AquaTijs

Active member
Lid geworden
27 mei 2023
Berichten
26
Leeftijd
17
Locatie
Nieuw-Beijerland
Ik wil beginnen met een Tropisch aquarium en wil deze vissen erin: Aquarium: Tetra 60x30x30

- Galaxy Rasbora (Danio margaritatus) 10X
- Honinggoerami, gele variant (Trichoaster chuna)
- Evt. 2 pantsermeervalletjes

Maar de vraag is nu: wat voor planten doe je daar nou bij? ik wil sowieso Vallisneria Spiralis erin. Weet iemand wat ik allemaal nodig heb qua voedingsbodem, co2 en dus planten?
Ik heb deze lamp: https://www.petsplace.nl/juwel-day-lite-lamp-verlichting-m-4022573861150-pps

ik zou graag jullie suggesties horen!
 
Corydoras moet je in een groepje van min 6 houden Tijs. Ik weet zo niet hoeveel lumen de buis is maar je kan denken aan wat Crypto s of Echinodorussen.
Belgisch groen, Hoornblad, Waterpest, Javavaren, Sterrenkruid.
Ik denk dat je geen co2 hebt of neemt dus daar moet je wel rekening mee houden en dus niet al te moeilijke planten nemen.
 
Als je nog weinig ervaring hebt zou ik een fijne grindbodem gebruiken maar de Corydorassen hebben wel een bodem nodig die is afgerond zoals bv Aquasand van de Hornbach.
 
Is de Corydoras habrosus (6 stuks) wel een optie?
 
Laatst bewerkt:
Als je nog weinig ervaring hebt zou ik een fijne grindbodem gebruiken maar de Corydorassen hebben wel een bodem nodig die is afgerond zoals bv Aquasand van de Hornbach.
Oke, maar kan ik ook grind mixen met fijn zand (donker)? Ik doe het trouwens samen met mijn vader, hij heeft er meer verstand van dan ik en zei dat ik er een voedingsbodem in moest doen..
 
Laatst bewerkt:
Mixen is riskant want dan kan de bodem dichtslibben als het een andere maat is.
In een voedingsbodem zie ik weinig meerwaarde als je toch makkelijke planten neemt en je kan prima met voedingscapsules of kleibollen bij de planten die dat vragen.
 
Mixen is riskant want dan kan de bodem dichtslibben als het een andere maat is.
In een voedingsbodem zie ik weinig meerwaarde als je toch makkelijke planten neemt en je kan prima met voedingscapsules of kleibollen bij de planten die dat vragen.
Oke weet je misschien nog een leuke roodbladige plant want die kon ik niet vinden (tropischevissengids.nl) want de verzorging daarvan is vrij lastig had ik begrepen.
 
Vallisneria Spiralis doet t bij mij prima op wat verlichting en kleibolletjes, capsules en plantenvoeding complete van aquariumbemesting. Ik kan je een bos toesturen als je wilt. Stuur dan een pb-tje voor woensdag, daarna gaat het weg.
 
 
Vallisneria Spiralis doet t bij mij prima op wat verlichting en kleibolletjes, capsules en plantenvoeding complete van aquariumbemesting. Ik kan je een bos toesturen als je wilt. Stuur dan een pb-tje voor woensdag, daarna gaat het weg.
 
Mijn ervaring is dat kleibolletjes en voeding wel belangrijk is voor de valesneria. Bij een vriendin had ik ze gezet zonder kleibollen en daar zijn ze verslijmd. En die ervaring heb ik ook al een keer bij mij gehad.
 
Ze slaan soms slecht aan en soms verslijmen ze ook maar of dat aan de bolletjes ligt dat weet ik niet.
 
Maar even terug naar de planten, is de limnophila heterophylla een makkelijke of een moeilijke plant om te verzorgen? want deze vind ik erg mooi. Ook de vallisneria torta vind ik mooi.
 
Dat is ongeveer 17 lumen denk ik en dat is weinig ja. Vanaf 20 lumen is gemiddeld.
 
Op de poster kun je rechtsonder de lichtbehoefte zien ook:

 
Op de poster kun je rechtsonder de lichtbehoefte zien ook:

Deze kan ik niet lezen op een of andere manier, ook gedownloade versie was wazig... Kan ik deze ook online vinden?
 
alle planten hebben voeding nodig. Sommige kunnen deze uit het water opnemen en andere (de meesten) liever uit de bodem. Vandaar dat een voedingsbodem aangeraden wordt. Er zijn echter ook genoeg manieren om een gewone bodem van voeding te voorzien.
Ook CO2 behoort tot het dieet.
Hoe meer licht je geeft, hoe sneller de plant groeit en hoe meer voeding hij dus vraagt. Als veel CO2 gevraagd wordt krijg je niet genoeg uit de lucht en ga je dat moeten toevoegen. Als je dat niet wilt dan moet je niet teveel licht hebben en zoek je planten die daarmee toe kunnen.
Fel rode planten hebbem doorgaans veel licht nodig en dus ook al die andere dingen. Heb je dat ervoor over?
Er zijn wel planten die een beetje donkerrood tot roestbruin zijn. Die hebben niet altijd veel licht nodig.
Ik heb onlangs een Lagenandra meelboldi red aangeschaft. Die doet het bij mij met weinig licht en geen toegevoegd CO2 goed. De blaadjes zijn een beetje grijsgroen met een roze gloed.
 

Bijlagen

  • IMG_20230529_191258394_HDR.jpg
    IMG_20230529_191258394_HDR.jpg
    56.5 KB · Weergaven: 36
alle planten hebben voeding nodig. Sommige kunnen deze uit het water opnemen en andere (de meesten) liever uit de bodem. Vandaar dat een voedingsbodem aangeraden wordt. Er zijn echter ook genoeg manieren om een gewone bodem van voeding te voorzien.
Ook CO2 behoort tot het dieet.
Hoe meer licht je geeft, hoe sneller de plant groeit en hoe meer voeding hij dus vraagt. Als veel CO2 gevraagd wordt krijg je niet genoeg uit de lucht en ga je dat moeten toevoegen. Als je dat niet wilt dan moet je niet teveel licht hebben en zoek je planten die daarmee toe kunnen.
Fel rode planten hebbem doorgaans veel licht nodig en dus ook al die andere dingen. Heb je dat ervoor over?
Er zijn wel planten die een beetje donkerrood tot roestbruin zijn. Die hebben niet altijd veel licht nodig.
Ik heb onlangs een Lagenandra meelboldi red aangeschaft. Die doet het bij mij met weinig licht en geen toegevoegd CO2 goed. De blaadjes zijn een beetje grijsgroen met een roze gloed.
Klink en ziet eruit als een mooie plant. Voor voedingsbodem ga ik denk ik Colombo Flora base pro (https://www.exoticaquatica.nl/product/colombo-flora-base-pro-5-liter-grove-korrels/) had online gezien dat deze hun vorm behouden en niet gaan rotten. weet niet of dit waar is ik hoor graag jullie mening.
 
Er zijn ook donkere cryptocorynes te krijgen, die gelukkig zijn met weinig licht en niet zo veel voeding. Ik heb er 2 soorten van (geen idee hoe ze precies heten, ik heb ze ook maar gekregen), maar de ene heeft donker bronskleurig blad en de ander heeft een net iets andere tint.Ik heb op dit moment geen stekjes over, maar over een maand(?) waarschijnlijk wel een paar. Of je zoekt verder op internet naar een winkel die daar keus in heeft.
 
Er zijn ook donkere cryptocorynes te krijgen, die gelukkig zijn met weinig licht en niet zo veel voeding. Ik heb er 2 soorten van (geen idee hoe ze precies heten, ik heb ze ook maar gekregen), maar de ene heeft donker bronskleurig blad en de ander heeft een net iets andere tint.Ik heb op dit moment geen stekjes over, maar over een maand(?) waarschijnlijk wel een paar. Of je zoekt verder op internet naar een winkel die daar keus in heeft.
Als ik het zo hoor kan ik die wel gebruiken, zal ik u over een maand contacten voor stekjes?
 
ja ik vind het het leuk als jonge mensen ook op dit forum komen.
Ik heb nog wel wat postzegels met 2€ erop zet maar een adres ik heb al eens eerder gedeeld, om de planten te sturen, die gaan je kostenloos.
 
Ik zal u even persoonlijk berichten.
ja ik vind het het leuk als jonge mensen ook op dit forum komen.
Ik heb nog wel wat postzegels met 2€ erop zet maar een adres ik heb al eens eerder gedeeld, om de planten te sturen, die gaan je kostenloos.
 
ja ik vind het het leuk als jonge mensen ook op dit forum komen.
Ik heb nog wel wat postzegels met 2€ erop zet maar een adres ik heb al eens eerder gedeeld, om de planten te sturen, die gaan je kostenloos.
Dus gewoon met de brievenpost? Hoe zorg je dan dat de plantjes heel blijven?
 
Ik stop plantjes in zakjes en die zakjes gaan in een brievenbuspakje. Dan kunnen ze niet worden geplet tijdens transport.
 
Die doosjes bieden extra stevigheid inderdaad maar ja sommige bezorgers kijken niet zo nauw volgens mij. Maar goed normaliter zijn ze dan wel veiliger verpakt.
 
Vgl plantenpakketten vh net allemaal emerse kweeksels, dan met wat ik pleeg is het goedkoop opgestuurd.
Doe maar via pm postcode en huisnr dan stuur ik vandaag wel wat snoeisels om te testen, hier
16854439435091469665586.jpg
is het 20 graden waarbij het groeit.
 

Terug
Bovenaan