Planten opsturen nu het kouder wordt


Admiraal_Garnaal

Well-known member
Lid geworden
2 januari 2023
Berichten
59
Leeftijd
32
regelmatig stuur ik plantjes op in een envelop of brievenbuspakket. Ik de zomer natuurlijk geen probleem maar hoe doen jullie dat nu het kouder wordt?

Misschien iets specifieker:

- hoe verpakken jullie het?
- tot welke temperatuur kan je opsturen zonder problemen?
- wat zijn jullie tips and tricks :)

Dank jullie wel alvast!
 
Nu zou ik het wel aandurven omdat het niet vriest en het doorgaans in magazijnen en een auto ligt maar als het echt vriest zou ik het niet doen.
 
Bij mijn Intratuin verkopen ze planten uit de koelkast, dus een graadje of 3 à 4. Die gaan er prima op.
 
Bij mijn Intratuin verkopen ze planten uit de koelkast, dus een graadje of 3 à 4. Die gaan er prima op.
Maar echte waterplanten, snelgroeiers, hebben ze toch niet in de koeling neem ik aan.
 
Ik bied hier ook wel eens planten aan.
 
Maar echte waterplanten, snelgroeiers, hebben ze toch niet in de koeling neem ik aan.
Bedoelen we, staat die kast op 4graden, dat is nog koud voor bier misschien staan ze wel in een gekoelde kast in je winkel maar niet op ze koudste stand.
 
Lijkt me ook sterk en hoe zit het dan met vocht want stengelplanten kun je niet droog "bewaren".
 
Niet droog maar echter ook weer niet te koud want dan stopt de sapstroom.
Daar kun je ze lang bij houden maar dan is de groei er wel uit.
 
ze zitten in een afgesloten zakje daar zit een klein beetje vocht in.
en een potje met wat van die steenwol.
voordeel je kan ze zo pakken geen medewerker nodig.

ik had onder andere anubias en java varen
 
ze zitten in een afgesloten zakje daar zit een klein beetje vocht in.
en een potje met wat van die steenwol.
voordeel je kan ze zo pakken geen medewerker nodig.

ik had onder andere anubias en java varen
Aha, dat verklaart mn vraag dan ook weer Bart:thumbs:
 
Dank voor alle reacties. Hoop dat iemand nog reageert die ervaring heeft in het versturen van planten in de herfst/winter en hoe hij/zij dat aanpakt dan.
 
Ik neem meestal een zip zakje en leg de planten op licht vochtige keukenrol en schuif dat voorzichtig in het zakje en verstuur dat in bubbelenvelop of klein brievenbus doosje.
Ik zou niet op vrijdag versturen want soms komt het niet de dag erna aan en dan is het dagen onderweg. Zelf verstuur ik het liefst alles aan het begin van de week.
 
Afgelopen jaar van een aantal leden planten gekregen, dat was midden in december, en het was toen flink koud. Gewoon in een plastic zip-zakje met natte keukenrol en dan in een enveloppe. De planten hebben er geen last van gehad.
 

Terug
Bovenaan