Plantengroei


Oke, ik en mijn vriend zijn aan het puzzelen geweest en we willen hetvolgende gaan bestellen!
http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... elf-mengen

We willen de poeder fosfaat en poeder nitraat bestellen, wij maken zelf osmose water, dus mengsn is geen enkel probleem, bestellen ook van die handige maatflessen mee!

Nu enkel de vraag aan jullie, welke van de 3 soorten nitraat poeder heb ik nodig?

En de genoemde hoeveelheden, die ik toe moet voegen aan mijn water, moet dit dagelijks? 1x per week? Of anders?

Verder gaan we deze poeder kleibollen bestellen en zelf maken:http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze-producten/bodembedekking/kleibolletjesmix

Is dit wat jullie bedoelen? En hoelang blijft dit goed in de bodem?

En als laatste willen we deze carbo gaan bestellen om co2 aan het water toe te voegen? Klopt het dat ik dot dagelijks zelf toe moet voegen? http://www.aquariumbemesting.nl/nl/onze ... carbo-2500
 
De KNO3 gebruik ik dus de kaliumnitraat.
Hoevaak je toevoegt kun je het beste zelf bepalen. Ik doe het 1x per week maar je kan het ook spreiden hoor.
En ja die kleibollenmix bedoelde ik. Hoe lang die meegaat is van veel factoren afhankelijk maar enkele maande gaan ze hier zeker wel mee.
De carbo kun je prima dagelijks doen zodat je planten ook dagelijks wat hebben om op te nemen.

Als je met bio co2 werkt dan hoef je in principe geen carbo erbij te gebruiken hoor.
 
Oke, en als ik 250L heb, hoeveel moet ik dan van de nitraat en fosfaat toevoegen als ik dit 1x per week doe? dat ik niet teveel of te weinig geef haha!

Oke dank je wel!
nee ik ga niet met bio co2 werken, mij kennende gaat dat helemaal mis, koop het liever kant en klaar :)

en de plantenvoeding die ik stuurde? is dat ook goed?
 
Even een update!

de spullen zijn binnen en ben zaterdag gelijk begonnen!
1e lading fisfaat, nitraat, plantenvoeding zitten erin.
ook al 2 dagen Carbo toegevoegd, vandaag word dag 3 :)
en gisteren de kleibollen bij de planten gevoegd :)

De glasmeervallen mocht ik omruilen voor 3 cori's dus dat is ook fijn! :)

ik zal over een week nieuwe foto;s maken :)
 
Ik zie nu je posten pas.
Ja die sporen zijn verder goed hoor.
Je kunt de nitraat en de fosfaat prima 1x per week toevoegen als je wilt. Dat doe ik al jaren. De Carbo gewoon dagelijks.
Plantenvoeding kun je zelf bepalen wanneer je dit doet. Ik doe het ook 1x per week. Liefst niet samen met de nitraat en fosfaat hoor.
Ik hoop dat de carbo voldoende is voor de planten.
Bio co2 is echt wel eenvoudig en is altijd nog te proberen denk ik wanneer je dit alsnog wil.

Hoe heb je de poeders opgelost??
Zoals op het zakje staat? Dwz op 500 ml water 4 en 83 gram van de poeders??
En alle sporenelementen op 500ml water??

Zo ja, hoeveel doseer je nu dan per week?
 
Bedankt voor je reactie!

Ohh.. ik heb de plantenvoeding (die sporen) wel tegelijk met nitraat en fosfaat gedaan..
Mag het wel op dezelfde dag maar dan met een paar uur ertussen? of hoe moet ik dat zien?

Ja ik heb het opgelost zoals op de zakjes stond! maar dan met lauw warm osmose water.

Ik doseer nu:

Carbo : 10 ml per dag
Sporen: 10 ml per week (elke zaterdag)
Kalium fosfaat: 75ml per week (elke zaterdag)
Kalium nitraat: 25ml per week (elke zaterdag)

Ik heb het fosfaat en nitraat door de helft gedaan als wat op het zakje stond, omdat op de site stond dat je hiermee rustig aan moest opbouwen, plus dat ik het erg veel vond..

ik heb 450L water.
 
Nou samen is niet het ergste hoor want ik doe dat altijd. Ligt ook aan de chelaten namelijk en als je het samendoet dan kan het zo zijn dat de fosfaat invloed heeft op bv de Fe en dat dit dan minder of niet goed opneembaar is voor de planten.
Maar ik heb ook de poeders van aquariumbemesting,l en doe alles in 1x in de bak en dat al jaren dus.

Dus echt erg is het niet denk ik, maar voor de zekerheid kun je het beter de dag erna doen of enkele uren later.

Hoeveel mg/L voeg je wekelijks toe met die hoeveelheden?? Ik bedoel dan voor de nitraat en de fosfaat?
 
Op hun site staat voor de nitraat het volgende:

Product gebruiken:
10ml van deze oplossing op 500 liter water verhoogd de NO3 concentratie met 2.0ppm en de K concentratie met 1.3ppm.

Dwz als je 20mg nitraat wilt toevoegen je ongeveer 90 ml per week moet toevoegen op 450 liter.
Jij zit daaronder dus ik denk dat je met 50ml (normale dosis voor jou straks) op 12 mg zal zitten.
Op zich niet erg omdat je ook geen co2 gebruikt.

Ververs je wekelijks wel de helft?? Anders kan het gehalte te hoog worden namelijk na enige weken.
Ligt namelijk aan het verbruik.
 
ik had in mijn vorige post al geschreven wat ik toevoegde, ik heb precies gemengd zoals op de zakjes stond :)

Wat zou u adviseren om per week toe te voegen aan mijn bak? (nitraat en fosfaat)
Wij hebben maar een gok gewaagd natuurlijk ;)

Elke zaterdag verschoon ik 1/3 water uit mijn aquarium.
daarna voeg ik de nieuwe lading toe.
 
de vraag naar CO2 en voeding gaat gepaard met licht intensiteit en de belichtingsduur.

Veel planten is een meest natuurlijk begin! aangezien de planten het water op een natuurlijk wezen zuiveren.
Je zorgt in de eerste paar weken ervoor dat je weinig licht intensiteit hebt en een korte belichtingsduur, die je langzaam opbouwt.

Een voedingsrijke bodem is daarvoor een pre, aangezien planten zich nog moeten aanpassen en willen groeien in de nieuwe omgeving.
Aangezien de meeste aquariumplanten, moerasplanten zijn. deze koop je dus in bovenwater vorm, die voeden zich voornamelijk met de wortels.

Weinig licht = weinig vraag naar voeding (co2) maar trage groei.
Maar wel het veiligst, Je wilt ter slotte dat alles goed gaat.

Veel licht = veel vraag naar voeding, snelle groei, maar dus ook sneller problemen.

Laat je aquarium zijn werk doen en heb geduld.


Over de dosage van de vloeibare plantenbemesting.
Meestal is het correct wat op de verpakking staat. Maar heb je een belachelijk beplante bak (zoals ik bijv) dan kan je dat best verdubbelen. maar ook dit doe je in stapjes, en rustig te kijken of alles goed blijft gaan.
 
Wij bedachten ons van de week opeens dat ik ook filter over carbit.. en dit verlaagd ook het nitraat en fosfaat gehalte.. (dat ik dit gebruik staat wel in 1 van mijn ander genoemde topic, maar nooit meer aan gedacht!)

Het zat er momenteel al zo'n 4 maanden in en was al helemaal zwart gekleurd, dus erg goed zal het niet meer gewerkt hebben, maar we hebben het eruit gehaald en vervangen voor actieve kool :)

Nu samen met de bijgevoegde nitraat, fosfaat, Carbo en plantenvoeding ben ik heel benieuwd of mijn planten snel op zullen knappen!
Ik heb wel het idee dat mijn algen wat minder worden, maar mijn amazone plant heeft het nog steeds erg zwaar.. :(
ik heb vorige week deze plant eruit gehaald en alle beschadigde bladeren en het dode blad eraf gehaald, en nu zijn de die goede bladeren ook alweer beschadigd.. dus ik hoop dat ik mijn waardes snel op orde krijg want dit is wel erg zonde.. :(
 
Hallo,

wij hebben zojuist weer mijn waardes gemeten en ik wil deze graag met jullie delen.
Mijn bak lijkt iets beter te draaien maar mijn amazone plant doet het nog steeds niet goed.
ook is er een algenetertje overleden vanmiddag.

Mijn vissen bestand is uitgedund naar:
2 maanvissen
2 antenne baarsjes
2 dwerg gourami's
2 algeneters
4 chineze algeneters
1 klein algenetertje (nummer 2 is overleden)
2 appelslakken
9 coridoras.

Mijn waardes waren in Oktober 2014:
PH = 7.8
NO3 = 5 (nitraat)
PO4 = 0.03 (fosfaat)
KH = 3.8

Jullie gaven mij toen advies dat mijn Nitraat en fosfaat omhoog moest naar:
fosfaat: 1,5mg
nitraat: 15

Vanmiddag heb ik de boel weer gemeten en staat nu op:
Po4: 0.25 (fosfaat)
No3: 10 - 25 (nitraat)
PH: 7.6
KH: 4.5

Kunnen jullie mij vertellen waar de PH en KH voor dient en welke waardes ik hiervoor moet aanhouden in mijn bak?

ook kan het zijn dat mijn fosfaat niet goed gemeten word, mijn vriend heeft op het zeeforum advies gekregen om een andere set aan te schaffen dit gaat hij morgen doen en dan meet hij mijn waardes ook opnieuw. (heeft nu gemeten met Salifert en gaat kijken of hij D-D kan vinden)

Ik voeg nu dagelijks Carbo toe: 10ml
1x per week sporen elementen: 10ml na verschonen
1x per week Kaliumnitraat: 50ml de dag na het verschonen
1x per week kalium fosfaat 150ml de dag na het verschonen

ik haal afgelopen 2 weken 2 a 3x per week 1 emmer van 15L water uit mijn bak om de bodem goed bij te houden. en dan in het weekend voeg ik bovenstaande producten toe.

al mijn planten hebben 1 kleibol gekregen, is dit genoeg voor mijn amazone plant?


Kunnen jullie mij weer opweg helpen?
 

Terug
Bovenaan