Planten doen het niet zo geweldig



Ik ben het helemaal eens met @benvo. Eenvoudig gezegd - bij een limnophila sessiflora kun je het goed zien. Gaat het licht aan, opent zich de rozet. Tegen de tijd dat het licht uit gaat sluit de rozet zich.

Ik laat de CO2 2 uur voordat het licht aan springt beginnen. Dan opent zich echt geen rozet. Een eenvoudige observatie.

@Ascle
Misschien ook een goede tip voor jou. Je zou kunnen proberen om co2 een uur voor de verlichting aan laten springen. Lamp staat bij mij 8 uur te werken per dag. En plantenvoeding verdeel ik over 3 dagen per week.
 
LCP RUE LAI LIE PPFD PAR ik denk dat ik maar even wat meer op moet zoeken om er nog iets te snappen. De hoofdletterafkortingen draaien om me hoofd heen 😂


de belichting ontstaat er een vraag naar voeding waaronder CO2
Ik weet niet wat er eerst was het kip of het ei. De plant lust het allebij graag denk ik. 😜 helemaal afhankelijk waar hij op dat moment zin in heeft 😄
 
Niet doen Don want je hoeft en kan denk ik niet alles snappen. Soms maak je het voor jezelf te moeilijk denk ik. Al die dingen zeggen mij ook niet allemaal iets hoor. Ik had van het LCP gehoord maar dat is ook alles om eerlijk te zijn.
 
Niet doen Don want je hoeft en kan denk ik niet alles snappen. Soms maak je het voor jezelf te moeilijk denk ik. Al die dingen zeggen mij ook niet allemaal iets hoor. Ik had van het LCP gehoord maar dat is ook alles om eerlijk te zijn.
Ik hoop het gewoon uiteindelijk allemaal net zo goed te begrijpen als cornelius, benvo en biljoenblik! 😁 niets mis mee 😁 alles op zn tijd! Eerst maar eens chemistry 101 kijken en mn aquariums stabiel houden 😂 het is de kracht van herhaling!

Eerst is het chinees en hoe vaker je werkt met termen en betekenissen hoe begrijpelijker het word. En als je dan ook nog een slimme kop hebt, dan kan je alle puzzelstukjes die je helder ziet vormen in een mooie puzzel die langzamerhand compleet word en je het complete plaatje ziet (en opmerkt dat de puzzel groter is dan ooit gedacht) maar dat is het mooie er aan 😁

Het enige gevaar is dat je soms verkeerde betekenissen kan geven als je te snel conclussies trekt. (Van fouten leer je, zonder goed geen fout) Maar daarom blijf ik ook open staan, en lekker aandachtig en zorgvuldig mee lezen wat iedereen zegt en denkt want dat is allemaal even veel waard! Ergens is de middenweg, mijn eigen weg.

Stel je voor, dat ik had gezegd nee ben klaar met leren. Heb de puzzel compleet! 😂
 
Nee inderdaad niets mis mee maar het moet wel iets zijn wat je ligt. Ik heb helemaal niks met scheikunde en dat soort zaken. Ik ga me dan ook niet teveel verdiepen in alles en beperk me tot wat je nodig hebt om normaal een bak te kunnen houden.
Wat er met co2 gebeurt als het de bak inkomt dat weet ik niet en dat is me te ingewikkeld maar dat hoef je ook niet allemaal te weten.
Maar als jij het wel leuk vindt dan moet je het natuurlijk gewoon doen.
 
Allemaal zeer interessant, maar dit gaat mijn petje wel te boven.

De CO2 alleen kan toch niet het hoofdprobleem zijn? 75% lichtsterkte (van 14u tem 19u) met Helialux 2x 32W lampen lijkt mij toch ook voldoende? Of toch nog iets langer en minder langzaam laten dimmen?

Daarstraks een Magnesium testset gaan halen, direct getest en zit op 8mg wat goed is.
Ijzer was op 2 dagen tijd van 0.25 naar 0.05 gegaan, dus 15ml profito bijgevoegd (geeft me dan +-0.2mg aan ijzer). Dat is dan +-45ml profito deze week, wat ik toch best veel vind?
Nitraat op +-15mg en fosfaat was iets hoger als gewoonlijk (rond de 1.8 a 2mg).
Kalium nog steeds hoger dan 15mg, dus dit weekend nog eens een 70% waterwissel uitvoeren en alles opnieuw meten en bijvoegen wat moet bijgevoegd worden.

Gisterenavond de CO2 manueel uitgezet, rond 22u (1u voor het licht helemaal uit gaat) en terug opgestart rond 14u30 nadat ik thuis kwam. Moet nog een tijdschakelaar kopen...
Wat ik wel vreemd vond was dat mijn PH zo goed als gelijk bleef. Was gisterenavond rond de 7.02 en toen ik deze terug opstartte was ie rond de 7.11. PH uit de kraan zit hier rond de 7.7 -7.8 en voor ik CO2 begon toe te voegen was dit ook mijn PH waarde. CO2 laat ik bubbelen tot ongeveer 6.85-6.9 met een hysteresis van 0.10 met de JBL PH controller.

Qua planten:

Javaren zijn nog steeds hetzelfde. Tijdens de waterwissel de "babyplantjes" eens voorzichtig op mijn hout/steen plaatsen. met wat lijm. Wat zou ik doen met de bladeren van de moederplant waarop de babyvaren hangen? Losknippen of laten zitten?

Echinodorus hebben een blad dat nog geliger geworden is dan 2 dagen geleden en waar het geel zit komen er bruine plekken die precies volledig oplossen. Het is een Bleheri trouwens. De nieuwere bladeren, die zeer donkerrood zijn (normaal?) zijn nog steeds zeer gekruld en zie hierin geen beterschap. Ze hebben zopas nog voeding gekregen aan de wortels dus begrijp het niet.
 
Allemaal zeer interessant, maar dit gaat mijn petje wel te boven.

De CO2 alleen kan toch niet het hoofdprobleem zijn? 75% lichtsterkte (van 14u tem 19u) met Helialux 2x 32W lampen lijkt mij toch ook voldoende? Of toch nog iets langer en minder langzaam laten dimmen?

Daarstraks een Magnesium testset gaan halen, direct getest en zit op 8mg wat goed is.
Ijzer was op 2 dagen tijd van 0.25 naar 0.05 gegaan, dus 15ml profito bijgevoegd (geeft me dan +-0.2mg aan ijzer). Dat is dan +-45ml profito deze week, wat ik toch best veel vind?
Nitraat op +-15mg en fosfaat was iets hoger als gewoonlijk (rond de 1.8 a 2mg).
Kalium nog steeds hoger dan 15mg, dus dit weekend nog eens een 70% waterwissel uitvoeren en alles opnieuw meten en bijvoegen wat moet bijgevoegd worden.

Gisterenavond de CO2 manueel uitgezet, rond 22u (1u voor het licht helemaal uit gaat) en terug opgestart rond 14u30 nadat ik thuis kwam. Moet nog een tijdschakelaar kopen...
Wat ik wel vreemd vond was dat mijn PH zo goed als gelijk bleef. Was gisterenavond rond de 7.02 en toen ik deze terug opstartte was ie rond de 7.11. PH uit de kraan zit hier rond de 7.7 -7.8 en voor ik CO2 begon toe te voegen was dit ook mijn PH waarde. CO2 laat ik bubbelen tot ongeveer 6.85-6.9 met een hysteresis van 0.10 met de JBL PH controller.

Qua planten:

Javaren zijn nog steeds hetzelfde. Tijdens de waterwissel de "babyplantjes" eens voorzichtig op mijn hout/steen plaatsen. met wat lijm. Wat zou ik doen met de bladeren van de moederplant waarop de babyvaren hangen? Losknippen of laten zitten?

Echinodorus hebben een blad dat nog geliger geworden is dan 2 dagen geleden en waar het geel zit komen er bruine plekken die precies volledig oplossen. Het is een Bleheri trouwens. De nieuwere bladeren, die zeer donkerrood zijn (normaal?) zijn nog steeds zeer gekruld en zie hierin geen beterschap. Ze hebben zopas nog voeding gekregen aan de wortels dus begrijp het niet.
Met een PH controller hoef je s'avonds de CO2 niet stop te zetten. Zodra het donker is, verbruikt je aquarium nauwelijks CO2.
Op deze manier blijft je PH waarde constanter.
 
Met een PH controller hoef je s'avonds de CO2 niet stop te zetten. Zodra het donker is, verbruikt je aquarium nauwelijks CO2.
Op deze manier blijft je PH waarde constanter.
Helemaal correct maar voor velen zijn de kosten denk ik een breekpunt.
 
Helemaal correct maar voor velen zijn de kosten denk ik een breekpunt.
Bij de gebruikelijke merken is een PH controller inderdaad een forse uitgave.
Ze zijn echter te koop voor minder dan €100
Zoek maar eens op PH-301
Deze gebruik ik zelf ook sinds 2 jaar naar volle tevredenheid.
 
Ik heb er ooit 1 van Hobby gehad dacht ik en die heb ik rap weggedaan. Werk nu met de Dennerle maar ja dat is weer de duurdere.
 
Ik zou het best eng vinden om er iets goedkoops in te zetten wat niet bewezen is. Als zo'n ding een keer hapert dan zwemmen je vissen ondersteboven.
 
Ik heb ook geen positieve dingen gehoord over ph controlers. Ik zie mezelf er nooit 1 gebruiken. Gevaar dat de bewoners iets oplopen vind ik het niet waard. Liever iets minder mooie groei in mn planten. Dan zou ik ook inderdaad niet voor een prulletje gaan. Het is niet een lamp die je even opnieuw verwisselt.
 
Ik heb ook geen positieve dingen gehoord over ph controlers. Ik zie mezelf er nooit 1 gebruiken. Gevaar dat de bewoners iets oplopen vind ik het niet waard. Liever iets minder mooie groei in mn planten. Dan zou ik ook inderdaad niet voor een prulletje gaan. Het is niet een lamp die je even opnieuw verwisselt.
Wat is er gevaarlijker aan dan met een tijdklok of iets dergelijks dan?
 
Wat is er gevaarlijker aan dan met een tijdklok of iets dergelijks dan?
Ik las iets over verkeerde metingen en slecht ijkpunt, zo iets in iedergeval. Een tijdklok is iets simpeler en kan daardoor ook minder makkelijk falen denk ik. Ben niet zo thuis in zn systeem maar wat ik gelezen heb was niet positief in iedergeval.
 
Ach ja uitzonderingen hou je maar hoevaak lees je hier nou zoiets terwijl veel leden wel co2 gebruiken icm een controller. Gelukkig niet vaak.
 
Ik las iets over verkeerde metingen en slecht ijkpunt, zo iets in iedergeval. Een tijdklok is iets simpeler en kan daardoor ook minder makkelijk falen denk ik. Ben niet zo thuis in zn systeem maar wat ik gelezen heb was niet positief in iedergeval.
Je moet regelmatig ijken, dat klopt, maar het is ook niet dat het er dan opeens een heel punt naast zit. Als er vreemde waardes ontstaan gaat ie bij mij loeien en als de stroom uitvalt gaat het magneetventiel dicht, ik zie weinig risico.
 
Ja ik ben het met Rens eens dat er wel iets heel geks moet gebeuren wil het misgaan. Met normaal onderhoud is die kans gering.
 
Je moet regelmatig ijken, dat klopt, maar het is ook niet dat het er dan opeens een heel punt naast zit. Als er vreemde waardes ontstaan gaat ie bij mij loeien en als de stroom uitvalt gaat het magneetventiel dicht, ik zie weinig risico.
Ja en als je geen ph controler gebruikt maar een dc dan moet je er ook bij blijven en blijft een risico dan maakt een controler ook niet veel meer uit misschien nee of er moet wel een hele gekke proton de computer saboteren 😛
 
Ja en als je geen ph controler gebruikt maar een dc dan moet je er ook bij blijven en blijft een risico dan maakt een controler ook niet veel meer uit misschien nee of er moet wel een hele gekke proton de computer saboteren 😛
Dat zou idd kunnen dat de computer totaal gek wordt en co2 blijft toedienen en niet registreert dat de ph daalt. Persoonlijk ben ik heel blij met de controller, ik gebruik hem in combinatie met een dc en zie eigenlijk nooit verandering van kleur en dus een stabiel niveau
 
Dat zou idd kunnen dat de computer totaal gek wordt en co2 blijft toedienen en niet registreert dat de ph daalt. Persoonlijk ben ik heel blij met de controller, ik gebruik hem in combinatie met een dc en zie eigenlijk nooit verandering van kleur en dus een stabiel niveau
Ik zou ook eigenlijk niet op mn ogen durven te vertrouwen. Ik zie het groene licht bij het stoplicht net ff iets te vaak aan voor rood. Gelukkig valt andersom wel mee 😂
 

Terug
Bovenaan