Planten boven aquarium uit laten groeien


Frank0

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2020
Berichten
238
Leeftijd
49
Met kleine beetjes krijgen mn gedachten vorm als het gaat om de bak die ik wil gaan kopen / ontwerpen. Het ontwerp wordt besproken in een ander topic. Kort gezegd wordt de bak ongeveer 220x70x70. Het plan is een ADA achtige, open bak te maken met losse, zwevende LED verlichting erboven. Speerpunt gaan mooie planten in een goed ontwerp zijn, maar de vissen (gezelschap) worden net zo belangrijk

Mijn vraag voor dit topic is met name gericht op het feit dat ik open bakken waar bv een stuk hout boven uit steekt met planten die ook boven het water oppervlak uit groeien erg mooi vind. Niet overdreven, maar bv een grote bak waar aan één kant op een speelse manier wat bovenuit komt vind ik mooi.

Mijn algemene vraag is of hier mensen daar ervaring mee hebben en of er zaken zijn waar ik rekening mee moet houden? Ik zie op internet wel voorbeelden, maar geen dedicated websites met info.
 
Op ukaps is hier toch wel aardig wat over te vinden.
 
Je zou kunnen beginnen met een gatenplant,en deze wortels in de bak te laten hangen.
 
braziliaans klimop is ook een dankbaar plantje om boven water te laten groeien, je kan er hele stukken muur mee bedekken.
 
Dank! deze kende ik nog niet!

Geen probleem. Leuk platform voor aquascaping en veelal open aquaria.

De topics van BigTom in the Featured Journals sectie zijn echt een genot om door te lezen.
 
Ik heb thuis een enorme philodendron en zodra die begint te "kruipen" knip ik de tak af en stop ik hem in het aquarium met de wortels. Die doet het heel goed. Als je het aquarium tegen een muur hebt staan kan je er ook een gaasje/rekje achter zetten en dan daar een klimplant (of bijvoorbeeld die philodendron) op laten klimmen. Verder doet de chinese lantaarnplant het ook heel leuk om uit het aquarium te laten hangen. Ik ken ook mensen die papyrus en graslelie uit hun aquarium hebben groeien maar zelf hen ik daar geen ervaring mee.
 
Hi Frank0, als je een opentop aquarium hebt, houdt er dan wel rekening mee dat er veel water gaat verdampen, zeker gezien de grootte van je bak en als de temperatuur wat hoger is. Ik heb dat een keer berekend en schrok van het volume. Het ligt uiteraard ook aan je type huis en welke vochtigheid je prettig vindt.
 
Hi Frank0, als je een opentop aquarium hebt, houdt er dan wel rekening mee dat er veel water gaat verdampen, zeker gezien de grootte van je bak en als de temperatuur wat hoger is. Ik heb dat een keer berekend en schrok van het volume. Het ligt uiteraard ook aan je type huis en welke vochtigheid je prettig vindt.

Ja daar hou ik rekening mee. Ik ga binnenkort praten met een aquarium bouwer hierover. Ik denk erover een open bak te bestellen, waarbij ik aan de binnenkant bij de bovenrand een kleine rand laat kitten, zodat er in geval van nood alsnog dekglazen op kunnen. Zoiets. Ik denk dat het mee gaat vallan (heb grote woonkamer), maar we zullen zien
 
4073B244-F3A3-4845-94C3-76D8000A539E.png
 
Wat foto's ter illustratie van wat ik bedoel.... :)
 

Terug
Bovenaan