Piston luchtpomp


maq

Active member
Lid geworden
16 november 2020
Berichten
34
In de afgelopen tijd is m`n aantal kweekbakken (garnalen) naar tien gegaan. Begonnen met eheim luchtpompjes en uitgebreid met goedkope brompompen van amazon die dan wat minder toeren maken om de herrie binnen de perken te houden.. Die eheims gaan nog wel maar die zijn dan weer in verhouding best prijzig. Dus weer verder gaan kijken en dan kom je automatisch bij vijverpompen uit, en dan in het bijzonder 'pistonpompen'. Die zouden wel de lucht en de druk leveren maar niet de herrie. Ik heb er nog nooit eentje in het echt gehoord dus ik baseer me alleen op wat ik lees, zie en hoor in filmpjes. Die pompen zijn best krachtpatsers dus die moeten de druk wel kwijt lees ik, en dan zou je eigenlijk iets van een ventiel (bleedvalve) moeten hebben en er zou een manometer tussen moeten om de hele ringleiding op de optimale druk te houden.

Voordat ik echt over ga tot de aanschaf van zo`n pomp heb ik nog wel een paar vragen:

  • Hoe stil is zo`n (Nitto) piston pomp nou echt? Ik lees over het 28-model; dat je `m bij wijze van spreken naast je bed kunt zetten wat geluid betreft.
  • LA-28C /LA-45C ? Momenteel 10 bakken, ruimte voor 18 en ik verwacht aankomend jaar wel naar 12-16 te gaan. Daarnaast ben ik nu ook een bak met een undergravel-filterbox aan het indraaien en die lust wel wat meer lucht dan een normale sponsfilter merk ik. Als ik alle 10 de bakken met 'UGF' wil dan heb ik zeker het dubbele qua lucht nodig van wat ik nu heb. (~900l/uur omdat ik de brommers wat teruggedraaid heb) Eigenlijk kom ik nu al lucht tekort en is het gebrom al storend.
  • Waarvan maak je precies een ringleiding? Gewoon pvc van de bouwmarkt? Zo`n 'overdruk ventiel/bleedvalve', maak je die zelf? Sist dat hoorbaar?
Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met zo`n piston pomp.
 
Ervaring met dit soort pompen heb ik niet dus daar kan ik je niet mee helpen.

Ringleiding kan je gewoon van druk PVC maken. Zorgen dat je de contacten netjes even schuurt en lijmt. Overal te bestellen en mijn inziens van betere kwaliteit dan het standaard bouwmarkt afwatering spul.
Gewone compressor luchtslag kan overigens ook prima.

De zwaarste pomp levert een werkdruk van 300mbar. Daar ga je geen PVC mee opblazen. Een overdruk ventiel zou je moeten kopen anders weet je nooit bij welke druk deze open gaat.
Echter kan je deze wel achterwege laten als je maar zorgt dat je nooit de volledige luchtflow kan afsluiten.
 
  • Leuk
Waarderingen: maq
Ik gebruik bij mijn vijver Haliea Aco piston pomp , niet muisstil , 1 heeft er 10 jaar onafgebroken gedraaid
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: maq
Ervaring met dit soort pompen heb ik niet dus daar kan ik je niet mee helpen.

Ringleiding kan je gewoon van druk PVC maken. Zorgen dat je de contacten netjes even schuurt en lijmt. Overal te bestellen en mijn inziens van betere kwaliteit dan het standaard bouwmarkt afwatering spul.
Gewone compressor luchtslag kan overigens ook prima.

De zwaarste pomp levert een werkdruk van 300mbar. Daar ga je geen PVC mee opblazen. Een overdruk ventiel zou je moeten kopen anders weet je nooit bij welke druk deze open gaat.
Echter kan je deze wel achterwege laten als je maar zorgt dat je nooit de volledige luchtflow kan afsluiten.
Ik bedoelde eigenlijk meer een regelbare uitstroom :pAan de hand van de af te lezen druk zou je dan de uitstroom kunnen afstellen op de optimale druk in je leiding. Dit om je pomp lang goed te houden. Ik las dat piston pompen hier wel gevoelig voor waren en dat je moet zorgen voor genoeg uitstroom en dat er ook een bepaalde tegendruk moet zijn.
 
Inmiddels een paar maanden verder en ik heb een uitstroom met drukregelaar in elkaar. De aanbevolen werkdruk van een LA-28 of een LA-45 zit op 1,56 psi of 0,11bar. Dus ik zou op deze manier de luchtleiding op die druk kunnen houden.
Nu ben ik er nog steeds niet uit of het een 28 of 45 moet wordenm, maar ik neig naar de 45 ondank dat ik dan maar 1/6 van de capaciteit gebruik. Die undergravelfilter-bakjes willen best wel wat lucht merk ik.

De pomp koop ik als laatste dus de volgende stap zou een ringleiding maken zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Gewoon PVC van 32 mm, kleine gaatjes boren en dan daar de kraantjes indraaien ?

1.1.jpg
 
Inmiddels een paar maanden verder en ik heb een uitstroom met drukregelaar in elkaar. De aanbevolen werkdruk van een LA-28 of een LA-45 zit op 1,56 psi of 0,11bar. Dus ik zou op deze manier de luchtleiding op die druk kunnen houden.
Nu ben ik er nog steeds niet uit of het een 28 of 45 moet wordenm, maar ik neig naar de 45 ondank dat ik dan maar 1/6 van de capaciteit gebruik. Die undergravelfilter-bakjes willen best wel wat lucht merk ik.

De pomp koop ik als laatste dus de volgende stap zou een ringleiding maken zijn. Heeft iemand hier ervaring mee? Gewoon PVC van 32 mm, kleine gaatjes boren en dan daar de kraantjes indraaien ?

Bekijk bijlage 374077
Ik heb niet helemaal in beeld hoe je het voor je ziet. Op de foto links de pomp en dan rechts de ringleiding waarop meerdere aftappen komen. Wat voor kraantjes praat je over dan die hier in moeten komen.

Gaatje boren en iets in draaien mist over het algemeen nog een stap. Draad tappen.
 

Terug
Bovenaan