Planten groeien slecht.


P

Pascal1988

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb wat Problemen met de groei van mijn planten misschien kunnen jullie helpen?

Ik ga proberen zo goed mogelijk alles op te noemen wat ik kan vertelen en wat ik weet.

  • Welke planten betreft het?
Helaas kan ik deze vraag niet beantwoorden maar misschien de kenners onder ons wel zie foto.
  • Hoe lang staan je planten al in het aquarium? En hoe lang heb je het probleem al?
Ongeveer 1 jaar en zolang ik me al kan herinneren eigenlijk.
  • Kan je een foto plaatsen waarop het probleem zichtbaar is?
Zie foto's die ik toe zal voegen.
  • Welke voedingsproducten gebruik je en hoeveel voeg je wekelijks toe? Heb je een bemestingsplan?
Jazeker van aquariumbemesting.nl gebruik hun plan voor een 100liter aquarium. Zal ook foto toevoegen van wat ik toevoeg iedere week met schema.
  • Heb je een voedingsbodem? Zo ja, hoe oud is deze?
Nee deze heb ik niet, zie vraag hieronder.
  • Voeg je kleibollen toe bij de plantenwortels?
Ja deze stop ik om de 6 maanden er bij, komen van tuinkabouter af :)
  • Gebruik je CO2 als bemesting?
Ja heb co2 systeem met ph controller van JBL.
Staat op 7.1 afgesteld met KH waarde van 10.
Dropchecker is altijd groen.
  • Hoe groot is je aquarium?
Juwel rio 125, ongeveer 120 liter, 81cm breed x 36 cm diep x 50 cm hoog.
  • Welke verlichting hangt boven je aquarium en hoe lang brandt deze?
Juwel helialux spectrum.
Start op om 10:00
Uit om 20:00
Hier zit opbouw en en afbouw bij, zal ook foto van mijn licht schema toevoegen
  • Heb je ook algen? Zo ja, welke?
Ja helaas wel.

~bruinalg: voornamelijk laaste 5cm boven het grind.
~groene punt alg: op mijn anubias bladeren en soms een paar puntjes op me ruiten "minimaal"
~baardalg: voornamelijk op me hout, dit behandeld met vloeibare co2 buiten het aquarium en nog niet terug gekomen.

  • Wat zijn je waterwaarden?
Met druppel set gemeenten!
-PH: door controller tussen 7 en 7.2
-KH 10
-GH 8
-NH3 0.0
-NO2 0.0
-NO3 20
-PO4 2
-Fe 0.5
  • Wat is de temperatuur van het water?
Tussen de 24°C en 25°C
  • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel? En welk type water voeg je toe (kraanwater, regenwater of osmosewater)?
Iedere week doe ik een water wissel van 50% dit met gewoon kraan water. Mijn waardes uit mijn kraan zijn.

-PH: 7.8
-KH 10
-GH 8
-NH3 0.0
-NO2 0.0
-NO3 0.0
-PO4 0.0
-Fe 0.0

  • Hoe is de stroming in je aquarium (sterkte en plekken met stilstaand water)?
Heb een JBL Greenline E902 met een spraybar over de volledige lengte op de achterwand zitten die naar de vooruit blaast, en een Eheim skimmer met spraybar die van rechts naar links blaast.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan, mocht er nog iets ontbreken dan hoor ik dit graag van jullie.

alvast bedankt voor het lezen!

Met vriendelijke groet
Pascal
 

Bijlagen

  • 20210326_181801.jpg
    20210326_181801.jpg
    133 KB · Weergaven: 113
  • 20210326_181808.jpg
    20210326_181808.jpg
    173.8 KB · Weergaven: 114
  • 20210326_181823.jpg
    20210326_181823.jpg
    162 KB · Weergaven: 98
  • 20210326_181829.jpg
    20210326_181829.jpg
    179.1 KB · Weergaven: 109
  • Screenshot_20210326-231300_Chrome.jpg
    Screenshot_20210326-231300_Chrome.jpg
    113.8 KB · Weergaven: 106
  • Screenshot_20210326-232609_Chrome.jpg
    Screenshot_20210326-232609_Chrome.jpg
    238.6 KB · Weergaven: 110
  • Screenshot_20210326-232614_Chrome.jpg
    Screenshot_20210326-232614_Chrome.jpg
    202.1 KB · Weergaven: 99
Hallo allemaal,

Ik heb wat Problemen met de groei van mijn planten misschien kunnen jullie helpen?

Ik ga proberen zo goed mogelijk alles op te noemen wat ik kan vertelen en wat ik weet.

  • Welke planten betreft het?
Helaas kan ik deze vraag niet beantwoorden maar misschien de kenners onder ons wel zie foto.
  • Hoe lang staan je planten al in het aquarium? En hoe lang heb je het probleem al?
Ongeveer 1 jaar en zolang ik me al kan herinneren eigenlijk.
  • Kan je een foto plaatsen waarop het probleem zichtbaar is?
Zie foto's die ik toe zal voegen.
  • Welke voedingsproducten gebruik je en hoeveel voeg je wekelijks toe? Heb je een bemestingsplan?
Jazeker van aquariumbemesting.nl gebruik hun plan voor een 100liter aquarium. Zal ook foto toevoegen van wat ik toevoeg iedere week met schema.
  • Heb je een voedingsbodem? Zo ja, hoe oud is deze?
Nee deze heb ik niet, zie vraag hieronder.
  • Voeg je kleibollen toe bij de plantenwortels?
Ja deze stop ik om de 6 maanden er bij, komen van tuinkabouter af :)
  • Gebruik je CO2 als bemesting?
Ja heb co2 systeem met ph controller van JBL.
Staat op 7.1 afgesteld met KH waarde van 10.
Dropchecker is altijd groen.
  • Hoe groot is je aquarium?
Juwel rio 125, ongeveer 120 liter, 81cm breed x 36 cm diep x 50 cm hoog.
  • Welke verlichting hangt boven je aquarium en hoe lang brandt deze?
Juwel helialux spectrum.
Start op om 10:00
Uit om 20:00
Hier zit opbouw en en afbouw bij, zal ook foto van mijn licht schema toevoegen
  • Heb je ook algen? Zo ja, welke?
Ja helaas wel.

~bruinalg: voornamelijk laaste 5cm boven het grind.
~groene punt alg: op mijn anubias bladeren en soms een paar puntjes op me ruiten "minimaal"
~baardalg: voornamelijk op me hout, dit behandeld met vloeibare co2 buiten het aquarium en nog niet terug gekomen.

  • Wat zijn je waterwaarden?
Met druppel set gemeenten!
-PH: door controller tussen 7 en 7.2
-KH 10
-GH 8
-NH3 0.0
-NO2 0.0
-NO3 20
-PO4 2
-Fe 0.5
  • Wat is de temperatuur van het water?
Tussen de 24°C en 25°C
  • Hoe vaak ververs je het water en hoeveel? En welk type water voeg je toe (kraanwater, regenwater of osmosewater)?
Iedere week doe ik een water wissel van 50% dit met gewoon kraan water. Mijn waardes uit mijn kraan zijn.

-PH: 7.8
-KH 10
-GH 8
-NH3 0.0
-NO2 0.0
-NO3 0.0
-PO4 0.0
-Fe 0.0

  • Hoe is de stroming in je aquarium (sterkte en plekken met stilstaand water)?
Heb een JBL Greenline E902 met een spraybar over de volledige lengte op de achterwand zitten die naar de vooruit blaast, en een Eheim skimmer met spraybar die van rechts naar links blaast.

Hopelijk hebben jullie hier iets aan, mocht er nog iets ontbreken dan hoor ik dit graag van jullie.

alvast bedankt voor het lezen!

Met vriendelijke groet
Pascal
Morgen Pascal.

Je hebt een spraybar over de achterwand kun je wat meer daarover vertellen? Heb je die zelf gemaakt? Grootte gaatjes en afstand.
Ik lees over een eheim skimmer. Volgens mij is het gunstig om de stroming mee te laten werken in dezelfde richting als van de spraybar. En een tip van @benvo met wat vloeibaar filtermedium (flesje schudden voor gebruik) kun je de distributie controleren. Hier ben ik benieuwd naar wat de resultaten zijn.

*Edit * De distributie van co2 en plantenvoeding daar ben ik benieuwd naar.
 
Laatst bewerkt:
Je geeft een redelijk volledig beeld van je aquarium en je problemen. Maar juist het belangrijkste deel mis ik. Licht! Je geeft namelijk wel de duur maar niet de intensiteit gedurende de dag. (Ik zie alleen een testbeeld van je licht gedurende een korte tijd?) Bruinalg kan ontstaan door rottende bladeren bijvoorbeeld doordat je planten slecht groeien, wat bij jouw dus zo is. Maar de grondoorzaak kan veel dieper liggen, namelijk een tekort aan lichtintensiteit! Je planten beziende vermoed ik dat dit een belangrijk rol speelt. Je onder bladeren zijn bij je al afgevallen hetgeen ook weer door licht tekort komt. Mijn advies aan je is dan ook: Zorg er allereerst voor dat je lichtduur is afgesteld op de vraag van je planten gedurende 8 uur! Pas wanneer dit op orde is gaan je planten weer groeien en vragen om bemesting waaronder dus ook CO2. Je bemesting is dus een afgeleide van je licht, dat moet eerst op orde. (Gouden driehoek!) De bemesting wordt dan ook pas later aangepast zodat alle verhoudingen gaan kloppen. Je zal dus moeten uitzoeken welke planten je hebt en welke lichtintensiteit zij gedurende minimaal 8 uur vragen. Je kan dit wel vinden bij de online aanbieders, zij zetten bij elke plantensoort dergelijke gegevens. Nu begrijp je misschien dat het echt nodig is om te weten, net als bij je vissen, wat er in je bak staat om passende verzorging mogelijk te maken. Werk aan de winkel dus!
gouden_driehoek-600x600.jpg
 
! Je geeft namelijk wel de duur maar niet de intensiteit gedurende de dag. (Ik zie alleen een testbeeld van je licht gedurende een korte tijd?)
Op een van de foto's zie je mijn licht schema, van links naar rechts is de tijds duur, de kleuren strepen geven de kleuren van de lampen aan en link zie je in het tabel 0% tot 100% daar kun je aflezen hoeveel procent de kleur lamp brand.
Hopelijk is het zo iets duidelijker 🙈 of begrijp ik jou vraag verkeerd?

Edit: heb even een foto van de % toegevoegd dit is het maximale licht wat ik er in stop van 12:00 tot 19:00
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210326-231300_Chrome.jpg
    Screenshot_20210326-231300_Chrome.jpg
    113.8 KB · Weergaven: 91
  • Screenshot_20210327-115743_Chrome.jpg
    Screenshot_20210327-115743_Chrome.jpg
    163.1 KB · Weergaven: 100
Je hebt een spraybar over de achterwand kun je wat meer daarover vertellen? Heb je die zelf gemaakt? Grootte gaatjes en afstand.
Orgineel zitten er 2 buisjes bij de pomp, ik heb een extra setje gekocht van 2, 1 voor de praybar en 1 voor de skimmer.

De buisjes zijn 22cm lang en er zitten 7 gaatjes per buisje.

Spraybar 3 buisjes. 1ste buisjes 7 gaatjes 2mm buisjes 2 en 3 ieders 7 gaatjes van 2,5mm. Gaatjes zitten 3 cm uit elkaar.


Ik lees over een eheim skimmer. Volgens mij is het gunstig om de stroming mee te laten werken in dezelfde richting als van de spraybar

Deze is zo afgesteld dat hij mee werkt in de water circulatie. Zie foto
 

Bijlagen

  • 16168435494894330511831940076012.jpg
    16168435494894330511831940076012.jpg
    155.4 KB · Weergaven: 103
  • 16168435866976981132876887591931.jpg
    16168435866976981132876887591931.jpg
    176.5 KB · Weergaven: 84
  • 16168436019962579509604139365983.jpg
    16168436019962579509604139365983.jpg
    165.8 KB · Weergaven: 111
Op een van de foto's zie je mijn licht schema, van links naar rechts is de tijds duur, de kleuren strepen geven de kleuren van de lampen aan en link zie je in het tabel 0% tot 100% daar kun je aflezen hoeveel procent de kleur lamp brand.
Hopelijk is het zo iets duidelijker 🙈 of begrijp ik jou vraag verkeerd?

Edit: heb even een foto van de % toegevoegd dit is het maximale licht wat ik er in stop van 12:00 tot 19:00
Dit had ik wel begrepen. Wat ik bedoel is dat je de intensiteit, die vermoedelijk te laag is, moet aanpassen aan je plantenbestand. Nu heb je een gemiddelde lichtsterkte van iets boven de 50 % wat laag is voor je planten die ik zie. ( Ik noem bewust de namen niet, je moet dit zelf uitzoeken om te weten wat ze vragen om te kunnen groeien. Dat doe je toch ook voor je andere levende wezens? :)) Wanneer je uitgevogeld hebt hoe je licht moet staan heb je een vast punt waarvan je de rest later na de dan komende groei, bemestingsvormen dus, kan afleiden.
 
Dit had ik wel begrepen. Wat ik bedoel is dat je de intensiteit, die vermoedelijk te laag is, moet aanpassen aan je plantenbestand. Nu heb je een gemiddelde lichtsterkte van iets boven de 50 % wat laag is voor je planten die ik zie. ( Ik noem bewust de namen niet, je moet dit zelf uitzoeken om te weten wat ze vragen om te kunnen groeien. Dat doe je toch ook voor je andere levende wezens? :)) Wanneer je uitgevogeld hebt hoe je licht moet staan heb je een vast punt waarvan je de rest later na de dan komende groei, bemestingsvormen dus, kan afleiden.

Oke, dankjewel voor je hulp! Ik ga uit zoeken wat voor planten ik heb. Wel kan ik bij 1 plant je hulp gebruiken omdat ik niet weet welke dit is en dat is die met de lange groene bladeren. Ik ga zelf wel eerst kijken of ik hem kan vinden kwa naam. Maar mocht dit niet lukken kun je dan een handje helpen?
 
Dit had ik wel begrepen. Wat ik bedoel is dat je de intensiteit, die vermoedelijk te laag is, moet aanpassen aan je plantenbestand. Nu heb je een gemiddelde lichtsterkte van iets boven de 50 % wat laag is voor je planten die ik zie. ( Ik noem bewust de namen niet, je moet dit zelf uitzoeken om te weten wat ze vragen om te kunnen groeien. Dat doe je toch ook voor je andere levende wezens? :)) Wanneer je uitgevogeld hebt hoe je licht moet staan heb je een vast punt waarvan je de rest later na de dan komende groei, bemestingsvormen dus, kan afleiden.

Nou ik heb wat uitzoek werk gedaan en denk dat ik jou punt begin te begrijpen🙈 ik zal wat screenshots toevoegen van me planten bestand wat ik zo gevonden heb. De eerste paar foto's lijken het zelfde maar weet biet welke ik heb.
Mijn rotala weet ik niet welke ik heb maar die hebben meestal ook normaal tot veel licht nodig en mijn Braziliaanse klimop is normaal als ik me niet vergis.

Dus wat ik nu begrijp uit jou standpunt is dat mijn verlichting dus veel ste laag staat, nu komt de vraag wat dan?

Mijn
wit staat op 70%
Rood staat op 60%
Blauw staat op 50%
En groen op 25%

Dit is 7 uur per dag van 12:00 tot 19:00.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210327-122634_Chrome.jpg
    Screenshot_20210327-122634_Chrome.jpg
    279.5 KB · Weergaven: 91
  • Screenshot_20210327-122707_Chrome.jpg
    Screenshot_20210327-122707_Chrome.jpg
    221.7 KB · Weergaven: 94
  • Screenshot_20210327-122804_Chrome.jpg
    Screenshot_20210327-122804_Chrome.jpg
    201.8 KB · Weergaven: 97
  • Screenshot_20210327-122925_Chrome.jpg
    Screenshot_20210327-122925_Chrome.jpg
    192.2 KB · Weergaven: 93
  • Screenshot_20210327-123006_Chrome.jpg
    Screenshot_20210327-123006_Chrome.jpg
    194.7 KB · Weergaven: 99
  • Screenshot_20210327-123044_Chrome.jpg
    Screenshot_20210327-123044_Chrome.jpg
    265.6 KB · Weergaven: 82
  • Screenshot_20210327-123111_Chrome.jpg
    Screenshot_20210327-123111_Chrome.jpg
    255.9 KB · Weergaven: 94
Nou ik heb wat uitzoek werk gedaan en denk dat ik jou punt begin te begrijpen🙈 ik zal wat screenshots toevoegen van me planten bestand wat ik zo gevonden heb. De eerste paar foto's lijken het zelfde maar weet biet welke ik heb.
Mijn rotala weet ik niet welke ik heb maar die hebben meestal ook normaal tot veel licht nodig en mijn Braziliaanse klimop is normaal als ik me niet vergis.

Dus wat ik nu begrijp uit jou standpunt is dat mijn verlichting dus veel ste laag staat, nu komt de vraag wat dan?

Mijn
wit staat op 70%
Rood staat op 60%
Blauw staat op 50%
En groen op 25%

Dit is 7 uur per dag van 12:00 tot 19:00.
WRGB gewoon 100%, 8 uur lang. Op en afbouw van verlichting is niet zo relevant. Je voegt toch co2 toe dus alleen nog kwestie van je fertilizer in de gaten houden.
 
Goed gedaan! Je hebt een Hygrophila variant, ik denk zo van een afstand inderdaad de augustifolia, het kan ook een Hygrophila corymbosa zijn maar dan wel de smalbladige vorm. Beide vragen dezelfde behandeling trouwens. Deze planten hebben een redelijk grote lichttolerantie die loopt van gemiddeld tot veel. De andere plant die ik zie is een Hydrocotyle Leucocephala oftewel, en complimenten dat heb je goed gevonden!!!, Braziliaanse klimop. Ook die kan wel met een gemiddelde lichtsterkte toe. In jouw geval zou ik de verlichting op zo'ongeveer 80% op wit zetten rood mag gerust op 90 % . Blauw voorlopig op 65%. Groen is niet echt belangrijk. Laat maar even zo. tet er wel op dat je planten nu meer gaan groeien en mogelijk ook om meer bemesting gaan vragen. Dus nu je plantjes in de gaten houden en kijken vóór je een volgende stap neemt wat dit aan gevolg oplevert.
 
Goed gedaan! Je hebt een Hygrophila variant, ik denk zo van een afstand inderdaad de augustifolia, het kan ook een Hygrophila corymbosa zijn maar dan wel de smalbladige vorm. Beide vragen dezelfde behandeling trouwens. Deze planten hebben een redelijk grote lichttolerantie die loopt van gemiddeld tot veel. De andere plant die ik zie is een Hydrocotyle Leucocephala oftewel, en complimenten dat heb je goed gevonden!!!, Braziliaanse klimop. Ook die kan wel met een gemiddelde lichtsterkte toe. In jouw geval zou ik de verlichting op zo'ongeveer 80% op wit zetten rood mag gerust op 90 % . Blauw voorlopig op 65%. Groen is niet echt belangrijk. Laat maar even zo. tet er wel op dat je planten nu meer gaan groeien en mogelijk ook om meer bemesting gaan vragen. Dus nu je plantjes in de gaten houden en kijken vóór je een volgende stap neemt wat dit aan gevolg oplevert.
Dankjewel 😁 ik zal me licht eens op gaan schroeven gewoon in 1 keer of in stapjes? Ja groen gebruik ik om het een beetje mooier te laten worden. Maar is inderdaad niet nodig.
Ik ga morgen eens kijken. Ik merk nu ook dat wat ik toevoeg niet verbruikt word door de bak. Ik voeg 20 nitraat, 2 fosfaat en 0.4 ijzer toe. Na 1 week en 50% water wissel is mijn nitraat 10, fosfaat 1 en ijzer 0.1 dus voeg ik nitraat en fosfaat maar 50% toe. Maar ik ga het proberen.
Toch bedankt voor je hulp zover en als ik iets merk laat ik het je meteen weten.
 
Dankjewel 😁 ik zal me licht eens op gaan schroeven gewoon in 1 keer of in stapjes? Ja groen gebruik ik om het een beetje mooier te laten worden. Maar is inderdaad niet nodig.
Ik ga morgen eens kijken. Ik merk nu ook dat wat ik toevoeg niet verbruikt word door de bak. Ik voeg 20 nitraat, 2 fosfaat en 0.4 ijzer toe. Na 1 week en 50% water wissel is mijn nitraat 10, fosfaat 1 en ijzer 0.1 dus voeg ik nitraat en fosfaat maar 50% toe. Maar ik ga het proberen.
Toch bedankt voor je hulp zover en als ik iets merk laat ik het je meteen weten.
Misschien ten overvloede: Je bent nu bezig met je licht intensiteit meer juist te krijgen. Hou het even daarbij. Ik bedoel; planten reageren niet meteen. Dat duurt een paar weken. Zou je nu meer stappen toepassen dan weet je niet meer welk gevolg nu een reactie is op welke actie. Dus echt stap voor stap werken, eerst zien wat het gevolg is en dan pas een eventuele volgende stap. Veel succes!
 
Misschien ten overvloede: Je bent nu bezig met je licht intensiteit meer juist te krijgen. Hou het even daarbij. Ik bedoel; planten reageren niet meteen. Dat duurt een paar weken. Zou je nu meer stappen toepassen dan weet je niet meer welk gevolg nu een reactie is op welke actie. Dus echt stap voor stap werken, eerst zien wat het gevolg is en dan pas een eventuele volgende stap. Veel succes!
Dankjewel ik ga doen wat je gezegt hebt, ongeveer nartuurlijk kijk ook een klein beetje naar uiterlijk met de % kleur die ik ga gebruiken.
Ik laat over 2 weken weer iets weten of misschien eerder als ik tegen iets aanloop.🙏🙏🙏🙏
 
Zojuist je topic gelezen en besef mij nu dat ik een licht leek ben :unsure:
Dank voor het starten hiervan heel leerzaam om dit te volgen.
Succes!!
 
Zojuist je topic gelezen en besef mij nu dat ik een licht leek ben :unsure:
Dank voor het starten hiervan heel leerzaam om dit te volgen.
Succes!!
Inderdaad dat was ik ook, we gaan het gewoon proberen.
Het fijne vind ik dat mensen hier je willen helpen maar je wel zelf iets laten uitzoek zonder zomaar gewoon het antwoord te geven. Zo leer je ook iets te begrijpen wat iets nodig heeft.
Ik dacht dat alles wel zou groeien alleen minder snel onder minder licht.
Als dit werkt begin ik wel te begrijpen waarom een aantal mooie planten die ik heb gehad dood zijn gegaan.
 
Gebruik goede kwalitatieve soil voor plantenbak , tropica of ada amazonia is een aanrader .

Alle planten die wortelt in je bodem neemt zo goed als 80 procent van zijn behoeftes uit je bodem , voor zover als ik kan zien gebruik jij gewoon grind zonder enige voedingsstoffen , enkel en alleen kleibolletjes gaan dat niet verhelpen .

Als oplossing zou ik je bodem vernieuwen naar kwalitatieve soil en je wat meer gaan verdiepen in het totaalpakket planten houden , vss soorten fertilizers , licht, waterwaardes,etc etc
 
Gebruik goede kwalitatieve soil voor plantenbak , tropica of ada amazonia is een aanrader .

Alle planten die wortelt in je bodem neemt zo goed als 80 procent van zijn behoeftes uit je bodem , voor zover als ik kan zien gebruik jij gewoon grind zonder enige voedingsstoffen , enkel en alleen kleibolletjes gaan dat niet verhelpen .

Als oplossing zou ik je bodem vernieuwen naar kwalitatieve soil en je wat meer gaan verdiepen in het totaalpakket planten houden , vss soorten fertilizers , licht, waterwaardes,etc etc
Inderdaad ik gebruik filterzand, met kleibolletjes en vloeibare planten voeding, ik vind een soil niet mooi eigelijk maar mess een tip voor de volgende bak die gaat komen
 
Waarom niet want veel leden hebben een gewone bodem en gebruiken kleibolletjesmix of voedingscapsules als voeding in de bodem.
Klopt in denk dat dit ook heelveel mensen zullen doen als alternatief voor voedings bodem
 
Waarom niet want veel leden hebben een gewone bodem en gebruiken kleibolletjesmix of voedingscapsules als voeding in de bodem.
Geachte ,

Inderdaad het kan goed gaan ook , maar voor de hoogste percentage in slaagkans voor je planten in topconditie te houden is het niet optimaal , daarbij gebruikt Pascal ook nog co2 en dat in samenhang met ong 4000+ lummen wat je ongeveer kan gaan vergelijken met 0.5w/per liter tl is het gebruik van geen hoogwaardige soil niet optimaal in mijn ogen en of ervaring naar slaagkans toe , daarbij komt ook nog kijken dat de waterwaardes die hij doorgeeft ook niet optimaal zijn , ph verlagende soil zal dit enigszins ook wat verhelpen ...

De staat van zijn planten in het aquarium op dit moment is wat het mogelijke is met de apparatuur , bodem , fertilizer schema , en kennis en ervaring van houden van aquariumplanten , in mijn ogen is de beste reactie hier om Pascal aan te moedigen zich te verdiepen in het succesvol houden van aquariumplanten wilt hij zijn aquarium naar een niveau hoger brengen , met enkel een aantal basis correcties kan dit zeker en vast .
 
Klopt in denk dat dit ook heelveel mensen zullen doen als alternatief voor voedings bodem
Geachte ,

Voor de ene loopt het perfect , maar elk aquarium is weer anders , en op wat Pascal hier laat tonen werkt het niet voor hem .

Begrijp me niet fout , ik ben fan van basic old school bodems in aquariums dit heb ik jaren ook gedaan , enkel is een upgrade soms nodig wil je een stapje hoger gaan .
 
Soil bodem is inderdaad niet nodig om een mooie plantenbak te krijgen en is ook nog behoorlijk duur. Wel is aan te raden om voeding bij de wortels te plaatsen, voor planten die het meeste uit de bodem halen. Goedkoper is de planten af te stemmen op de hoeveelheid licht die in de bak komt. Heb nog nooit soil of een voedingsbodem in mijn bakken gebruikt voor de planten. Enkel een PH verlagende bodem voor Crystal Red garnalen. daar die da beter gaan.
 
Geachte ,

Voor de ene loopt het perfect , maar elk aquarium is weer anders , en op wat Pascal hier laat tonen werkt het niet voor hem .

Begrijp me niet fout , ik ben fan van basic old school bodems in aquariums dit heb ik jaren ook gedaan , enkel is een upgrade soms nodig wil je een stapje hoger gaan .
Geachte? We zitten hier op een informeel aquaforum, niet bij de sollicitatiebrievenclub. :zwaai:
 
Geachte? We zitten hier op een informeel aquaforum, niet bij de sollicitatiebrievenclub. :zwaai:
Geachte lalalarasophie ,

De intentie van dit forum is elkaar helpen met de ervaringen of bronnen dat we voor elkaar hebben , elke reactie die ik hier plaats is gericht naar de vrager om zijn of haar probleem te kunnen oplossen , dit samen met de ervaringen van anderen .

Hoe meer reacties met de intenties Pascal te helpen hoe een beter zicht Pascal zich kan vormen over het probleem dat het aquarium heefd , waaruit hij een passende conclusie kan nemen wat het beste bij hem past naargelang het resultaat Pascal wil creëren in het aquarium .

Reacties die hierbij geen toevoeging aan brengen zijn dan ook overbodig en worden hoogstwaarschijnlijk ook en enkel aleen geplaats uit zelf-interesse en dus niet met de intentie Pascal verder te helpen ...
 
Dankjewel ik ga doen wat je gezegt hebt, ongeveer nartuurlijk kijk ook een klein beetje naar uiterlijk met de % kleur die ik ga gebruiken.
Ik laat over 2 weken weer iets weten of misschien eerder als ik tegen iets aanloop.🙏🙏🙏🙏
De bemestingsvraag en dus ook CO2 zal als gezegd toenemen. Je kan dit natuurlijk zodra dit merkbaar wordt langzaam opvoeren. Je pakt het goed aan, het zal dus vast goedkomen.
 
Laatst bewerkt:
Laten we iedereen in zijn waarde? Sommige mensen zijn netjes en formeel opgevoed en zullen zo altijd mensen aanspreken. Vind niet dat we hier iets van moeten zeggen 😉 ook al vind ik het zelf ook niks.
Volgens mij heb ik alleen geduid op het feit dat ík het hier onnodig vind. Ik weet niet welk label jij erop plakt, maar spreek dat dan zelf uit en probeer dat niet via mijn persoon te doen.

Geachte lalalarasophie ,

De intentie van dit forum is elkaar helpen met de ervaringen of bronnen dat we voor elkaar hebben , elke reactie die ik hier plaats is gericht naar de vrager om zijn of haar probleem te kunnen oplossen , dit samen met de ervaringen van anderen .

Hoe meer reacties met de intenties Pascal te helpen hoe een beter zicht Pascal zich kan vormen over het probleem dat het aquarium heefd , waaruit hij een passende conclusie kan nemen wat het beste bij hem past naargelang het resultaat Pascal wil creëren in het aquarium .

Reacties die hierbij geen toevoeging aan brengen zijn dan ook overbodig en worden hoogstwaarschijnlijk ook en enkel aleen geplaats uit zelf-interesse en dus niet met de intentie Pascal verder te helpen ...
Zo zwart-wit is mijn wereld niet.
 
De bemestingsvraag en dus ook CO2 zal als gezegd toenemen. Je kan dit natuurlijk zodra dit merkbaar wordt langzaam opvoeren. Je pakt het goed aan, het zal dus vast goedkomen.
Co2 hoef ik niet overna te denken, heb een ph controller die houd dat wel bij voor mij. Inderdaad de planten voeding zal ik even goed in de gaten moeten houden
 
Co2 hoef ik niet overna te denken, heb een ph controller die houd dat wel bij voor mij. Inderdaad de planten voeding zal ik even goed in de gaten moeten houden
Nou, dat weet ik zo net nog niet. Je pH controller heeft namelijk een vaste instelling die jij hebt ingegeven. Die waarde was al niet goed, immers je had baardalg en groene puntalg die beiden duiden op onder meer een CO2 tekort en in het geval van de puntalg op een mogelijke fosfaat tekort. Nu verhoog je de lichtintensiteit dus de vraag wordt nog hoger dan hij al was. Hou dit, is mijn vrijblijvende advies, toch maar in de gaten. Krijgt je baardalg de overhand dan kost het weer extra werk om dit te boven te komen. Maar, uiteraard, het is aan jou.
 
Nou, dat weet ik zo net nog niet. Je pH controller heeft namelijk een vaste instelling die jij hebt ingegeven. Die waarde was al niet goed, immers je had baardalg en groene puntalg die beiden duiden op onder meer een CO2 tekort en in het geval van de puntalg op een mogelijke fosfaat tekort. Nu verhoog je de lichtintensiteit dus de vraag wordt nog hoger dan hij al was. Hou dit, is mijn vrijblijvende advies, toch maar in de gaten. Krijgt je baardalg de overhand dan kost het weer extra werk om dit te boven te komen. Maar, uiteraard, het is aan jou.
Ik ga het zeker in de gaten houden en anders verlaag ik hem gewoon nog wat de ph. Ik ga iedere dag eens goed kijken of ik iets geks zie en als dat zo is dan trek ik meteen aan de bel als het me niet wil lukken. Fosfaat tekort zou raar zijn na 50% water wissel meet ik altijd 1.0 Fosfaat en voeg dan zelf weer 1.0 toe in totaal. Maar goed ga het in de gaten houden. Bedankt voor je advies tot zover.
 

Terug
Bovenaan