Plantengroei


N

Nadiine__x

Guest
Hallooo!

Ik wil graag mijn aquarium opnieuw gaan inrichten en daarbij mijn hele bodem en achterwand laten begroeien..

Momenteel doen mijn planten het niet zo geweldig en komen er ook steeds baardalgen om de hoek zetten. Dus eerst wil ik graag mijn water op orde hebben, dat deze planten weer goed gaan groeien voor ik de boel ga omgooien..

Nou heb ik deze site al gevonden:
http://www.allesoverhetaquarium.nl/plantverzorging.html

Daar werd ik al een stuk wijzer van, alleen nu vraag ik mij af wat ik nou precies tekort kom..

Mijn planten groeien vrijwel niet, of heel weinig.
De randen zijn geelig. De punten van de hoge planten zitten gaten in, de bladnerf is wel groen. ook sterven er ook bladeren af..

Ik zat zelf aan Koper en/of ijzer tekort te denken.
Kan het beide zijn? of misschien toch iets anders?

Ook heb ik geen CO2 pomp, deze wil ik toch wel gaan aanschaffen, kan iemand mij hier wat meer informatie over geven, hoe het werkt?
 
- Teveel alg = teveel voedingstoffen en/of vuilstoffen.
- Gele en lichte toppen , bladeren en geen alg = te weinig voedingstoffen.

Rode planten hebben meer ijzer en licht nodig als de rest (weet niet om wat voor soorten het gaat)
 
wat voor aquarium heb je ?
wat voor verlichting zit erin ?
geef je ook plantenvoeding ?
wat voor planten heb je erin ?
kan je misschien een foto posten.

dan kan je wat beter geholpen worden ;)
 
ik zal donderdag of vrijdag even bovenstaande vragen beantwoorden met foto's.
 
Hallo,

Mijn telefoon is stuk en mijn tijdelijke telefoon wilt geen foto's maken!!
Grrrr! ik heb ook even gezocht op google, maar kan geen vergelijkende foto's vinden.. (moeilijk zoeken ook..)

alle info heb ik wel voor jullie!

In dit topic word al heeeel veel over mijn aquarium verteld:
http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1582249

Ondertussen filter ik dus ook over Purigen, waardoor mijn water weer helder is.

http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... ost1585954
Hier heb ik een Topic over mijn Baaldalgen, waar ik dus nog steeds last van heb.
Mijn Lichturen zijn terug gezet naar 8 uur.. (12 tot 8)

Verder is mijn visbestand ook uitgedund:
2 Blauwe maanvissen
2 algeneters (5 cm)
2 mini algeneters in de vorm van een 8 van 2 cm
1 koppel antenne baarsjes
1 kopper Dwerg gourami's
7 Glasmeervallen (TE KOOP! maar kan niemand vinden die ze wilt hebben :( )
6 Coridoras (1cm, worden maar niet groter, mijn maanvissen zijn ook gestopt met groeien..)
4 van die chinese algeneters die ook baaldalg eten, die zijn wel groter geworden nu 5 cm.
4 guppies


Probleem is dus echt dat de randen van mijn amazoneplant geel worden en er komen gaten in de punt. ze komen NIET boven water, ze hebben zelfs nog water over boven hun!
Ook een andere plant, kleiner, maar lijkt er op heeft gelig/groene bladeren, deze worden niet kaal.

Ook heb ik deze plant, deze staat ondertussen op een stuk hout:
10603236_1472186963060504_8325549059920994455_n.jpg

In het begin groeide deze plant echt als kool, kon er bijna niet tegenop! nu verdwijnen de knoppen en hij groeit helemaal niet meer.. ook zit hij onder de baaldalgen.. :(

Ik wil heel graag een compleet groene biotoop maken, ik vind dat echt prachtig, maar op deze manier gaat het plezier er echt vanaf.. ik krijg het maar niet onder controle :(

65mZhc8LCsrTz6eDJ98N5MYMKvGP9Itv.jpeg

Zoiets dus.. maar niks groeit en alles gaat dood..

ik heb sinds kort wel een zuurstof bolletje erin hangen ..
 
Meer planten betekend meer vraag naar Co2
Minder tot geen planten is meer vraag naar zuurstof voor de vissen.

In jou geval heeft een lucht pomp geen effect. Misschien zelfs negatief.

Een groen biotoop vraagt onder andere veel naar voedingsstoffen, licht en Co2. En dat allemaal in de juiste verhouding.

Leren doe je echt met vallen en opstaan, want voor iedere bak gelden net iets andere waarden.
 
Welke waterwaarden heb je en wat voeg je toe en gebruik je kleibollen??
Geen co2 begrijp ik. Hoeveel licht heb je erboven en hoe lang??
Ergens is een tekort en als je voldoende plantenvoeding gebruikt is dit te tackelen. Daarnaast moet er voldoende no3 en po4 aanwezig zijn.

Met de wetenschap wat je toevoegt en de waarden kunnen we mss aangeven wat er tekort is.
 
Mijn vriend gaat morgen mijn no3 en po4 meten.

Ik heb deze lampen:
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/verli ... erle/71326

en ze staan aan van 12 uur tot 8 uur.

Kunnen jullie mij vertellen hoe co2 in zijn werking gaat?
En wat heb ik ervoor nodig om dat in mijn water te krijgen?
 
Je kunt bio co2 gebruiken. Daar is hier wel een topic over en het is echt niet zo moeilijk.
Als je het je kunt veroorloven en het nodig mocht zijn dan is co2 uit een drukfles beter en veel makkelijker.
Op MP zijn vaak wel goede sets te koop.

Bio co2:
http://www.aquaforum.nl/ubb/pdfs/Bio_CO2.pdf

Beter is om eerst te kijken of het nodig is en alle waarden te meten. Ook de ph en de kh als het kan.
 
Je bedoeld met een zuurstofbolletje een steentje??
Die kun je beter eruit halen want die drijft de co2 eruit namelijk.
 
Mijn vriend gaat straks alles meten waar jullie om gevraagd hebben :)
Afhankelijk van wat daar uit komt gaan we dat bolletje steentje met belletjes eruit halen :)
 
PH = 7.8

NO3 = 5

PO4 = 0.03

KH = 3.8
 
en wat moet ik nu dan?
Zijn die waardes goed? of juist niet?

Ik kan op internet alleen zeewater waardes vinden >.<
en mijn vriend heeft een groot zee aquarium dus hij weet die waardes van mij ook niet!
 
Je co2 is bij deze waarden ergens rond de 2 en dus veel te laag voor je bak.
je zult wel gewoon de T5 buizen hebben en dan heb je vrij veel licht.
Ook is de po4 te laag.

Je moet voor een goede plantengroei voldoende fosfaat en nitraat en co2 in de bak hebben met voldoende sporen (plantenvoeding).
Doseer je wel plantenvoeding of kleibollen bij de wortels??

Baardalg is vaak een co2 tekort maar kan ook op een ander tekort duiden.

Hier vind je heel veel goede info en ik zou hier eens goed het een en ander gaan lezen:

http://www.aquascaping-blog.com/baardalg
 
Oke dank u wel!

Zou u mij kunnen vertellen wat de juiste waarde voor een zoetwater aquarium zijn?
 
Een zoetwater aquarium heeft geen "vaste" waardes. dit komt omdat er veel soorten zoetwater biotopen zijn.

Wel is het zo dat je een keuze kunt maken uit een aantal regio's op aarde waarvan redelijk goed de waterwaardes zijn vast gesteld.

Er wordt vaak onderscheid gemaakt tussen Zuid-Amerika, Midden-Amerika

Afrika of haar grote meren

Zuid oost Azie.

Al deze regio's kun je weer onderverdelen in kleinere regio's die elk een vrij specifiek
waterwaarde beeld hebben. Daarbij hoort dan ook een bepaald daar in de regio voorkomend visbestand bij. De planten zijn wat toleranter qua waterwaardes maar er zijn ook echte uitzonderingen.

Al je eenmaal de focus op een van de regio's hebt gekregen wil ik je graag verder helpen met de juiste waterwaardes waarbij de boven en onder waarde de tolerantie aangeven.

Het lijkt moeilijker dan het is, hoor. En het is als je eenmaal aan de gang bent steeds eenvoudiger om de juiste waardes te handhaven.

Ik zal een voorbeeld geven ( van de vele die er zijn!!)

Zuid-Amerika, omgeving Suriname, Venezuela,
Ph 6.5 tot 6.8, KH <4, GH <6, PO4 1 mg/l, NO3 5 mg/l.
Temperatuur tussen 24,5 en 26*C

Belichting intens, gedurende 10 uur per dag 45 lumen per liter.

Stroming, matig ( dwz 3-4 per uur de inhoud van de bak door de filter)

CO2 toevoeging, alleen als je veel snelgroeiende WATERplanten hebt.
Er zijn ook veel Moerasplanten die slechts deels hun voedsel en CO2 met de bladeren en stengels uit het water kunnen halen, de rest moeten ze, net als landplanten, met hun wortels uit de bodem halen, maar dat moet er dan wel in zitten!!

Als je deze waardes aan kunt houden, dan kun je gaan kijken welke planten en visjes uit die regio erbij paasen, en dan mag je best een beetje "zondigen" als je per se die ene soort uit een andere regio erbij wil hebben, als de waterwaardes maar redelijk overeenkomen.

Hopelijk heb je hier iets aan!

Greetzz BigSmoke
 
Ohhh super bedankt voor je brede uitleg, jaa daar kan ik zeker wat mee, en het zou super fijn zijn als u mij verder wilt helpen inderdaad!

Nou, ik heb een koppel blauwe maanvissen, welke ik absoluut wil houden.
en eigenlijk wil ik mijn koppel antenne baarsjes ook houden.

Verder ben ik helemaal vrij, mijn planten bestand ben ik van plan helemaal te gaan vernieuwen zodra ik mijn waardes daarvoor op orde heb!

Zou u mij kunnen helpen met een biotoop voor deze 2 vissoorten?

Kan ik dan mijn andere vissen houden of moeten er ook een aantal weg?
(Dwerg gourami, guppen, glasmeerval (staat al te koop), chinese algeneter, 2x2 andere algeneters waarvan ik de naam niet weet, Coridoras)

e5mXDjqvPdsJOyDLuNXzPsvUyEqz32WN.jpeg

Dit is 1 van de 2 algeneters waar ik de naam niet van weet, de ander is er 1 die heel groot kan worden, ik heb een zwarte en een albino en je kan ze vrijwel in elke dierenwinkel kopen..

Welke waardes heb ik nodig voor die biotoop?

En mijn telefoon doet het weer, dit is een foto van mijn huidige bak:
Kunnen deze planten blijven, en welke verzorging hebben ze nodig?

e5mXDjqvPdsJOyDLuNXzPsvUyEqz32WN.jpeg

Mijn totale aquarium vandaag, zoals je ziet zijn mijn maanvissen nog erg klein, terwijl ik ze al een bijna 1 jaar heb.

e5mXDjqvPdsJOyDLuNXzPsvUyEqz32WN.jpeg

Zo ziet mijn amazone plant er dus uit.. :(

e5mXDjqvPdsJOyDLuNXzPsvUyEqz32WN.jpeg

Mijn riet is gestopt met groeien en gaat ook kapot en verkleurd

e5mXDjqvPdsJOyDLuNXzPsvUyEqz32WN.jpeg

Hiervan weet ik de naam niet, maar zit onder de baardalg

e5mXDjqvPdsJOyDLuNXzPsvUyEqz32WN.jpeg

Dit is dezelfde plant als hierboven, maar dan in het zand, deze ligt op en krult helemaal op..

e5mXDjqvPdsJOyDLuNXzPsvUyEqz32WN.jpeg

Het gras en mos op deze foto groeien wel goed, maar ik denk wel minder hard als zou moeten.


Verder heb ik voedings pillen bij elke plant in het zand gedrukt welke dood aan het gaan zijn, maar dit is al een maand geleden en maakt geen verschil.

Ook heb ik een flesje plantenvoeding, waar alles "samen" in zou moeten zitten, dit doe ik bij elke water verversing erbij, 1x per week.
 
Zoals hierboven al gezegd is dat per bak verschillend.
Je hebt vrij makkelijke planten dus je kunt een fosfaat aanhouden van 1,5mg en een nitraat van 15.
Daarnaast zal denk ik de co2 ook omhoog moeten wil je niet nog meer algen krijgen. Die co2 is nu extreem laag namelijk.
Je hebt al algen dus dat is al een teken dat er een tekort is.
Geef in ieder geval ook plantenvoeding zoals aangegeven op de fles.
 
Amazoneplant > heb je daar klei-/voedingsbollen bij? Lijkt erop van niet (of niet genoeg). Zo nee: wel doen!
Riet > is dat geen Vallisneria? Hoe lang heb je die al?
Naamloos 1 > Dat is een Anubias. Staat die dicht bij het licht? Onder sterke verlichting gevoelig voor baardalg. Zet hem eens op een donkerdere plek.
Naamloos 2 > Eveneens een Anubias. Met de wortelstok in de bodem zetten is de beste manier om het gegarandeerd te verprutsen. Bind die eens op een stuk hout of een steen.

Begin daar eens mee en bekijk of er verbeteringen zichtbaar zijn. Je h�bt namelijk wel meetbaar fosfaat en nitraat, dus dat wordt in de bak geproduceerd. Je lichturen heb je al naar beneden bijgesteld. Ook dat luchtsteentje eens weghalen.

Geef het dan even de tijd om te herstellen. Er is namelijk geen enkele reden waarom bij voorbaat vaststaat dat met deze lichte aanpassingen de situatie niet al flink zou verbeteren.

~ Ivo
 
Ja er is minimale hoeveelheid fosfaat van 0,003 gemeten en zo goed als alle bakken produceren wel wat zelf aan nitraat en fosfaat.Die 0,003 kan ook aan het aflezen hebben gelezen (dat weten we niet).
Maar dit is zo weinig dat je denk ik wel kunt nagaan dat het niet voldoende is. Niet voor niks hebben de planten een tekort.
Een kleibol geeft ook geen nitraat en fosfaat af.
De TS hoeft geen extreme hoeveelheden no3 en po4 in de bak te hebben gelet op de planten maar dit is erg minimaal.
Persoonlijk doe ik liever en/en dan gaan afwachten dat het niet helpt en de planten nog verder achteruitgaan en er nog meer alg ontstaat.
Maar goed iedereen is vrij om te bepalen hoe hij of zij het wil aanpakken.
Ik zou zelf de fosfaat en de nitraat wat hoger doen. Daarmee bedoel ik minimaal 10/1 en liefst ....... ;)

Edit: de bak is redelijk beplant. Vandaar dat ik liever zelf iets zou toevoegen dan gaan zitten afwachten. Net als de co2 die er bijna ook niet aanwezig is.
 
Dank jullie wel, hier kan ik zeker wat mee, ik ga aan de slag samen met mijn vriend en houd jullie op de hoogte! :)
 
De Vallesneria, ( je noemt het gras...) is eigenlijk een plant die moeilijk te houden is in zacht zuur water, ze vertoont dan idd de gebrekziekten die je foto laat zien.

Een erg gelijkende plant die wel van zacht zuur water houdt ( en je vissen vinden dat ook heel fijn!!)

Llileaopsis carolinensis tot 20 cm hoog en
Echinodorus angustifolius tot 60 cm lang.

Verder vertonen diverse planten tekenen van ijzergebrek, dat kun je heel goed ondervangen door (bij AF-lid Bertus bijvoorbeeld) 500 gram lateriet te kopen.

dat stop je in de bodem en je hebt een eeuwigdurende ijzerbuffer. FE ( =ijzer) is een soort van "transportmiddel" voor allerlei voor planten noodzakelijke sporenelementen.

Zo stop je dat in de bodem:

Neem een paar kleine plastic zakjes, doe daar de nat gemaakte lateriet ( = ijzerhoudende bodem) in. Werk dat zakje nu onder je bodembedekking en snij het DAARNA met een scherp mesje aan flarden. Vis die flarden nu heel kalm en stukje bij beetje uit de bodem en voila, zonder problemen eb je aan een bestaande bodem lateriet toegevoegd.

Je waterwaardes zijn voor je vissies goed genoeg!

Ik zou ter bestrijding van de algen de volgende dieren nog aanschaffen:

5 tot 7 Septaria porcelana ( porceleinslakken)
3-5 Crossocheilus ( of Barbus of Puntius) siamensis.
Let bij deze HEEL GOED op, er zijn heel wat look-a-likes en die moet je beslist NIET nemen!!

Kijk hier op AF voor de juiste beschrijving van deze vis, print dat uit en neem mee als je naar de LFS gaat!

Greetzz BigSmoke
 
BigSmoke zei:
De Vallesneria, ( je noemt het gras...) is eigenlijk een plant die moeilijk te houden is in zacht zuur water, ze vertoont dan idd de gebrekziekten die je foto laat zien.

Een erg gelijkende plant die wel van zacht zuur water houdt ( en je vissen vinden dat ook heel fijn!!)

Llileaopsis carolinensis tot 20 cm hoog en
Echinodorus angustifolius tot 60 cm lang.
Maar onderstaande waterwaarden kunnen we toch lastig zacht zuur noemen?

Nadiine__x zei:
PH = 7.8

KH = 3.8
Ik denk bij de Vallisneria vooralsnog aan een aanpassingsfase aan de nieuwe bak. Vandaar de vraag naar hoe lang deze al in de bak staat.

~ Ivo
 
Een kh van 3.8 is ook niet hard denk ik ;).
Maar de genoemde ph is niet zuur te noemen nee.

Wij hebben hier uit de kraan kh 4 en ph 7.8 en in de 60cm bakken doet de Vallisneria het best goed verder.
 
jessicapilon zei:
Wij hebben hier uit de kraan kh 4 en ph 7.8 en in de 60cm bakken doet de Vallisneria het best goed verder.
D�t bedoel ik!

Wat je precies zacht noemt is ook nog eens aan mening onderhevig lijkt het wel, maar mede vandaar ook de vraag. Voor de United States Geological Survey is 3.8 niet zacht, maar moderately hard.
En kijken naar de waterwaarden voor biotopen die typisch als zacht worden aangeduid zijn KH en GH daar nogal vaak richting het onmeetbare.
Dat waterleveranciers of de verkopers van waterontharders andere standaarden hebben vind ik persoonlijk minder interessant.

Trouwens, op typelocatie van Enigmatochromis lucanusi in Guinea, Foto river, nabij het stadje Fria waren KH en GH ook (0) onmeetbaar en pH maar liefst 5,8 en er wordt geschreven dat "dense growths of Vallisneria were found where sunlight penetrated through the trees".
Dus het zou zelfs moeten kunnen, hoe is dan de vervolgvraag ;)

~ Ivo
 
3.8 noemen ze dus niet zacht??????????
Tja ik zou denken van wel, maar zoals je al aangeeft is het maar net de vraag wat men onder zacht verstaat.
Persoonlijk zou ik wel denken aan zacht water als ik die waarde lees ;).
 
Die tweede naammloze plant is dat geen Spathyphyllum?
Worden regelmatig als aqua-plant aangeboden, maar rot langzaam weg en is giftig!
Doet het goed als kamerplant, heeft wel veel zuur zacht water nodig, veel licht maar geen direkt zonlicht. ;)
Vallisneria doet het hier ook gewoon goed.
 
Jongens, alsjeblieft ik snap er helemaal niks meer van zo..

Kan 1 van jullie alsjeblieft een korte samenvatting van dit alles maken wat ik nou moet doen met mijn bak om hem weer op de rit te krijgen?
 
Begin eens met de volgende vragen:

Mascha&Ivo zei:
Amazoneplant > heb je daar klei-/voedingsbollen bij? Lijkt erop van niet (of niet genoeg). Zo nee: wel doen!
Riet > is dat geen Vallisneria? Hoe lang heb je die al?
panchax zei:
Die tweede naammloze plant is dat geen Spathyphyllum?

oftewel:
- heb je kleibollen/voedingsbollen bij je Amazoneplant?
- is je 'riet' in werkelijkheid Vallisneria?
- is de tweede naamloze plant een Spathyphyllum?

~ Ivo
 
Mascha&Ivo zei:
Begin eens met de volgende vragen:

Mascha&Ivo zei:
Amazoneplant > heb je daar klei-/voedingsbollen bij? Lijkt erop van niet (of niet genoeg). Zo nee: wel doen!
Riet > is dat geen Vallisneria? Hoe lang heb je die al?
panchax zei:
Die tweede naammloze plant is dat geen Spathyphyllum?

oftewel:
- heb je kleibollen/voedingsbollen bij je Amazoneplant?
- is je 'riet' in werkelijkheid Vallisneria?
- is de tweede naamloze plant een Spathyphyllum?

~ Ivo


Nee ik heb geen kleibollen bij mijn planten, wel voedings tabletjes, maar dat is niet hetzelfde denk ik?

Mijn riet, is denk ik wel Vallisneria ja.
Ik heb even gegoogled en het lijkt er erg veel op. ze groeien ook onder de grond met stengels en dan elke 5cm komt er een nieuw plantje aan met eigen wortels en dan komt er weer een lange groene draad van 5cm.. zeg maar, zo groeit hij onder het zand.. en het blijft ook groeien in de lengte, heb deze al vanaf het begin en heel vaak bijgeknipt omdat hij te lang werd..

Nee mijn 2e plant is niet een Spathyphyllum.
maar de eerder genoemde Anubias.
 
Dat is Vallisneria denk ik hoor. Bladeren kun je beter niet knippen op lengte, maar gewoon het te lange blad in het geheel weghalen. Ze kunnen vaak moeilijk tegen afknippen.
Ik denk dat die tabletjes hetzelfde bevatten als wat wij kleibollen noemen.
Welke gebruik je dan??

Wat je naar mijn idee moet doen??
Zorgen dat er voldoende voeding in de bak is met goede stroming. Dus voldoende fosfaat en nitraat en plantenvoeding of voedingsbollen/tabletten.
Ook moet er co2 in je bak aanwezig zijn.
Als je vraagt hoeveel dan zou ik gelet op de makkelijke planten 10 mg nitraat aanhouden en 1 mg/l fosfaat.
Plantenvoeding kun je doseren conform de aanwijzingen op de fles.
Verder rustig aan met het licht en eerst niet langer dan 8 a 9 uur (als dat al langer was dus).
Ik denk dat eea dan wel op de rit is te krijgen.

Zoals je wellicht snapt geef ik liever iets teveel voeding dan te weinig. Teveel geeft geen algen en de genoemde doseringen kunnen geen kwaad voor de vissen.
Maar het is natuurlijk verder aan jou.

Belangrijk is om te onthouden dat je altijd moet zorgen dat je tekorten in de voeding voorkomt.
Succes in ieder geval.
 
ik gebruik eigenlijk verschillende, net in welke winkel ik ben en wat ze verkopen.
Maar ik zal eens informeren naar die kleibollen en aan de slag gaan met mijn nitraat en fosfaat en mijn vriend is bezig uit te zoeken hoe dat met co2 werkt :)
 

Terug
Bovenaan