Planten // Verlichting 54 liter starter bak gro-lux aanvullen met led?


freshstart

Member
Lid geworden
18 november 2022
Berichten
19
Ik kom er even niet helemaal uit.... Zouden jullie mee willen denken? Ik heb een juwel Rekord 60 van 54L (60x30x30). Voor nu staat de bak rustig op te starten. De bak heeft plek voor 1 balk. Op dit moment hangt er een T8 TL balk in: Sylvana gro-lux daylight 15w. Nu zie ik dat deze eigenlijk enkel voor de kleuren van je vissen zijn en niet voldoende voor de plantengroei. Desondanks is de kleur van de balk wel erg mooi en ben ik een beetje bang dat ik dit met een wittere balk moet missen...

Daarnaast heb ik ook nog een juwel colour-lite T8 TL balk liggen. Deze geeft 15W, 310 lumen en 11.000 Kelvin. Is deze wel voldoende boven de bak of net als de gro-lux enkel als 2e lamp? Deze gaan wel snel kapot bij mij.

Ik heb twee vragen:
1. Kan ik de gro-lux blijven gebruiken i.c.m. losse led strips? Zo ja, adviezen hierin? Het is toch zonde om 2 werkende balk en weg te gooien.
2. Als de gro-lux met led niet voldoende is, wordt bij een Philips TL T8 840 het licht dan niet te fel voor bijvoorbeeld de Anubias ?

Op dit moment staat er in de bak;
1) 2x microsorum pteporus (bladeren vertonen zwarte plekken, maar staan ook wel dichtbij verwarming)
2) anubias heterophylla (staat flink in licht)
3) 1 stengel hygrophila difformis, rest is dood
4) 2x microsorum pteporus Trident (nu recent wat meer bruin blad)
5) microsorum pteporus 'Green gnome' (op hout gelijmd)
6) aantal bosjes eleocharis acicularis, naald gras.
7) invitro bakje javamos op decoratie gelijmd (zit volledig onder alg)
8) minuscuul beetje Amazone kikkerbeet (grote spul is dood gegaan)
9) Recent staat er hoornblad in. Is nu bruinig aan het worden en 'kijkt naar beneden'.
Stond nog wat meer in, maar dat is inmiddels overleden (mede door bruin alg). Bruin alg neemt inmiddels iets af en er komt niet meer bij.

De bak staat op 24C. Ik voer wel planten voeding 2,5ml 2x p/w. Geen CO2, staat wel easycarbo klaar voor eventueel toekomstig gebruik (als de bak is in gedraaid).

Adviezen (uiteraard ook voor andere dingen) en vooral uitleg zijn erg gewenst! Ik ben beginnend en ben nog erg zoekende en lerende.
 
Volgens mij heeft die Sylvana grow-lux rond de 1100 lumen? Dus val je in de categorie Medium licht met 54 liter. Dat zou in principe genoeg moeten zijn voor je plantenbestand.

Dus ik verwacht dat je plantproblemen ergens anders vandaan komen. Dus wat extra info is welkom: bodem, filter, welk merk plantenvoeding.
Daarbij ook graag een foto van je bakje
 
Ik kan het helaas niet terugvinden hoeveel lumen...
Wat betreft de extra info;
- bodem van zwart filter zand van de hornbach (0,4 mm - 0,8 mm)
- filter Aquaflow super Fish 100
- voeding easylife profito

Foto volgt later, moet ook even zoeken hoe ik deze plaats. :)
 
Mijn 1e conclusie is dat je planten gewoon honger hebben en niet genoeg te eten.
Allereerst is het belangrijk dat je voeding vanuit de bodem aanbied voor de wortels. Dat zou kunnen met voedingstabletten. Daarnaast willen planten ook graag voeding uit het water.
Profito is geen complete voeding, het bevat nml geen macro voedingsstoffen zoals nitraat, fosfaat en kalium. Ik denk als je daarmee gaat beginnen dat het al stukken beter gaat worden.
er zijn veel 'Alles In Een' voedingsstoffen (AIO) te verkrijgen zoals bij aquariumbemesting.nl

edit: daarbij vind ik filter ook erg klein voor een 54 liter bakje. Een upgrade is wel aan te bevelen
 
Dank voor de respons.

De bak is nu echt nog aan het opstarten. Het filter is net aangeschaft, dus ik hoop heel erg dat ik hiermee wel aan de slag kan gaan. Ik had gelezen dat deze zou volstaan.

Er zit klei voeding bij de moerasplanten, easy life root sticks. Over de planten voeding zal ik eens gaan lezen, ik was in de veronderstelling dat dat voldoende was.

Nitraat heb ik toevallig pas gemeten en zat op 35mg/l. Zou de nitraat op dit moment dan niet voldoende moeten zijn?

Bijgaand de foto. Het hoornblad staat voor in wat onhandig verspreid wegens de ruimte.
 

Bijlagen

  • IMG_20221130_215635.jpg
    IMG_20221130_215635.jpg
    413.7 KB · Weergaven: 60
Dank voor de respons.

De bak is nu echt nog aan het opstarten. Het filter is net aangeschaft, dus ik hoop heel erg dat ik hiermee wel aan de slag kan gaan. Ik had gelezen dat deze zou volstaan.

Er zit klei voeding bij de moerasplanten, easy life root sticks. Over de planten voeding zal ik eens gaan lezen, ik was in de veronderstelling dat dat voldoende was.

Nitraat heb ik toevallig pas gemeten en zat op 35mg/l. Zou de nitraat op dit moment dan niet voldoende moeten zijn?

Bijgaand de foto. Het hoornblad staat voor in wat onhandig verspreid wegens de ruimte.
Als je bak net aan het opstarten is dan is het niet gek dat sommige planten moeilijk doen. Ik heb bij mij gemerkt dat de meest moeilijke/rotte planten bij mij zelfs weer opkomen met nieuwe stekjes als je maar geduld genoeg hebt. Tot nu toe is er nog maar 1x echt een plant dood gegaan.

Ik denk dat voeding echt overrated is. Je planten zullen beter en sneller groeien van de juiste voeding maar als je bak ingedraaid is hoort de bodem en je filter zichzelf ook van voeding te voorzien. Het kan best zijn dat er algen komen en weer gaan, planten sterven en nieuwe geplant moeten worden en balanseren kan altijd een strijd zijn.

Ik heb niet perse hele moeilijke planten en je moet zelf bepalen hoe je er in wilt investeren natuurlijk. Maar ik weet niet of voeding altijd de oplossing hoeft te zijn. Misschien geduld tot de bak beter is ingedraaid. Tot die tijd op niet te moeilijke planten focussen.

Ik zou je vragen over de lampen wel willen beantwoorden maar daar weet ik te weinig van af. Als je betere lampen wilt hangen houd ik je niet tegen. Je merkt vanzelf wat goed werkt voor jou.

Heb een paar weken lang algen gehad een paar weken terug. Het heeft zichzelf zo goed als opgelost. 😄
 
Dank voor de respons.

De bak is nu echt nog aan het opstarten. Het filter is net aangeschaft, dus ik hoop heel erg dat ik hiermee wel aan de slag kan gaan. Ik had gelezen dat deze zou volstaan.

Er zit klei voeding bij de moerasplanten, easy life root sticks. Over de planten voeding zal ik eens gaan lezen, ik was in de veronderstelling dat dat voldoende was.

Nitraat heb ik toevallig pas gemeten en zat op 35mg/l. Zou de nitraat op dit moment dan niet voldoende moeten zijn?

Bijgaand de foto. Het hoornblad staat voor in wat onhandig verspreid wegens de ruimte.
Het No3 gehalte is aan de hoge kant maar goed. Naast de bodembemesting en N03 zijn PO4, Kalium en micro elementen in de waterkolom ook belangrijk voor je planten.
 
Even weer wat vragen tussendoor.
@Cornelius, hoe kom je uit op 1100 lumen voor de gro-lux? Ik heb me rot gezocht, maar kan echt nergens terugvinden hoeveel lumen hij is. Behalve verschillende keren op aquaforum dat deze balk niet zonder andere balk gebruikt kan worden, omdat hij onvoldoende licht zou geven.
Ik heb perongeluk Daylight erbij gezet, maar dat is hem niet. Volgens mij is de lamp ook niet meer op de markt.

- Daarnaast kom ik niet helemaal uit de 'licht indicaties'. Ik zie dat een Philips TL balk 15w - kleur 840 wordt aangeraden als voldoende licht. Mijn berekening: bij de TL balk is er 66% lichtverlies door o.a. een zwarte kap en geen gebruik van een reflector wat uit komt op 5,8 lumen per Liter. Dan zit je als het goed is te laag. Met reflector kom je op 10 lumen de Liter. Dan zit ik aan de lage kant, maar zoals ik het begrijp zou dat voor deze planten voldoen? Klopt deze redenatie?

De alg is inmiddels echt wel weer een stuk minder. De planten blijven wel wat verbruinen. Je ziet inderdaad dat geduld hebben bij opstarten echt wel verbetering geeft.

Wat betreft de voeding heb ik mij inmiddels een beetje in kunnen lezen en ga ik even afstemmen wat nodig zou zijn. Als jullie de foto's zien, zien jullie dan ook een specifiek tekort? Ik zie geen gaatjes/vergelingen, alleen bruine vlekken. Bij de Anubis zitten wel wat licht gele vlekken op het blad, op de puntjes wat geel met bruin/rood en een wat rafeliger blad. Ik heb het idee dat er sprake kan zijn van fosfaat gebrek door de bladeren.
Zoals ik het begrijp ontstaat kalium niet door fosfaat en nitraat, maar kan het enkel worden toegevoegd als kalium sulfaat (en ook aanwezig bij toevoegen nitraat en fosfaat). Dus als er geen nitraat, fosfaat of kalium wordt toegevoegd en het niet in het drinkwater zit, dan is er sowieso een tekort aan kalium. Zit ik op de goede weg? Het kost me weer even wat tijd om in te lezen, maar kom er uiteindelijk (hopelijk) wel.:)

Interessant, bedankt!
 
oe kom je uit op 1100 lumen voor de gro-lux? Ik heb me rot gezocht, maar kan echt nergens terugvinden hoeveel lumen hij is. Behalve verschillende keren op aquaforum dat deze balk niet zonder andere balk gebruikt kan worden, omdat hij onvoldoende licht zou geven.
Ik heb perongeluk Daylight erbij gezet, maar dat is hem niet. Volgens mij is de lamp ook niet meer op de markt.
Dat ben ik ergens tegengekomen op het web. Waar, dat weet ik helaas niet meer. Maar ik heb nog wat oude bestanden nageplozen en daarbij vond ik deze gegevens:

Colour 438 mm = 1000 Lumen
Day Lite 438 mm = 1300 Lumen
Nature 438 mm = 1400 Lumen

Dus mijn antwoord van 1000 lumen was waarschijnlijk niet correct. (daarom stond er ook een vraagteken achter)
Ik heb verder niet zoveel verstand van T5 en/of T8 belichting. Zal best wel iemand aanwezig zijn die daar en antwoord op kan geven. Als je berekeningen kloppen is 10 lumen per liter veels te weinig. Bij weinig licht behoevende planten begin je op z'n minst bij 20 lumen
 
Ah ik heb inderdaad het vermoeden dat hij dan een stuk lager ligt. Dan zou een Philips balk dus ook nog niet voldoende zijn...

Iemand met een idee voor een goede lamp (niet teveel voor deze planten) of kan de gro-lux voldoende aangevuld worden met led strips?
 
Grolux is juist speciaal ontworpen voor plantengroei. Grolux ---> grow lux. In onderstaand spectrum zie je veel blauw en rood. Kleuren die belangrijk zijn voor plantengroei. De eenheid lm heeft hier weinig zin. Daarin worden juist deze kleuren weinig meegewogen.
Ik zou het probleem ook niet meteen in de verlichting zoeken. Of het zou een oude buis moeten zijn. Die kunnen aardig in lichtsterkte teruglopen.
 

Bijlagen

  • 550x564.jpg
    550x564.jpg
    50.4 KB · Weergaven: 38
Wat soms ook het geval wil zijn; T8 lampen slijten snel. Na 2 jaar zijn ze eigenlijk af. Als het een oude bak is(wat het waarschijnlijk is omdat er nog T8 inzit) zou ik hem vervangen..
 
Yes, dat klopt. Het is een oude bak. TL balk heeft een tijd niet aan gestaan, maar zal dan wel verouderd zijn.

Ik moet zeggen dat ik er ook even niet uitkom wat nou wel zo snel een geschikte lamp zou zijn. Die Philips hierboven kwam ik tegen, maar lijkt dus ook niet voldoende... Suggesties?
 

Terug
Bovenaan