Planten voor Waterchemie


Ancistruz

Well-known member
Lid geworden
16 januari 2019
Berichten
4,186
Beste,

Ik ben bezig met het bij elkaar rapen van planten die mooi met elkaar kunnen leven :)

Maar ik zoek ook planten die ook een bepaalde karakter hebben..

Bestaan er planten die bv Nitriet tegen gaan?
en bv ammoniak kunnen killen etc?

Graag hoor ik jullie kennis en ervaring hierover.
 
Koop zuurstofplanten.
Cabomba.jpg
waterpest.jpg
 
Als de bak ingedraaid is, en filters werken goed, heb je geen nitriet of ammoniak.
 
Als de bak ingedraaid is, en filters werken goed, heb je geen nitriet of ammoniak.

Klopt. bak is goed ingedraaid Filters hoort goed te werken. 5 weken geen last van Nitriet en ammoniak, maar zoals ik al tegen je zei kreeg ik ineens een Nitriet piek.
Ammoniak stond ietjepietje hoger dan 0 maar dat is weg getrokken na 60% waterverversing.

Maar ik wil het goed stabiel houden.

die planten heb ik er al zat van :)

Zijn er nog andere dingen die kunnen helpen?
 
Ik denk dat je meer baad hebt aan een kleine investering voor een goede druppeltest set, planten nemen allemaal nitriet en nitraat op verder zijn er maar weinig planten met speciale eigenschappen, ook drijfplanten nemen veel op, verder de planten welke Bertus al aangaf.
 
Ja die druppeltest heb ik gekocht, na de hand daarvan heb ik 60% waterwissel gedaan.

BAKJE LIMNOBIUM LEAVIGATUM
BAKJE SALVINIA NATANS

Deze 2 drijfplanten heb ik gekocht en komen vandaag binnen. volgens mij zijn dit ook goede planten?
 
Planten nemen ook ammonium op maar geen ammoniak zover ik weet. Dus veel snelgroeiers kunnen helpen om de ammonium terug te brengen.
 
Planten nemen ook ammonium op maar geen ammoniak zover ik weet. Dus veel snelgroeiers kunnen helpen om de ammonium terug te brengen.
ammonium wat is dat dan?
 
Ammoniak is wat vissen uitscheiden. Dit bind zich met zuur en word zo ammonium. Als je een lage ph hebt zal dit sneller gaan. Als je een hoge ph hebt gaat dit langzamer en zou het in theorie zelfs kunnen dat ammonium terug veranderd in ammoniak.

Ammoniak is slechter voor vissen dan ammonium maar beide zijn ongezond en niet wenselijk in je bak.
 
Bij een lage ph zal het het deel ammonium groter zijn dan bij een hoge ph als ik het goed heb.
 
Bij een lage ph zal het het deel ammonium groter zijn dan bij een hoge ph als ik het goed heb.

Bij een lage ph zijn er meer vrije H moleculen die zich kunnen binnen aan de ammoniak (NH3) dit word dat ammonium (NH4) er komt een H bij.

Bij een hoge ph zijn er weinig vrije H moleculen. Waardoor ammonium een H los laat en van NH4 in NH3 kan veranderen ammoniak dus.
 
Ammoniak is wat vissen uitscheiden. Dit bind zich met zuur en word zo ammonium. Als je een lage ph hebt zal dit sneller gaan. Als je een hoge ph hebt gaat dit langzamer en zou het in theorie zelfs kunnen dat ammonium terug veranderd in ammoniak.

Ammoniak is slechter voor vissen dan ammonium maar beide zijn ongezond en niet wenselijk in je bak.
PH is 6,4 tot 7.

Bij een lage ph zal het het deel ammonium groter zijn dan bij een hoge ph als ik het goed heb.
Screenshot_20190211-214920_JBL PROSCAN.jpg
 
Screenshot_20190212-115639_JBL PROSCAN.jpg
Vanochtend
 
Met die nitriet zou ik zeker weer verversen
 
Met die nitriet zou ik zeker weer verversen


Ik heb gister 60% ververst, hoezo nu weer dan? het blijven verversen kan toch ook niet goed zijn?
( ik weet dat nitriet ook niet goed is) maar door het 8er elkaar maar te verversen ?
 
Als je deze nitriet meet na een verversing is het echt niet goed.


Je kan ook niet verversen en morgen alles op de rug zien drijven mij maakt het niet uit.

Van vaak verversen gaat je balans misschien naar de klote maar van nitriet gaan je vissen dood dus er zal iets moeten gebeuren.
 
Dat ding moet je een gooi geven.
En met druppels meten.


Ga ik straks doen..
Ik heb ook Sera Toxivec en Nutrivec aangeschaft.. hoop dat dat ook een beetje helpt.
 
Inderdaad wat al eerder aangegeven staat kun je beter een degelijke druppeltestset kopen. Dan weet je ook bijna zeker dat je metingen kloppen.
 
Inderdaad wat al eerder aangegeven staat kun je beter een degelijke druppeltestset kopen. Dan weet je ook bijna zeker dat je metingen kloppen.

Dat had ik inderdaad al gedaan, zal na werk dat even doen.

heb die van Tetra No2 en die voor ammoniak
 
Die scan staat niet als betrouwbaar te boek en dat zie je ook af aan de waarden.
 
Nee ik voeg verder geen middeltjes toe aan het water. Bij de opstart wat bacterien toevoegen kan in elk geval geen kwaad.
 
Waarom niet een test koffer. Daar zit alles in.
 
Ja, en gratis reclame. voor op reis.

Mooie koffer. zit ook alles in.
 
Ja makkelijke koffer en je kan bij Wesdijk goedkoop de navullingen bestellen.
 
Ja ik heb indd voor nu druppels
15499913617064872082906529372050.jpg
 
Weer 50% water wissel. En dan vanavond testen.
15499913834986168833284226830705.jpg
15499913954444049937320390821336.jpg
 
En meeting met water uit de kraan. Als dit niet klopt dan stop ik met die strip uberhaupt
15499919487541111961043213409866.jpg
Screenshot_20190212-181849_JBL PROSCAN.jpg
 
Water weer terug..

15499931811047735433911407949608.jpg
15499932129694103926587867189840.jpg
 
En drijfplanten zijn binnen.

15499932970491223225468482210197.jpg
 

Terug
Bovenaan