Plaatsen terugslagventiel luchtpomp


Z

Zora

Guest
Ik heb een luchtpomp gekocht.

Eigenlijk is het niet nodig, maar ik heb hem alvast gekocht voor eventuele warme zomerdagen en voor het geval hij gewoon nodig is.
( ik mag graag dingen op reserve hebben, zodat het altijd voorhanden is).


Nu zit er ook een terugslagventiel bij,.. ( zie onderstaande afbeelding).

Maar hoe monteer ik hem nu juist/goed?

De luchtpomp staat hoger als het aquarium.
Is zo'n terugslagventiel dan wel nodig?

Ik zou in elk geval graag de juiste montage willen weten.
Ook graag waar ik hem het beste plaats.
Is dat gewoon net buiten de bak, aan de luchtslang, of zo dicht mogelijk bij de luchtpomp zelf?


698815_0_82_b_869.jpg



Ik heb de volgende luchtpomp gekocht:
( Ferplas Airfizz 100 )

442674_0_82_ferplastairfizz100luchtpomp.jpg
 
De in kant moet richting pomp, uit richting aquarium.
Als hij hoger staat zal hij denk ik niet gaan hevelen, maar als je het ventiel toch al hebt kun je hem er net zo makkelijk voor de zekerheid tussen maken.
Het best doe je hem niet te ver van het aquarium af. Als hij dan gaat hevelen stopt het water bij het ventiel. Dichter bij het aquarium loopt dus niet je hele slang vol.
 
Je kan er maar op 1 manier doorheen blazen. Dan snap je ook denk ik snel genoeg hoe hij tussen de slang moet om hem te laten werken. Vanaf het pompje moet hij lucht doorlaten.De lucht moet immers naar de bak.
Zelf monteer ik hem ergens in het midden vaak van de slang. het doel is dat hij geen terugstromend water doorlaat dus de plaats is dan volgens mij minder van belang.
Mocht hij vollopen dan blaas je het water er zo weer uit dus dat is het probleem niet denk ik.

Als je hem verkeerd monteert dan werkt hij ook niet en dat zie je dus heel snel. Hij laat dan de lucht niet door namelijk.
 
Het ventiel zat er al bij.

Bedankt,.. dan ga ik hem zo alvast er tussen doen :)
 
Hoe lang mag zo'n luchtpomp per dag aan staan, zonder de planten aan te tasten?
 
Zora zei:
Hoe lang mag zo'n luchtpomp per dag aan staan, zonder de planten aan te tasten?
Als je doelt op enig verlies van co2 door het gebruik van een luchtpomp.. dan is daar logischerwijs geen richtlijn voor te geven.
Al je planten het goed doen, dan is het dus goed.
 
Is het zo en zo wel nodig om een terugslag ventiel te plaatsen.
Als ik een tuinslang in de bak hang dan moet ik toch echt lang wachten voor er water over de rand van de bak
heen gaat zonder dat ik aan de andere kant vacu�m moet trekken.
En een Lucht pomp trek na mij inzien geen Vacu�m.

Groet Edwin
 
Als de pomp hoger staat , niet tussenzetten .
Ik plaats zelfs de luchtpomp onder mijn bakken , maar zorg ervoor dat de slangetjes uit de bak eerst flink omhoog gaan en dan pas weer naar beneden . Op die manier komt de hevel niet op gang zoals eerder al door iemand aangehaald .
Kijk ook eens naar het debiet met of zonder ventiel , scheelt enorm .
 
Ja dat is waar. Als de pomp hoger staat dan heb je er geen last van, maar ja niet iedereen kan dat makkelijk zo verwezenlijken natuurlijk. Verder denk ik dat de meeste mensen de luchtpomp lager hebben staan.
 
Die van mij hangt aan een spijker aan de muur.
Daarnaast heb ik een mandje wat aan de muur vast zit, waarin de stekkerdoos zit voor de snoeren.
Beide hoger dan het aquarium.

Zulke dingen/aparatuur heb ik het liefst altijd hoger staan dan het aquarium zelf.
Mocht er iets fout gaan, dan staat dat in elk geval veilig.

Het terugslagventiel heb ik er al op zitten, kan geen kwaad denk ik zo :)
Beter het zekere voor het onzekere.


Wat de planten i.c.m. de luchtpomp betreft, zal het dus gewoon afwachten zijn dus van hoe de planten het gaan doen?

Indien ze het niet waarderen misschien de dosis Carbo opvoeren zodat er voldoende Co2 is voor ze?
Of 2x per dag een dosis geven i.p.v. 1x?
 

Terug
Bovenaan