Planten groeien niet en gaatjes in planten


Loef

Well-known member
Lid geworden
26 november 2022
Berichten
106
Leeftijd
62
Hallo,
Heeft er iemand misschien een idee wat er mist in aquarium ?
Planten groeien nietben er komen gaten in.
Alvast heel erg bedankt !
Gr..Peter
 

Bijlagen

  • IMG_6807.png
    IMG_6807.png
    126.9 KB · Weergaven: 55
  • IMG_6824.jpeg
    IMG_6824.jpeg
    1.8 MB · Weergaven: 55
  • IMG_6823.jpeg
    IMG_6823.jpeg
    1.5 MB · Weergaven: 55
We hebben toch iets meer info nodig om daar een antwoord op te geven:
- hoe lang draait ie
- welke bodem, toevoegingen
- plantbemesting
- welke belichting

Op het 1e gezicht hebben je planten honger...
 
We hebben toch iets meer info nodig om daar een antwoord op te geven:
- hoe lang draait ie
- welke bodem, toevoegingen
- plantbemesting
- welke belichting

Op het 1e gezicht hebben je planten honger...
Bak draait een jaar
Geen voedingsbodem wel kleibolletjes
All in one plantenvoeding-wekelijks 45 ml
Standaard easy led 1balk en sinds een week een daytime onex erbij
 
Je meet nitriet en een hele hoge no3? Ik zou het ook eens met druppels laten testen. Nitriet moet altijd 0 zijn.
 
Je meet nitriet en een hele hoge no3? Ik zou het ook eens met druppels laten testen. Nitriet moet altijd 0 zijn.
Zou dat een oorzaak kunnen zijn ?
Misschien filter weer eens helemaal reinigen of is dat niet slim ?
Is half jaar geleden. Heb een oase met voorfilter deze maak ik eens per twee weken schoon
 
Zou dat een oorzaak kunnen zijn ?
Misschien filter weer eens helemaal reinigen of is dat niet slim ?
Is half jaar geleden. Heb een oase met voorfilter deze maak ik eens per twee weken schoon
Daar gaat je nitriet eerder van stijgen dan dalen. Zolang het filter goed doorstroomt lekker vanaf blijven. En als dat minder wordt alsnog schoonmaken met beleid, hoeft zeker nier brandschoon te zijn. Voorfilter reinigen is uiteraard prima.
 
Daar gaat je nitriet eerder van stijgen dan dalen. Zolang het filter goed doorstroomt lekker vanaf blijven. En als dat minder wordt alsnog schoonmaken met beleid, hoeft zeker nier brandschoon te zijn. Voorfilter reinigen is uiteraard prima.
Oke dus beter maar vanaf blijven !
 
Oke dus beter maar vanaf blijven !
Ja, maar als de filtratie voldoende is voor je bak en je hebt niet net je bacteriëncultuur om zeep geholpen dan lijkt het me dat je nitriet wel 0 is.
 
Ik zou niet te veel waarde hechten aan de uitslag van teststrips, en dus geen conlusies trekken uit de testuitslag. Zoals Cornelius ook zegt: je planten lijken honger te hebben.
Om te achterhalen wat het gebrek is moet je nauwkeuriger testen.
 
Ik zou niet te veel waarde hechten aan de uitslag van teststrips, en dus geen conlusies trekken uit de testuitslag. Zoals Cornelius ook zegt: je planten lijken honger te hebben.
Om te achterhalen wat het gebrek is moet je nauwkeuriger testen.
Oke bedankt ik ververs nu 1x in de twee weken 50% sinds kort en daarvoor wekelijks 50%
Misschien gebrek aan fosfaat of kalium denk ik zelf..
 
Oke bedankt ik ververs nu 1x in de twee weken 50% sinds kort en daarvoor wekelijks 50%
Misschien gebrek aan fosfaat of kalium denk ik zelf..
Om meer zekerheid te krijgen zal je echt nauwkeuriger moeten gaan testen. Ga niet op de gok meer fosfaat, kalium of andere voedingsstoffen extra toevoegen.
 
Bak draait een jaar
Geen voedingsbodem wel kleibolletjes
All in one plantenvoeding-wekelijks 45 ml
Standaard easy led 1balk en sinds een week een daytime onex erbij
Hanteer je de EI methode?
 
Ik ben benieuwd waarom je de 50% waterwissel niet meer wekelijks doet, maar 1 keer per 2 weken.
Als je daadwerkelijk NO2 in je aquarium hebt, dan zou je juist vaker water moeten wisselen totdat je 0,0 NO2 meet.
 
Welke all in one plantenvoeding gebruik je?

Vertoonde je planten al gaten voordat je de extra balk van daytime onex erbij plaatste?
 
Ik ben benieuwd waarom je de 50% waterwissel niet meer wekelijks doet, maar 1 keer per 2 weken.
Als je daadwerkelijk NO2 in je aquarium hebt, dan zou je juist vaker water moeten wisselen totdat je 0,0 NO2 meet.
Ik dacht omdat er dan teveel voeding uit het water zou verdwijnen. Dus wekelijks is beter begrijp ik met de waars=de’s die ik heb
 
Welke all in one plantenvoeding gebruik je?

Vertoonde je planten al gaten voordat je de extra balk van daytime onex erbij plaatste?
Ik gebruik all in one van gilles
Ja en voor de extra lamp ook al gaatjes in planten
 
Ik gebruik all in one van gilles
Ja en voor de extra lamp ook al gaatjes in planten
Misschien toch maar weer profito gebruiken wat ik vroeger wel eens gebruikte ?
 
Ik dacht omdat er dan teveel voeding uit het water zou verdwijnen. Dus wekelijks is beter begrijp ik met de waars=de’s die ik heb
Ik zou als allereerste een druppeltestkoffer kopen, daarmee testen. Als je elke week de all in one toevoegt, en maar 1x per 2 weken 50% water wisselt, dan hopen de voedingsstoffen en afvalstoffen zich op. Dit kan een reden zijn dat het nitraatgehalte zo hoog is.

Ik zou nu dan 50% water wisselen, dan het water testen en dan naar aanleiding daarvan de voeding bijsturen. Stel dat je nitraat dan op 20 staat, en je voegt de all in one toe, dan verhoog je ook het nitraat gehalte wat dan eigenlijk niet nodig is. In jouw geval zou je dan beter kunnen bijsturen met losse voeding.

Verder ben ik wel benieuwd hoe hoog het ijzer is. Mijn planten kregen ook gaten en bij bleek dat het ijzergehalte te laag was.
 
Ik zou als allereerste een druppeltestkoffer kopen, daarmee testen. Als je elke week de all in one toevoegt, en maar 1x per 2 weken 50% water wisselt, dan hopen de voedingsstoffen en afvalstoffen zich op. Dit kan een reden zijn dat het nitraatgehalte zo hoog is.

Ik zou nu dan 50% water wisselen, dan het water testen en dan naar aanleiding daarvan de voeding bijsturen. Stel dat je nitraat dan op 20 staat, en je voegt de all in one toe, dan verhoog je ook het nitraat gehalte wat dan eigenlijk niet nodig is. In jouw geval zou je dan beter kunnen bijsturen met losse voeding.

Verder ben ik wel benieuwd hoe hoog het ijzer is. Mijn planten kregen ook gaten en bij bleek dat het ijzergehalte te laag was.
Oke bedankt voor de tips !
 
Voeg je CO2 toe en hoeveel? Heb je een foto van je dropchecker?

Ik neig ook sterk naar een tekort en denk zelf aan Kalium. Apart testen op belangrijke meststoffen zou een goede indicatie kunnen gaan geven.

Profito zou ik nu nog niet gebruiken, want er is nog niet duidelijk waar er een tekort van is. Profito bevat tevens sporen elementen, iets wat je al geeft met de all in one.
 
Plantenvoeding speelt zeker een rol maar ook is er mogelijk sprake van vraat. Kijk eens naar de dieren die in je bak leven en zich tegoed doen aan je planten.
Zouden het de vuurganalen kunnen zijn?
Verders alleen maar tetra’s zwaardragers en keizertetra en blackmolly’s
Nooit gezien dat ze er aan vreten.
Bedankt voor het meedenken !
 
Voeg je CO2 toe en hoeveel? Heb je een foto van je dropchecker?

Ik neig ook sterk naar een tekort en denk zelf aan Kalium. Apart testen op belangrijke meststoffen zou een goede indicatie kunnen gaan geven.

Profito zou ik nu nog niet gebruiken, want er is nog niet duidelijk waar er een tekort van is. Profito bevat tevens sporen elementen, iets wat je al geeft met de all in one.
Dropchecker is lichtgroen dus dat zou genoeg moeten zijn lijkt mij
 
Zouden het de vuurganalen kunnen zijn?
Verders alleen maar tetra’s zwaardragers en keizertetra en blackmolly’s
Nooit gezien dat ze er aan vreten.
Bedankt voor het meedenken !
Je kan denken aan geplette erwten bijvoorbeeld als bijvoeding van de garnalen. Deze dieren vragen voor een deel plantaardige voeding. Wanneer ze hiervan te weinig krijgen zullen ze zeker aan planten beginnen.
 
Je kan denken aan geplette erwten bijvoorbeeld als bijvoeding van de garnalen. Deze dieren vragen voor een deel plantaardige voeding. Wanneer ze hiervan te weinig krijgen zullen ze zeker aan planten beginnen.
Ja dat zou dan ook kunnen natuurlijk maar dat vefklaard niet waarom de planten helemaal niet meer groeien lijkt mij ?
 
Ja dat zou dan ook kunnen natuurlijk maar dat vefklaard niet waarom de planten helemaal niet meer groeien lijkt mij ?
Daarom is het belangrijk om te weten hoe hoog de waardes zijn. Dan weten we of er daar ergens een tekort zit.

Hoe groot is je bak?
 
Is er een goede doorstroming zodat alle voeding die je toevoegt overal kan komen?
Vindt de toevoeging van plantenvoeding direct na de waterwissel plaats om tekorten te voorkomen?
 
Is er een goede doorstroming zodat alle voeding die je toevoegt overal kan komen?
Vindt de toevoeging van plantenvoeding direct na de waterwissel plaats om tekorten te voorkomen?
Stroming is goed en plantenvoeding na waterwissel heeft anders geen zin lijkt mij.
 
Verders alleen maar tetra’s zwaardragers en keizertetra en blackmolly’s
Toch hebben de levendbarenden een hoog gehalte aan plantaardige voeding nodig en ze kunnen anders wel van je planten snoepen hoor. Ze eten ook vaak graag wat algen. Heb je geen andere L nummers in de bak?
 
Plantenvoeding speelt zeker een rol maar ook is er mogelijk sprake van vraat. Kijk eens naar de dieren die in je bak leven en zich tegoed doen aan je planten.
Hier ben ik het mee eens want de planten zien er op enkele blaadjes na heel mooi uit vindt ik. Bij een echt tekort zou ik denken dat meer bladeren tekorten zouden laten zien maar het zijn maar enkele bladeren in dit geval.
 
Voeg je CO2 toe en hoeveel? Heb je een foto van je dropchecker?

Ik neig ook sterk naar een tekort en denk zelf aan Kalium. Apart testen op belangrijke meststoffen zou een goede indicatie kunnen gaan geven.

Profito zou ik nu nog niet gebruiken, want er is nog niet duidelijk waar er een tekort van is. Profito bevat tevens sporen elementen, iets wat je al geeft met de all in one.
Ja dat denk ik dus ook !
 

Terug
Bovenaan