Planaria?


D

DennisvM

Guest
Sinds 2 weken heb ik een 60cm bak draaien waar ik garnalen in wil gaan houden. Nu zag ik gister ineens een worm in m'n bak. Hoewel het niet echt leek of het een worm is die onderwater hoort ben ik toch gaan zoeken op google naar wormen. Al snel vond ik veel over witte wormpjes. Dus ik ben bij mijn bak gaan kijken en ja hoor. De witte wormpjes zitten er ook.

Nu is mijn vraag, weet iemand of dit planaria is? Las ook dat het een soort opstartwormpjes zouden kunnen zijn. Adviseren jullie om het even aan te kijken of misschien toch al te behandelen met flubenol?



 
Dat is geen planaria,de onderste lijkt wel op iets van een rupsje oid.
 
Nee,geen planaria.
Die heeft een 3 hoekige kop,met oogjes.

Goed zo ,John, zie ook pootjes.
 
Bij die grote rups of worm zie ik idd pootjes. Echter de wormpjes op de bovenste foto twijfel ik over? Ik denk dat de rups uit de stenen is gekomen. Maar de het wormpje op de bovenste foto is ook geen planaria?

Zou ik in het weekend dus toch garnalen kunnen toevoegen?
 
Er zijn zoetwater borstelwormen. Die hebben pootjes aan de zijkanten, maar niet zo'n duidelijk kopje. Is het misschien mogelijk om een betere foto van het beestje te maken?
 
Nee is geen planaria iig.
Bak staat net 2 weken zeg je dus is aankomend weekend eigenlijk best al snel om garnalen te nemen,weet je de waterwaarden?
 
Jones: ik heb het beestje eruit gezogen en verwijderd. Ik heb zitten kijken naar zijn beweging, en hij rolde soms over zn zij. Niet echt een natuurlijke beweging vandaar dat mijn gedachte gaat naar een rups die in de stenen leefde?

Seabait: misschien al vroeg idd, maar ik heb zo'n 50% water vanaf het begin uit mijn rio 240 gehaald.

No3 ongeveer 5
No2 0
Ph 8
kh 9

Kan ik dan nog beter wachten?
 
Wachten kan nooit geen kwaad natuurlijk maar moet in principe geen probleem zijn,welke garnalen neem je?
 
Dat kan inderdaad wel. Dat soort beestjes kunnen het nog verrekte lang uithouden onder water, terwijl ze daar niet op gebouwd zijn.

Als de no3 begint op te lopen zou het veilig moeten zijn om garnaaltjes toe te voegen.
 
Het liefste zou ik CR's hebben, maar met mijn hoge ph lijkt me dat een lastige opgave. Zit nu te denken aan red rili's die wat 'makkelijker' zijn en evt later over te stappen.

Wat betreft mijn vraag. De witte wormpjes zijn geen planaria? Ik hou ze even in de gaten in ieder geval. Ze zijn nu nog echt heel klein.

De no3 heb ik net weer gemeten en schat ik nog steeds rond de 5.
 
Sommige kwekers hebben ze ook gewoon op een hoge ph dus moet kunnen als je ze via zo'n adres neemt.

Wat betreft je vraag,voor de derde keer: de wormpjes van je foto's zijn geen planaria! :D

En stel dat als je wel een keer echt planaria in je bakje krijgt is het nog geen ramp hoor! ;)
 
Je zou kunnen overwegen om de bodem te vervangen door een pH-verlagende bodem, weer een paar weken in te draaien en alsnog CR's te nemen.
 
Ja dat had ik idd ook gelezen. Zijn er toevallig mensen via het forum die ze hebben?

Toch knap dat jullie dat zo zien als ze zo klein zijn.

Ik ga dan is even op zoek naar wat kwekers :)

Bedankt voor jullie snelle hulp!
 
Is ervaring,als je al een paar jaar in totaal massa's verschillende soorten plaagbeestjes in je bakken heb zien kruipen herken je ze na verloop van tijd wel! ;)

Weet ff zo snel geen mensen hier op het forum met crs op kraanwater ph.
 
Geen idee hoe, maar zojuist weer een worm of iets gevonden. Dit keer uit het water gehaald en daar lijkt de beweging wat natuurlijker. Lijkt me geen onderwater dier. De kleine wormpjes zullen dan ook wel van deze grote zijn gok ik zo.

rlig.jpg


Ik zit er aan te denken om hem weer leeg te halen en een ph verlagende bodem erin te doen en te gaan voor crystal red's wat toch mijn eerste keuze was.
 
Is ook een rupsachtig iets,zijn allemaal geen doorsnee beestjes die normaal gesproken weleens met plantjes meekomen bv.
Je had het over stenen,welke stenen zijn dat dan en heb je ook hout in je bakje oid?
 
Ik denk idd dat ze uit de stenen gekropen zijn of iets. Maar ze hebben een tijdje in heet/kokend water gelegen. Hieronder even een totaaltje van de bak. Het zijn lavastenen met veel gaten enzo dus grote kans dat ze daar uit komen. Verder heb ik geen hout in de bak.

Daarnaast net even zitten kijken voor ph verlagende bodem, maar 35 euro vind ik nogal een hoop geld helaas :(

xwp9.jpg
 
Zal goed kunnen dat ze in de stenen hebben gezeten idd.
Tja ph verlagende bodems zijn niet goedkoop idd,akadama is volgens mij wel goedkoper maar kan de waarden weer zo verlagen dat je andere middeltjes moet gebruiken om bv de gh op te krikken.
 
Dan hou ik het maar even bij deze bodem. Weet alleen niet wat ik nou moet doen met de bak. Misschien dat ze vanzelf dood gaan, maar met die vieze wormen erin zet ik er nog geen garnalen bij. Wellicht de temperatuur heel hoog zetten?
 
Zou sowieso nog minimaal een week wachten met garnalen in de bak doen maar de wormpjes zien er niet schadelijk uit zoals bv bloedzuigers en dat soort wormen die ook weleens in aquariums leven.
Grote kans dat ze tegen die tijd zelf al doodgegaan zijn zonder actie te hoeven ondernemen.
 
Zou een Esha kuur wellicht helpen of alles opnieuw uitkoken en een nieuwe start maken?
 
waarvoor? Die wormpjes? Zijn opstartwormpjes.
Verdwijnen van zelf in de bodem.

Niks geen kuur doen.
En niks uitkoken.
Wat,als de bak 2 maanden draait,doe je het dan weer?
Dan zitten er BACTERIE in.

Er zijn al een 100.000 bakken gemaakt,waar ze in voor kwamen.

Lat hem lekker indraaien,en als de waarden goed zijn,garnalen erin.
 
En die grote wormen? Ik heb er 2 uitgehaald, maar of er meer in zitten weet ik niet.

Dan laat ik alles lekker zitten en ga ik er maar van genieten :)
 
Waar komen die stenen vandaan? Die beestjes lijken op de rups van de slawortelboorder?
 
Ze komen uit de winkel gewoon. Ik denk dat ze dat zijn idd! Kan haast niet missen. Ik ga daar is wat informatie over opzoeken!

Bedankt :)
 
Zojuist toch even alles uit de bak gehaald. Bodem aan het doorwoelen en schoonmaken. Daar heb ik er net nog eentje in gevonden. Zat echter geen leven meer in. Ik verdenk dan toch de grindbodem waar ze uitkomen. Ik vermoed dat de witte wormpjes gewoon kleintjes zijn of toch opstartwormpjes. Het probleem is in ieder geval opgelost :)

Bedankt allemaal :)
 

Terug
Bovenaan