Planten komen los..Wat te doen?


weet jij dan waar de ijssel ligt?
Daar hadden ze rode en gele klei. daar werden de stenen van gemaakt.
Kan je leuke dingen van maken,hoor.

743538_0_82_ijsselsteen1600x445.jpg


746795_0_82_ijsselsteentjes.jpg
 
Ja dat wist ik toevallig omdat mijn vader uit Deventer komt. En ik wist ook dat er daar stenen werden gemaakt, maar niet dat dat deze zijn.
 
Geeft niet,hoor. al doende leert men.
 
Sanneke80 zei:
Heb die naam voor die steen echt nog nooit gehoord. Maar, we leren hier van alles! :D
Ik denk wat moet die jongen nu met een baksteen in zijn aquarium :p

Nee, ik wist niet zo gauw waar Bertus het over had.

Maar weer wat bijgeleerd, als is het over een steen. :p :d
 
Bertus zei:
weet jij dan waar de ijssel ligt?
Daar hadden ze rode en gele klei. daar werden de stenen van gemaakt.
Kan je leuke dingen van maken,hoor.

743538_0_82_ijsselsteen1600x445.jpg


746795_0_82_ijsselsteentjes.jpg

Op die laatste foto, het weggetje, herken ik de stenen wel. Maar tot voorheen had ik er geen naam op kunnen plakken.
 
Sorry voor het ophalen van mijn vroegere topic, maar ik heb hier toch nog steeds last van.

Ik zie hier leden met super planten bakken, hoe zorgen jullie ervoor dat de planten niet naar omhoog aan het oppervlak komen te drijven?..

De Braziliaanse klimop is weer maar eens naar omhoog komen drijven.
 
Hmm zelf nooit last van gehad. Ik zet ze erin en doe wat steentjes om de stengels heen zodat ze blijven zitten. Al heb jij grotere stenen als ik die link zie nietwaar?
 
Middelmaat. Zowat tussenin.

Het zijn eigenlijk beide, zowel grote als kleine steentjes.
 
Koop een pincet bij de drogist en steek ze wat dieper:)
 
Pincet... heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht..Gaat ook veel beter gaan dan mijn grote, lompe vingers. :D
Dank voor de tip beiden!
 
Pincet... heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht..Gaat ook veel beter gaan dan mijn grote, lompe vingers. :D
Dank voor de tip beiden!
Sinds ik mijn pincet heb, is het planten van Vallisneria echt veeeeel makkelijker geworden. Een dikkere bodem helpt natuurlijk ook, dan kan je alles (behalve Vallisneria) dieper planten.
 
Sinds ik mijn pincet heb, is het planten van Vallisneria echt veeeeel makkelijker geworden. Een dikkere bodem helpt natuurlijk ook, dan kan je alles (behalve Vallisneria) dieper planten.
Zei ik ook net tegen John, ik ga eens even mijn bodem wat extra aanvullen met grind.
Ik ga eens meten hoe dik de grindbodem is hier.
 
In zand blijven mijn planten goed staan en wortelen goed.
in grind bleven ze bij mij ook niet goed zitten. Ik kon ze het beste in het grind houden door ze er in te steken en dan het grind in een berg er tegenaan vegen.
 
het planten van planten is ook wel een beetje oefenen hoor, zelf ging het bij mij in het begin ook ruk maar tegenwoordig gaat t aardig :)
 
Voor mijn nano heb ik deze gekocht.

JBL pro scape

30 cm lange pincet. Ik gebruik het ding nu echt voor alles in het aquarium. Super handig.
Bovenwater plantje positioneren in de pincet, dan zo in het grind duwen.
 
Probeer niet te veel verschillende maten grind te combineren ivm met het dichtslibben van je bodem.

Een tip bij het planten, steek de plant met wortel en helemaal tot op de bodem.
Laat het plantje los doe het grind goed en trek daarna het plantje voorzichtig omhoog tot de juiste hoogte.


De brazilliaanse klimop is idd wat lastiger om vast in de bodem te krijgen.
Wat je kunt doen is het stengeltje een paar keer om een stukje hout te draaien en dat in de grond te steken. De wortels of het steeltje zelf hoeven niet per se in de bodem, maar mag wel.

Het is me ook wel eens gelukt om hem tussen een hoopje grote kiezels vast te zetten.
 
2016-03-10 19.15.49 (2).jpg


Hier links onder zie je wat ik bedoel met het klemmen tussen wat grotere kiezels.
En je ziet hier ook hoe leuk hij zelf naar de oppervlakte groeit.

Rechts heb ik hem om een stukje hout geslingerd, wat ook een leuk effect geeft, want iedere keer als hij gegroeid was wikkelde ik hem verder naar rechts om die lange tak heen.
 
Vaak is geduld ook wel op zn plaats want af en toe komt er bij het poten wel een stengel direct los. Dus dan deze gewoon opnieuw poten en als je ze goed poot dan komen ze niet zo snel los wanneer ze diep genoeg in de bodem zitten.
 
Vaak is geduld ook wel op zn plaats want af en toe komt er bij het poten wel een stengel direct los. Dus dan deze gewoon opnieuw poten en als je ze goed poot dan komen ze niet zo snel los wanneer ze diep genoeg in de bodem zitten.
Pff, geduld. :D :D
 
Om nu een goed advies te geven is het misschien handig om aan te geven om welke planten het specifiek gaat. (Hobbeldino stelde deze vraag ook al.)
 
Oeps, dat vraagje had ik over het hoofd gezien.
Het ging om de Braziliaanse klimop, maar ik heb er tot op heden toch geen last meer van gehad.
 
Gelukkig zitten ze nu dus nog goed in de bodem. Misschien ook wel een kwestie van even aanvoelen hoe je ze het beste kunt planten;).
 
Bij stengel plantjes is het vaak ook te doen om ze eerst een weekje te laten drijven, dan worden er ondertussen wat meer worteltjes aangemaakt, en plant dat makkelijker,

Bij de Braziliaanse klimop gewoon een steentje o.i.d. op de onderste stengel plaatsen.
 

Terug
Bovenaan