Plantengroei boosten


Gzomer

Well-known member
Lid geworden
14 mei 2021
Berichten
88
Leeftijd
23
Goedendag allen,

Nu mijn aquarium een tijdje draait en ik de nodige ziektes de bak uit gewerkt heb ben ik niet helemaal tevreden met de groei van mijn planten.

Momenteel voeg ik co2 toe via een fles met een pH controller er achter (ingesteld op 6.2), dit resulteerde in een co2 gehalte van ongeveer 15mg/l, ik voeg wekelijks 20ml floragrow pro toe en 10ml kalium en 10ml ferro.

Ik heb geen voedingsbodem in dit aquarium.
Ik heb het gevoel dat de lamp die origineel met het aquarium meegeleverd is niet het juiste licht levert voor mijn planten, ik heb denk ik de novolux 80 in de kap zitten. Deze geeft maar 840 lumen terwijl ik met de aangeraden 25-30 lumen/L toch al minimaal 2800 lumen nodig ben.

Ik heb al gelezen van mensen die 300 euro aan verlichting kwijt zijn maar dat wordt voor mij te gek. Ik zit te denken aan een maximum van 120 euro, eventueel 2ehands. Iemand die hier wat beter bij kan helpen?
 
Ik denk dat je misschien eens kunt kijken naar een JBL Solar natur.
 
Momenteel voeg ik co2 toe via een fles met een pH controller er achter (ingesteld op 6.2), dit resulteerde in een co2 gehalte van ongeveer 15mg/l,
Klopt dit wel, wat is je KH?
ik voeg wekelijks 20ml floragrow pro toe en 10ml kalium en 10ml ferro.
Waarom voeg je extra ijzer toe als je ook al floragrow toevoegd? En wat zijn je (beoogde) waarden nitraat en fosfaat? Gebruik je kleibolletjes o.i.d, bij de wortels?

vragen, vragen, vragen...
 
Klopt dit wel, wat is je KH?

Waarom voeg je extra ijzer toe als je ook al floragrow toevoegd? En wat zijn je (beoogde) waarden nitraat en fosfaat? Gebruik je kleibolletjes o.i.d, bij de wortels?

vragen, vragen, vragen...
Kh is ongeveer 1

Ik voeg extra ijzer toe voor de rode planten, floragrow bevatte te weinig

Nitraat is 25mg/l

Po4 heb ik geen meetsetje voor
 
Kh is ongeveer 1
Dat is top als dat uit je kraan komt. Ideaal om wat aan te leggen met carbonaten voor een plantenbak. 🤩
Ik voeg extra ijzer toe voor de rode planten, floragrow bevatte te weinig
Kun je mij vertellen hoeveel Fe je daarmee toevoegt, want dat heb ik zelf nog niet kunnen achterhalen?
 
Dat is top als dat uit je kraan komt. Ideaal om wat aan te leggen met carbonaten voor een plantenbak. 🤩

Kun je mij vertellen hoeveel Fe je daarmee toevoegt, want dat heb ik zelf nog niet kunnen achterhalen?
Kh lees ik af via de dropchecker en de pH, bij een pH van 6.2 kleurt de dropchecker pas groen. Ph probe is denk ik 2 weken geleden voor het laatst gecalibreerd

Ik richt op 0.5mg/L, bij de lfs had ik laatst te weinig toen ik de waterwaardes liet testen, met 10ml ferro kwam ik de laatste keer op 0.6mg/L, wat in principe niet een veel te hoge waarde is.

Edit: rode planten zijn overigens afgelopen week allemaal afgestorven, hebben blijkbaar geen wortels geschoten
 
Ik denk dat je misschien eens kunt kijken naar een JBL Solar natur.
Vind ik lichtelijk aan de dure kant, aangezien ik denk dat met standaard verlichting de boel toch ook mooi moet groeien
 
Goedendag allen,

Nu mijn aquarium een tijdje draait en ik de nodige ziektes de bak uit gewerkt heb ben ik niet helemaal tevreden met de groei van mijn planten.

Momenteel voeg ik co2 toe via een fles met een pH controller er achter (ingesteld op 6.2), dit resulteerde in een co2 gehalte van ongeveer 15mg/l, ik voeg wekelijks 20ml floragrow pro toe en 10ml kalium en 10ml ferro.

Ik heb geen voedingsbodem in dit aquarium.
Ik heb het gevoel dat de lamp die origineel met het aquarium meegeleverd is niet het juiste licht levert voor mijn planten, ik heb denk ik de novolux 80 in de kap zitten. Deze geeft maar 840 lumen terwijl ik met de aangeraden 25-30 lumen/L toch al minimaal 2800 lumen nodig ben.

Ik heb al gelezen van mensen die 300 euro aan verlichting kwijt zijn maar dat wordt voor mij te gek. Ik zit te denken aan een maximum van 120 euro, eventueel 2ehands. Iemand die hier wat beter bij kan helpen?
Ik heb kort geleden op marktplaats een bod gedaan op goeie verlichting en voor 40 euro mee gekregen. Heel veel geluk mee gehad natuurlijk maar je zou eens rond kunnen kijken 😄

de wet van liebig stelt, dat "de opbrengst van een gewas wordt bepaald door de voedingsstof die relatief het minste aanwezig is" ik weet niet heel veel van voedingsstoffen af maar als je uit kan vinden wat je planten specifiek nodig hebben en dan de tekorten kan aanvullen zullen je planten het meest baten van een boost aan voeding in het algemeen. Ze zullen altijd belemmerd worden door tekorten, wat je ook in overschotten toevoegd zal dit niet verhelpen.
 
Goedendag allen,

Nu mijn aquarium een tijdje draait en ik de nodige ziektes de bak uit gewerkt heb ben ik niet helemaal tevreden met de groei van mijn planten.

Momenteel voeg ik co2 toe via een fles met een pH controller er achter (ingesteld op 6.2), dit resulteerde in een co2 gehalte van ongeveer 15mg/l, ik voeg wekelijks 20ml floragrow pro toe en 10ml kalium en 10ml ferro.

Ik heb geen voedingsbodem in dit aquarium.
Ik heb het gevoel dat de lamp die origineel met het aquarium meegeleverd is niet het juiste licht levert voor mijn planten, ik heb denk ik de novolux 80 in de kap zitten. Deze geeft maar 840 lumen terwijl ik met de aangeraden 25-30 lumen/L toch al minimaal 2800 lumen nodig ben.

Ik heb al gelezen van mensen die 300 euro aan verlichting kwijt zijn maar dat wordt voor mij te gek. Ik zit te denken aan een maximum van 120 euro, eventueel 2ehands. Iemand die hier wat beter bij kan helpen?
Je hoeft niet beslist 25 tot 30 Lumen per liter water te hebben. Er is namelijk altijd de mogelijkheid om planten te kiezen die een lage lichtsterkte vragen. Rode planten, met wat uitzonderingen, vallen daar gewoonlijk dan inderdaad niet onder. Je plantenkeus bepaald dus de lichtsterkte vraag. Om uit te vinden welke planten geschikt zouden zijn zou je eens kunnen googelen bij de online planten aanbieders. Zij vermelden veelal de lichtvraag van elke plant. Overigens moet ik wel opmerken dat er vaak begonnen wordt met deze prachtige (aquarium) hobby maar dat men er zelden bij stilstaat dat verlichting beslist geen sluitpost hoort te zijn. Het houdt nu eenmaal niet op bij een waterdichte bak met een filtertje. Wat mij trouwens op iets anders brengt; is het bij jouw aquarium bij een KH van 1 toch nodig om CO2 toe te voegen? Want de groeisnelheid van je planten zal bij de lichtsterkte die je zegt te hebben laag zijn waardoor de voedselvraag waaronder CO2 ook niet hoog zal zijn. Misschien is het een goed idee om je precieze waterwaarden eens te vermelden die je in je bak (welke precies?) hebt. Daarnaast is het een goed idee om je plantenkeus te kennen. Gewoon om een juist voedingsadvies te kunnen geven. Succes!
 
Je hoeft niet beslist 25 tot 30 Lumen per liter water te hebben. Er is namelijk altijd de mogelijkheid om planten te kiezen die een lage lichtsterkte vragen. Rode planten, met wat uitzonderingen, vallen daar gewoonlijk dan inderdaad niet onder. Je plantenkeus bepaald dus de lichtsterkte vraag. Om uit te vinden welke planten geschikt zouden zijn zou je eens kunnen googelen bij de online planten aanbieders. Zij vermelden veelal de lichtvraag van elke plant. Overigens moet ik wel opmerken dat er vaak begonnen wordt met deze prachtige (aquarium) hobby maar dat men er zelden bij stilstaat dat verlichting beslist geen sluitpost hoort te zijn. Het houdt nu eenmaal niet op bij een waterdichte bak met een filtertje. Wat mij trouwens op iets anders brengt; is het bij jouw aquarium bij een KH van 1 toch nodig om CO2 toe te voegen? Want de groeisnelheid van je planten zal bij de lichtsterkte die je zegt te hebben laag zijn waardoor de voedselvraag waaronder CO2 ook niet hoog zal zijn. Misschien is het een goed idee om je precieze waterwaarden eens te vermelden die je in je bak (welke precies?) hebt. Daarnaast is het een goed idee om je plantenkeus te kennen. Gewoon om een juist voedingsadvies te kunnen geven. Succes!
Het moet eigenlijk een dicht beplante bak worden, dus de planten moeten zo mooi en goed mogelijk groeien, vandaar de co2 en floragrow. De exacte plantensoorten wist ik niet, maar uit mijn kleine research(ivm snoeien etc) kwam ik op het volgende:


Anubias nana(groeit heel goed, wel last van baardalg)

Valisneria(de normale niet gekrulde)(groeide tot vorige week heel goed, circa 8 uitlopers uit 1 originele plant, andere plant heeft geen uitlopers)

Javamos(groeit heel slecht, blijft zelfde grootte)

Hygrophila corymbosa ‘Siamensis’(groeit niet, verloor vorige week veel blad en hangt er zielig bij)

Lilaeopsis Mauritiana(groeien slecht, vormen geen matje maar blijven ter grote van de originele bosjes, ook geen uitlopers)

Limnophila sessiliflora(groeien oke, voorheen verkeerd gesnoeid, maar gaat beter sinds ik de toppen terugplaats)

Voor de waterwaardes zal ik morgen even langs de lfs gaan om alles te laten testen.
 
Je hebt nog niets gezegd over je bak? Welke heb je precies en welke lampen hangen er boven? Ik twijfel erg aan je eerder opgegeven waterwaarden. Wanneer je echt heel zachtzuur water zou hebben is de kans op baardalg en of de noodzaak van CO2 toevoeging niet zo groot. Zeker niet bij de eerder door jou opgegeven lichtsterkte. Het is dus een goed idee om de waarden eens te laten testen. Druppeltesten wanneer die mogelijkheid er is! Anubias nana is een langzaam groeier die erg weinig licht vraagt. Dus niet vlak onder het licht plaatsen, zoek liever een schaduw plaats. Vallisneria is eigenlijk een plant die van ietwat alkalischer water houd maar gelukkig is de bandbreedte wat dat betreft tamelijk ruim. Javamos groeit eigenlijk altijd wel goed. Wanneer je boven temperaturen van 30 graden Celsius komt heeft de plant het wat moeilijker maar voor de rest is het weinig vragend. Hygrophila corymbosa 'Siamensis' heeft aan matig licht genoeg maar wil veel licht, zeker om een compacte groei mogelijk te maken. Alle Corymbosa varianten groeien op een zanderige met wel voedzame bodem. Dus bodemvoeding geven. Lilaeopsis Mauritiana groeit ook op een zanderige bodem met een gemiddelde lichtsterkte. Maar geef je de plant meer licht zal ze veel sterker als bodembedekker kan werken! Limnophila sessiliflora heeft als alle Limnophila soorten graag veel licht. Maar het kent een redelijke bandbreedte wat dat betreft. Geef ook hier bodemvoeding.
 
Vallisneria is net als kruipgras een ware pioniersplant voor in het begin, laat die maar lekker groeien en weldra zullen de andere planten goed groeien die doen er vaak iets langer over.
 
Vallisneria is net als kruipgras een ware pioniersplant voor in het begin, laat die maar lekker groeien en weldra zullen de andere planten goed groeien die doen er vaak iets langer over.
Het is juist de Vallisneria die in het begin nog weleens slecht wil aanslaan en het dus minder doet dan de andere planten. Maar goed geen bak is gelijk dus de ervaringen kunnen verschillen.
 
Misschien omdat het water hier geschikter is.
Maar vroeger hield ik het tegen wil en dank bij me malawies, er zijn wel veldjes en ook van die spiraalvormige bloeistengels uitgekomen, de bloemetjes zijn minuscuul.
 
Ja die bloemetjes had ik hier ook op van die hele dunne steeltjes tot het oppervlak. Dan doet de plant het goed lijkt me.
Maar ja, soms kan de Vallisneria ook een vervelende rakker zijn met het aanslaan.
 
Soms als je ze koopt dan zijn er al veel worteltjes bruin geworden ik denk dat ze dan in de ,handel, te lang niet goed hebben gestaan en dan moeten ze weer op gang komen.
Alle spiralis die ik uithaal die groeien meteen verder
 

Bijlagen

  • 16885481789802132959065.jpg
    16885481789802132959065.jpg
    241.6 KB · Weergaven: 41
  • 16885482610862072293561.jpg
    16885482610862072293561.jpg
    309.2 KB · Weergaven: 41
Soms als je ze koopt dan zijn er al veel worteltjes bruin geworden ik denk dat ze dan in de ,handel, te lang niet goed hebben gestaan en dan moeten ze weer op gang komen.
Alle spiralis die ik uithaal die groeien meteen verder
Planten zien er gezond uit!

Ik heb inmiddels een po4 test uitgevoerd, uitslag... 0.05mg/l oftewel veel te laag, nitraat blijft gelijk staan. Helaas nog geen tijd voor een goede kh meting(gebruik altijd teststrips voor algemene waterwaardes, die geeft kh van 6 aan.)

Je hebt nog niets gezegd over je bak? Welke heb je precies en welke lampen hangen er boven? Ik twijfel erg aan je eerder opgegeven waterwaarden. Wanneer je echt heel zachtzuur water zou hebben is de kans op baardalg en of de noodzaak van CO2 toevoeging niet zo groot. Zeker niet bij de eerder door jou opgegeven lichtsterkte. Het is dus een goed idee om de waarden eens te laten testen. Druppeltesten wanneer die mogelijkheid er is! Anubias nana is een langzaam groeier die erg weinig licht vraagt. Dus niet vlak onder het licht plaatsen, zoek liever een schaduw plaats. Vallisneria is eigenlijk een plant die van ietwat alkalischer water houd maar gelukkig is de bandbreedte wat dat betreft tamelijk ruim. Javamos groeit eigenlijk altijd wel goed. Wanneer je boven temperaturen van 30 graden Celsius komt heeft de plant het wat moeilijker maar voor de rest is het weinig vragend. Hygrophila corymbosa 'Siamensis' heeft aan matig licht genoeg maar wil veel licht, zeker om een compacte groei mogelijk te maken. Alle Corymbosa varianten groeien op een zanderige met wel voedzame bodem. Dus bodemvoeding geven. Lilaeopsis Mauritiana groeit ook op een zanderige bodem met een gemiddelde lichtsterkte. Maar geef je de plant meer licht zal ze veel sterker als bodembedekker kan werken! Limnophila sessiliflora heeft als alle Limnophila soorten graag veel licht. Maar het kent een redelijke bandbreedte wat dat betreft. Geef ook hier bodemvoeding.
Lamp is naar mijn weten een novolux 80, die boven een rio 125 hangt, ik wil eigenlijk naar een andere lamp, maar dat wordt hopen op een mooie deal via mp oid.

Voor de corymbosa, ik heb helaas geen voedingsbodem, is het mogelijk om kleibollen toe te voegen als plaatsvervanger?
Voor de anubias nana moet ik een oplossing bedenken, die is gelijmd namelijk


Nu allereerst po4 toevoegen tot 0.4mg/l
 
Heel veel planten doen zich goed laten groeien zonder toevoegingen.
Dat wat ze bliefen komt er door de vissen in.
 
Qua voeding bedoel je? Groeit hier in een bakje zonder enige toevoeging dus zou me er niet te druk over maken.
Anubias doet het ook goed, corymbosa, hygrophila en de lileaopsis doen het slecht
 
Anubias doet het ook goed
Dacht dat je, gezien je opmerking, wou proberen om de anubias los te halen zodat hij met de wortels in de grond kon gaan groeien. Maar fijn dat ie het goed doet.
 
Dacht dat je, gezien je opmerking, wou proberen om de anubias los te halen zodat hij met de wortels in de grond kon gaan groeien. Maar fijn dat ie het goed doet.
Ik lees net terug en snap dat dat zo overkwam, ik denk dat ik het licht lokaal iets verduister(afplakken oid)
 
Planten zien er gezond uit!

Ik heb inmiddels een po4 test uitgevoerd, uitslag... 0.05mg/l oftewel veel te laag, nitraat blijft gelijk staan. Helaas nog geen tijd voor een goede kh meting(gebruik altijd teststrips voor algemene waterwaardes, die geeft kh van 6 aan.)


Lamp is naar mijn weten een novolux 80, die boven een rio 125 hangt, ik wil eigenlijk naar een andere lamp, maar dat wordt hopen op een mooie deal via mp oid.

Voor de corymbosa, ik heb helaas geen voedingsbodem, is het mogelijk om kleibollen toe te voegen als plaatsvervanger?
Voor de anubias nana moet ik een oplossing bedenken, die is gelijmd namelijk


Nu allereerst po4 toevoegen tot 0.4mg/l
Aquariumbemesting heeft ook bodemvoeding. Zelf gebruikte altijd graag kleibolletjes mix gemengd met lateriet. Het zijn poeders die je aanlengt met water en vervolg tot bolletjes draait. Het liefst zo klein mogelijk zodat je bij eventuele verplantingen geen kleiproppen naar boven haalt. Je kan natuurlijk ook meerdere kleine bolletjes, wanneer nodig bij een plant zetten. Prima spul en erg goedkoop.


 
Planten zien er gezond uit!

Ik heb inmiddels een po4 test uitgevoerd, uitslag... 0.05mg/l oftewel veel te laag, nitraat blijft gelijk staan. Helaas nog geen tijd voor een goede kh meting(gebruik altijd teststrips voor algemene waterwaardes, die geeft kh van 6 aan.)


Lamp is naar mijn weten een novolux 80, die boven een rio 125 hangt, ik wil eigenlijk naar een andere lamp, maar dat wordt hopen op een mooie deal via mp oid.

Voor de corymbosa, ik heb helaas geen voedingsbodem, is het mogelijk om kleibollen toe te voegen als plaatsvervanger?
Voor de anubias nana moet ik een oplossing bedenken, die is gelijmd namelijk


Nu allereerst po4 toevoegen tot 0.4mg/l


www.aquariumbemesting.nl

Bodem en bodembemesting

Dat is mogelijk: Aquariumbemesting heeft ook bodemvoeding. Zelf gebruikte altijd graag kleibolletjes mix gemengd met lateriet. Het zijn poeders die je aanlengt met water en vervolg tot bolletjes draait. Het liefst zo klein mogelijk zodat je bij eventuele verplantingen geen kleiproppen naar boven haalt. Je kan natuurlijk ook meerdere kleine bolletjes, wanneer nodig bij een plant zetten. Prima spul en erg goedkoop.

www.aquariumbemesting.nl
www.aquariumbemesting.nl
 
Inmiddels een maand geleden jbl led solar natur aangeschaft en deze boven de bak gehangen ipv de novolux 80, planten van mijn zus overgezet, deze lijken netjes te groeien, de valisneria krijgt wederom veel uitlopers, maar krijgt weinig blad die tevens ook niet super snel groeien. Inmiddels hebben de Lilaeopsis Mauritiana, Hygrophila corymbosa ‘Siamensis en de Limnophila sessiliflora het nagenoeg opgegeven, ik heb in de tussentijd limnophila heterophylla teruggeplaatst uit mijn zus haar bakje, deze groeien beter. Het gekke is dat de planten in mijn oude aquaria lijken te groeien als kool, die moeten wekelijks gesnoeid worden, terwijl daar alleen vloeibare co2 en een algemene plantenvoeding wordt toegevoegd.

Echter zit er wel een voedingsbodem in dat aquarium. Inmiddels beleef ik weinig plezier aan de huidige staat van mijn aquarium, het idee is dus om komende week de boel leeg te halen en opnieuw te doen met een voedingsbodem en deels nieuwe planten. Tevens denk ik dat ik de novolux 80 naast de jbl solar natur plaats, de lichtopbrengst van de jbl lamp lijkt mij nog steeds niet voldoende als ik het vergelijk met het bakje van mijn zus(mijn oude bak)

Bijgevoegd de fotos van het bakje van mijn zus 1.5 maand geleden en nu
 

Bijlagen

  • IMG-20230628-WA0012.jpg
    IMG-20230628-WA0012.jpg
    495.9 KB · Weergaven: 42
  • IMG-20230809-WA0006.jpg
    IMG-20230809-WA0006.jpg
    321.3 KB · Weergaven: 49
Ik heb rode planten en die doen het top. Zelfs onder standaard Juwel verlichting.
Voedingsbodem (en CO2 uiteraard maar dat doe je al) is denk wel de reden.
Ik zou het toevoegen in vorm van kleibolletjes en/of capsules etc. Hoeft niet de hele bak opnieuw.
 
Ik heb rode planten en die doen het top. Zelfs onder standaard Juwel verlichting.
Voedingsbodem (en CO2 uiteraard maar dat doe je al) is denk wel de reden.
Ik zou het toevoegen in vorm van kleibolletjes en/of capsules etc. Hoeft niet de hele bak opnieuw.
Heb een tijdje terug inderdaad kleibollen toegevoegd samen met tabletten met voeding er in, maar dat is natúurlijk redelijk plaatselijk. Voeding in het water en co2 kan in ieder geval uitgesloten worden betreffende de oorzaak. Het is momenteel licht of voeding in de bodem
 

Terug
Bovenaan