Plant/Javavaren wordt geliger


B94

Well-known member
Lid geworden
18 februari 2023
Berichten
158
Leeftijd
28
Hi, ik heb het idee dat mijn Javavaren de laatste tijd geliger wordt. Op de foto ziet die er trouwens een stuk groener uit dan in het echt. Vooral de oudere bladeren lijken het zwaar te hebben, heb ook al een paar bruine weggehaald.

Ik heb wat rond gezocht en kwam op de mogelijkheid dat er te veel licht is. Mijn verlichting gaat om 3 uur langzaam aan, tussen half 4 en 11 uur op dag modus en gaat dan weer rustig uit tot ongeveer kwart voor 12.

Verder geef ik 1x per week all in one plantenvoeding en gebruik ik geen co2. Ik heb geen significante veranderingen in water waarden gemeten, wel heb ik sinds een maand naast garnalen ook vissen in de bak zwemmen.

Helemaal met het weer van de laatste maanden is de kamer voor 3 uur natuurlijk ook verlicht. Als test hang ik nu een doek voor de bak wanneer ik niet thuis ben.

Is mijn gedachte en logische of zijn er nog andere dingen waar ik goed aan doe om te controleren? Hoewel de rest er nog goed uit ziet kan dit natuurlijk wel een teken zijn dat er iets niet goed gaat en misschien gaan ik door snel handelen het weer relatief makkelijk recht trekken :)
 

Bijlagen

  • IMG_20230724_210529.jpg
    IMG_20230724_210529.jpg
    5.1 MB · Weergaven: 41
  • IMG_20230724_210510.jpg
    IMG_20230724_210510.jpg
    4.5 MB · Weergaven: 39
Staat je Javavaren niet te diep in de bodem? De Javavaren groeit eigenlijk op hout of stenen. Als je deze plant toch in de bodem laten wortelen, dan moet je er voor zorgen dat de wortelstokken niet bedekt zijn.
 
Staat je Javavaren niet te diep in de bodem? De Javavaren groeit eigenlijk op hout of stenen. Als je deze plant toch in de bodem laten wortelen, dan moet je er voor zorgen dat de wortelstokken niet bedekt zijn.
Bedankt voor de suggestie. De Javavaren zit op die stenen gelijmd, dus dat zou goed moeten zijn
 
De linker foto is qua kleur anders want alles is daar mooi groen. Ik vindt rechts alles geler ogen.
 
De linker foto is qua kleur anders want alles is daar mooi groen. Ik vindt rechts alles geler ogen.
Grappige is dat ik de fotos direct na elkaar heb gemaakt... Meeste andere planten zijn groen, behalve de onderste bladeren van die plant met ronde bladeren (Braziliaanse.... Klimop?). Die lijken ook iets gelig. De bladeren boven zijn echter mooi groen.
 
Hi, ik heb het idee dat mijn Javavaren de laatste tijd geliger wordt. Op de foto ziet die er trouwens een stuk groener uit dan in het echt. Vooral de oudere bladeren lijken het zwaar te hebben, heb ook al een paar bruine weggehaald.

Ik heb wat rond gezocht en kwam op de mogelijkheid dat er te veel licht is. Mijn verlichting gaat om 3 uur langzaam aan, tussen half 4 en 11 uur op dag modus en gaat dan weer rustig uit tot ongeveer kwart voor 12.

Verder geef ik 1x per week all in one plantenvoeding en gebruik ik geen co2. Ik heb geen significante veranderingen in water waarden gemeten, wel heb ik sinds een maand naast garnalen ook vissen in de bak zwemmen.

Helemaal met het weer van de laatste maanden is de kamer voor 3 uur natuurlijk ook verlicht. Als test hang ik nu een doek voor de bak wanneer ik niet thuis ben.

Is mijn gedachte en logische of zijn er nog andere dingen waar ik goed aan doe om te controleren? Hoewel de rest er nog goed uit ziet kan dit natuurlijk wel een teken zijn dat er iets niet goed gaat en misschien gaan ik door snel handelen het weer relatief makkelijk recht trekken :)
In mijn bak zocht het mos, welke op mijn achterwand groeide gek genoeg juist het licht op. Java varen laat stekken los die al drijvend een plekje opzoeken. Bij mij bleek het prima te groeien vlak onde de lampen. Mijn lichtsterkte was hoog! Zo'n 49 lumen per liter. Wat wel een rol zou kunnen spelen is de temperatuur. Bij (te) hoge temperaturen, boven de 28 graden Celsius, zie je vaker zwarte vlekken op de bladeren. Hoewel hogere waardes de groei niet temperen en dus wel wordt verdragen. Te veel licht zal denk ik geen probleem zijn. Waarbij je het waarschijnlijk ook nog hebt over de lichtduur. Lichtduur zorgt namelijk voor de mogelijke groeiduur terwijl lichtsterkte de groei snelheid beĆÆnvloed.

IMG_20191109_105545.jpg
IMG_20191109_105552.jpg
IMG_20191109_112120.jpg
 
@benvo zou te lange licht duur dan wel een mogelijkheid zijn of geef je aan dat dit ook onwaarschijnlijk is. Het is de laatste weken wel warm geweest, dus mogelijk heeft dat invloed gehad dan
šŸ¤”
 
Volgens mij brandt je licht rond de 8 uur en dat is niet teveel hoor. Hier is het licht 10 uur aan en dat is no problemo voor de Javavaren want de bos groeit de bak uit bijna.
 
@benvo zou te lange licht duur dan wel een mogelijkheid zijn of geef je aan dat dit ook onwaarschijnlijk is. Het is de laatste weken wel warm geweest, dus mogelijk heeft dat invloed gehad dan
šŸ¤”
De lichtduur hou je gemiddeld het liefst zo rond de 8 uur maar eigenlijk speelt de duur bij het welzijn van planten een veel mindere rol als de lichtsterkte. Ik denk ook niet dat je javavaren daarvan geel geworden is.
 

Terug
Bovenaan