Planten goed aan de gang krijgen


Robc

Member
Lid geworden
9 juni 2013
Berichten
16
Locatie
Breda
Onder het motto durf te vragen, tips gevraagd voor het volgende.

Sinds begin mei draait mijn Rio 450. Verlicht middels de helialux met controller. Aangeplant en wordt wekelijks van plantenvoeding voorzien, verder co2 bemesting en root sticks bij de wortels. Na ca. 3 weken een (naar mijn mening bescheiden) visbestand toegevoegd: 15 kegels en een koppel altispinoza.

Aanvankelijk liep e.e.a prima met de plantjes maar inmiddels zie ik planten afsterven. Bladeren worden doorzichtig en verslijmen. Blijft niks van over! Daarnaast treedt ook steeds meer baardalg op. Vissen doen het prima trouwens. Meetwaarden nitriet, chloor en ammoniak netjes nul.

Wekelijks wissel ca 50l. Vervolgens meet ik nitraat, fosfaat en ijzer en vul dat aan tot streefwaarden 10, 1 en 0.5 mg per liter. Daags na de wissel plantenvoeding.

Meetwaarden dit weekend
Kh 6
Ph 6.6 (geregelde co2 installatie )
No3 5
Po4 0.5
Fe 0.25

Iemand een goed idee om de zaak in balans te krijgen??
20180702_194050.jpg
20180702_194100.jpg
 
Dat zijn echt dotten baardalg wat duidt op een te lage co2 of geen goede circulatie.
 
Hoelang heb je het licht aan en hoeveel watt zit boven de bak? Ik zou zelf de no3 en po4 op 20/2 brengen.
 
Alles in een wat lagere verhouding brengen, zou mijn advies zijn. Begin met je verlichting (duur/intensiteit) en pas daarop je CO2 aan. 6.6 is best een laag PH niveau als dit klopt. Wanneer je automatisch veel CO2 toevoegt en er toch baardalg is zou ik vooral eens kijken naar de waterdistributie. Komt je CO2 wel overal? Zoals John al opmerkt; verhouding NO3/PO4 ook verlagen.
 
Wat is de verlichtingssterkte en duur ? Want met deze waarde ( wanneer correct ) moet je een enorm hoog CO2 niveau hebben wat ook niet echt bevorderlijk is voor je vissen.

Daarbij zie ik rode planten staan , deze zijn totaal niet makkelijk te houden. Ik zou deze persoonlijk even achterwegen laten totdat de bak goed stabiel draait. Misschien eerst met makkelijk planten beginnen zoals Belgische groen, waterpest etc. Als dit allemaal goed en stabiel kan je altijd naar de moeilijkere planten overgaan.

Mijn advies :

- Controleer of je ph / kh waarde kloppen want ik vind dit redelijk hoog.
- NO3 naar 10 en P04 naar 1. ( Wat john aangeeft kan eventueel ook 20/2 maar ben persoonlijk nooit zo van de hoge waardes ).
- Volgens mij drijven er heel veel bladeren op het oppervlakte, haal dit altijd weg want bladeren die rotten zorgen voor vervuiling - dus alg.
- Zet het licht eventueel terug naar 8 uur en begin rustig met het opbouwen van de verlichting.
 
Nu ik in de tabel kijk lijkt me dat ook vrij hoog inderdaad. Hoe zijn die waarden gemeten?

Heb je een continutest?
 
Dank voor de tips so far. Zojuist nog wat meetwaarden verzameld.

- ph 6.7 (meter net opnieuw geijkt)
- kh 7
- no3 10
- po4 1.0
- Fe 1.0
Verder nu dus niks toegevoegd. Wel fors wat drijfplant verwijderd, een extra pomp (van een oude bak) los erin gehangen voor wat extra stroming en de verlichting aangepast (2u opkomst en neergang en 6u dagperiode op 60%).

Einde van het weekend nog eens meten en kijken of er langzaam verbetering optreedt.
 
Overigens wel de ph controller op 7.0 ingesteld.
 
Dan zit je ruim op 40 mg co2 en dat is al vrij veel hoor. Ik zou eens een continutest gebruiken en de circulatie nalopen.
 

Terug
Bovenaan