Planten verslijmen/ gaan dood


Thijme

Active member
Lid geworden
1 februari 2018
Berichten
35
Leeftijd
41
Hi allen!
Na 6 jaar zonder bak heb ik 4 weken geleden toch weer een 60 cm bakje opgestart :cool:

Draait met standaard Ciano filter, temperatuur op 26 graden, eheim luchtpompje.
Bodem met voedingsbodem en grind.

Na 2.5 week begonnen de planten te verslijmen/ doorzichtig te worden.
Advies ingewonnen bij speciaalzaak en vloeibare co2 meegenomen. Wat planten eruit gehaald die echt niet meer te reanimeren waren, en vervangen door een aantal nieuwe. Ook voedings korrels extra in de bodem gedrukt. Ben wat gaan minderen met licht ook.

Het gaat wat beter, maar ik twijfel of ik het goed doe momenteel.
Ik heb de lamp ( standaard lamp) nu 10 uur aan. CO2 voeg ik om de dag toe ( na testen waardes). Verder wekelijks planten voeding ( dacht van dennerle).

De plantjes die dood leken te gaan krijgen nu wel weer nieuwe blaadjes bovenin ( zie foto)
Maar er zijn ook stukken die helemaal kapot lijken ( lage spul aan de voorkant, zie foto) waarbij dan 10 cm verderop het er best mooi bij staat.

Moet ik de aangedane stukken gaan knippen? Iemand tips? Of kwestie van zo door?
 

Bijlagen

  • F888398C-207A-411F-AB3A-A40744AB3EE1.jpeg
    F888398C-207A-411F-AB3A-A40744AB3EE1.jpeg
    1.4 MB · Weergaven: 45
  • FB4B8D29-54B1-4DCA-AB58-7BE154CAF618.jpeg
    FB4B8D29-54B1-4DCA-AB58-7BE154CAF618.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 44
  • 1DC25CA2-0C7B-4101-8496-568226D70201.jpeg
    1DC25CA2-0C7B-4101-8496-568226D70201.jpeg
    1.7 MB · Weergaven: 43
Ik zou iig de verlichting terug schroeven naar max 8 uur. Heb je ook voeding in de bodem?
 
Haha ja zit idd een voedingsbodem onder het grind.
Licht verder terug ga ik doen, Thanks!
Staat nu ruim 2 weken, geen voedingsbodem, 8 uur licht op volle sterkte, 2x pw 5 ml aio van planted box
 

Bijlagen

  • 20230902_155829.jpg
    20230902_155829.jpg
    1.8 MB · Weergaven: 44
Je bak draait 2 weken en veel planten moeten wennen en over naar submers. De co2 die je gebruikt is vloeibare carbo en dat voegt eigenlijk weinig toe.
De AIO is meer geschikt als je net als de EI veel ververst volgens mij.
 
Ik lees dit ook bij dat product:

Ik twijfel tussen deze en de All-in-One "Lean Dosing"?​




Deze All-in-One is ideaal als je de Estimative Index of de Redfield Ratio wilt volgen. Hij is ook uitermate geschikt voor Nederlandse bakken met een sterke beplanting.
 
Hi allen!
Na 6 jaar zonder bak heb ik 4 weken geleden toch weer een 60 cm bakje opgestart :cool:

Draait met standaard Ciano filter, temperatuur op 26 graden, eheim luchtpompje.
Bodem met voedingsbodem en grind.

Na 2.5 week begonnen de planten te verslijmen/ doorzichtig te worden.
Advies ingewonnen bij speciaalzaak en vloeibare co2 meegenomen. Wat planten eruit gehaald die echt niet meer te reanimeren waren, en vervangen door een aantal nieuwe. Ook voedings korrels extra in de bodem gedrukt. Ben wat gaan minderen met licht ook.

Het gaat wat beter, maar ik twijfel of ik het goed doe momenteel.
Ik heb de lamp ( standaard lamp) nu 10 uur aan. CO2 voeg ik om de dag toe ( na testen waardes). Verder wekelijks planten voeding ( dacht van dennerle).

De plantjes die dood leken te gaan krijgen nu wel weer nieuwe blaadjes bovenin ( zie foto)
Maar er zijn ook stukken die helemaal kapot lijken ( lage spul aan de voorkant, zie foto) waarbij dan 10 cm verderop het er best mooi bij staat.

Moet ik de aangedane stukken gaan knippen? Iemand tips? Of kwestie van zo door?
Begin er mee te ontdekken wat jouw plantenkeus vraagt om te kunnen groeien. Daarbij moet je beginnen met het licht en daarnaast de voedingsvraag voor je planten. Een voedingsbodem is onvoldoende, moerasplanten ,en dat zijn de meeste planten in onze bakken, nemen deels voeding via de wortels en deels via de waterkolom op. Overigens; carbo is geen plantenvoeding en de term vloeibare CO2 is dan ook erg misleidend.
 

Terug
Bovenaan