van 180 lumen per watt . Dw.z. bij 160 cm bak 2x 48 watt niet afdoende om de medium keuze aan licht te voorzien.

Of is het advies dat het met de verschillende planten qua groeisnelheid niet handig om het zo in te richten
 
Ik zou ze allemaal aandruven met je huidige setup.(Licht ,co2 ,plantenvoeding )
Maak eens een schets met de een ruwe vorm van de plantengroepen om de hoeveelheid benodigde planten in te schatten .
Mis eigenlijk enkele soorten gemakkelijke snelgroeier .
 
Ow gelukkig, ja setup heb ik al wel ietwat uitgewerkt, maar wilde eigenlijk straks als de scape klaar is (hout en steen) een foto van boven maken om dan pas te bepalen wat ik exact nodig heb.
Maar zal mijn opzetjes eens digitaliseren en plaatsen.
Bedoel je met snel groeiers waterpest of bijv hoornblad om tijdelijk toe te voegen of bedoel je een snel groeier tussen de serie die ik wilde gaan gebruiken.
 
uitgewerkte setup, getekend beetje warrig hoop dat het een beetje een beeld geeft, aantallen staan er bij
 

Bijlagen

  • tekening scae.jpg
    tekening scae.jpg
    107.9 KB · Weergaven: 77
Heb beetje geteld en kom +-60 potjes klop dat?
Zelf zou ik maar 1/3 van dit aantal aanschaffen en deze planten mooi spreiden.
Verwacht dat bij mijn het een 5 tot 8 weken zou duren om die ok te krijgen.
Het hangt beetje af in hoeveel tijd jij een volle plantenbak wenst.
 
60 portjes is wel heel veel denk ik, zelfs voor een bak van 1.60. Ik zou ook wat minder nemen want als ze goed groeien kun je al snel snoeien en stekken.
 
Persoonlijk vind ik het geen verkeerd aantal. Het is ook net wat je je kan veroorloven en wat voor impact je met de start wilt hebben. Mooi plan verder 👍.

Gr. Ed
 
Oké helder, dank voor de tips. Daar kan ik tenminste wat mee. Enige wat ik me nog afvraag is of ik tijdelijke snelgroeiers moet toevoegen. Voor het evenwicht bij de start. Ik neem aan dat alles in vitro het beste is om aan te schaffen en aan te planten. Toch ? al zullen niet alle planten in vitro leverbaar zijn,
 
Niet alles is invitro leverbaar. Wat "tijdelijke" snelgroeiers kan geen kwaad idd.
 
Tijdelijke snelgroeiers zou ik niet In-Vitro nemen. Deze zijn nml veels te klein.
Effectiever is een bosje

edit; Ik zou ook zoveel mogelijk In vitro nemen.
let wel dat je verschillende maten potjes hebt: de normale versie en de XL versie. De XL bevatten 2 tot 3 keer zo veel aquariumplanten als de standaard cup's
In mijn 60 cm heb ik totaal 6 potjes XL gebruikt en 4 normale potjes In Vitro (8cm)
 
Laatst bewerkt:
Top, dank aan allen voor de respons, daar kan ik wel verder mee
 

Terug
Bovenaan