PLanten blijven maar sterven


R

RonG

Guest
Mijn planten blijven maar sterven en snap er niks meer van. Volgens een welbekende webshop zou ik CO2 moeten toevoegen en dan zou het goed komen...
PH test laat weinig zien en krijg morgen JBL testlab. Verder hangen er nu dus 2 co2 flessen van terra in aan bijde zijden 1, verder gebruik ik hs aqua caps, ferocel en floracel, en Flora carbo. Heb verder nog tig andere dingen hier maar dit gebruik ik nu. Dit bonsai boompje bv begint me klauwen met geld te kosten. Iedere keer weer gaan ze eraan op 2 manieren.
Allemaal bruine vlekken in mijn bonsai plantjes en van die bladeren waar uiteindelijk alleen het "skellet"van over blijft, andere boompje is met java mos en zat vol met alle soorten alg en heb ik maar kort geknipt....
ehx8h1.jpg

Dit probleem:
sevyx2.jpg

En dit, daaronder zit een wortelstok die aan snot is (zit een ander blaadje onderaan):
6gfyx3.jpg

Deze ging heel lekker maar is nu bijna doorzichtig, is bij veel planten ook die bonsai, van mooi groen naar een skelet, vlekken en wortelstok word snot.
2zyev04.jpg


Net zoals die gras sprieten zijn ook ineens doorzichtig, heb er al 2 uit get
f5624w.jpg


Ook een rasbora weg die ergens lekker licht te rotten.
Heb nu 2 CO2 setjes erin gehangen, onder alle planten zitten die tera caps.
Voeg iedere 2 weken ferocel en floracell en flora carbo van HS aqua toe of dat spul van easylife.
Ding (nieuwe pomp eheim pro 4+) draait nu 1 maand en nog steeds is het niet goed.
Andere dingen groeien weer wel maar kom maar niet van die algen af terwijl het super helder water is.




2 dagen geleden zag het er perfect uit...
Kan ik weer tig plantjes vervangen, en die boom...
Ook pogestomon gaat er allemaal aan, en het plantje waar iemand van zij dat het geen aquarium plant is doet het nog het beste, logica ten top hiero...
Ik weet verder niet wat ik nog toe kan voegen ja dit heb ik ook maar gekocht:
Sera Mineral Salt 105 g
Iemand enig idee wat te doen? Met name die bonsai bende wil ik gewoon even een paar maanden naar kijken i.p.v. hem iedere x controleren.
PH ca. 7,2
KH CA 6/7
GH ca 10
NO2mg/l 0
Nitraat 10+
 
Geen expert op gebied van plantenvoeding dus daar zul je nog even op moeten wachten, maar voor zover ik weet doet anubias het juist goed met weinig voeding omdat het een langzame groeier is. Heb zelf anubias en een Bucephalandra in een aquarium zonder enige vorm van plantvoeding en deze doen het daar prima.
 
Anubia is inderdaad een trage groeier en vraagt niet veel licht en deze kun je beter wat uit het licht zetten. Die bruine plekken is dat er makkelijk af te wrijven want het lijkt wel bruinalg.
Waarom heb je mineral salt gekocht? Hoelang draait je bak en is de nieuwe filter de enige die je erin hebt draaien?
 
Laat inderdaad je bak eens wat stabiliseren. Je gebruikt van alles op een, voor mij, wat onduidelijke manier. Je koopt Sera Mineral Salt zonder te weten wat ermee te doen? Laat je niet van alles aansmeren! Weet wat je doet? Klakkeloos, soms zelfs tegengestelde, adviezen opvolgen werkt niet altijd evengoed. Probeer stap voor stap te werken d.w.z. bekijk eerst de uitwerking van iets voor je aan de volgende stap begint. Anubias is een plantje dat minder licht nodig heeft. Zoek daarvoor een beschaduwd plekje. Zie ik daar ook Alternanthera, nou ja, dat plantje vraagt nu juist weer veel licht!
Maar begin eerst eens niet iets te verwijderen na 2 dagen (?). Gun alles een beetje tijd. Het gaat je vast lukken! Succes!
 
Ik kan weinig toevoegen aan het betoog van Ben:thumbs:. En dat potje zout kun je wel op de plank laten staan denk ik;)
 
Bak is aqualantis 100 ltr, licht is prima en de anubias staan op een bergje in een hoekje met wat van die drijf plantjes erboven zodat i minder licht krijgt (is zowiso een beetje een dode hoek kwa licht). Licht laat ik ca 10 tot soms wel 14 uur aan staan incl 2 co2 sets van tetra, om te kijken of er iets verbeterd maar helaas. Die bruine vlekken zitten in het blad en kun je er helaas niet uit krijgen en niemand weet wat het is. Ja iemand zij meer CO2 toevoegen en dat is geen amateur maar iemand van apo.
Volgende dag kijk ik en alles groeide als kool (hiervoor ook al een x ingericht en het meeste sterftte snel af).
Dat product heb ik gekocht omdat de GH en KH wat laag was. Maar omdat ik niet kon wachten omdat alles dood ging heb ik een klein beetje aquadur van JBL toegevoegd tot het een goede waarde had.
Vorige keer toen ik net begon ging alles prima na 3 weken en dit draait nu al 4 weken+ dus dan zou je een redelijk stabiele bak moeten hebben, (nog lang niet perfect) maar alles bleef toen leven. En dat spul heb ik ook op advies gekocht en hier stond het enige wat enigzins op mijn anubias bonsai probleem leek:
Zwart/bruin blad, plant gaat dood

KH2PO4 (fosfaat) overschot

Wat is dat?
stond hier, en lijkt het meeste op mijn klacht:
https://www.aquariumbemesting.nl/nl/background-information/gebreksverschijnselen

Maar de bladeren en wortel stok rotten ook weg op een andere manier.
Heb ook al algol geprobeerd een week geleden maar dat hiel ook totaal niet.
Dus het hoofd probleem is die rottende en daarna doorzichtige bladeren, en die algen moeten weg.
Maar heb mijn test set binnen maar ja waar moet ik naar zoeken...
 
Visbestand nu is 3 clownbotia's 6/7 cm, dino uit mijn avatar 10 cm, 1 algeneter 8cm, 1 pantsermeerval 5cm
Nu nog 3 rasboras, 3 neontetras en 4 gupies waarvan ik de naam niet weet
 
De Clownbotia s worden dus te groot voor je bak. Rasbora s en Tetras moet je eigenlijk in een groter schooltje houden. weet je de po4 waarde dan want ik volg de EI en zit al snel boven de 3 mg en er zijn showbakken met meer dan 5 mg fosfaat.
Er is hier nog een topic over een probleem met rottende Anubia s en daar heeft men het over een bepaalde ziekte die deze plant kan hebben.
 
Beste ,
Zoals Ben hierboven ook al zei je moet alles meer tijd geven .
Met een stabiele bak bedoelen ze meestal een aquarium die al minstens 6 maanden draait .
Wanneer je iets probeert moet je ook geen spectaculaire verbeteringen verwachten in 24 uur tijd .
Probeer de raadgevingen hier op te volgen en bekijk het eerst week per week .
 
Een (KH2PO4)fosfaat overschot lijkt me een duidelijk begrip; teveel fosfaat. Of dit echt zo is waag ik te betwijfelen hoewel je dit kennelijk niet gemeten hebt, althans je geeft geen PO4 waarde aan. Hoe lang je het licht aan laat staat is minder belangrijk als met welke intensiteit je licht gedurende die tijd brand. Daar wil ik dan graag meteen aan toevoegen dat wanneer je licht 14 uur voluit brand dit wel eens wat te veel van het goede zou kunnen zijn. Na vier weken heb je nog geen stabiele bak.
 
Nee ben nu met die koffer bezig maar dat is ook weer een studie apart, boek van 200 pagina's en nog veel meer.
Maar kan nu wel naar de oorzaak gaan zoeken zodra ik het door heb.
Dat licht laat ik meestal ook 10 uur aan, heb het toevallig gister 14 uur gedaan in de hoop een soort boost te geven.
Licht bestaat uit allemaal ledjes en is die bij de set hoort van aqualantis zeg maar, prima verlichting.
LED-verlichting 16 WAT
LED-verlichting biedt meerdere voordelen: laag energieverbruik, langere levensduur, meer veiligheid, kwalitatief beter licht en een langere levensduur. De hoogwaardige kwaliteit van de LED-verlichting resulteert in een betere leefomgeving in het aquarium voor vissen en planten.
 
jamaar hoe langer het licht brandt hoe meer voedingstoffen jou planten nodig hebben , dus om het jezelf eenvoudiger te maken laat je elke dag het licht evenveel branden . Als je dan kan uitmaken hoeveel voeding jou planten per week nodig hebben is het een koud kunstje .
 
Ja dat laatste is dus het probleem.
Die test vint i ook lastig in te schatten.
Ph bv, bij de test van 3 tot 10 gaf i amper kleur 2e keer wel wat meer maar heeel licht.
De PH 6 t/m 7,6 was een stuk beter, maar hoe kun je het hte beste aflezen?
Is dit nu 7,2 (op de foto zie je de vloeistof iets blauwer als het in werkelijkheid is).
24o4sqb.jpg


2qxccvr.jpg

Als je er op klikt zie je hem normaal.. Maar vint dit een niet echt goede methode en heb het maar uit dat ding gehaald om goed te kunnen kijken, maar wat heb je aan dat 2e buisje?
Deze test was wel een stuk beter te zien, kleur is dus iets lichter dan in het buisje op de foto en is 7,2 kan er 0,1 naast zitten maar niet veel meer.
2qxccvr.jpg


Nu de rest maar af gaan denk ik...
 
Zie het al je moet het op dat witte dingetje plaatsen, had het omgedraaid...
 
Beste ,
Zoals Ben hierboven ook al zei je moet alles meer tijd geven .
Met een stabiele bak bedoelen ze meestal een aquarium die al minstens 6 maanden draait .
Wanneer je iets probeert moet je ook geen spectaculaire verbeteringen verwachten in 24 uur tijd .
Probeer de raadgevingen hier op te volgen en bekijk het eerst week per week .

Wijze woorden:thumbs:
 
Bedankt voor alle reacties, ik ben nu gewoon alles maar gaan meten en maak er een soort log bestandje van en wat het ong moet wezen (de waardes zeg maar). Denk dat ik de eerste keer dan geluk had want toen ging alles perfect, nu heb je een dure pomp en allemaal zooi om toe te voegen en is het niks. Afijn ga nu eerst alles testen en koop voorlopig geen plantjes meer, das zonde van het geld. Is die boom niet te reden als ik hem in een grootte emmer zet met wat voeding? Bedoel veel erger gaat het niet worden. Probleem is eigenlijk begonnen toen ik die 2 CO2 flessen heb toegevoegd. Toen gebeurde er wel heel veel in 24 uur, bv een heel veld riculaflutans (ff uit mijn hoofd..) helemaal weg binnen 48 uur. Netzoals er iedere 2 a 3 dagen een bonsai verrot is.
Verder dus geduld hebben lees ik, maar ja hoop nog wel wat plantjes te kunnen behouden en je zal zo nu en dan toch echt iets toe moeten voegen in begin. Afijn nogmaals bedankt en ga die testresultaten ff opslaan
 
Ja is goed ga het morgen af maken, ben er ff helemaal klaar mee. Heb net alle dooie stuken er maar uit getrokken dat word toch alleen maar erger.
Maar ga dat zekers morgen hier netjes overzichtelijk neer zetten en hoop op een zetje van jullie in de goede richting. :help::thumbs:
 
Probleem is eigenlijk begonnen toen ik die 2 CO2 flessen heb toegevoegd. Toen gebeurde er wel heel veel in 24 uur, bv een heel veld riculaflutans (ff uit mijn hoofd..) helemaal weg binnen 48 uur. Netzoals er iedere 2 a 3 dagen een bonsai verrot is.
Misschien een idee om de CO2 af te koppelen.
 
Ja dacht ik ook maar werd me door verschillende "speciaal zaken" juist geadviseerd, nezoals HS Aqua fer en floracell.
Denk ook niet dat het veel is maar misschien gewoon 1 fles i.p.v. 2, zit er nu 1 onder de lucht/stroom uitlaat en 1 aan de andere kant.
Heeft me wel groten deels van de algen af geholpen en mijn aquarium planten gingen de eerste paar dagen als kool.
Werd me ook verteld dat als je CO2 gebruikt je planten meer voeding opnemen en dat de ene dat meer/beter doet dan de ander en het dus sneller op is (die toevoeging van planten zooi). Tja zo ga je van het kastje naar de muur, daarom heb ik maar geïnvesteerd in die test set.
Hoop dat iemand er wat nuttigs mee kan, zie nu niet goed en doe het liever bij dag licht, Maar heb er 1 uit gehaald en in mijn andere bak gedaan
 
Ok, laten we even de facts op een rijtje zetten, want je typt veel, maar zegt bizar weinig als ik je verhaal zo lees.

Bak: 110l
Licht: 16watt led srandaard meegeleverd
Eheim pomp van 400l/h?
2???? Co2 setjes, wat voor setjes? Drukflessen? Wat voor diffusor, wat voor bpm's? Heb je een indicator? En waarom 2 setjes op zo'n kleine bak?
Je hebt het over een luchtuitlaat, je hebt dus ook een luchtpompje erin?

Je houd de hoeveelheden plantenvoeding can de leverancier aan?

Verder:
Hoelang draait deze bak nu precies, hoelang heb je al problemen?


Probeer het kost en bondig en vooral volledig te omschrijven, want je verhaal springt van de hak op de tak waardoor het overzicht kwijt raakt.

Ik heb zelf het vermoeden dat je te snel wilt accelereren met deze bak. Je kan niet verwachten dat je vandaag de hele techniek qua co2, licht en voeding omgooit, en morgen geen verslechtering ziet. Planten moeten wennen aan iedere grote verandering. Daarom is regelmaat juist belangrijk. Je kan niet vandaag je bak 10 uur verlichten en morgen ineens je 'dag' met 40% verlengen omdat je een avondje thuis bent.

En als je ineens met 2 flessen co2 in je bak pompt, en je voeding hetzelfde blijft, ja dan gaat het fout, dan gaan die planten ineens enorm veel 'groeien', alleen raken ze heel snel uitgeput van die korte sprint, en dan plompt alles in elkaar.

Ik zie onze hobby altijd maar als een boom.

Populieren zijn enorm sterke veerkrachtige bomen, kunnen overal groeien en groeien als kool. Maar iedere windvlaag donderd de helft van de takken eruit. De boom groeit zo snel dat hij niet stevig is, de cellen worden erg lang en de structuur van het hout is waardeloos voor meubels.

Ik heb liever de eik, stevig, duurzaam hout, het duurt ff, je moet geduld hebben, maar dan heb je ook wat.
 
Als je co2 gaat toevoegen dan kan de groei sneller gaan want dat hangt ook van het licht af. Licht is eigenlijk de bepalende factor voor wat betreft de groei. Veel licht betekent veel vraag naar voeding. Als je inderdaad een co2 tekort had en nu dus co2 bent gaan gebruiken dan moet je waarschijnlijk ook de andere voeding hierop afstemmen.
 
Ik zie onze hobby altijd maar als een boom.

Populieren zijn enorm sterke veerkrachtige bomen, kunnen overal groeien en groeien als kool. Maar iedere windvlaag donderd de helft van de takken eruit. De boom groeit zo snel dat hij niet stevig is, de cellen worden erg lang en de structuur van het hout is waardeloos voor meubels.

Ik heb liever de eik, stevig, duurzaam hout, het duurt ff, je moet geduld hebben, maar dan heb je ook wat.


Erg leuk omschreven hoor:D:D
 
Je moet ook wat beter lezen hoor staat:

Verder hangen er nu dus 2 co2 flessen van terra in (daar is maar in 1 set van met 1 fles soort) gewoon zo'n buisje wat je moet vullen met gas)
nieuwe pomp eheim pro 4+ dan weet je toch wat voor pomp het is? staat ook een heel topic over van mij.
Waarom 2 van die pompen op zo'n klein aquarium, als ik er 2 had stond dat er wel bij.
kan niet vandaag je bak 10 uur verlichten en morgen ineens je 'dag' met 40% verlengen. Heb ik 1 x gedaan om te proberen staat er ook in licht gaat om 13:00 uur aan en om 23:00 uur weer uit.

En als je ineens met 2 flessen co2 in je bak pompt, en je voeding hetzelfde blijft, ja dan gaat het fout.
Lees je weer niet goed want ik heb juist heeeel veel voedingsstoffen gekocht, advies gevraagd en dat toegepast (info komt van een ervaren persoon). Dat het niet gelijk geweldig gaat had ik ook echt niet verwacht (eerder andersom in mijn geval) en daarom ben ik nu bezig met die test want de vorige keer ging wel alles zonder veel problemen.

Waardeer alle hulp maar hou hier niet van ?(want je typt veel, maar zegt bizar weinig)? terwijl je zelf niet goed leest, nogmaals no offence..

Afijn on topic, ik ben nu met die test bezig en snap het niet want heb iets nodig wat er niet bij zat: (Als je er op klikt zie je ze wel normaal..)
4gnmnr.jpg

vqk18m.jpg


Hoe moet ik dat doen en wat is een k test, er zit helemaal niet zo'n lang buisje bij, dit zit erin:
311v30x.jpg


Kan dit anders? Of moet ik nu 1 of ander chemisch lap buisje kopen?
 
Afijn on topic, ik ben nu met die test bezig en snap het niet want heb iets nodig wat er niet bij zat: (Als je er op klikt zie je ze wel normaal..)
YhwVlrSCLScxTbbYCQq1klmkMYpYakdN.jpeg
YhwVlrSCLScxTbbYCQq1klmkMYpYakdN.jpeg

Hoe moet ik dat doen en wat is een k test, er zit helemaal niet zo'n lang buisje bij, dit zit erin:
YhwVlrSCLScxTbbYCQq1klmkMYpYakdN.jpeg
De K staat voot Kalium. Met deze test bepaal je dus het Kalium gehalte. Het lange dunne buisje zou normaal gesproken achter de reagentia flesjes moeten zitten in het bovenste deel van het deksel.
 
Ja je zou zeggen dat zit er bij bij zo'n dure set maar kan niet eens een vakje ervoor vinden zeg maar (waar je het in moet klikken).
Staat ook niet op de foto die op de achter kant staat, heb (op 1 flesje die ik ff niet kan vinden na) de kit gevuld.
Onder die boekjes zit ook niks, andere boekjes enz..
Dit is het zeg maar helemaal vol:
2s7jacp.jpg


En dit staat op de doos, weer op klikken... Wat je niet goed ziet in het licht is een pen en dit ding.
20fq7n5.jpg


10h3p85.jpg


Maar dat vage buisje nee, toch raar..
 
Dat “ding” is een thermometer. Het buisje van de kaliumtest zou, zie foto, achter de reagentia flesjes moeten zitten met de gele merkering.

804ED312-2FC9-4480-A366-5E6D8C1EB447.jpeg


Als deze mist zou ik contact opnemen met de winkel waar je deze doos gekocht hebt of een mail sturen naar JBL.
 
Maar, ik bekijk de foto nog even goed. De Kalium test maakt geen deel uit van deze set.

3D1936AC-13D6-4B57-804E-2A4D311EA430.jpeg


Dat de test kaart van Kalium wel in de doos zit (het boekje met alle tests van JBL met korte gebruiksaanwijzing en kleur omslag kaarten) komt omdat deze standaard in alle test koffers van JBL zit. Je zal nog meer testen “missen” terwijl je hiervan wel de test kaart hebt. Deze koffer laat je de volgende testen uitvoeren:
  • Ph meting
  • Kh (carbonaat hardheid)
  • NH4 (Ammonium)
  • NO2 (nitriet)
  • NO3 (nitraat)
  • O2 (zuurstof)
  • SiO2 (silicaat)
  • GH (totale hardheid)
  • Fe (ijzer)
  • Cu (koper)
  • PO4 (fosfaat)
  • CO2 (Koolstofdioxide)
 
Laatst bewerkt:
Ohh dat verklaard een hoop want die gele lint zat er bij mij ook niet bij, wel raar dat ze de vloeistof erbij doen en niet dat buisje.
Maar bedankt want ik begon me al weer druk te maken met al dat test gedoe terwijl er dingen missen of er gewoon niet bij zit blijkbaar. Mis idd meerdere testen.
 
Ohh dat verklaard een hoop want die gele lint zat er bij mij ook niet bij, wel raar dat ze de vloeistof erbij doen en niet dat buisje.
Maar bedankt want ik begon me al weer druk te maken met al dat test gedoe terwijl er dingen missen of er gewoon niet bij zit blijkbaar. Mis idd meerdere testen.
Ik zie op de foto niet de reagentia voor de kalium test. De kalium test bestaat uit een potje met poeder en een druppelflesje.

4A8E7829-F254-48C7-9EB2-96FA129D72E7.jpeg
 

Terug
Bovenaan