Planten doen het niet zo geweldig


Ascle

New member
Lid geworden
9 augustus 2023
Berichten
4
Leeftijd
44
Hallo allen,

Nieuw aquariaan hier dat wat moeilijkheden heeft met het plantenbestand. Ook enkele foto's geplaatst in mijn fotoalbum.

Afgelopen mei een 190l Trigon opgestart (interne 1000l/h filter) mbv ammoniak toevoeging en met het huidige plantenbestand. Half rivierzand, half grind. Dan In de maand juni de eerste vissen erin (Neons, embers, kegelvlekbarbelen, cory panda's). Ook Oto's en red cherry garnalen volgden, maar van de Oto's heb ik er nu nog een stuk of 4 (van de oorspronkeljke 15) en de garnalen zijn zeer sterk uitgedund (momenteel zie ik er nog maar 2 van de oorspronkelijke 20). Meeste garnalen kregen de "witte ring van de dood" terwijl ze in het begin het wel goed deden. Alle andere vissen doen het wel goed met, voolopig, nog geen sterftes. Overgebleven Oto's hebben een mooi rond buikje en krijgen wat komkommer/courgette en algenwafers (waarvan ze de laatste niet eten...).
CO2 was laag, heel laag,. Ik gebruikte Easycarbo, maar uiteindelijk gestart met CO2 (midden a eind juli) met +-120 bellen per minuut. Checker geeft lichtgroen aan. PH zit op 6.8-6.9 dat ik continue op deze waarde hou (zet de CO2 niet uit).

Hierbij mijn plantenbestand:

* Javavaren (stuk of 15)
* Echinodorus (3x)
* Anubias nano's (6x)
* Enkele kleine crypto's
* Limnobium
* Vallisneria (2x)

Probleem:

* Echinodorus beginnen hun kleur te verliezen. Staan geplant in zwarte grind en geef ze om de maand een kleikorrel van Kugen aan de wortels. Afgelopen zondag enkele bladeren verwijderd omdat deze gele plekken die naar bruin overgingen. Nieuwere bladen zijn donkerrood van kleur (neigt meer naar zwart) en zijn gekruld.
* Valisneria groeit degelijk, maar bruine/gelige kleuren aan de bladpunten. Ook her en der donkere punten op de slierten. Ook hier kleikorrels.
* Javaren zijn heel veel kleine javavaren aan het uitgooien. De moederplant heeft veel kleine zwarte gaten met her en der donkere plekken. Nieuw hadden ze een lichtgroene bladkleur. Deze is ondertussen naar donkergroen gegaan. Lang wortelgestel, ook de "baby's". Baby's zien er over het algemeen veel beter uit met een normale groene kleur.
* Anubias doen het goed. Mooi op kleur met een mooi wortelgestel.
* Limnobiums groeien als onkruid. Elke week de helft weggooien, om vooral de lichtinval op peil te houden, en de wortels bijknippen (zijn na een week soms +-10cm lang).
Lichtinval (Helialux lampen) aan van 14u tem 23u waarvan 75% lichtsterkte tussen 15u ten 20u. Laat het licht het eerste uur en laatste 3u zeer rustig dimmen.

Waterwaarden:

Temp: momenteel 24,5°C door de warmte. Normaal 22.5-23°C.
Geen ammoniak of nitriet. Gebruikte testkit is van Colombo.
PH: 6.8-6.9
Nitraat: +-10
Fosfaat: +-1
Ijzer: +-0.2
KH: +-5
GH: +- 15
Kalium: meer dan 15 (testkit gaat maar tot 15). Zelfs na een waterwissel is het onmeetbaar met mijn tester (JBL Kalium tester). Dan geprobeerd met kraantjeswater, waar volgens de watermaatschappij 6ppm in zit, maar dan nog ben ik ver af de 15. Ofwel doe ik iets verkeerd...Een nieuw setje is alvast onderweg.
1x in de week 20ml Profito (zondag) en 2x in de week 5ml. Dus 30ml per week. Profito voeg ik toe al kijken naar mijn ijzerwaarde (hou deze op ongeveer 0.2).
Om de 2 a 3 dagen doe ik een druppeltest en voeg ik 15ml Nitro (Easylife) en 30ml Fosfo toe omdat deze dan bijna op zijn.
Het verversen van water valt te zien. 1x, max 2x, per maand. Dit omdat mijn waterwaarden ok zijn en zitten waar ze moeten zitten dus wil niet voor te veel onstabiliteit zorgen. Ook voor de vissen is het minder gestress.


Vraagstelling:

Mijn planten deden het een hele tijd goed, maar laten het de afgelopen weken wat afweten. De groei van nieuwe javaren lijkt mij zeer positief, dus ze hebben het toch naar hun zin denk ik dan? Waarom dan een verslechtering?
Sinds een week merk ik her en der zelfs wat groene alg op de javavaren. In het begin wel last gehad van bruine alg (diatomen), maar dat is al even voorbij. Het verontrust mij waarvan die draadalg vandaan komt want ik hou mijn waterwaarden bijna constant (zelfs geen PH schommelingen) en toch is het er.

Zou dit nu komen door de CO2? Dat is tevens mijn laatste "grote" ingreep. Misschien toch maar beter nachts uitzetten? Of niet?
Voedingstekort? Ik kijk naar het ijzerniveau vooraleer ik er extra Profito bij doe, maar 30ml per week lijkt mij toch voldoende? Als ik er meer bij gooi dan loopt mijn ijzergehalte sterk op (naar 0.4 a 0.5) en wil ook niet dat mijn vissen vergiftigd gaan worden.
Krullend blad is een ijzer of kalium tekort. Aan de ijzer zal het niet liggen, dus dan lijkt Kalium mij de boosdoener? In de Nitro zit ook wat kalium. Als mijn testsetje toch niet defect is heb ik toch meer dan genoeg kalium. Misschien zelfs te veel? Wat is de maximum kalium waarde?

Zit een beetje met mijn handen in mijn haar waarom mijn planten het niet zo geweldig doen.






 
Hoi Ascle,

Even starten met het volgende. Kalium is een belangrijke voedselbron voor planten. Je kan hier eigenlijk nooit teveel van hebben. Of je moet over zeer hoge waardes praten, maar doorgaans wordt dat niet gehaald in een aquarium.

CO2 zou ik 1 h voordat je licht aangaat aan laten gaan, zodat je CO2 lvl kan opbouwen. Ik zou hem uit laten gaan 1h voordat je lampen uitgaan, zodat je planten het merendeel nog op kunnen gebruiken. In de nacht lekker uitlaten. Planten gebruiken geen CO2 dan maar juist zuurstof. Door in de nacht ook nog CO2 te geven zal het zuurstof gehalte afnemen, mits je een goede watercirculatie hebt. Wat mogelijk je garnalen sterfte kan hebben veroorzaakt.

15 Oto's als start is in mijn ogen teveel. Ik zou een stuk of 6 erin hebben uitgezet. Oto's leven van biofilm, wat in een meer gerijpte bak aanwezig is. In een net opgestarte bak is er zeker niet genoeg geweest voor 15 stuks.

Persoonlijk zou ik ook 1x per week een waterwissel doen. Ik ben zelf altijd voorstander van 30-50%. Dit is afhankelijk per bak en set up. Zie het als een soort reset voor je bak. Afvalstoffen en eventueel teveel voeding haal je zo allemaal uit je bak vandaan. Voor je bewoners en planten is dit ook een stimulans.

Een foto kan idd helpen om meer gerichtere info te krijgen.

Gr. Ed
 
Ik begrijp dat je planten het voor het gebruik van co2 goed deden.
Nu met co2 problemen. Denk eraan dat als je co2 gebruikt ook de hoeveelheid licht en toevoeging van voedingsstoffen veranderen. Er is dan meer vraag naar.
 
Denk eraan dat als je co2 gebruikt ook de hoeveelheid licht en toevoeging van voedingsstoffen veranderen. Er is dan meer vraag naar.
Als je co2 verhoogt of gaat gebruiken dan hoeft het licht meer te worden want de hoeveelheid licht bepaald de groeisnelheid. Als het licht niet veranderd dan heeft dat denk ik geen invloed op de hoeveelheid voeding ondanks je co2 gaat gebruiken of verhogen.
 
Ik merkte steeds dat als ik co2 ging toevoegen het gevolg kreeg van meer vraag aan licht en voeding. Ervaringsgewijs zeg maar ;)
 
Als je co2 verhoogt of gaat gebruiken dan hoeft het licht meer te worden want de hoeveelheid licht bepaald de groeisnelheid. Als het licht niet veranderd dan heeft dat denk ik geen invloed op de hoeveelheid voeding ondanks je co2 gaat gebruiken of verhogen.
Photosynthese is afhankelijk van 3 factoren, licht, co2, en h2o. De beperkende factor is de factor die de groeisnelheid bepaald. Door co2 toe te voegen stijgt de lichtvraag en creer je daarmee tekorten als je het er niet op aanpast. Ik lees ook net dat temperatuur een grote invloed kan hebben op de groeisnelheid.
 
Laatst bewerkt:
Door co2 toe te voegen stijgt de lichtvraag en creer je daarmee tekorten als je het er niet op aanpast
Tja volgens mij hebben we hier al eerder over gehad en had @benvo ook gereageerd. Als er een tekort aan co2 is dan is dat inderdaad beperkend en dat kun je dan oplossen maar daardoor wordt de lichtvraag niet groter. Door het oplossen van de beperking kan het zo zijn dat de planten beter gaan groeien en dat is ook de bedoeling maar de vraag naar licht neemt niet toe, of ik ben in de war:DD
 
Als ik naar jou plantenbestand kijk. zie ik niet goed in waarom je CO2 gebruikt. Ik heb een bak met dezelfde planten, ongeveer 27 lumen (ook invallend zonlicht sinds kort, maar ook oppervlakteplanten) en die doen het perfect met bodemkorrels, en waterbemesting (ik test op NO3, PO4, en FE (als maat voor mineralen/ sporenelementen) en die planten doen het prima. Ik denk dat je méér toevoegt dan ze verwerken kunnen?
 
Als ik naar jou plantenbestand kijk. zie ik niet goed in waarom je CO2 gebruikt. Ik heb een bak met dezelfde planten, ongeveer 27 lumen (ook invallend zonlicht sinds kort, maar ook oppervlakteplanten) en die doen het perfect met bodemkorrels, en waterbemesting (ik test op NO3, PO4, en FE (als maat voor mineralen/ sporenelementen) en die planten doen het prima. Ik denk dat je méér toevoegt dan ze verwerken kunnen?
Tja geen bak is gelijk want ik heb net iets meer dan 20 lumen maar zonder co2 krijg ik wel snel groene algen en baardalg.
 
Tja volgens mij hebben we hier al eerder over gehad en had @benvo ook gereageerd. Als er een tekort aan co2 is dan is dat inderdaad beperkend en dat kun je dan oplossen maar daardoor wordt de lichtvraag niet groter. Door het oplossen van de beperking kan het zo zijn dat de planten beter gaan groeien en dat is ook de bedoeling maar de vraag naar licht neemt niet toe, of ik ben in de war:DD
Ik snap wat je bedoelt.
Al is er gezegd dat de co2 geen verandering van de "bandbreedte" kan maken. Binnen de bandbreedte heeft co2 edn grote invloed
Binnen een bepaald spectrum kan een plant groeien. Dit spectrum kan voor moeilijke planten heel smal (hoge eisen) zijn en bij makkelijke planten heel breed.
Denk aan hoornblad. Geef die minimaal co2, minimaal licht dan groeit hij amper, is gezond maar doet niet veel.
Stop je die ergens waar je hm heel veel licht kan geven en heel veel co2 geeft dan groeit hij groter, dikker sneller. En niet een beetje ook. Vergeleken met de hoornblad die niet groeit. Kan een snelgroeiende hoorblad wel 100x sneller groeien. Misschien wel 1000x
Wat betekend dat voor de co2 vraag. Die stijgt dus ook 1000x. (Aangezien co2 gelijk staat aan groeisnelheid, het is tenslotte 1 van de belangrijkste bouwstenen van een plant)
Als je dit anderom doet, je geeft de plant minimaal licht. Maar je gaat in eens de co2 verhogen. Als of de plant dat allemaal nodig heeft. Dit zal de plant zijn groeisnelheid doen stijgen. Dan komt er dus een tekort aan licht omdat er meer co2 is dan er omgezet kan worden dmv photosynthese.
De plant neemt de co2 op maar kan er niets mee. Het opnemen van de co2 en het omzetten van de co2 dmv photosynthese zijn 2 apparte processen.

Heel simpel gezegd. Je kan van makkelijke planten, moeilijke planten maken.
Met eeen richdose en hoge co2 word elke makkelijke plant een moeilijke plant. Grotere schommelingen. Kans op grotere tekorten met groter invloed.

Ik lees ook net een grappig feitje, planten zetten geen co2 om in zuurstof. Blijbaar halen ze de zuurstof atomen die ze afstoten uit het water molecul

Meer co2 dan passend is voor de plant zorgt er zelfs voor dat de plant trager kan groeien.
Wetenschappers vermoeden dat dit temaken heeft met de symbiose tussen schimmels en planten. Waarbij de schimmels stikstof aan de wortels van de plant aanbieden. Deze schimmels kunnen gevoelig zijn waardoor dus juist een hoge co2 voor planten die dat niet nodig hebben de groei kan belemeren.
Dit is ook wat er met het klimaat aan de hand is namelijk nu de co2 stijgt.
 
Laatst bewerkt:

Bijlagen

  • Foto 1.jpg
    Foto 1.jpg
    936.9 KB · Weergaven: 58
  • Foto 2.jpg
    Foto 2.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 55
  • Foto 3.jpg
    Foto 3.jpg
    1.2 MB · Weergaven: 56
  • Foto 4.jpg
    Foto 4.jpg
    1.1 MB · Weergaven: 57
  • Foto 5.jpg
    Foto 5.jpg
    1.4 MB · Weergaven: 56
Hoi @Ascle

Dit kan ik niet goed plaatsen.. Ik heb ook CO2, maar op een tijdschakelaar. In de nacht geef ik geen CO2, planten hebben het dan niet nodig.

Dit weekend eens een tijdschakelaar tussen zetten en enkele weken opvolgen. Zien of dit verschil geeft.
Ik laat de CO2 vooral aan om geen grote PH schommelingen te krijgen. Vissen hebben er geen last van want heb ze nog nooit naar lucht zien happen. Verder heb ik ook luchtsteentjes zitten voor het geval dat. Misschien nachts de luchtpomp ook aanzetten of toch maar beter niet?
Er is tevens ook wel wat wateroppervlakte rimpeling. De uitgang van de pomp is wat naar boven gericht en heb aan de andere kant van de bak een stromingspomp van 1000l/h per uur zitten dat 24/7 draait voor extra oppervlaktebeweging te kunnen krijgen.

Hoi Ascle,

Even starten met het volgende. Kalium is een belangrijke voedselbron voor planten. Je kan hier eigenlijk nooit teveel van hebben. Of je moet over zeer hoge waardes praten, maar doorgaans wordt dat niet gehaald in een aquarium.

CO2 zou ik 1 h voordat je licht aangaat aan laten gaan, zodat je CO2 lvl kan opbouwen. Ik zou hem uit laten gaan 1h voordat je lampen uitgaan, zodat je planten het merendeel nog op kunnen gebruiken. In de nacht lekker uitlaten. Planten gebruiken geen CO2 dan maar juist zuurstof. Door in de nacht ook nog CO2 te geven zal het zuurstof gehalte afnemen, mits je een goede watercirculatie hebt. Wat mogelijk je garnalen sterfte kan hebben veroorzaakt.

15 Oto's als start is in mijn ogen teveel. Ik zou een stuk of 6 erin hebben uitgezet. Oto's leven van biofilm, wat in een meer gerijpte bak aanwezig is. In een net opgestarte bak is er zeker niet genoeg geweest voor 15 stuks.

Persoonlijk zou ik ook 1x per week een waterwissel doen. Ik ben zelf altijd voorstander van 30-50%. Dit is afhankelijk per bak en set up. Zie het als een soort reset voor je bak. Afvalstoffen en eventueel teveel voeding haal je zo allemaal uit je bak vandaan. Voor je bewoners en planten is dit ook een stimulans.

Een foto kan idd helpen om meer gerichtere info te krijgen.

Gr. Ed
Foto's bijgevoegd in de thread boven deze post.
Oto's waren, achteraf gezien, inderdaad geen goed idee. Was te snel. Had ze erin gezet toen ik nog last had van diatomen, maar die verdwenen zeer snel.
Nuja, goed, degene dat er nu zijn hebben het wel naar hun zin lijkt mij.

Als ik naar jou plantenbestand kijk. zie ik niet goed in waarom je CO2 gebruikt. Ik heb een bak met dezelfde planten, ongeveer 27 lumen (ook invallend zonlicht sinds kort, maar ook oppervlakteplanten) en die doen het perfect met bodemkorrels, en waterbemesting (ik test op NO3, PO4, en FE (als maat voor mineralen/ sporenelementen) en die planten doen het prima. Ik denk dat je méér toevoegt dan ze verwerken kunnen?

Heb iets van een 70 vissen in die bak. Genoeg vervuiling om naar nitraat om te zetten, maar moet toch nog om de 2 a 3 dagen nitraat bijgeven. Dus de vraag is er wel en verwerken doen ze zeer zeker. Denk dat mijn drijvers met het meeste gaan lopen.
De reden waarom ik voor CO2 ben gegaan is omdat ik gewoon mooie planten wou krijgen en als extra hulpmiddel tegen eventuele algen. Het tegenovergestelde is precies waar...
 
Ik zou de luchtpomp dan weghalen want door ectra beweging verdrijf je juist ook co2 maar doe dat nadat je hem in de nacht ook uit hebt.
 
Ik snap wat je bedoelt.
Al is er gezegd dat de co2 geen verandering van de "bandbreedte" kan maken. Binnen de bandbreedte heeft co2 edn grote invloed
Binnen een bepaald spectrum kan een plant groeien. Dit spectrum kan voor moeilijke planten heel smal (hoge eisen) zijn en bij makkelijke planten heel breed.
Denk aan hoornblad. Geef die minimaal co2, minimaal licht dan groeit hij amper, is gezond maar doet niet veel.
Stop je die ergens waar je hm heel veel licht kan geven en heel veel co2 geeft dan groeit hij groter, dikker sneller. En niet een beetje ook. Vergeleken met de hoornblad die niet groeit. Kan een snelgroeiende hoorblad wel 100x sneller groeien. Misschien wel 1000x
Wat betekend dat voor de co2 vraag. Die stijgt dus ook 1000x. (Aangezien co2 gelijk staat aan groeisnelheid, het is tenslotte 1 van de belangrijkste bouwstenen van een plant)
Als je dit anderom doet, je geeft de plant minimaal licht. Maar je gaat in eens de co2 verhogen. Als of de plant dat allemaal nodig heeft. Dit zal de plant zijn groeisnelheid doen stijgen. Dan komt er dus een tekort aan licht omdat er meer co2 is dan er omgezet kan worden dmv photosynthese.
De plant neemt de co2 op maar kan er niets mee. Het opnemen van de co2 en het omzetten van de co2 dmv photosynthese zijn 2 apparte processen.

Heel simpel gezegd. Je kan van makkelijke planten, moeilijke planten maken.
Met eeen richdose en hoge co2 word elke makkelijke plant een moeilijke plant. Grotere schommelingen. Kans op grotere tekorten met groter invloed.

Ik lees ook net een grappig feitje, planten zetten geen co2 om in zuurstof. Blijbaar halen ze de zuurstof atomen die ze afstoten uit het water molecul

Meer co2 dan passend is voor de plant zorgt er zelfs voor dat de plant trager kan groeien.
Wetenschappers vermoeden dat dit temaken heeft met de symbiose tussen schimmels en planten. Waarbij de schimmels stikstof aan de wortels van de plant aanbieden. Deze schimmels kunnen gevoelig zijn waardoor dus juist een hoge co2 voor planten die dat niet nodig hebben de groei kan belemeren.
Dit is ook wat er met het klimaat aan de hand is namelijk nu de co2 stijgt.
Het spijt me en het zal wel aan mij liggen maar ik begrijp helemaal niets van dit verhaal.
 
Het spijt me en het zal wel aan mij liggen maar ik begrijp helemaal niets van dit verhaal.
De opname van co2 staat los van de photosynthese. Hoe meer een plant co2 opneemt, hoe hoger de licht behoefte word. Omdat de plant de co2 wilt gebruiken bij photosyntese. Word deze lichtbehoefde niet gematched heb je een tekort. Simpeler kan ik het niet maken. Alles binnen de bandbreedte zoals het word omschreven. De bandbreedte is ontastbaar. Binnen de bandbreedte is het aanpasbaar.
 
Juist bij fotosynthese wordt door energieopname uit licht water en koolstofdioxide, dat is dus CO2(!!), omgezet naar glucose en zuurstof. Die glucose wordt door de plant nog verder omgezet. Je eerste zin is daarom al onjuist.
 
Juist bij fotosynthese wordt door energieopname uit licht water en koolstofdioxide, dat is dus CO2(!!), omgezet naar glucose en zuurstof. Die glucose wordt door de plant nog verder omgezet. Je eerste zin is daarom al onjuist.
Ja de co2 haalt de plant eerst binnen, aanvankelijk van hoeveel energie beschikbaar is kan de plant het omzetten dmv photosynthese. Als de plant meer co2 opneemt dan dat hij aan energie krijgt dmv licht. Heeft de plant een tekort. Omdat de plant harder wilt groeien maar licht mist. Meer co2 kan een tekort aan licht geven wat de plant zn groei nog verder belemmerd.
Wat is er onjuist aan mijn omschrijving?
 
Werkt het het niet andersom? Het is toch het beschikbare licht dat bepaald hoeveel voedingsstoffen (CO2) de plant nodig heeft voor de fotosynthese?
 
Licht is de motor, CO2 en H2O de brandstof, zo worden suikers geproduceerd voor groeiprocessen waar weer andere bouwstoffen voor opgenomen worden middels voeding vanuit bodem en waterkolom. Bij dit proces komt ook zuurstof vrij.

In de nacht draait dit proces ruwweg om. Voedingsstoffen worden echter wel vastgehouden in de plant.
 
Dit even terzijde, denk er wel om om weer ontopic te blijven voor TS.
 
Werkt het het niet andersom? Het is toch het beschikbare licht dat bepaald hoeveel voedingsstoffen (CO2) de plant nodig heeft voor de fotosynthese?
Bijde het moet in balans staan. Heb je meer co2 dan licht, stijgt je licht en h2o vraag. Heb je meer licht dan co2 stijgt de vraag naar co2 en h2o. Als je h2o mist in je aquarium heb je een heel ander probleem natuurlijk. ze moeten bijden in balans staan voor optimale groei. Bijde bepalen de groeisnelheid.

Licht word ook niet gelijk gebruikt? Licht word doormiddel van fosfaat omgezet in chemische energie. Een deel van deze energie word opgeslagen om savonds co2 te maken. (Net zoals wij ook co2 maken)

Je hebt ook een beetje spelingsruimte. Daarnaast kan je niet van de plant verwachten dat hij maar harder en harder kan. En je kan niet verwachten dat hij stopt met groeien. Elke plant heeft zn grenzen. Moeilijke planten hebben hun grenzen sneller berijkt. Sommige planten houden niet van schommelingen, sommige niet van te veel licht sommige zijn gevoelig voor te veel co2. Helemaal afhankelijk van de plant.

Daarnaast is de plant afhankelijk van schimmels en bacteriën in de bodem. Deze zijn ingesteld op de optimale omstandigheden voor de plant. Als je te veel co2 toevoegd kan je vervolgens je groei vertragen omdat de schimmels en bacteriën niet goed micronutriënten kunnen omzetten naar bruikbare stoffen voor de plant.

Ook speelt de temperatuur een grote rol. Als je meer voeding en co2 geeft omdat daar tekorten in zijn. Dan betekent het ook dat de plant een warmer klimaat verlangt. Bied je dit niet veroorzaak je tekorten. Een koudere klimaat vertraagd namelijk de groei en temperatuur zijn samen met co2 h2o en energie de 4 grootste factoren die de groeisnelheid bepalen. Deze 4 moeten in balans staan. De rest van de voedingsstoffen moeten voldoende zijn om geen belemeringen te veroorzaken.

In de vergelijking die gemaakt word is de plant de motor niet het licht, het licht is meer het vonkje die de brandstof doet opbranden. De plant staat in het midden.

Als co2 de fotosynthese om hoog doet drijven heet het het "carbon fertilization effect"
 
Laatst bewerkt:
Bijde het moet in balans staan. Heb je meer co2 dan licht, stijgt je licht en h2o vraag. Heb je meer licht dan co2 stijgt de vraag naar co2 en h2o. Als je h2o mist in je aquarium heb je een heel ander probleem natuurlijk. ze moeten bijden in balans staan voor optimale groei. Bijde bepalen de groeisnelheid.
Lichtintensiteit bepaald de hoeveelheid CO2 en H2O opname en daarbij de productie van suikers en zuurstof. Hoe snel een plant dit doet is ook genetisch bepaald. Een Anubias zal nooit de snelheid van groei evenaren als bv Heteranthera. Lichtduur bepaald hoe lang een plant doorgaat met zijn productie, bij de meeste planten is het optimum 8h. H2O mis je niet in een aquarium!

Licht word ook niet gelijk gebruikt? Licht word doormiddel van fosfaat omgezet in chemische energie. Een deel van deze energie word opgeslagen om savonds co2 te maken. (Net zoals wij ook co2 maken)
Zodra er licht aanwezig is begint een plant met assimileren. Ook al komt er licht in de bak van buitenaf. Snelle groeiers draaien hun koppen naar dit licht om hun assimilatie proces to beginnen. Dit is echter nog lang niet op "volle" snelheid, omdat er nog niet genoeg licht het aquarium inkomt. In de avond slaat een plant idd energie op, dit gebeurt in verbindingen. Je moet dan denken in stikstof verbindingen.

Je hebt ook een beetje spelingsruimte. Daarnaast kan je niet van de plant verwachten dat hij maar harder en harder kan. En je kan niet verwachten dat hij stopt met groeien. Elke plant heeft zn grenzen. Moeilijke planten hebben hun grenzen sneller berijkt. Sommige planten houden niet van schommelingen, sommige niet van te veel licht sommige zijn gevoelig voor te veel co2. Helemaal afhankelijk van de plant.
Een plant zal nooit stoppen met groeien, mits invloeden van buitenaf bepalen dat hij moet stoppen of denken aan nageslacht. Daglicht lengte en temperatuur zijn de meest bepalende factoren voor een plant. Voor een plant is groeien overleven, genetisch bepaald.


Ook speelt de temperatuur een grote rol. Als je meer voeding en co2 geeft omdat daar tekorten in zijn. Dan betekent het ook dat de plant een warmer klimaat verlangt. Bied je dit niet veroorzaak je tekorten. Een koudere klimaat vertraagd namelijk de groei en temperatuur zijn samen met co2 h2o en energie de 4 grootste factoren die de groeisnelheid bepalen. Deze 4 moeten in balans staan. De rest van de voedingsstoffen moeten voldoende zijn om geen belemeringen te veroorzaken.
De meeste planten in een aquarium groeien goed bij temperaturen van gemiddeld 22 graden. Hoe warmer het wordt hoe meer moeite zij hebben met groeien, totdat ze uiteindelijk stoppen met groeien en in overlevingsmodus gaan. Ook veel planten boven water reageren zo. Een Tomatenplant reageert sterk op temperatuur en gooit zijn huidmondjes dichter of helemaal dicht bij temperaturen boven de 30 graden. Om vochtverlies te voorkomen. Onderwater reageren planten op een vergelijkbare manier. De tolerantie voor een bepaalde temperatuur die planten kunnen verdragen is ook weer genetisch bepaald, ontstaan door evolutie op de plek waar deze van origine voorkomt.

Ik zou er nog veel dieper op kunnen induiken, maar wil het hierbij laten.

Of ik moet mijn hele studie hebben geslapen in mijn bureau stoel 🤔.

Gr. Ed
 
My two of cents;

Het doel van de fotosynthese is het maken van suiker (glucose) en dit gebruikt de plant als brandstof. Een bijproduct hiervan is zuurstof (O2) wat de plant ook weer gebruikt om te 'ademen'.
De cellen in de plant kunnen namelijk niet zonder zuurstof.

Om de fotosynthese te kunnen uitvoeren heeft een plant drie dingen nodig:
Ten eerste water. Dit word door elk gedeelte van de plant opgenomen: via de wortels en via het blad. Dat is voor de plant niet zo moeilijk, hij staat immers onder water :p
Ten 2e koolstofdioxide (CO2) via de oppervlaktecellen in de bladeren of direct door de dunne cuticula (bovenste grenslaag).
En als 3e licht voor de chemische energie die nodig is om koolstofdioxide (CO2) en water (H2O) om te zetten in glucose. Zonder licht kan een plant niet aan fotosynthese doen.

Als de plant die zelfgemaakte glucose gaat verbranden voor de groei, dan komt er koolstofdioxide vrij. Hierbij wordt net als bij de mens zuurstof gebruikt. Dit proces heet verbranding.
Het resultaat is dat gedurende de dag wanneer de plant zowel aan verbranding doet als aan fotosynthese, er twee kanten op gaswisseling van zuurstof en koolstofdioxide plaats vindt. 's Nachts vindt er geen fotosynthese plaats. Verbranding nog wel. In de nacht gebruikt de plant dus zuurstof en geeft koolstofdioxide af. Vandaar ook dat planten kunnen groeien in de nacht. Gelukkig gebruiken planten meer koolstofdioxide tijdens de fotosynthese, dan dat zij produceren tijdens de verbranding. Omgekeerd maken zij meer zuurstof tijdens fotosynthese, dan dat er gebruikt wordt tijdens verbranding. Dat is goed te zien als er zoveel O2 vrijkomt bij het assimileren dat de plant gaat 'pearlen'.

Er zijn drie belangrijke aandachtspunten die een onderlinge relatie hebben met plantengroei en fotosynthese
1: De fototrope reactie.
Dit is de chlorofyl bevattende plant die reageert op een lichtbron om het proces van fotosynthese te starten.
2: Fotosynthetische reactie.
Dit is het proces dat begint wanneer energie uit licht wordt opgenomen/geabsorbeerd door eiwitten, fotosynthetische reactiecentra: genaamd chlorofyl.
3: Chlorofyl synthese.
Dit verwijst naar de chemische reactie die optreedt bij de juiste golflengte van licht die resulteert in de groei van de plant.


En nog een aanvulling over CO2:
Als je meer CO2 gaat toevoegen heb je niet meer licht nodig, wel meer voeding als je gebruikt maakt van een leanddose. Bij de EI is dat niet relevant.
Voeding staat gelijk aan de groeisnelheid; hoe meer voeding er voor handen is hoe harder de plant groeit. Daar heeft licht niets mee te maken. Maar dan moeten er wel alle bouwstenen aanwezig zijn (makro's en micro's)
Want licht is niet per definitie niet dé primaire reden dat de groeisnelheid bepaald.
Als je 2 exact dezelfde bakken hebt (dezelfde techniek, dezelfde bodem, dezelfde belichting, dezelfde CO2 e.d.) dan groeien de planten in de bak waarin zich het meeste voeding bevind het snelst.
 
Als je 2 exact dezelfde bakken hebt (dezelfde techniek, dezelfde bodem, dezelfde belichting, dezelfde CO2 e.d.) dan groeien de planten in de bak waarin zich het meeste voeding bevind het snelst.
Maar stel dat in beide dezelfde verlichting zit en dat het weinig licht betreft. Dan zal door meer voeding toe te voegen de groei toch niet toenemen ervan uitgaande dat er voorheen ook al voldoende voeding voorhanden was?
Er waren dus duidelijk geen tekorten. In dat geval zal door meet voeding toe te dienen de groei niet toenemen volgens mij want er was al meer dan voldoende voorhanden.
 
dat klopt. Als er voldoende voeding aanwezig is, dus ook in bakken met weinig licht, neemt de plant alles op wat er in zijn vermogen ligt. Maar planten met weinig licht nodig hebben simpelweg niet genoeg tijd om overtollig voeding op te nemen.
Daar is het fotosynthese proces gewoon te langzaam voor. We spreken niet voor niets over langzaam groeiende planten en hebben bakken met weinig licht ook een veel langere lichtduur.
Als plant op voorhand een overschot aan voeding heeft neemt hij op wat in haar vermogen ligt en gaat idd meer voeding dus ook niet meer helpen om de groeisnelheid te vergroten. (dit heeft te maken met het licht compensatie punt). Dan zou je logischerwijs denken; dan ga ik toch meer licht toevoegen. Maar juist daar ligt de grens tussen een gezonde bak en een bak met problemen en alg.

Zo, ik heb nu weer genoeg gevloekt in de kerk.
 
Voeding staat gelijk aan de groeisnelheid; hoe meer voeding er voor handen is hoe harder de plant groeit. Daar heeft licht niets mee te maken. Maar dan moeten er wel alle bouwstenen aanwezig zijn (makro's en micro's)
Want licht is niet per definitie niet dé primaire reden dat de groeisnelheid bepaald.
Even een nuance, er zit natuurlijk wel een grens aan wat een soort plant kan verwerken. Een plant zal niet sneller en sneller gaan groeien en dit alleen maar blijven opvoeren natuurlijk.

Voor de rest een prima uitleg Corné 👍.
 
Voeding staat gelijk aan de groeisnelheid; hoe meer voeding er voor handen is hoe harder de plant groeit. Daar heeft licht niets mee te maken.
Net als bij mensen dus. De Turkse zon liet mij vermoedelijk niet 2 kilo groeien. Het ongelimiteerde aanbod aan voedsel daarentegen….
 
Laatst bewerkt:
Ja de co2 haalt de plant eerst binnen, aanvankelijk van hoeveel energie beschikbaar is kan de plant het omzetten dmv photosynthese. Als de plant meer co2 opneemt dan dat hij aan energie krijgt dmv licht. Heeft de plant een tekort. Omdat de plant harder wilt groeien maar licht mist. Meer co2 kan een tekort aan licht geven wat de plant zn groei nog verder belemmerd.
Wat is er onjuist aan mijn omschrijving?
Het werkt andersom, een plant vertoont een groeisterkte aanvankelijk van z'n belichting. Groei kan ook pas ontstaan door licht. En door de belichting ontstaat er een vraag naar voeding waaronder CO2 (of ook wel koolstofdioxide genoemd) En de plant neemt dan ook zoveel voeding waaronder CO2 tot verzadiging net als mensen of dieren. Plantenvoeding is altijd een afgeleide van de groeisterkte van planten. En als die CO2 onvoldoende in je water zit ontstaat er een CO2 tekort! En dat kan weer een trigger zijn voor ongewenst extra algengroei.
 

Terug
Bovenaan