Planten groeien niet


cassss

Well-known member
Lid geworden
8 april 2018
Berichten
63
Leeftijd
33
hoi, ik heb al een tijdje een 30 liter aquarium, alleen heb ik het gevoel dat sinds een tijdje de planten niet/nauwelijks groeien, het mos en de planten die er nieuw bijkomen groeien echter wel. Waardoor kan dit komen??
 
Wat zijn de waterwaarden en wat geef je aan plantenvoeding? Hoeveel licht heb je erboven?
 
Waterwaardeb test ik nooit, plantenvoedibg geef ik ook nooit en het licht is een Sera sunrise ... led . Die staat wel lang aan 7 tot 22 ongeveer.
 
Ik zou beginnen met plantenvoeding want dat hebben ze nu eenmaal nodig en vooral met zo n lange belichting. Hoeveel watt is die led?
 
Ik heb ook garnalen, kan de plantenvoeding dan kwaad?
 
Oeps, ja dan zou ik oppassen al zijn er ook genoeg die wel wat plantenvoeding geven met garnalen. Welke soort garnaal heb je?
 
Vuurgarnaaltjes
 
Die zijn vrij sterk en ik denk dat dit wel goed gaat en anders een halve dosering toevoegen.
 
Plantenvoeding kan je gewoon geven bij de garnalen. Zou alleen iets minder doen dan de aangegeven hoeveelheid. Verder dat nieuwe planten wel groeien komt doordat deze nog extra voedingsstoffen ( vanuit de plantenkwekerij ) in zich hebben opgeslagen en na verloop van tijd ook door de plant zijn opgebruikt. Nieuwe planten altijd voor het in de bak doen goed spoelen, want deze kunnen stoffen op zich hebben, waaronder slakkendodende stoffen, die gevaar op leveren voor de gezondheid van de garnalen, wat zich uit in massale sterfte van de garnalen.
 
Ligt er ook aan hoeveel er in je leidingwater zit denk ik. Garnalen zijn meer gevoelig voor de zware metalen. In plantenvoeding zit meer dan alleen nitraat dus het hangt van veel af of je het zonder kan redden.
 
Ondertussen meer kennis van zaken?
 
Ik weet niet waarom, maar Mn planten groeien nu top! Misschien dat de afvalstoffen van de vissen inmiddels worden omgezet in iets van voeding oid voor de planten. Maar ze groeien!
 

Terug
Bovenaan