Planaria, tips gevraagd


Kikkervis

Well-known member
Lid geworden
21 september 2014
Berichten
1,361
Leeftijd
26
Locatie
Groningen
Beste forum,

Ook mijn garnalenbak is niet ontkomen aan de planaria. Na het schoonmaken van de bak zag ik dat er kleine wormpjes achterbleven in`de emmer. En ze lijken wel verdacht veel op planaria...

Nu kan ik flubenol of een ander middel gebruiken om hier van af te komen, maar ik heb in dit aquarium ook Neritina's en poelslakjes zitten, die een behandeling met Flubenol niet zullen overleven. Tijdelijk de slakken in een ander bakje overbrengen schijnt ook niet te werken omdat Flubenol e.d. lang in de bodem blijft zitten, tenminste naar wat ik heb gehoord.

Nu heb ik in mijn andere aquarium een groepje helena slakken zitten. (reden 2 waarom mijn neritina's niet in een andere bak kunnen overgezet worden...) Bij mijn weten eten Clea helena's ook wormachtigen, zoals planaria. Is het dus mogelijk om de helena's om te wisselen met de Neritina's? Zal dit doeltreffend genoeg zijn om van planaria af te komen? Misschien eventueel aangevuld met Planaria-vallen.

Ik ben benieuwd naar jullie verwachtingen!

mvg,

Kikkervis
 
Slakken kunnen de planaria meedragen dus overzetten is dan denk ik geen goed idee.
 
Slakken kunnen de planaria meedragen dus overzetten is dan denk ik geen goed idee.

In de andere bak zwemmen vissen, waaronder 3 kuhli's. Zouden die niet juist ook wel een Planariaatje lusten?
 
Ik heb onlangs meerdere malen Flubenol aan mijn garnalenbak toegevoegd. De planaria heeft het loodje gelegd, maar de poelslakken leven nog steeds. Het zijn er wel wat minder, maar ze zijn nog steeds in grote getalen aanwezig. Een vriend van mij wil mij zijn kogelwis wel een tijdje uitlenen. Maar ik ben bang dat deze kogelvis het niet bij de poelslakken gaat laten maar ook mijn jonge vuurgarnaaltjes op gaat eten.
 
planaria is dus minder bestend tegen flubenol dan slakken, zoals het lijkt, goed om te weten!

En ik zou het zeker niet aandurven! een kogeltje bij je garnalen in
 
Ik heb het ook wel gebruikt en puntslakken overleven het voor een groot deel wel en ook de Posthoornslakken.
 
Hoe schadelijk is planaria eigenlijk? Als het niet in grote getallen aanwezig is?
 
Nou dan niet zo erg en vaak pakken ze alleen zwakke en zieke garnalen als ze al de kans krijgen. De garnalen zijn normaliter veel sneller.
 
Lees dit maar even anders:

 
Lees dit maar even anders:


Hmm. Ik ga eerst nog eens goed kijken of ik niet een platworm plaag heb in plaats van planaria..

Ik zal eens een valletje proberen op te zetten voor de wormpjes. Voorlopig doe ik in ieder geval nog geen flubenol er in. Ik kijk het eerst nog even aan. Bedsnkt voor de reacties!
 
Een blauwe spat in het aquarium houden,deze eet planaria.
Ook aan te bevelen is om een klein lampje/lichtje ergens in de bak te laten schijnen voor ( in de nacht) de planaria gaat naar het licht toe en als de verlichting later in de morgen aangaat kan de blauwe spat zijn gang gaan.
 
De Blauwe Spat heb je dan wel in je bak en wat moet je daarmee als de planaria weg is? Op zich een leuk idee maar ja zover ik weet is de bak niet zo groot en je zit dan wel met een vis die er niet in hoort en die je misschien niet wil:)
 
Terug naar de aquariumwinkel.
 
Planaria is een platworm dus maar heb je misschien een foto van die griezels?

Ik zal wanneer ik de bak weer schoonmaak een foto posten. Ik zie ze verder niet in het grind.
 
Ik heb destijds flink gezocht op internet naar informatie over de combinatie van Flubenol tegen planaria en slakken en de garnalen die ik mijn bak heb zitten. Voor zover ik destijds kon vinden is Flubenol niet schadelijk voor de garnalen.
 
Ik heb het in het verleden enkele malen gebruikt en nooit geen nadelige gevolgen gezien voor de garnalen.
 
Vandaag ook hydra gespot bij de garnaaltjes. Ik denk toch dat er niks anders op zit dan een flubenol behandeling te doen..
 
20200422_002529.jpg
b
20200422_003244.jpg


Van een spuitje heb ik een val gemaakt. Verzwaard met RVS boutje en wat diepvries muggenlarven in gedaan. In een uurtje al 20 planariaatjes gevangen. Dit werkt beter dan gedacht. :)
 
Oh woaw, dat werkt inderdaad erg goed zeg!
Deel jouw idee even in het het handige tips topic van Ben. Mogelijk hebben meer mensen iets aan jouw oplossing, goed bedacht hoor!

Een flubenol kuur werkt perfect tegen planaria, ik heb dat zelf onlangs ook ondervonden.
 

Terug
Bovenaan