Planten beginnen stilaan allemaal te sterven


dani_fish

Member
Lid geworden
2 oktober 2022
Berichten
20
Leeftijd
25
Hi

Ik heb reeds een half jaartje mijn huidige aquarium en in het begin deden mijn (makkelijke) planten het heel goed. Nu over de paar laatste maanden zijn er heel veel planten met gaten. Ik doe momenteel niets van bemesting of CO2. Zijn er zaken die ik kan kopen om het te verbeteren en aan wat kan dit liggen? Welke zaken zouden ze missen?

Bedankt!
Afbeelding van WhatsApp op 2023-01-24 om 19.10.27.jpg
Afbeelding van WhatsApp op 2023-01-24 om 19.10.37.jpg
 
Je planten hebben honger!
Ik weet niet of je er ook vissen in hebt die nog iets van poep produceren, maar planten hebben natrium, kalium, fosfaat en sporenelementen nodig. Planten die vooral hun voedsel uit de bodem halen (zoals Echinodorus Bleheri) kun je het beste een kleitabletje bij de wortels geven en verder plantenvoeding in het water. Zorg wel dat je -als je dat koopt bij de lfs en je door hen laat adviseren- een voeding hebt mét nitraat.
Ik heb zelf plantenvoeding van aquariumbemesting. nl. Onder de streep de goedkoopste en het beste af te regelen met wat testen.
Maar @benvo of @Cornelius kunnen je waarschijnlijk wel vertellen welke voeding je kunt nemen als je het in één flesje wilt hebben.
 
Ik doe momenteel niets van bemesting of CO2. Zijn er zaken die ik kan kopen om het te verbeteren en aan wat kan dit liggen? Welke zaken zouden ze missen?
@Lysia heeft gelijk; je planten hebben honger.
Dus plantenvoeding van aquariumbemesting. nl is een goede optie en dan m.n. de 'complete'. Daar gaan ze vast wel van opknappen
 
Hey guys

Hartelijk dank voor de info! Ik kan heel makkelijk geraken aan de EasyLife en Sera producten in mijn LFS. Zijn daar producten van die merken specifiek die zéker kunnen helpen? :)
 
Hey guys

Hartelijk dank voor de info! Ik kan heel makkelijk geraken aan de EasyLife en Sera producten in mijn LFS. Zijn daar producten van die merken specifiek die zéker kunnen helpen? :)
Profito van EasyLife bevat geen nitraat en fosfaat. In flesjes is duurder dan poeders voor die 2 van aquariumbemesting.nl.

Hoe groot is het aquarium? Merk, type?
Liters, l x b x h.

*Edit*

 
Laatst bewerkt:
Van Easylife heb je de sporen (profito) en nitro en fosfo voor nitraat en fosfaat. Maar goed met poeders werken is veel goedkoper.
 
Ook heeft profito een 5 liter jerrycan naast de flesjes.. Dus ik zou eerst ff kijken naar inhoud bak
 
Profito van EasyLife bevat geen nitraat en fosfaat. In flesjes is duurder dan poeders voor die 2 van aquariumbemesting.nl.

Hoe groot is het aquarium? Merk, type?
Liters, l x b x h.

*Edit*


Hi! Mijn aquarium is 70L (Juwel Primo 70) 61x31x44 cm
 
Hi! Mijn aquarium is 70L (Juwel Primo 70) 61x31x44 cm
Deze dus. 🙂 Dan schat ik in dat een liter fles Profito al heel gunstig is voor jou. 10 ml per 100 liter wekelijks. Telkens goed de fles schudden voor gebruik. Ik zou het een beetje ruim doseren. Verdeel je het over de week, bijvoorbeeld elke 2e dag is nog beter voor de planten.

Kleine tip nog... Ik zou bijvoorbeeld bij een dierenartsenpraktijk een plastic spuitje halen van 20 ml. Dat is handig bij het doseren.
 
Laatst bewerkt:
@dani_fish
EasyLife heeft rootsticks, Sera heeft tabletten en misschien heeft de LFS ook JBL kleibolletjes voor in de bodem bij de wortels van echidorus en cryptocoryne bijvoorbeeld.
 
Hartelijk dank voor de hulp!! Ik ga ze zo snel mogelijk halen! :D Hopelijk gaan de plantjes het dan snel weer wat beter doen.
 
Persoonlijk zou ik beginnen met een all in one oplossing zoals cornelius aangeeft ipv minstens 3 verschillende zaken toe te moeten voegen. Ik gok dat dit ook nog voordeliger is. Als je dit voor elkaar hebt en er komen bijzonderheden uit je testen kun je daar altijd nog op aanpassen.

 
Hi! Mijn aquarium is 70L (Juwel Primo 70) 61x31x44 cm
En je planten kunnen ook vanzelf beter gaan groeien.
Hadden ze even een dipje.
Juist eigenlijk dat je bodem doorworteldt de planten voorschiet.
Moet je niet te gauw iets aan willen veranderen gaan.
 
Tja planten hebben nu eenmaal voeding nodig.
 

Terug
Bovenaan