Plan van aanpak blauwalg e.d.


S

Sanneke80

Guest
Van de week was ik voor het eerst sinds lange tijd bij mijn fysio en hij heeft sinds twee jaar of zo een bak in de wachtkamer.

Ik schrok een beetje boel van hoe de bak er nu bij staat. Dus ik zeg, hey ehhhh, die bak he? Dat kan natuurlijk niet zo he, met een grote knipoog. Hij zei dat hij de bak niet goed kreeg en er eigenlijk ook te weinig tijd voor het en iemand zocht die hem kon helpen. Direct begonnen mijn handjes te jeuken uiteraard :D

Het aquarium:

-Juwel Rio 125 (80cm)
-voedingsbodem
-fijn grind
-originele binnenfilter
-planten: waterpest, javavaren, anubias, valisneria, bacopa, crypto en nog iets hoogs
-vissen: 1x ancistrus wit, 1x klein zalmpje? en 1x botia?

Problemen:

-BLAUWALG
-KAAMLAAG
-planten doen het niet, bladeren worden doorzichtig, javavaren en anubias doen het wel redelijk
-visjes zijn op bovenstaande 3 steeds allemaal dood gegaan

Oorzaken:

-te weinig ververst
-geen oppervlakte beweging van het water
-filtermateriaal is iedere maand! nieuw gekocht en alles steeds vervangen

Plan van aanpak:

-visbestand komende weken even niets aan doen?
-uitstroom filter richting oppervlak zetten
-bruissteentje (in het begin) voor extra beweging oppervlak?
-voedingsbodem weghalen
-snelgroeiers plaatsen? (braziliaanse klimop en drijfplanten heb ik hier over)
-50% waterwissel morgen, daarna iedere week 30% of meer ivm blauwalg?
-filterspons van mezelf in zakje meenemen en uitknijpen in zijn water voor goede bacterien?
-lampen tijdelijk uit, of lichtduur terugbrengen, ivm blauwalg?


Hebben jullie nog aanvullingen/verbeteringen/tips voor me?

2017-01-05 11.04.35.jpg
2017-01-05 11.05.00.jpg
2017-01-05 11.04.41.jpg
 
kan je de uitstroom van het filter draaien? naar wat ik kan zien heb je al wat meer beweging in de bovenlaag als je die omhoog draait, wat in ieder geval al scheelt met de kaamlaag.
 
kan je de uitstroom van het filter draaien? naar wat ik kan zien heb je al wat meer beweging in de bovenlaag als je die omhoog draait, wat in ieder geval al scheelt met de kaamlaag.

Dank voor je reactie. Jazeker kan dat! morgen ga ik voor het eerst wat rommelen in de bak. Ik heb er tot nu toe nog niks aan gedaan. Zoals de foto's zijn zo staat hij er nu bij. Morgen ga ik aan het karwei beginnen en dan wilde ik idd als eerste de uitstroom naar boven/langs de achterwand gaan richten.
 
ik weet niet heel veel van planten, maar misschien is Pistia stratiotes een idee, die kweekt en groeit mooi snel.

edit: misschien de vissen tijdelijk in een andere bak zetten (als dat mogelijk is) en dan pas weer terug zetten als alles in evenwicht is.
 
Weet je ook de waterwaarden en hoelang zit de bodem erin? Kan er rotting in de bodem zitten? Steeds het vervangen van de sponzen is natuurlijk geen goed idee geweest en wellicht is er veel te veel gevoerd met die paar visjes.
Als ik naar de bodem kijk dan lijkt die ook vrij nieuw en niet echt een uit een ingedraaide bak.
 
Die 'kaamlaag' ziet er echt luguber uit zeg..
is het misschien een idee om de visjes eruit te halen en de hele bak leeg halen en schoonmaken en opnieuw op te starten? Ik denk misschien minder werk met zo'n bakje dan de balans weer helemaal terug te vinden vanaf dit stadia...
 
Die 'kaamlaag' ziet er echt luguber uit zeg..
is het misschien een idee om de visjes eruit te halen en de hele bak leeg halen en schoonmaken en opnieuw op te starten? Ik denk misschien minder werk met zo'n bakje dan de balans weer helemaal terug te vinden vanaf dit stadia...

Ik vind het al met al nog zo nieuw ogen.
 
Maar wie weet wat er allemaal tussen en onder het grind ligt...
en misschien een foute bacteriecultuur zich nesteld?
Die 'kaamlaag' weerspiegeld denk ik wel een beetje de disbalans van de bak...
 
Die heb je snel als je niet voldoende juiste bacterien hebt en ik ben juist bang dat er amper bacterien in die bodem zitten als ik afga op het uiterlijk;).
Daarbij is de filterinhoudt steeds vernieuwd dus daar mag je ook niet veel van verwachten en dan gaat het snel fout. En misschien overdadig gevoerd met de angst dat ze anders te weinig zouden krijgen.

Volgens mij staat de Anubia ook nog eens in de bodem.
 
Jullie hebben het goed gezien dat alles zo schoon lijkt :D

Hij heeft namelijk een week geleden, vlak voordat ik er kwam, de hele bak leeggehaald en alles, werkelijk alles helemaal schoongemaakt. Dus ook al het grind. Toen heeft hij er een nieuw deel voedingsbodem in gedaan en al het gewassen grind er weer in terug. Daarna al het filtermateriaal weer nieuw gekocht.

De blauwalg werd hij helemaal gek van en hij hoopte met deze grote schoonmaak de blauwalg bacterie kwijt te zijn.
Maar ja, er hoeft maar een klein beetje achter te blijven en het komt net zo snel weer terug.

De blauwalg en de kaamlaag is dus slechts van 1 week. Het is oranje roestig van kleur!

De plantjes had hij ook deels weer nieuw gekocht, maar die zien er nu ook al weer belabberd uit.

De reden dat ik de voedingsbodem er toch uit wil hebben is om problemen in de toekomst te voorkomen. Ik zou enorm balen als ik de bak na een jaar eindelijk goed heb draaien en blauwalg vrij, en dan de bodem weer moeten vervangen.

Waterwaarden? Werkelijk geen idee :D :D :D
 
Dat ik dat zo goed zag komt omdat ik mn leesbril op had hoor:D;). Ik snap dat je die voedingsbodem liever kwijt bent en kan meegaan in je plan hiermee.
Nu alles nieuw is eigenlijk moet de bak helemaal opnieuw indraaien. Misschien dat je uit je eigen bak een spons kan uitknijpen om zo de opstart wat te bespoedigen.
 
Nog even een late reactie:
Geweldig dat je dit doet Sanneke!! :petjeaf:Ik las al toen je net terug was van de fysio dat je ging helpen met z'n bak in het GMT,
maar dan toch nog maar even hier:D
 
Dank je Daan, wat lief dat je dit zegt!

@John, jaja dat dacht ik al dat je je brilletje op had :D

Morgen neem ik idd een spons van mij mee om in het water uit te knijpen.

De vissen tijdelijk in een andere bak zie ik eerlijk gezegd niet zitten. Dan zou ik ze mee naar huis moeten nemen en dan komen ze in een 40 cm quarantiane bakje. Maar die botia is heel bang en best groot. Plus dat ik eigenlijk niet durf en bang ben om de blauwalg mee te nemen, maar misschien is die angst niet nodig. In elk geval denk ik dat die botia veel meer stress krijgt van het verhuizen dan dat hij in zijn eigen bak blijft waar ik af en toe met mijn neus boven verschijn :D

De javavaren en anubuis ga ik nu ook nog niet op hout binden. Ik heb nog wel wat liggen, maar in dit stadium zal daar direct de blauwalg op gaan groeien. Kan ik beter wachten totdat ik die een beetje beter onder controle heb.
 
Jeetje van een week!
Ik denk dat ik ook een bril moet aanschaffen..
Ben wel benieuwd naar de waterwaarden trouwens
 
Dank je Daan, wat lief dat je dit zegt!

@John, jaja dat dacht ik al dat je je brilletje op had :D

Morgen neem ik idd een spons van mij mee om in het water uit te knijpen.

De vissen tijdelijk in een andere bak zie ik eerlijk gezegd niet zitten. Dan zou ik ze mee naar huis moeten nemen en dan komen ze in een 40 cm quarantiane bakje. Maar die botia is heel bang en best groot. Plus dat ik eigenlijk niet durf en bang ben om de blauwalg mee te nemen, maar misschien is die angst niet nodig. In elk geval denk ik dat die botia veel meer stress krijgt van het verhuizen dan dat hij in zijn eigen bak blijft waar ik af en toe met mijn neus boven verschijn :D

De javavaren en anubuis ga ik nu ook nog niet op hout binden. Ik heb nog wel wat liggen, maar in dit stadium zal daar direct de blauwalg op gaan groeien. Kan ik beter wachten totdat ik die een beetje beter onder controle heb.
I

Ik heb afgelopen jaar een botia verhuist die eerst in een vuilniszak terecht kwam omdat de eigenaar niet wist waar die was. Zat in de deocratie. Daarna bleef hij bij het overscheppen thuis met zijn baardharen in het schepnetje hangen. Tja wist ik veel... Had hem er zomaar uit. Had de botia weggedaan en mooi voor nano visjes gegaan. Staan denk ik prachtig zo'n zen bakje in zijn praktijk. Deze bak valt nog wel te redden maar hem helemaal leeghalen en opnieuw planten en de planten wassen zal sneller zijn. Leuk om iemand anders te helpen met je hobby.
 
Ik ga er zo dalijk naar toe. Waterwaarden kan ik wel testen, maar heeft nu niet zo veel zin. Ik weet nu al dat die niet goed zijn en ga toch direct 50% water wissel doen.

Wat ik dalijk ga doen:

-50% waterwissel
-voedingsbodem + blauwalg zo veel mogelijk wegzuigen
-planten eruit en alle blauwalg eraf spoelen
-filter bekijken, heb zelf van mijn oude filter nog bakjes met siporax en buisjes liggen die gaan mee en ook een wat met bacteroen van mij die ik in zijn filter uit knijp
-stroming naar het oppervlak richten
-kaamlaag zo veel mogelijk weg halen
-drijfplantjes die ik over heb erin
-lampen en lichtduur bekijken en mogelijk aanpassen

Maandag moet ik weer voor behandeling terug en dan kan ik direct de niewe blauwalgjes en kaamlaag weer weghalen.
Donderdag moet ik ook weer voor behandeling en denk dat ik dan 30 % water wissel ga doen.

Het zal wel een tijd duren voordat ik de blauwalg onder controle heb, maar liever zo dan met chemische middelen.

@Ruben, deze bak is zeker iets moois van te maken, denk dat mijn geduld sterk op de proef zal worden gesteld, maar de uitdaging vind ik wel heel leuk moet ik zeggen.
 
Het was idd veel te veel wat ik wilde doen Jaap, dat had jij eerder in de gaten dan ik zelf ;)

De 50% waterwissel is niet gelukt, denk dat het ongeveer 30% is geworden.
Waren wat te veel emmertjes anders en de gootsteen was nogal wat metertjes lopen.
Plus dat ik steeds maar een halve emmer per keer dan dragen, dan schiet het ook niet zo op.

De voedingsbodem heb ik er ook niet uitgehaald, dat lukte me niet door mijn schouders en nek, dus die lekker laten zitten.

Heb wel de plantjes eruit gehaald, de blauwalg afgespoeld en dode bladeren verwijderd.
En uiteraard de blauwalg van de bodem gezogen en de kaamlaag verwijderd.

Daarna weer het water aangevuld en de sponzen van het filter op orde gebracht.
Zwarte sponzen verwijderd, 1 groene spons verwijderd en de andere laten zitten, grove blauwe spons en bakje met keramische pijpjes er aan toegevoegd.
Toen de pomp wat aan zitten kloten, want er zat geen druk op, daarna had ik gelukkig weer een goede stroming in de bak.
Ook bacterien uit mijn eigen filter erin gedaan, hopelijk helpt dat.

Ik voel nu wel goed dat ook dit allemaal toch te veel was wat ik heb gedaan.
Maar ja, vanaf nu is het enkel bijhouden en dat is wel goed te doen.

Heb nog geen foto kunnen maken, want de bak was nog wat mistig toen ik weg ging.

Ben heel benieuwd of ik die blauwalg snel onder controle ga krijgen.

Maandag moet ik weer voor behandeling en zal dan een foto maken en hopelijk zie ik dan niet al te veel nieuwe blauwalg ;)
 
Het was idd veel te veel wat ik wilde doen Jaap, dat had jij eerder in de gaten dan ik zelf ;)
ach ja ervaring met de blauwbacterie en de eigen beperkingen Sanneke.
zag de bui al aankomen.
succes.

groet
jaap
 
Misschien dat de EI methode kan helpen met de blauwalg? (Daar het toch vaak te maken heeft met een lage nitraat of verkeerde fosfaat/nitraat verhouding?)
Vind het super lief en mooi van je dat je je zo ontfermt, ondanks je eigen gezondheid, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je er zelf aan onderdoor gaat... is er niet iemand die alleen even het 'zware werk' kan doen,emmers tillen enzo?
 
Neem een tuinslang mee, dat scheelt enorm lopen met emmers. Als je ook een warteltje koopt waarmee je hem op de kraan kan aansluiten dan kun je zo warm water toevoegen.
Blauwalg is erg hardnekkig, ik kreeg het alleen weg door een maand lang iedere dag 40-60% te verversen.
Ik zou eerlijk gezegd de hele bak leeghalen, een weekje laten indrogen en dan weer opnieuw opstarten.

Ik ben benieuwd wie er eerder uitbehandeld is, jij of de bak?

Ik zou ook aandacht geven aan de kennis van de fysio, anders stort de bak weer on als je geen behandelingen meer nodig hebt ;)
 

Terug
Bovenaan