Planten voor Waterchemie


Planten nemen ook ammonium op maar geen ammoniak zover ik weet. Dus veel snelgroeiers kunnen helpen om de ammonium terug te brengen.


Ammonium Ammoniak komen allebij voor.

De pH bepaald echter hoeveel van de een en de ander.

Maar als je er een wegneemt, verschuift de ander. Dus uiteindelijk neem je alles toch weg.
 
Ammonium Ammoniak komen allebij voor.

De pH bepaald echter hoeveel van de een en de ander.

Maar als je er een wegneemt, verschuift de ander. Dus uiteindelijk neem je alles toch weg.

Dus zonder ammonium heb je ook geen ammoniak in je bak als ik het goed begrijp. Dus als veel planten, snelgroeiers, de ammonium wegnemen dan zal de ammoniak ook weggaan.
 
Hier de druppel test voor n02. Zo lijkt het oranje maar het is geel.. me is voor nu blij

20190212_190953.jpg
 
15499952172246715477008225027978.jpg
 
Ik zou de curvette dus naast de kleur op de kaart houden en dan is het geel zover ik het zie en dus niets aan de hand.
 
Edit: ik zat op de vorige pagina :D

Edit dat is flink hoog, nu nog uitvissen waar dit vandaan blijft komen. Misschien ergens een dode vis verstopt liggen?
 
Laatst bewerkt:
Eerlijk gezegd vind ik het kwa bezetting ook wel een volle bak voor 5 weken. Maar daar zullen anderen beter over kunnen oordelen.
 
Als je bak is ingedraaid en je plaatst te snel veel vis dan kan dat deze problemen geven.
 
Eerlijk gezegd vind ik het kwa bezetting ook wel een volle bak voor 5 weken. Maar daar zullen anderen beter over kunnen oordelen.
Filter heeft langer mee gedraaid he. En de media erin ook. En ik heb veel andere vissen ook eruit gehaald en verkocht. Maar goed.

Ik zal gaan kijken waar het aan kan liggen. Ben nog geen dode vis tegen gekomen.
 
Filter heeft langer mee gedraaid he. En de media erin ook. En ik heb veel andere vissen ook eruit gehaald en verkocht. Maar goed.

Ik zal gaan kijken waar het aan kan liggen. Ben nog geen dode vis tegen gekomen.
Ik zeg alleen wat ik zie, en daar baseer ik mijn mening op! Het had namelijk een reden voor je no2 kunnen zijn.

Hoe groot is die bak eigenlijk?
 
Ik zeg alleen wat ik zie, en daar baseer ik mijn mening op! Het had namelijk een reden voor je no2 kunnen zijn.

Hoe groot is die bak eigenlijk?

Nee logisch. maar wat ik aangeef is dat ik veel meer vissen had. heb denk 3 kwart gekrimpt en nu pas die waardes.na de krimp.

het Aqualantis fusion 100. bruto 245liter netto zeggen ze 188. maar mijn grind is denk zo een cm of 1,5 tot 2cm en alles op en eraan denk ik dat ik de 200l aankom.
 
qualantis fusion 100. bruto 245liter netto zeggen ze 188. maar mijn grind is denk zo een cm of 1,5 tot 2cm en alles op en eraan denk ik dat ik de 200l aankom.

Speciale redenering hoor!
De bak heeft volgens de fabrikant netto 188l dus min je zand en je inrichting zit je eerder aan de 160 tot 170liter maximaal.
Maar jij telt het grind erbij blijkbaar? Dat moet je dus aftrekken van je totaal aantal liter hé...
Ik snap sowieso niet zo goed hoe jij een bak van 188l netto zou vullen met 200liter water??
:S:stars:



Filter heeft langer mee gedraaid he. En de media erin ook. En ik heb veel andere vissen ook eruit gehaald en verkocht. Maar goed.

Ik zal gaan kijken waar het aan kan liggen. Ben nog geen dode vis tegen gekomen.

Komaan man, wat is dat voor bezetting in die bak?
Ik tel op de foto meer dan 30 (!!!!) vissen.
En wat voor combinaties heb je eigenlijk in de bak? Maanvissen (worden te groot voor dergelijke bak), mollies, 2 soorten (!) (grote) gourami's, grote cory's, ....
En dat allemaal in een bak van 5 weken oud?
Pfff. Arme visjes denk ik dan!
:(

maar wat ik aangeef is dat ik veel meer vissen had. heb denk 3 kwart gekrimpt en nu pas die waardes.na de krimp.

Wat bedoel je daar juist mee?
Je hebt 3/4 van de vissen verwijderd en er zitten er nog meer dan 30 in? Hoeveel vissen had je dan eerst in de bak? 120 stuks??? Aangezien je zegt dat je 3/4 verwijderd hebt...
Zelfs de 30 vissen die ik op de foto zie is teveel voor een bak die 5 weken draait!
Dat je filter was ingedraaid weet ik en maakt niet veel verschil, de bodem is nieuw, nee?

En dan vraag je je af waarom je nitriet, ammonium en ammoniak meet? Waarom dat je water giftig wordt?
Tja....
Moet ik nog antwoorden?
 
Speciale redenering hoor!
De bak heeft volgens de fabrikant netto 188l dus min je zand en je inrichting zit je eerder aan de 160 tot 170liter maximaal.
Maar jij telt het grind erbij blijkbaar? Dat moet je dus aftrekken van je totaal aantal liter hé...
Ik snap sowieso niet zo goed hoe jij een bak van 188l netto zou vullen met 200liter water??
:S:stars:





Komaan man, wat is dat voor bezetting in die bak?
Ik tel op de foto meer dan 30 (!!!!) vissen.
En wat voor combinaties heb je eigenlijk in de bak? Maanvissen (worden te groot voor dergelijke bak), mollies, 2 soorten (!) (grote) gourami's, grote cory's, ....
En dat allemaal in een bak van 5 weken oud?
Pfff. Arme visjes denk ik dan!
:(



Wat bedoel je daar juist mee?
Je hebt 3/4 van de vissen verwijderd en er zitten er nog meer dan 30 in? Hoeveel vissen had je dan eerst in de bak? 120 stuks??? Aangezien je zegt dat je 3/4 verwijderd hebt...
Zelfs de 30 vissen die ik op de foto zie is teveel voor een bak die 5 weken draait!
Dat je filter was ingedraaid weet ik en maakt niet veel verschil, de bodem is nieuw, nee?

En dan vraag je je af waarom je nitriet, ammonium en ammoniak meet? Waarom dat je water giftig wordt?
Tja....
Moet ik nog antwoorden?


Wauw... issues met je zelf?
kan het wat rustiger..

Bak wordt aangegeven met 245 bruto. en 188L netto. Ze zeggen na het vullen van Grind en interne filter ( welk ik niet heb) dan kom ik meer naar de richting van de bruto.. maar oke

Ehm ik had guppies en heel veel jonkies.



en ja ik had in de 5 weken.. 1 kwart meer vissen dan nu ja... EN TOEN was altijd mijn waterwaardes PRIMA.

alleen sinds vorige week was de waardes verstoord. EN dan vraag ik mij af waarom ja...

Als jij mij kan vertellen waarom de overige 4 weken de waardes goed waren Ammoniak op 0 en nitriet op 0 met meer vissen en nu met minder vissen waardes hoger worden. dan ben je een held. zo niet dan mag je gewoon een stuk rustiger reageren. dankje,
 
Wauw... issues met je zelf?
kan het wat rustiger..

Haha, ik was super zen hoor!
Ik kan het niet helpen dat jij je beledigd voelt door de waarheid...
Je hebt nu eenmaal te veel en verkeerde vissen in de bak.

Bak wordt aangegeven met 245 bruto. en 188L netto. Ze zeggen na het vullen van Grind en interne filter ( welk ik niet heb) dan kom ik meer naar de richting van de bruto.. maar oke

Op wat slaat dat? Er is een verschil tussen netto en bruto en ik denk dat je beter eens opzoekt hoe dat precies in zijn werk gaat.
Want door grind toe te voegen, door hardscape toe te voegen en een intern filter te gebruiken gaat je netto inhoud DALEN en niet stijgen.
Bruto inhoud is meer dan de netto inhoud dus je kan niet "richting de bruto" gaan door zaken toe te voegen... :deal:
Mocht je een extern filter hebben dan komt er een paar liter bij maar dat is verwaarloosbaar.
Geloof me: meer dan 170liter zit er niet in de bak.


en ja ik had in de 5 weken.. 1 kwart meer vissen dan nu ja... EN TOEN was altijd mijn waterwaardes PRIMA.

alleen sinds vorige week was de waardes verstoord. EN dan vraag ik mij af waarom ja...

Je moet eens kijken hoe een nitrietpiek precies tot stand komt... :engel:
Dat gebeurt nooit tijdens de eerste week hoor.
Dus met je ingedraaid filtermateriaal heb je de nitrietpiek even uitgesteld maar de bioload van je vissen was te groot met alle gevolgen van dien...


Als jij mij kan vertellen waarom de overige 4 weken de waardes goed waren Ammoniak op 0 en nitriet op 0 met meer vissen en nu met minder vissen waardes hoger worden. dan ben je een held. zo niet dan mag je gewoon een stuk rustiger reageren. dankje,

LoL
Verscheurende keuze: heldendom of stilzwijgen.....
Held of zwijger...
Wat wordt het:
Willem De Held of Willem De Zwijger?
:juggle::juggle:

Ik ga voor het laatste gaan aangezien ik eigenlijk hierboven al een antwoord heb gegeven maar jij het blijkbaar niet wilt registreren!

Ter info:
Bovenstaande is allemaal in complete rust en zenmodus geschreven hé! :deal:

Als ik mijn geduld verlies of issues krijg met mezelf (eunk btw!) dan zal je het wel merken.
Trust me!

Jij zegt tegen mij dat ik rustig moet blijven, fair enough! :rolleyes:
Ik zeg tegen jou dat je beter eens op een deftige manier met je dieren om zou gaan! :deal:
Eén manier is dan bvb om niet vanaf de start een massa vissen aan een instabiele bak toe te voegen.
Een tweede manier is om te kijken naar de individuele behoeftes van de dieren die je houdt.
Eigenlijk komt het neer op meer respect voor dieren...

Nu goed?

Groetjes, Willem De Zwijger
 
Laatst bewerkt:
Als ik mijn geduld verlies of issues krijg met mezelf (eunk btw!) dan zal je het wel merken.
Trust me!


even voor de duidelijkheid, ik word hier niet koud of warm van. of ik het merk of niet dat interesseert mij niet. Dus je mag een heethoofd zijn of een buddha kan mij geen reet schelen, enkel zijn er hier mensen die mee denken en helpen. en of het de waarheid is of niet. je kan gewoon normaal reageren.

Maar blijkbaar staat de 666 8er je naam niet zomaar.



Eigenlijk komt het neer op meer respect voor dieren...

mij moet je niet gaan zeggen dat over respect voor dieren, ik heb zojuist een operatie laten uitvoeren op mijn hond, voor zijn welzijn.


Als ik geen respect had, had ik 1. niet omgekeken naar mijn hond. 2. 800 euro zwaarder geweest.

Dus ga geen onzin roepen hier. omdat jij vindt dat dit de verkeerde keuze is.

maar goed.

Ik accepteer en waardeer jou mening. Maar moraal is je kan het op een ander manier uiten.
 
enkel zijn er hier mensen die mee denken en helpen. en of het de waarheid is of niet. je kan gewoon normaal reageren.

Wat is er abnormaal aan mijn reacties? Jij zegt:

Wauw... issues met je zelf?
kan het wat rustiger..

dan ben je een held. zo niet dan mag je gewoon een stuk rustiger reageren.

Terwijl ik gewoon de waarheid zei.
Je kan dat ook zien als helpen, zo zie ik het eigenlijk: ik zeg dat je je visbestand en introductie van vissen in een nieuwe bak moet evalueren om het nitriet te begrijpen.
Zoek toch eens wat informatie op voor je begint te zeggen over jezelf dat je goed bezig bent.
Want met alle respect: je bent niet zo goed bezig met je vissen momenteel.
Je hebt verkeerde combinaties, te grote vissen, te veel vissen, een onrijpe bak, ....

De nitriet- en de ammoniakwaardes zeggen hetzelfde: niet goed bezig!

Dus ik geef je een antwoord waarom het verkeerd loopt.
Dat het niet leuk is om lezen dat je foute vissen hebt en foute keuzes hebt gemaakt doet eigenlijk niets terzake. Leuk of niet: het is gewoon zo.

Ik zeg graag hoe het is, misschien vrij direct maar zonder slechte bedoelingen. Maar je mag er van denken wat je wilt.
Het is een objectieve vaststelling van een feit: de bak kwakkelt omdat je de verkeerde keuzes maakt.
Daarom zie je nu nitriet.
Een "plantje voor de waterchemie' zal dus geen oplossing brengen voor dit probleem.

Je moet volgens mij (zeker met dieren) altijd bereid zijn om je eigen aanpak kritisch te herbekijken.
Desnoods je trots opzij schuiven en de situatie realistisch analyseren... Daar leer je van.

En met alle respect: de operatie van je hond daar worden je vissen niet beter van, hé en ik heb het enkel over je vissen, hé!

Dat je een goed hondenbaasje bent neem ik zo van je aan hoor.
;)

Maar blijkbaar staat de 666 8er je naam niet zomaar.

In alle eerlijkheid: die 666 staat achter mijn naam als eerbetoon aan mijn (helaas ingeslapen) hondje.
Dit getal stond op haar paspoort en staat nu achter mijn naam...
Het is in mijn hoofd dus eerder een liefdevolle 666, niets kwaadaardigs of duivels met andere woorden. :)
 
En met alle respect: de operatie van je hond daar worden je vissen niet beter van, hé en ik heb het enkel over je vissen, hé!

Dat je een goed hondenbaasje bent neem ik zo van je aan hoor.
;)



In alle eerlijkheid: die 666 staat achter mijn naam als eerbetoon aan mijn (helaas ingeslapen) hondje.
Dit getal stond op haar paspoort en staat nu achter mijn naam...
Het is in mijn hoofd dus eerder een liefdevolle 666, niets kwaadaardigs of duivels met andere woorden. :)


Gecondoleerd als eerste met je hond! dat is nooit leuk!

Ik geef ook niet aan dat met de operatie dat de vissen beter worden. maar ik heb degelijk respect voor dieren.

Ik heb al veel vissen weg gehaald waarvan ik zelf al dacht dat het niet goed is of zal gaan.
Zoals guppen en veel ballon mollies ( veel jonkies)

Ik heb van meerdere mensen begrepen dat Gourami's en maanvissen goed gaat. dus vandaar mijn keus,

En ik heb uiteraard een aantal vissen over genomen van een vriend die ging stoppen. en kon het niet kwijt.. ( dus heb ik een aantal vissenlevens gered) ook wel weer respect....

Maar goed. De vissen doen het goed. Ze laten allen elkaar met rust en ze zwemmen lekker samen en door elkaar heen. geen ruzie gezien.

Sinds eergister is mijn bak eindelijk cristal helder.. En de waardes waren vanochtend beide op 0.

dus het kon indd zijn dat ik de fout heb gemaakt om te snel doorstart te maken met zoveel vissen in mijn aquarium.. ( er was wel een reden hiervoor)
vandaar dat ik mijn huidige filter heb mee laten draaien in mijn oude aquarium.


en ik heb de verkoper gevraagd wat er precies bruto en netto is in het gehele verhaal.
Hij gaf aan Uitgaande van de beplanting en hoogte van grind en interne filter enz dat het 188L is.
maar als jij iets minder grind hebt en geen volle beplante bak en een externe filter dan wordt de aantal netto liters meer,

Vandaar mijn redenering.

Of wel we hebben elkaar verkeerd uitgelegd en gecommuniceerd.
Of de verkoper legt het mij verkeerd uit.


En ik geloof zeker wel dat jij een aardige vent bent. ik geef enkel aan dat ik vind dat de communicatie wat rustiger kan, aangezien ik vind dat het redelijk agressief over kwam.
 
Gecondoleerd als eerste met je hond! dat is nooit leuk!

:)
Nooit leuk inderdaad.

Maar goed. De vissen doen het goed. Ze laten allen elkaar met rust en ze zwemmen lekker samen en door elkaar heen. geen ruzie gezien.

Als ik heel eerlijk ben (daar ga ik weer, sorry hoor) dan vind ik dat je een beetje te snel oordeelt en dus te snel denkt dat alles ok is. De dieren zitten amper 5 weken in de bak, het is nog veel te vroeg om concluderen dat ze harmonieus samen leven. Je zit niet constant voor je bak waardoor je misschien ook bepaald gedrag mist én zoiets kan sowieso snel omslaan naarmate de pikorde bepaald wordt.

Wie weet hoe het gedrag evolueert na een paar maanden, wanneer de vissen opgroeien en hun plaats in de bak beginnen claimen.
De maanvisjes zijn bijvoorbeeld nog zeer klein momenteel. Maar dat worden flinke vissen en hun belasting op de bak neemt toe naarmate ze groeien. Daarnaast gaan ze misschien ook agressiever worden en de kleinere visjes opeten.

Je bak lijkt me te klein om alle vissen die je nu hebt op lange termijn te huisvesten, rekening houdend met het opgroeien van de vissen en de behoeftes van de vissen.

Ik blijf er ook bij dat je momenteel een aantal 'rare' combinaties in de bak hebt. Akkoord, dat is misschien omdat je vissen hebt overgenomen maar dan nog betekent dat dat je op termijn misschien wel problemen krijgt door deze combinatie.
Dus in alle eerlijkheid: het is nog wat te vroeg om op twee oren te slapen... ;)


Sinds eergister is mijn bak eindelijk cristal helder.. En de waardes waren vanochtend beide op 0.

Goed blijven in de gaten houden en hopelijk blijft het zo en stabiliseert je bak snel!

ik geef enkel aan dat ik vind dat de communicatie wat rustiger kan, aangezien ik vind dat het redelijk agressief over kwam.

Ik snap dat het geen leuke berichten zijn om lezen en dat het daardoor aanvallend overkomt maar ik bedoel het niet agressief. Ik weet wel dat het confronterend is als iemand zegt dat je aanpak niet 'diervriendelijk' is maar ik zeg dat eerder als waarschuwing, want als buitenstaander kijk ik op een andere manier naar je bak dan jijzelf.

En mijn objectieve reactie bij het zien van de foto's was dus dat je bestand niet in balans is. En daarmee denk ik dat een waarschuwing op zijn plaats is zodat jij aangespoord wordt om je bestand nog eens kritisch te evalueren. Mits wat aanpassingen kan je er volgens mij een leuker geheel (zowel voor jou als voor de dieren) van maken

Want voor de duidelijkheid: het veel erger ook hoor. ;)
 
:)
Nooit leuk inderdaad.



Als ik heel eerlijk ben (daar ga ik weer, sorry hoor) dan vind ik dat je een beetje te snel oordeelt en dus te snel denkt dat alles ok is. De dieren zitten amper 5 weken in de bak, het is nog veel te vroeg om concluderen dat ze harmonieus samen leven. Je zit niet constant voor je bak waardoor je misschien ook bepaald gedrag mist én zoiets kan sowieso snel omslaan naarmate de pikorde bepaald wordt.

Wie weet hoe het gedrag evolueert na een paar maanden, wanneer de vissen opgroeien en hun plaats in de bak beginnen claimen.
De maanvisjes zijn bijvoorbeeld nog zeer klein momenteel. Maar dat worden flinke vissen en hun belasting op de bak neemt toe naarmate ze groeien. Daarnaast gaan ze misschien ook agressiever worden en de kleinere visjes opeten.

Je bak lijkt me te klein om alle vissen die je nu hebt op lange termijn te huisvesten, rekening houdend met het opgroeien van de vissen en de behoeftes van de vissen.

Ik blijf er ook bij dat je momenteel een aantal 'rare' combinaties in de bak hebt. Akkoord, dat is misschien omdat je vissen hebt overgenomen maar dan nog betekent dat dat je op termijn misschien wel problemen krijgt door deze combinatie.
Dus in alle eerlijkheid: het is nog wat te vroeg om op twee oren te slapen... ;)




Goed blijven in de gaten houden en hopelijk blijft het zo en stabiliseert je bak snel!



Ik snap dat het geen leuke berichten zijn om lezen en dat het daardoor aanvallend overkomt maar ik bedoel het niet agressief. Ik weet wel dat het confronterend is als iemand zegt dat je aanpak niet 'diervriendelijk' is maar ik zeg dat eerder als waarschuwing, want als buitenstaander kijk ik op een andere manier naar je bak dan jijzelf.

En mijn objectieve reactie bij het zien van de foto's was dus dat je bestand niet in balans is. En daarmee denk ik dat een waarschuwing op zijn plaats is zodat jij aangespoord wordt om je bestand nog eens kritisch te evalueren. Mits wat aanpassingen kan je er volgens mij een leuker geheel (zowel voor jou als voor de dieren) van maken

Want voor de duidelijkheid: het veel erger ook hoor. ;)


Ja ik snap je wel. alleen grotendeel van het bestand had ik al voor die 5 weken he... dat is wat ik probeer te zeggen.

ik heb denk ik 3 kwart van wat ik nu heb al ruim een half jaar in bezit. vandaar dat ik het zeg,

Maar ik houd het in de gaten.

Ik zie het niet de hele dag maar wel de hele avond. aquarium staat naast mijn tv ( tv niet gericht naar aquarium)
 
Nitriet en ammoniak net weer getest met druppels. Allebei keurig op nul
 
Ja heb wel weer 4 visjes verhuisd naar mijn andere aquarium 2x dwerggourami en 2 ballon mollies die passen daar indd beter in.


En daar was ook nitriet en ammoniak op 0 dus kwam goed uit.
 

Terug
Bovenaan