PlantedBox all in one VS Easylife profito VS ??


KevinMi

Well-known member
Lid geworden
29 december 2014
Berichten
823
Locatie
Purmerend
Hallo allemaal, Ik weet toevallig dat veel van ons vloeibare voeding toevoegen. Ik was wel zeer benieuwd welke voeding men gebruikt en of er nog specifieke voordelen aan een soort zitten. Ik zelf gebruik easylife profito, maar ik hoor ook erg veel goede verhalen over plantedbox all in one.
Ik was wel benieuwd waar jullie voorkeur ligt. Ik zelf op dit moment niks in het zelf mixen met poeders, dus ik zou dit nu even buiten beschouwing laten.
 
Met easylife heb ik hetzelfde als jbl. Op het moment dat ik een oplossing nodig had heb ik min of meer toevallig voor deze produkten gekozen omdat de winkel die lijn voerde. En uit tevredenheid en gewenning ben ik bij deze merken gebleven.
Vandaar dat ik inmiddels een behoorlijke collectie easylife heb en soms zucht ik dat ik beter voor tropica had kunnen kiezen. Die hebben veel mooiere verpakkingen.
Maar het is allemaal in grote lijn vergelijkbaar denk ik. Een echt all-in-one bestaat niet echt. Met plantenvoeding ben je gewoon ff bezig als je het goed wil doen. En het blijft aanpassen. Een hobby in de hobby.
Profito bevat ook niet alles. Ik moet fosfaat en nitraat toevoegen. Ijzer en kalium kan ik ook nog apart aansturen en naast deze categorie heb ik ook nog microvoedingen. Daar ben ik niet merkvast. Ik volg druppelschema's van dennerle(zelf voor gekozen) en jbl(zat bij CO² systeem).
Vooralsnog ben ik blij dat ik deze produkten heb maar nu ik meer thuis ben in de materie snap ik veel beter wat ik doe en waar ik naar zoek. En het gebruiken van relatief dure flessen voeding is eigenlijk zonde, de kennis er is om het zelf te 'maken' . En ik schat dat ik over een maand of twee, als mijn huidige voorraad profito op is ook bezig ben met een volgende stap in plantenvoeding. Meer bewust en ook economischer.
 
Laatst bewerkt:
Wij gebruiken zowel all in one van planted box als easy life profito.

Nitraat en fosfaat zijn een bijzondere factor in plantenvoeding. Ze zijn beide nodig, maar worden ook beide in je aquarium geproduceerd door de uitscheiding van vissen, door organisch afval in de bak en de verwerking daarvan.

Of je nitraat en fosfaat moet toevoegen ligt aan de omstandigheden in je aquarium. Bij een hoge visbezetting en weinig planten wordt vaak meer nitraat en fosfaat geproduceerd dan wordt gebruikt. In dat geval kan je beter iets als easylife profito gebruiken, en zonodig nitraat- en fosfaatwaarden laag houden door waterwissels. Easylife profito is een complete plantenvoeding (mineralen, ijzer etc.) zonder nitraat en fosfaat.

Heb je een lagere bezetting (weinig bewoners) in je bak en veel planten, dan is de kans groot dat, zeker wanneer alles in evenwicht komt, niet voldoende nitraat en fosfaat wordt aangemaakt in de bak voor de planten om goed te groeien. Dan kan je beter iets als een all in one voeding toevoegen, een complete voeding waar wel nitraat en fosfaat bij in zit.

Door nitraat en fosfaat een paar keer te meten op verschillende momenten door de week, net voor en na de waterwissel en bijvoorbeeld halfweg nog een keer, weet je een beetje wat de balans van die stoffen in jouw bak is. De voeding die je gebruikt kan je daar op aanpassen.

Wij geven een combinatie. We geven all in one op basis van 20ml/100ltr per week (middelste dosering), en profito 10ml/100ltr per week (standaard dosering).
We verdelen de porties over 3x per week om zo een meer geleidelijke aanvoer van voeding te krijgen bij de planten.

We zitten daarmee gemiddeld wat hoger dan de normaal aangegeven hoeveelheid, maar we wisselen altijd tussen de 30 en 50% water per week, zodat individuele stoffen niet erg hoog kunnen oplopen.

Ik ken de verhalen dat kant en klare plantenvoeding erg duur zou zijn. Profito kopen we voor 35 euro inclusief verzendkosten, voor 5liter. Daar kunnen wij ruim 2 jaar onze aquaria (totaal ongeveer 450liter) van voeden. All in one is dacht ik rond de 50 euro per 5liter. Dat gaat ruim een jaar mee.

De combinatie werkt hier erg goed. Makkelijk doseren en goed groeiende frisse planten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De AIO heeft zoals al is gezegd no3 en po4 erin zitten maar verder zit er niet veel verschil tussen de plantenvoedingen zover ik weet en zijn ze allemaal prima te gebruiken.
 
PlantedBox all in one VS Easylife profito VS

Dat is een beetje Appels en peren vergelijken omdat de AIO alle voedingstoffen bevat en de Profito alleen de micro's (bekalve wat kalium)
Profito is prima spul voor alleen de micro's. In de meeste gevallen is een aanvulling met nitraat en fosfaat wel nodig.

Sommige mensen zijn heel tevreden over plantedbox all in one, ander mensen weer minder. Ik behoor dus zelf tot de laatste groep.
Je hebt erg veel AIO produkten maar mijn ervaring is dat ze voor mij allemaal onder de maat presteren. In eenvoudige bakken, met eenvoudige groene planten werkt
het best goed, mits je een goede bodem hebt. Voor een mooie gekleurde scape of plantenbak met knalrode planten zijn ze zo goed als allemaal ongeschikt.
En daarbij zijn ze allemaal erg duur.

Poeders is en blijft goedkoper.
Voor een liter standaard EI versie (NO3=22ppm / K=22ppm / PO4= 2ppm) betaal je omgerekend 0,32 cent als je een beetje slim je poeders inkoopt.
En voor 4 euro kan je 15 liter micro’s maken. (beide totaal 30ml per week op 100 liter)

Ik maak mijn eigen bemesting met poeders.
Voor 6 liter stockoplossing (4L macro, 2L micro) betaal ik totaal 9,66 en daar doe ik 16 maanden van op totaal 75 liter.

Maar het is ook bepalend wat je met de hobby doet.
Heb je een nano bakje met 5 visjes erin voor de kinderen is het een beetje overkil om je poeders te gaan samenstellen.
Als je weer een 300 L bak hebt waar je serieus planten in laat groeien zijn poeders een veel betere optie.
Maar...dan moet je jezelf gaan verdiepen om te gaan werken met chemische bemestingszouten. Je moet nml wl weten welke stoffen in welke verhouding je nodig hebt.
En dat is voor de meeste mensen best wel afschrikwekkend. Ze denken dat het te gecompliceerd is en zoeken de weg van de minste weerstand: die kopen de voeding kant en klaar.
 
PlantedBox all in one VS Easylife profito VS

Dat is een beetje Appels en peren vergelijken omdat de AIO alle voedingstoffen bevat en de Profito alleen de micro's (bekalve wat kalium)
Profito is prima spul voor alleen de micro's. In de meeste gevallen is een aanvulling met nitraat en fosfaat wel nodig.

Sommige mensen zijn heel tevreden over plantedbox all in one, ander mensen weer minder. Ik behoor dus zelf tot de laatste groep.
Je hebt erg veel AIO produkten maar mijn ervaring is dat ze voor mij allemaal onder de maat presteren. In eenvoudige bakken, met eenvoudige groene planten werkt
het best goed, mits je een goede bodem hebt. Voor een mooie gekleurde scape of plantenbak met knalrode planten zijn ze zo goed als allemaal ongeschikt.
En daarbij zijn ze allemaal erg duur.

Poeders is en blijft goedkoper.
Voor een liter standaard EI versie (NO3=22ppm / K=22ppm / PO4= 2ppm) betaal je omgerekend 0,32 cent als je een beetje slim je poeders inkoopt.
En voor 4 euro kan je 15 liter micro’s maken. (beide totaal 30ml per week op 100 liter)

Ik maak mijn eigen bemesting met poeders.
Voor 6 liter stockoplossing (4L macro, 2L micro) betaal ik totaal 9,66 en daar doe ik 16 maanden van op totaal 75 liter.

Maar het is ook bepalend wat je met de hobby doet.
Heb je een nano bakje met 5 visjes erin voor de kinderen is het een beetje overkil om je poeders te gaan samenstellen.
Als je weer een 300 L bak hebt waar je serieus planten in laat groeien zijn poeders een veel betere optie.
Maar...dan moet je jezelf gaan verdiepen om te gaan werken met chemische bemestingszouten. Je moet nml wl weten welke stoffen in welke verhouding je nodig hebt.
En dat is voor de meeste mensen best wel afschrikwekkend. Ze denken dat het te gecompliceerd is en zoeken de weg van de minste weerstand: die kopen de voeding kant en klaar.
Ik dacht dat jij op je site een overzicht had wat de diverse soorten plantenvoeding bevatten maar ik kon dat schema zo snel niet terugvinden;)
 
Ik dacht dat jij op je site een overzicht had wat de diverse soorten plantenvoeding bevatten maar ik kon dat schema zo snel niet terugvinden;)

Ik had idd een overzicht van de meest gebruikte micro's met hun samenstelling, maar heb die weer verwijdert.
De verhoudingen in de merken mixro's zijn onderling minimaal en ze presteren eigenlijk allemaal hetzelfde. Het enige verschil was de MicroMix die gebruik maakt van meerdere soorten chelaat voor Fe.
 
Ik had idd een overzicht van de meest gebruikte micro's met hun samenstelling, maar heb die weer verwijdert.
De verhoudingen in de merken mixro's zijn onderling minimaal en ze presteren eigenlijk allemaal hetzelfde. Het enige verschil was de MicroMix die gebruik maakt van meerdere soorten chelaat voor Fe.

Kijk dan zat ik wel goed maar ja wist niet dat je dat inmiddels had verwijderd. Ik dus maar zoeken vanmorgen naar dat overzicht:DD:DD
 

Terug
Bovenaan