plant rot...?


J

Jurgend71

Guest
Toen ik deze morgen naar men aqua keek zag ik een deel van men pogostemon stellatus (Eustralis stellatus) rond drijven...zonder wortels....bleek net boven de bodem de stengel gerot...ook de overige delen plant die er nog stonden bleken week (rot) iets boven de bodem....
De bak is 11 dagen geleden opgestart en ingericht...en is aan het rijpen..
Temp 25-26�c (heb deze vandaag velaagd naar 22 voor de soort vissen die ik op het oog heb)
Ph 7-7,5
Gh 9�dH
Kh 8�dH
No2 <0,3mg/l
Co2 8-14mg/l
De rest kan ik nog niet testen ( geen tets in bezit)..
Ook zie ik bij de cryptocoryne plantjes gaatjes....
De vallisneria asiatica krul...ook wat bruine bladen..maar zie toch dat ze groeien
Licht voorlopig nog op 8u/dag

Doe ik iets verkeerd of...?
 
Ook mijn cyperus helferi heeft hier en daar bruine toppen...is dit normaal?

Thx
Jurgen
 
Misschien kan je een foto plaatsen,geeft vaak een beter beeld,de genoemde planten zijn niet echt de eenvoudigste soorten,beter is het om met wat makkelijker groen te beginnen om de bak vlot te trekken.
Misschien kan je ook aan iewat zachter water komen,verders wat plantvoeding toevoegen.

succes.
 
bedankt voor het antwoord...
ik heb toch de indruk dat de planten groeien hoor zelfs die met enkele gaatjes in de bladeren (rotte blaadjes)..er komen nieuwe scheutjes bij...

Hier de cyperus helferi met wat bruine toppen (ZIE FOTO)..

_DSC0558.gif


bij cryptocoryne walkeri verkleuren sommige blaadjes naar bruin..maar denk dat dit normaal is bij deze plant..(ZIE FOTO)

_DSC0556.gif


de andere cryptocoryne wendtii groen deze heeft wat rotte blaadjes gehad en sommige blaadjes hebben gaatjes...(ZIE FOTO)

_DSC0552.gif


heb gisteren en vandaag Ferropol24 (4druppels) (190l bak)toegevoegd (vanaf nu ga ik dat dagelijks doen voor de planten... mijn co2 staat momenteel rond de 8-14mg/l ==> deze ga ik verhogen naar rond de 25mg/l..

ook men licht heb ik vandaag van 8u naar 9u gebracht...

alvast bedankt voor de hulp
mvg
Jurgen
 
de moerasplanten die aangeboden worden in winkels hebben emerse bladeren (boven water gekweekt) deze planten moeten zich nog aanpassen aan submers(onder water) meestal gaat dit gepaard bladverlies of bealgen van de oude bladeren.

als de verse jonge bladeren geen groeistoornissen hebben ben je op de goede weg

meer dan 8uur verlichten hebben je planten voorlopig niet nodig
 
De crypto's halen hun voeding uit de bodem, dus paar kleiballetjes bij de wortels doen wonderen. De walkeri kleurt naar ( rood )bruin..hoort inderdaad. Deze crypto's hebben niet veel licht nodig.
 
ik heb een voedingsbodem aangebracht (starters set gekocht samen met ferropol)..dus normaal hebben ze voeding in de bodem..? of ben ik verkeerd..ander nog kleiballetjes bijsteken?
...
 
met gebruik van een voedingsbodem zou ik een 3-4 maanden wachten voor ik kleibolletjes extra bijsteek
 
triple zei:
met gebruik van een voedingsbodem zou ik een 3-4 maanden wachten voor ik kleibolletjes extra bijsteek

thx voor de hulp :petjeaf:

mvg
Jurgen
 

Terug
Bovenaan