Planten gaan opeens dood en algen?


NoahC

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2023
Berichten
137
Leeftijd
23
Locatie
Zuid-Limburg
Beste allemaal,

Na maanden goede en algenvrije plantengroei gaat het de laatste 3 weken opeens minder goed. Heb een flinke uitbraak van baardalg op de alternanthera's gehad, hier heb ik AlgExit tegen gebruikt en dat is nu minder. De stroming lijkt ook goed te zijn want de co2-bellen gaan krachtig door de hele bak heen.

Nu merk ik de laatste week dat ook de Hygrophila Corymbosa aan de lopende band begint te verslijmen (zie foto's). Ook de Rotala en Bacopa caroliniana beginnen veel blaadjes los te laten. Ook is er witte neerslag te zien op de Crypto. Bijgevoegde foto's zijn overigens gemaakt na de wekelijkse schoonmaak dus het is al een beetje opgeruimd.

Wat voeg ik toe qua plantenvoeding op mijn 100 liter bak;
- 15ml per week aquariumbemesting.nl 'complete' (test wekelijks voldoende nitraat en fosfaat voor EI)
- ca. 20 mg/l CO2 via ph-controller

Hoe kan dit opeens? wat moet ik doen?
 

Bijlagen

  • IMG_9233.JPG
    IMG_9233.JPG
    1.7 MB · Weergaven: 58
  • IMG_9234.JPG
    IMG_9234.JPG
    1.3 MB · Weergaven: 57
  • IMG_9235.JPG
    IMG_9235.JPG
    1.4 MB · Weergaven: 56
  • IMG_9236.JPG
    IMG_9236.JPG
    1.5 MB · Weergaven: 53
  • IMG_9237.JPG
    IMG_9237.JPG
    1.4 MB · Weergaven: 62
Witte neerslag zou schimmel kunnen zijn. Planten hebben het duidelijk niet naar hun zin. Co2 bemesten kan alleen maar ongezonde groei bevorderen als je tekorten hebt. Ik verwacht hiet dat co2 een tekort is maar dat co2 het gevolg is van ongezonde planten, lekkende planten wat de baardalg aantrekt. Al zijn er genoeg mensen stellen die het juist om een co2 tekort duid ik zou eens kijken naar de temperatuur in je bak. Misschien een graat omhoog of omlaag, een plant groeit graag hard in een warme omgeving. Maar als je een plant juist zachter wilt laten groeien als er andere tekorten zijn juist de temperatuur verlagen. Ook zou je de lichtduur kunnen verkorten.

Dimmen zou ik niet doen met al die co2 omdat ik echt denk dat co2 geen tekort is als je zegt dat heel de bak vol zit met bellen. Een dropchecker zou dat kunnen bevestigen. Maar het kan ook zijn dat de ph en kh een rol spelen. Als de co2 niet met het water kan reageren is het ook niet zichbaar voor de ph meter. Het zal namelijk eerst vrije h+ moeten creeren voordat het de droo0checker iets meet. Daar speelt de kh een rol is maar ook de temperatuur en verschillende andere waardes. Een andere oorzaak kan fosfaat zijn. Fosfaat is belangrijk voor de plant om energie op te slaan.

Ze creeren van licht energie chemische energie die ze doormiddel van fosfaat opslaan en gebruiken voor photosynthese. Als ze tekort komen dan kunnen ze niet groeien en gaat de plant lekken met baardalg tot gevolg. Ook kan overbemesten alg aantrekken. Vooral als de planten hierdoor lekken. Dat geeft de alg vrij spel. Alg is dan ook bekangrijk. Zonder de alg zou je misschien wel zuurstof tekort gaan komen. Zonder de alg zou heel je bak instorten als je planten echt zo ongezond zijn.

Dan speelt de alg op dit moment ook een belangrijke rol in balans. Samen met de alg kan je dan ook weer terug in balans komen. Door de planten aan te sterken of door makkelijke snelgroeiende planten toe te voegen kan je de alg langzamerhand zn bestaan overbodig maken. Zijn je hulp troepen op dit moment. Ze zijn niet de oorzaak van je slechte planten ze zijn het gevolg er van. En maar goed ook.
 
Beste allemaal,

Na maanden goede en algenvrije plantengroei gaat het de laatste 3 weken opeens minder goed. Heb een flinke uitbraak van baardalg op de alternanthera's gehad, hier heb ik AlgExit tegen gebruikt en dat is nu minder. De stroming lijkt ook goed te zijn want de co2-bellen gaan krachtig door de hele bak heen.

Nu merk ik de laatste week dat ook de Hygrophila Corymbosa aan de lopende band begint te verslijmen (zie foto's). Ook de Rotala en Bacopa caroliniana beginnen veel blaadjes los te laten. Ook is er witte neerslag te zien op de Crypto. Bijgevoegde foto's zijn overigens gemaakt na de wekelijkse schoonmaak dus het is al een beetje opgeruimd.

Wat voeg ik toe qua plantenvoeding op mijn 100 liter bak;
- 15ml per week aquariumbemesting.nl 'complete' (test wekelijks voldoende nitraat en fosfaat voor EI)
- ca. 20 mg/l CO2 via ph-controller

Hoe kan dit opeens? wat moet ik doen?
Er is sprake van voedingstekort bij het verslijmen van de Hygrophila Corymbosa. Ze wil ook graag voeding via de wortels. De plant staat graag in de stroming dus in de buurt van de filter uitlaat bijvoorbeeld. De plant verliest vaak de onder bladeren maar groeit aan de bovenkant weer aan. Witte vlekken kan kalk aanslag betekenen. Voor je CO2 gehalte hou je het best zo'n 23 á 24 mg/per liter aan. Er is nu in ieder geval een tekort. Voor de overige planten moet je ook kijken naar je voeding. Denkelijk is je huidige dosering te krap.
 
Voor de overige planten moet je ook kijken naar je voeding. Denkelijk is je huidige dosering te krap.
zit al boven de aanbevolen dosering op de fles (maar deze is ook maar een richtlijn). Test wekelijks op waterwissel-dag de nitraat en fosfaat en deze zijn altijd Estimative Index-proof (nitraat sowieso altijd boven de 20). Denk je toch dat ik te weinig doseer? Heb ook bodemtabletten door de bak.
 
Je spreekt over baardalg en witte aanslag. Dat kan denk ik wijzen op een co2 tekort of een minder goede circulatie. Een dropchecker kan helpen om je co2 gehalte te bepalen.
 
Hoeveel water wissel je? Die witte aanslag is volgens mij opgedroogde waterdruppels, want ik zie het ook aan de binnenkant van je glas terug. Dit kan je makkelijk verwijderen met een stukje filterwatten.

Verder wat voor verlichting gebruik je? Vooral als ik kijk naar je Hygrophila, dan zie ik de onderste blaadjes die glazig worden. In mijn 80x40 plantenbakje heb ik hetzelfde meegemaakt toen der tijd. Dit was te wijden aan licht tekort. Dit soort tekorten zie je vaak als eerste in snelle groeiers.

Ik verwacht niet dat het zit in nitraat en fosfaat tekort, want dat heb je genoeg. Ook sporen elementen geven een ander tekort verschijnsel(len) dan dit.

CO2 met een drop checker zou ik ook zo checken in ieder geval.
 
Dat kan denk ik wijzen op een co2 tekort of een minder goede circulatie. Een dropchecker kan helpen om je co2 gehalte te bepalen.
Dropchecker zat de laatste dagen inderdaad aan de donkergroene ipv lichtgroene kant. Heb de ph-controller opnieuw gekalibreerd met nieuwe vloeistof, denkelijk was de oude vloeistof te veel verdund geraakt. Eens opletten of hij morgen lichter groen raakt en de problemen verminderen.
Hoeveel water wissel je? Die witte aanslag is volgens mij opgedroogde waterdruppels, want ik zie het ook aan de binnenkant van je glas terug. Dit kan je makkelijk verwijderen met een stukje filterwatten.
Wissel wekelijks 50% water. Het zijn echter geen opgedroogde waterdruppels wat je ziet maar co2-belletjes die rondzweven en oplichten door de flits van de foto.
Verder wat voor verlichting gebruik je? Vooral als ik kijk naar je Hygrophila, dan zie ik de onderste blaadjes die glazig worden. In mijn 80x40 plantenbakje heb ik hetzelfde meegemaakt toen der tijd. Dit was te wijden aan licht tekort. Dit soort tekorten zie je vaak als eerste in snelle groeiers.
Gebruik de standaard Juwel lampen bij de bak. Dus de Juwel Multilux LED met de Day en Nature lampen er in, goed voor 32 lumen per liter, 8 uur per dag aan.
 
Lag denkelijk inderdaad aan een co2-tekort door verkeerde kalibratie van de PH-controller. De meeste planten (behalve de rode) doen het inmiddels weer beter en de meeste alg is verdwenen.
Iemand een idee waarom de Alternanthera nog steeds veel baardalg heeft/krijgt?

Heb ook de stroming iets verbeterd (denk ik) door de uitstroom in een rechte lijn van rechts-naar-links te richten (zie foto). Zo lijkt er meer stroming langs de achterste planten te zijn. Is dit aan te raden zo, of is anders richten beter?
 

Bijlagen

  • IMG_9270.JPG
    IMG_9270.JPG
    2.1 MB · Weergaven: 36
  • IMG_9271.JPG
    IMG_9271.JPG
    1.5 MB · Weergaven: 34
  • IMG_9272.JPG
    IMG_9272.JPG
    1.6 MB · Weergaven: 33
  • IMG_9273.JPG
    IMG_9273.JPG
    2.8 MB · Weergaven: 33
  • IMG_9274.JPG
    IMG_9274.JPG
    2.5 MB · Weergaven: 35
Alternanthera reineckii is een plant die naast veel licht ook beslist CO2 nodig heeft. Op de foto te zien meen ik de 'Rosa' variant op te merken. Deze plant wil in elk geval ook bodemvoeding. Wanneer je ziet dat onderbladeren het niet goed doen en afvallen en de plant gaat "rekken" naar boven, de ruimte tussen de internodiën wordt groter, dat wil ze meer licht. De plant wil sowieso graag wat zacht zuurder water. De baardalg wijst erop dat ze te weinig CO2 heeft.
 
Heb de pH nu op 6,4 daar mijn KH 2 is. De Co2 zou volgens de tabel dan 25 mg/l zijn. Wil hem best eens naar 6,3 verstellen zodat de co2 iets hoger is (had ook gelezen dat de tabel de co2 meestal te hoog inschat) maar ben bang dat de ph dan te laag wordt voor de vissen.
Met name de Guppy en Rasbora Galaxy hebben volgens internet liever een pH van resp. minimaal 6,8 en 6,4. Zou dit een probleem zijn? is 6,4 een goede pH? is een donkergroene dropchecker na 2 uur slecht?
 
Met ph 6.4 zit je op 23 mg en dat adviseert Ben ook meestal. Volgens mij hebben Guppen liever een hogere ph dan 7.
Als ik ververs dan is de dropchecker na een uur of 4 weer op de goede kleur.
 
Hoe kan ik dit oplossen dan? Kan de Ph niet omhoog brengen want dan is de co2 voor de planten te laag. Guppys lijken het wel gewoon goed te doen ondanks dat het water ze eigenlijk iets te zacht is.
 
Hoe kan ik dit oplossen dan? Kan de Ph niet omhoog brengen want dan is de co2 voor de planten te laag. Guppys lijken het wel gewoon goed te doen ondanks dat het water ze eigenlijk iets te zacht is.
In dat geval zal je de plantenkeus moeten aanpassen aan je dieren.
 
Dit is de dropchecker bij pH 6,4. Is dit de streefkleur lichtgroen die bijv. de Alternanthera wilt?
Zo kan je dat niet zeggen. De Alternanthera wil een hoge lichtsterkte. Ze laat dit zien daar haar bladeren flink rood te laten kleuren. Ze wordt bovendien compact, de internodiën staan dicht bij elkaar. En ook behoudt ze haar onderbladeren. Dat dus ten eerste. En heb je die juiste lichtsterkte dan ga je CO2 naar behoeft toevoegen.
 

Terug
Bovenaan