plant uit voedingbodem verwijderen


airmax

Well-known member
Lid geworden
17 februari 2023
Berichten
72
Leeftijd
52
Hallo Forum leden

Ik zit even met het volgende en zou wat tips willen hebben voor het volgende:

Ik hem een plant die het ontzettend goed doet zodat de bladeren helemaal over het water oppervlakte liggen.
Dit wil ik graag gaan aanpassen omdat het licht in de bak gaat tegenhouden. De plant moet er dus uit.
Alleen zit ik met een voedingsbodem en grind laag.

Nou dacht ik om de wortels zo dicht mogelijk bij de kern van de plant onder het grind door te knippen.
Dan de plant halverwege te ontdoen van zijn bladeren. Dan een zakje over het restant te doen,
naar de bodem af te zakken en dan zo plant eruit re grijpen zodat ik niet de hele bodem los krijg.

Is dit een ideen of zijn er betere manieren?

Hoor het graag


Groet Igor
 
Om welke plant gaat het en kun je niet de te lange bladeren vlakboven de bodem wegknippen?
 
Beste john

Weet even niet de naam. (zie foto ) ik kan hem natuurlijk vlak bij de grond afknippen maar dan komt hij gewoon weer op.
Ik wil daar wat anders neer zetten. Maar hoe kan ik hem het er beste uit halen en niet de bodem los in de bak krijgen.

Beetje stof is geen probleem gat maak ik dicht met grind

Groet Igor
 

Bijlagen

  • 214F3617-2E02-4319-9556-45760AC152C4.jpg
    214F3617-2E02-4319-9556-45760AC152C4.jpg
    106.5 KB · Weergaven: 68
Hallo Forum leden

Ik zit even met het volgende en zou wat tips willen hebben voor het volgende:

Ik hem een plant die het ontzettend goed doet zodat de bladeren helemaal over het water oppervlakte liggen.
Dit wil ik graag gaan aanpassen omdat het licht in de bak gaat tegenhouden. De plant moet er dus uit.
Alleen zit ik met een voedingsbodem en grind laag.

Nou dacht ik om de wortels zo dicht mogelijk bij de kern van de plant onder het grind door te knippen.
Dan de plant halverwege te ontdoen van zijn bladeren. Dan een zakje over het restant te doen,
naar de bodem af te zakken en dan zo plant eruit re grijpen zodat ik niet de hele bodem los krijg.

Is dit een ideen of zijn er betere manieren?

Hoor het graag


Groet Igor
Hou het eenvoudig: De bodem om te wortels zo veel mogelijk tegenhouden terwijl je heel voorzichtig de plant naar boven trekt. Dus niet te ingewikkeld maken dat is helemaal niet nodig.
 
Als ik het goed zie is dat een Anubia en die mag niet met de wortelstok in de bodem staan. Of ik vergis me.
 
Beste Ben,

Oke nou ga ik daarmee aan de slag. Wilde alleen zoveel mogelijk de bodem in tact houden.
Het wortel gestel is best groot en wil niet al het water uit de bak halen.

Beste John


Het betreft de plant achter de Anubius. De Aubius zit vast op het hout wat daarvoor staat.

Groet igor
 
gewoon voorzichtig er uit trekken.
het beste gelijk met een waterwissel dan kan je het meeste stof afhevelen.
 
Maar dan komt hij toch gewoon weer terug toch ? Hij moet plaats maken voor wat anders :):)
 
O ik wist niet dat je hem definitief eruit wilde hebben. Ja dan zul je hem heel rustig moeten aantrekken.
 
Zeer traag 1 minuut per plant en zacht schudden zodat vuil/bodem loslaat van de plant , eventueel een gevelslang erbij gebruiken
 
Nou vanmiddag de plant eruit getrokken en idd met heel langzaam trekken ging het prima. Klein wolkje voedingsbodem maar dat was het ook wel. Water wissel gedaan en nieuwe planten erin.
Voeding erbij en draaien maar weer. Bak is nog troebel maar dat komt goed
 

Bijlagen

  • achteraf2.JPG
    achteraf2.JPG
    109 KB · Weergaven: 71
  • achteraf.JPG
    achteraf.JPG
    120.8 KB · Weergaven: 66
  • vooraf.jpg
    vooraf.jpg
    124.9 KB · Weergaven: 68
Nou bedankt . Zat idd veel groen in. Hèb paar weken geleden een Lotus knol erin gezet . Vind de bladeren erg mooi. Ook deze vliegt de lucht in . Nu wat meerdere rode planten erin gezet en ook iets met witte kleuren .

Ben erg benieuwd hoe alles gaat aanslaan 💪
 
Als je de Lotus laag wil houden moet je hem flink plagen en steeds de langer wordende bladeren weghalen.
 
Ja zoiets had ik gelezen . Vanavond even
De schaar erin . Heb heb ook nog een extra voeding capsule gegeven om
Hem nog mooier rood te krijgen,

Ben erg benieuwd
 

Terug
Bovenaan